Kuznetsov, Volodymyr2024-03-182024-03-182022Kuznetsov V. From the personal history of teaching philosophy of physics / Kuznetsov V. I. // Двадцять сьома всеукраїнська наукова конференція молодих істориків науки, техніки і освіти та спеціалістів за темою: "Молодь в історії науки і техніки: консолідація української нації" : матеріали конференції, м. Київ, 22 квітня 2022 р. / [редкол.: Пилипчук О. Я. (відп. ред.) та ін.] ; Національна академія наук України, Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г. М. Доброва [та ін.]. - Київ : Талком, 2022. - С. 107-110.978-617-8016-62-3https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/28307The experience of teaching philosophy o f physics to Ukrainian physics masters is described. The goal of the course is to promote their conscious and clear understanding of i’ physical theories as complex and necessary tools for gaining new knowledge about their domains of application. Theoretical physics is viewed as a network of developing and t interrelated theories. They are practical because, on the one hand, they are learned by ft students as future physicists. On the other hand, professional physicists are constantly t improving practical theories to produce new knowledge. Thus, it is needed to analyze r theories both as changeable systems and as complex polysystems under more detailed hscrutiny. That is why the course is based on a modified structure-nominative reconstruction a of practical physical theories as polysystems consisting of interconnected and flexible I homogeneous subsystems.enteaching philosophy of physicsNational University "Kyiv-Mohyla Academy"theoretical physicslogicset theoryconference materialsFrom the personal history of teaching philosophy of physicsConference materials