Симчич, Микола2018-05-152018-05-152017Симчич М. Києво-могилянські трактати "Про виникнення і зникнення" у контексті теологічних дискусій XVII - початку XVIIІ століть / Микола Симчич // Київська Академія. - Київ : Дух і літера, 2017. - Вип. 14. - С. 70-93.https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/12973https://doi.org/10.18523/1995-025x2017130137Стаття присвячена трактатам "Про виникнення і зникнення" викладеними у Києво-Могилянській академії у XVII-XVIIІ ст. як складова філософського курсу. Ці трактати мають історичну і тематичну прив’язку до однойменної книги Аристотеля і зосереджені на обговоренні виникнення, субстанційної і якісної зміни та зникнення. Однак деякі могилянські професори, як Стефан Яворський і Теофан Прокопович, включили сюди і теологічні питання. Яворський обговорює питання про транссубстанціацію св. Євхаристії, намагаючись з’ясувати, як ця субстанційна зміна відбувається і коли вона має місце на Божественній Літургії Східного обряду. Він доводить, що транссубстанціація відбувається під час Слів Освячення, а не Епіклези. На його думку, так вчили найбільш авторитетні теологи Східної церкви. Обговорення цього питання у філософському курсі (1691-1693) найімовірніше було реакцією на Московський собор 1689 року, де було осуджено доктрину про транссубстанціацію під час Слів Освячення. Яворський, натомість, хотів захистити вчення, притаманне українській православній традиції (Петро Могила, Сильвестр Косов, Інокентівй Ґізель тощо). Інший професор, Теофан Прокопович, у своєю курсі (1707-09) звертається до питання про особливу збереженість мощей Києво-Печерських святих. Він доводить, що мощі, які покояться у Київських Печерах, зберігаються завдяки особливій Божій благодаті, і детально аналізує 16 аргументів противників, які це заперечують. На думку автора статті, введення теологічних тем у філософські курси було пов’язане з особливою соціальною значущістю цих питань у той час.The article examines treatises De Generatione et Corrutione which were taught at Kyiv-Mohyla Academy in the 17th-18th centuries as a component of the philosophical course. The treatises have a historical connection to Aristotle’s book of the same name and are focused on the topics of generation, substantial and qualitative change, and corruption. However, Mohylan professors Stephan Yavorskyi and Theophan Prokopovych also included theological topics in the treatises. Yavorskyi discusses the question of the Eucharistical transsubstantiation, trying to find out how substantial change occurs and when it takes place in the Divine Liturgy of the Eastern Rite. He argues that the trans-substantiation occurs during the words of Institution, not the Epiclesis. According to him, most authoritative Eastern theologians taught in the same way. Discussing this theological question in the philosophical course (1691- 93) most probably was a reaction to Moscow Council (1689), which condemned the doctrine of the trans-substantiation during the words of Instantiation. Yavorskyi wanted to defend the teachings common among theologians of Ukrainian Orthodox tradition (Petro Mohyla, Sylvestr Kosov, Inokentii Gizel, etc.). Another professor, Theophan Prokopovych, in his course (1707-09) addresses the question why the relics of the saints buried in the Kyiv Caves are very well preserved. He claims that it happens because of special God’s grace. Moreover, he analyses 16 arguments of the opponents who deny this. The conclusion is that these topics entered in philosophical courses because of their social importance at that time.ukфілософські курси у Києво-Могилянській академіїсхоластика XVII–XVIIІ ст.транссубстанціаціязбереження мощейукраїнська православна теологіястаттяphilosophical courses at Kyiv-Mohyla Academyscholasticism of the 17th–18th centuriestrans-substantiationrelics preservingUkrainian Orthodox theologyКиєво-могилянські трактати "Про виникнення і зникнення" у контексті теологічних дискусій XVII - початку XVIIІ столітьKyiv-Mohyla Treatises De Generatione et Corruptione in the Context of Theological Disputes of the 17th–18th CenturiesArticle