Брюховецька, Лариса2024-02-052024-02-052022Брюховецька Л. І. Леонід Череватенко як довженкознавець / Лариса Брюховецька // Про Леоніда Череватенка : прижиттєве, спогади, рецензії, присвяти / [упоряд.: В. Б. Богуславська, Л. Я. Забарило]. - Київ : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2022. - С. 239-250.https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/27877Інтерес до Довженка зрозумілий, адже є в ньому щось неймовірно притягальне – і в біографії, і в творчості. Є наступальна енергія - те, чого так часто бракує українцям. А тут жила людина в умовах сталінського тоталітаризму і не боялася чинити і говорити те, про що інші боялися навіть думати. Очевидно, інтелект, помножений на безстрашність та неймовірну творчу енергію, яка прагнула виходу, приваблював до нього багатьох. Хоча не менше було і заздрісників - досить прочитати доноси, які на нього писали і невідомі сексоти, і поважні люди з його кола. Текстів, присвячених Олександру Довженку, в Череватенка більше, ніж досить на одну книгу - і якщо їх зібрати, міг би бути збірник чи монографія. Не виключено, що він це планував, і важко зрозуміти - чому, будучи глибоко обізнаним з біографією і творчістю майстра, він не довершив цю справу? Перешкодив брак часу чи на заваді стала підвищена самовимогливість? Чи одне і друге разом? Охопити повністю його дослідницькі зусилля, присвячені особистості й творчості геніального кінорежисера XX століття, на разі неможливо, й не тільки тому, що вони написані в різні роки й розкидані по різних виданнях (зрозуміло, якби були зібрані в одну книгу, завдання значно полегшилося б), а й тому, що це не дозволяє обсяг статті. Тому зосередимося на двох, але суттєвих, аспектах — Довженко очима Заходу і полеміка з авторами фальшивих концепцій.ukОлександр ДовженкоЛеонід Череватенкоукраїнське мистецтвокіномистецтвокінолисти ДовженкастаттяЛеонід Череватенко як довженкознавецьArticle