Єрмоленко, Володимир2021-12-122021-12-122021Єрмоленко В. А Леся Українка, Дон Жуан та Європа: ідеологія та ерополітика "Камінного господаря" / Володимир Єрмоленко // Філософська думка. - 2021. - № 2. - С. 49-79.https://doi.org/10.15407/fd2021.02.049https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/21845Статтю присвячено аналізу драми Лесі Українки "Камінний господар" у контексті європейської історії ідей. Автор статті локалізує текст у ширшому контексті європейської традиції легенди про Дон Жуана. Він порівнює "Камінного господаря" з текстами Тирсо де Моліни ("Севільський ошуканець та камінний гість"), Мольера ("Дон Жуан"), Моцарта ("Дон Джованні"), Грабе ("Фауст і Дон Жуан"), Гофмана ("Дон Жуан") та інших авторів. Автор також показує Лесину версію історії в контексті "агону епох" (бароко, класицизм, рококо, романтизм, постромантизм) та їхнього явного і неявного діалогу щодо людської природи. Автор також прочитує "Камінного господаря" (написаного 1912року) як політичне попередження: Леся Українка показує майбутні ідеологічні тенденції XX сторіччя — волю до влади, авторитаризм та тоталітаризм. За допомоги концепту ерополітики автор показує, як, крізь любовно-еротичну тему, Леся Українка розкриває потужну політичну тему XX століття: тему деградації пошуку волі-свободи до авторитарної волі до влади (заперечення свободи інших), а згодом до тоталітарного знищення будь-яких воль загалом.The article is focused on Lesia Ukrainka’s famous drama The Stone Master (Kaminnyi Hospodar), her remake of the Don Juan legend. The author of the article, Ukrainian philosopher Volodymyr Yermolenko, localizes Lesia’s masterpiece in a broader European tradition of the legend. He compares The Stone Master with the previous version of the Don Juan legend, by Tirso de Molina (The Trickster of Seville), Moli re (Dom Juan), Mozart (Don Giovanni), Hoffmann (Don Juan), Grabbe (Faust and Don Juan) and others. He analyzes Lesia’s originality within this tradition. He also reads The Stone Master in the context of the dialogue between different epochs: the Baroque, Classicism, Rococo / Enlightenment, Romanticism, Post-Romanticism. Each of the epochs develops its specific version of Don Juan legend, according to Yermolenko, which reflects a specific concept of human being and human relations developed at each particular period. While the “Baroque” Don Juan of Tirso de Molina marks the crisis of the culture of honor, the “Classicist” Don Juan of Moli re shows the development of a culture of knowledge and general concepts, and the “Romantic” Don Juan of Byron and Hoffmann is a symptorm of a new 19th century culture of will and transformation. In this respect, it is important to look at Lesia Ukrainka’s text as a battleground of “Romantic” will to freedom and “Post-Romantic” (or fin de siècle) will to power. In this context, Yermolenko reads The Stone Master (written in 1912) as a criticism of the fashionable topic of “will to power”, and as a political warning, with Lesia Ukrainka showing the upcoming horrors of the 20th century’s authoritarianism and totalitarianism. With the help of the concept of eropolitics, the author shows how, through the erotic topic, Lesia Ukrainka passed a major political message to her epoch — and ours as well.ukЛеся УкраїнкаДон ЖуанТирсо де МолінаМольєрМоцартГрабеГофманепохибарококласицизмрококоромантизмпостромантизмНіцшеавторитаризмтоталітаризмідеологіїерополітикастаттяLesia UkrainkaDon JuanTirso de MolinaMolièreMozartHoffmannGrabbeepochsromanticismpost-romanticismNietzschefreedompowerauthoritarianismtotalitarianismeropoliticsUkrainian cultureЛеся Українка, Дон Жуан та Європа: ідеологія та ерополітика "Камінного господаря"Lesia Ukrainka, Don Juan and Europe: Ideology and Eropolitics in the Stone MasterArticle