Рябцев, Геннадій2019-10-162019-10-162018Рябцев Г. Л. Проблеми та перспективи виконання міжнародних зобов'язань України у нафтовій сфері / Геннадій Рябцев // Стратегічні пріоритети. - 2018. - № 3-4. - С. 120-129.https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/16382У статті визначено перелік міжнародних зобов’язань України в нафтовій сфері, визначених Угодою про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони. Проаналізовано стан реалізації цих зобов’язань. Виокремлено проблеми, що виникли під час формування й реалізації політики в нафтовій сфері. Доведено, що через відсутність належного моніторингу виконання міжнародно-правових зобов’язань України та недостатню спроможність Уряду до стратегічного планування більшість завдань у нафтовій сфері не виконано. Без будь-яких обґрунтувань подовжено терміни виконання завдань, зокрема з формування мінімальних запасів нафти й нафтопродуктів, ухвалення нового Кодексу про надра, затвердження рекомендацій із контролювання роботи автозаправних станцій. Проблемами є внесення до планів роботи органів влади не питань ви- рішення проблем, а розроблення проектів документів, намагання окремих керівників відзвітувати про ухвалення нормативно-правових актів, у той час як робота над ними триває, а також намагання обійти встановлені процедури. Виправленню ситуації, яка склалася, має сприяти: установлення причин зриву строків виконання зобов’язань, визначених у планах імплементації; запровадження персональної відповідальності керівників центральних органів виконавчої влади за виконання поставлених завдань з оцінюванням їхньої діяльності не за продуктами, а за результатами політики; дотримання повного циклу аналізу політики під час підготовки владних рішень; узгодження з Енергетичною стратегією України на період до 2035 року всіх програмних і прогнозних доку- ментів, котрі будуть розроблюватись і схвалюватися. Наведено низку практичних рекомендацій центральним органам виконавчої влади, спрямованих на забезпечення рівності доступу та здійснення діяльності з розвідки, видобутку й виробництва вуглеводнів (Директива 94/22/ЄС), запровадження ефективної системи перевірки якості та безпечності нафтопродуктів (Директива 99/32/ЄC), обмеження шкідливого впливу автомобільного бензину й дизельного палива на здоров’я людини та навколишнє природне середовище (Директиви 2009/28/ЄС, 98/70/ЄС і 94/63/ЄС).The article defines the list of international obligations of Ukraine in the oil sector, which are established by the Association Agreement between the European Union and its Member States, of the one part, and Ukraine, of the other part. The course of their realization is analyzed. The problems that arose in public policy making in the oil sector were singled out. It was proved that due to the lack of proper monitoring of the implementation of international obligations of Ukraine and due to the lack of the government’s ability to strategic planning, most of the tasks in the oil sector has not been fulfilled. Without any justifications, the deadlines for fulfilling the tasks have been extended, in particular, on the formation of minimum oil stocks, the adoption of a new Code on Subsoil, approval of recommendations for gas stations monitoring. Problems include the inclusion in the work plans of the authorities not the solution of problems, but the development of draft documents, attempts by some officials to report on the development of regulations, although work on them continues, as well as attempts to circumvent the established policy procedures. In order to correct the current situation, it is necessary: determining the reasons for the failure to meet the deadlines for the fulfillment of obligations, which are defined in the implementation plans; taking personal responsibility of the heads of central executive authorities for the execution of tasks with the evaluation of their of work not by policy products (outputs), but by policy results (outcomes); complying with the full cycle of policy analysis when preparing government decisions; coordination of all program and forecast documents with the Energy Strategy of Ukraine until 2035. Practical recommendations central executive authorities have been developed. They aimed at ensuring equal access to and carrying out activities for the exploration, production and pro- duction of hydrocarbons (Directive 94/22/EC), establishing of effective system for monitoring the quality and safety of petroleum products (Directive 99/32/EU), limiting the harmful effects of motor gasoline and diesel fuel on human health and the environment (Directive 2009/28/EU, 98/70/EU and 94/63/EU).ukдержавна політикавироблення політикиУгода про асоціаціюімплементація міжнародних зобов’язаньвидобуток нафтиринок нафтопродуктівстаттяpublic policypolicy makingAssociation Agreementimplementation of international obligationsoil productionoil products marketПроблеми та перспективи виконання міжнародних зобов'язань України у нафтовій сферіProblems and prospects of implementation of Ukraine’s international obligations in the oil sectorArticle