Собуцький, Михайло2024-02-232024-02-232006Собуцький М. А. По той бік соцреалістичного фантазму / Михайло Собуцький // Кіно-Театр. - 2006. - № 1. - С. 37-40.1562-3238https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/28050У рамках цьогорічного Міжнародного кінофестивалю, що називався "Твоя 35-та "Молодість", відбулася перша кінопроекція у великому залі кіноклубу НаУКМА. З 24 по 29 жовтня кіноманська публіка мала змогу щовечора, крім середи, переглядати радянські фільми 1920-х — 1930-х років. Десять фільмів, наданих Госфільмофондом Росії, з числа тих, які важко назвати канонічними соцреалістичними витворами. Звідси й назва ретроспективи - "По той бік соцреалізму". Міфологічність кінематографії 1920-х її особливо 1930-х, в тому числі сам міф про "соціалістичний реалізм", вгадати суть якого не змогли навіть пізніші упорядники канону партійності, класовості, ідейності, народності, правдивості (особливо останнє), — мабуть, саме вона, оця амбівалентність міфу, вабить глядачів до екрана. Недарма знавець кіноміфів А.Базен писав не тільки про міфи Ж.Габена чи Г. Богарта, а її про міф Сталіна у радянському кіно. У Базена це, щоправда, "міф про Сталіна"; зараз, півстоліттям пізніше, можемо бачити, наскільки міф був про все і про всіх, хто будував "дійсність в її революційному розвитку". Міф соцреалізму — повнометражна паралельна реальність, "світле" потойбіччя ("майбуття"), екран фантазму, що, як завжди, приховує порожнечу реального по цей бік від себе. Що ж тоді по той бік соцреалізму? Думаю, дійсність і майбутнє (без лапок), що їх ми наново для себе віднаходимо.ukпокоління"Культура радянської доби"Ольга Брюховецькаретроспектива"Аероград"віталістична символіка"Аеліта"Я. ПротазановстаттяПо той бік соцреалістичного фантазмуArticle