Боднар, АллаСинявський, Денис2020-11-052020-11-052020https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/18477В роботі розкриваються історичні аспекти дослідження явища обдарованості в вітчизняних та зарубіжних авторів, розглядається підлітковий вік та зміни з психофізіологічної точки зору. Уточнюються характеристика обдарованих підлітків, види та критерії виявлення обдарованості, надається психологічний портрет обдарованого підлітка. Розкриваються ключові поняття пострадянської психології самосвідомості та проводиться аналіз-порівняння з західним гуманістичним підходом, дається характеристика процесу самоприйняття в обдарованих підлітків в сучасних умовах. Для дослідження специфіки самоприйняття нами були використані кількісні та якісні методи емпіричного дослідження. Загалом використано 5 методик, серед яких дві авторські біографічні методики для діагностики рівня обдарованості респондентів та для ретроспективного дослідження самоприйняття, образу-Я, соціальної ситуації та цілей на майбутнє в обдарованих підлітків. В дослідженні взяло участь 57 респондентів старшого підліткового віку, серед яких 18 склали групу обдарованих, чиї результати були нами оброблені для визначення закономірностей самоприйняття в підлітковому віці. Під час аналізу результатів біографічних методик нами були виявлені чисельні співпадіння в відповідях респондентів з характеристиками обдарованих підлітків. Кількісний аналіз показав відсутність кореляції між рівнем обдарованості та труднощами в самоприйнятті у обдарованих підлітків. Якісний аналіз показав, що обдарованість дозволяє завойовувати авторитет, полегшує соціалізацію й виступає позитивним чинником соціалізації. В ході аналізу ми дійшли висновку, що прийняття себе та прийняття інших, переключення фокусу з соціального аспекту на сферу обдарованості має ключовий вплив на становлення обдарованого підлітка. Використовуючи теоретичні знання та емпіричні дані, нами був розроблений тренінг задля оптимізації процесу самоприйняття підлітками, що дозволить будь-якому підлітку розвивати свої здібності без відволікань на соціальні аспекти. Наукова новизна полягає в тому, що в дослідженні розкривається специфіка самоприйняття та взаємодія з соціальним середовищем підлітків, визначені ті ключові моменти, що мали вплив на становлення респондентів з високим рівнем обдарованості зараз, надаються рекомендації щодо створення умов для розвитку обдарованості та оптимізації індивідуальної та соціальної сфер життя підлітків.ukобдарованістьобдарований підлітокпідлітковий віккриза пубертатусамоприйняттясамоповагаобраз-Ясоціальне середовищесамосвідомістьприйняття себеприйняття іншихбакалаврська роботаОсобливості самоприйняття у обдарованих підлітківOther