Столяр, Марина2024-07-042024-07-042024Столяр М. Б. Посттоталітарні практики розіграшу в радянській сміховій культурі 1960–1970-х рр. / Марина Столяр // Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю = Soviet "I" and Soviet "We" between Ideology and Reality : колективна монографія за підсумками конференції / [заг. ред. Наталії Шліхти ; упоряд. Тетяни Бородіної]. - Київ : Дух і Літера, 2024. - C. 158-164.978-617-8262-21-1https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/30261This chapter delves into the concept of pranks as a form of post-totalitarian inversion, where the cause-and-effect relationship of totalitarian practices is turned around. While in totalitarian practices, mundane activities can transform into fearful experiences, pranks operate in the opposite manner, rendering things that may seem terrifying as harmless. This shift in the "ontology" of everyday experiences, particularly within the Soviet culture of the 1960s and 1970s, often led to a specific type of laughter, as explained by the Relief Theory of humor. Simultaneously, pranks emerged within a social environment where moments of joy were juxtaposed against underlying threats. This interplay between fear and joy in the context of totalitarian practices is effectively exemplified by Yurii Andrukhovych’s work "Recreations".Розділ з колективної монографії за підсумками конференції "Радянське "я" і радянське "ми" між ідеологією і реальністю = Soviet "I" and Soviet "We" between Ideology and Reality". У розділі "розіграш" розглядається як посттоталітарна інверсія причинно-наслідкового зв’язку тоталітарних практик. Якщо в останніх щось узвичаєне перетворюється на жахливе, то в межах розіграшу, навпаки, "жахливе" виявляється безпечним. Відповідна зміна «онтології» в радянській культурі 1960‒1970-х років викликала той сміх, що пояснює теорія полегшення (the Relief Theory). З іншого боку, розіграш реалізовувався в тій соціальній ситуації, коли радість виникає лише на тлі чогось загрозливого. Дуже добре цю залежність радості та сміху від страху в контексті тоталітарних практик показав Юрій Андрухович у своєму творі "Рекреації".ukсміхова культурарозіграштоталітарні практикипосттоталітарний сміхнеототалітаризмрозділ монографіїПосттоталітарні практики розіграшу в радянській сміховій культурі 1960–1970-х рр.Post-totalitarian Prank Practices In the Soviet Laugther Culture of the 1960–1970sBook chapter