Котляр, Евгений2025-04-242025-04-242017Котляр Е. Предчувствие апокалипсиса: образы синагог и тема крушения еврейского мира в искусстве революционного времени / Евгений Котляр // Judaica Ukrainica : Annual Journal of Jewish Studies. - 2017. - Vol. 6. - P. 51-76. - https://doi.org/10.14653/ju.2017.052305-40342305-5278https://doi.org/10.14653/ju.2017.05https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/34321Though de jure bestowing equality and freedom on the Jews of the former Russian Empire, the Revolution and Civil War simultaneously shattered the Jewish world with bloody pogroms, impoverishment, and destruction of traditional ways of life. This new reality permanently altered the face of what would become Soviet Jewry, a body born out of physical and spiritual torment of the transitional period. Culture and art reflected the situation: synagogue images in artistic works illustrated the ongoing drama, as synagogues — the key locus of Jewish life — were being destroyed in front of one’s eyes. The present article uses an art-historical study to trace the evolution of the image of the synagogue in the artistic works of the period as seen through the prism of Jewish discourse. It analyzes the semantic content of the image as a specific motif and marker of Jewishness in the visual art of the revolutionary era. In previous years the ethnographism and genre art had dominated the depiction of such motifs, but during the years of revolutionary convulsion the treatment and destruction of synagogue images gradually came to reflect the sense of ruin and horror. In certain cases these depictions reached a climactic, even apocalyptic intensity.Революция и гражданская война 1917–1921 гг., усилившие разлом государства и общества, которые начались еще в годы Первой мировой войны, разделили жизнь народов бывшей Российской империи, и прежде всего евреев, на два разных миропорядка. В первом из них, прерванном 1914 годом, остался многовековой уклад еврейской общины, закрытый внутри и снаружи нормами иудаизма и чертой оседлости. Этос еврейской учености, религиозно-культурная традиция, формировавшая круг и пространство жизни, с одной стороны, и Ѓаскала и модернизация, нашедшие свой путь национально-культурного развития в лозунге "быть евреем дома и гражданином на улице", – с другой, представляли собой в имперский период два разных еврейских лагеря. Во втором, медленно пробивавшемся после 1917 г., когда черта оседлости оказалась снята, внезапно обострились все прежние нормы и противоречия.ruРоссийская империяеврейская жизньсинагогаеврейские общиныстатьяПредчувствие апокалипсиса: образы синагог и тема крушения еврейского мира в искусстве революционного времениArticle