Малиш, НаталіяМоскаленко, Світлана2025-02-212025-02-212024Малиш Н. А., Проблема захисту культурної спадщини під час війни: державно-управлінський аспект / Малиш Наталія, Москаленко Світлана // Науковий вісник: Державне управління. - 2024. - № 2 (16). - С. 176-190. - https://doi.org/10.33269/2618-0065-2024-2(16)-176-1902618-0065https://doi.org/10.33269/2618-0065-2024-2(16)-176-190https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/33671The article analyzes the key principles of state-administrative influence on solving the problems of cultural heritage protection during the war. The authors note the fact that Russia is increasing its cultural influence on Ukraine in order not to let it out of its civilizational orbit. At the same time, the Russian occupiers ruthlessly destroy cultural values in Ukraine: they damage cultural infrastructure objects, destroy cultural heritage sites. It is emphasized the need to activate the state-management factor of influence on solving the problems of cultural heritage protection. It is important to hold Russia as an aggressor state accountable, as well as specific individual responsible for the destruction, damage, and theft of Ukrainian cultural values. It is noted that the experience of forming and implementing the policy of the EU and the Council of Europe regarding cultural heritage is suitable for application on the domestic territory. There, the protection of cultural heritage is carried out within the framework not only of cultural policy, but also within the framework of other sectoral policies of the EU, such as sustainability, natural disaster risk management, nature protection, digital policies, and education. Digitization and inventory of archival funds, museum collections, and mapping are an important area of cultural heritage preservation. Positive examples of activities of non-governmental organizations of the international level and domestic organizations of civil society regarding the protection of cultural heritage are given. The authors conclude that legislation on the protection of cultural heritage sites should be improved in Ukraine. More attention should be paid to preventive measures, in particular, educational programs and educational work. The state should also take care of the inventory of cultural values and the formation of relevant databases, threat analysis and risk management. Thus, it is about systematic work carried out in cooperation with the non-governmental sector, with the involvement of international organizations and the maximum use of opportunities for intergovernmental cooperation.Здійснено аналіз ключових засад державно-управлінського впливу на розв’язання проблем захисту культурної спадщини під час війни. Констатовано факт нарощування Росією культурного впливу на Україну, щоб не випустити її зі своєї цивілізаційної орбіти. Водночас російські окупанти безжально нищать культурні цінності в нашій країні: пошкоджують об’єкти культурної інфраструктури, руйнують пам’ятки культурної спадщини. Наголошено на необхідності активізації державно-управлінського чинника впливу на розв’язання проблем захисту культурної спадщини. Обґрунтовано важливість притягнення до відповідальності Росії як держави-агресора, а також конкретних фізичних осіб, винних у знищенні, пошкодженні та викраденні культурних цінностей України. Зазначено, що придатним для застосування на вітчизняних теренах є досвід формування та реалізації політики ЄС і Ради Європи щодо культурної спадщини, коли її охорону здійснюють у межах не лише культурної політики, а й у межах інших галузевих політик ЄС: стійкість, управління ризиками стихійних лих, охорона природи, цифрові політики, освіта. Важливим напрямом діяльності зі збереження культурної спадщини є оцифрування та інвентаризація архівних фондів, музейних колекцій, картографування. Наведено позитивні приклади діяльності неурядових організацій міжнародного рівня та вітчизняних організацій громадянського суспільства щодо захисту культурної спадщини. Дійшли висновку, що в Україні має бути удосконалено законодавство щодо захисту об’єктів культурної спадщини. Слід більше уваги приділяти превентивним заходам, зокрема освітнім програмам і просвітницькій роботі. Держава має опікуватися також інвентаризацією культурних цінностей та формуванням відповідних баз даних, аналізом загроз та управлінням ризиками. Таким чином, йдеться про системну роботу, здійснювану у співпраці з неурядовим сектором, із залученням міжнародних організацій та максимальним використанням можливостей міжурядового співробітництва.ukкультуракультурна спадщинакультурні цінностівійназахист культурної спадщинистаттяculturecultural heritagecultural valueswarprotection of cultural heritageПроблема захисту культурної спадщини під час війни: державно-управлінський аспектProblem of protecting cultural heritage during the war: state and administrative aspectArticle