Sarapin, AlexanderPiletsky, Eugene2024-10-152024-10-152023Sarapin A. R. Bellah's concept of "civil religion": identification features and motivational factors / Alexander Sarapin, Eugene Piletsky // Софія. Гуманітарно-релігієзнавчий вісник. - 2023. - № 2 (22). - C. 32-37. - https://doi.org/10.17721/sophia.2023.22.72521-6570https://doi.org/10.17721/sophia.2023.22.7https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/31858Розкрито особливості визначення американським соціологом Р. Беллою концепту "громадянська релігія". Виявлено ситуативні стимули його появи, якими стали: а) потреба понятійного оформлення у процесі роз'яснення японським студентам реалій взаємодії релігії і політики в США, б) відповідь на ситуацію кризи американського суспільства, у якій воно опинилося унаслідок в'єтнамської війни. Ідейними передумовами реконструкції Р. Беллою концепту "громадянська релігія" визнаються: запозичення форми концепту в Ж.-Ж. Руссо та його теоретизації у працях А. де Токвіля, Е. Дюркгейма, С. Міда. Запропоновано версію про наявність п'яти методологічних стратегій в осмисленні американським соціологом цього концепту, які помітними є у трьох його публікаціях: "Громадянська релігія в Америці" (1967), "Порушений завіт" (1975), "Релігія і легітимація Американської Республіки" (1978). Відповідно, надано критичний аналіз п'яти послідовних ідентифікацій громадянської релігії Р. Белли щодо їх змістової валідності. Сформульовано ті мотивації, які приводили до певних змін у визначеннях Р. Беллою громадянської релігії. Зроблено узагальнення про концептуальну розірваність і претензію на функціональну довершеність конструкту "громадянська релігія" у викладі Р. Белли. З'ясовуються причини його відмови від вживання концепту "громадянська релігія" з середини 80-х років.The article examines the nuances in the definition of "civil religion" as posited by American sociologist Robert Bellah. The situational drivers for its emergence include: a) the necessity for a theoretical framework while elucidating the dynamics of religion and politics in the US to Japanese students, and b) addressing the societal challenges the US faced due to the Vietnam War. R. Bellah's ideological foundation for reshaping "civil religion" is attributed to: drawing inspiration from the works of J.-J. Rousseau, and integrating theories from A. de Tocqueville, E. Durkheim, and S. Mead. The study proposes the existence of five methodological strategies discernible in Bellah's three publications: "Civil Religion in America" (1967), "Broken Covenant. American Civil Religion in Time of Trial" (1975), and "Religion and Legitimation of the American Republic" (1978). A comprehensive critique of Bellah's five distinct interpretations of civil religion is presented, evaluating their substantive coherence. The underlying reasons for shifts in Bellah's delineations of civil religion are outlined. This paper underscores the conceptual fragmentation and the aspiration for functional refinement in Bellah's portrayal of "civil religion". Reasons for Bellah's subsequent discontinuation of the term "civil religion" from the mid-1980s are also explored.encivil religionRobert Bellahinterpretations of civil religionAmerican civil religionreligious nationalismarticleгромадянська релігіяРоберт Беллаідентифікації громадянської релігіїамериканська громадянська релігіярелігійний націоналізмR. Bellah's concept of "civil religion": identification features and motivational factorsКонцепт "громадянська релігія" Р. Белли: особливості ідентифікації та мотиваційні чинникиArticle