Приходнюк, ВіталійГорборуков, ВячеславФранчук, Олег2025-10-302025-10-302023Приходнюк В. В. Онтологічні засади управління знаннями в контексті навчально-дослідницької діяльності / Приходнюк В. В., Горборуков В. В., Франчук О. В. // Наукові записки Малої академії наук України. - 2023. - № 3. - С. 62-69. - https://doi.org/10.51707/2618-0529-2023-28-072618-05292786-4510https://doi.org/10.51707/2618-0529-2023-28-07https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/37328The main problem in organizing the transfer of knowledge in scientific and educational activities is to extract it from data and information, as well as to effectively present it to the end user in a form that is convenient for perception. The exponential growth of the volumes of information and data and their accumulation in spatially distributed databases and repositories has created the need to use new methods and tools that allow to significantly increase the efficiency of the processes of extraction and transformation into knowledge. At the same time, the main goal is to ensure high quality of educational and scientific materials, which, in turn, depends on the volumes of information sources processed by teachers and researchers. Simultaneously, the problem is the fragmentation and dispersion of information, which significantly complicates its holistic perception. The solution is the application of ontological models, as one of the most modern techniques of knowledge representation. Therefore, it is quite appropriate to use ontological and ontology-controlled approaches in the processes of knowledge transfer. An option of the implementation of such an approach based on cognitive services that implement the processes of creating annotations, extracting named entities, generalizing terms, determining the semantic proximity of terms, categorizing and classifying terms, and full-text search is proposed. As a result, a high level of efficiency in the presentation of educational and scientific materials is achieved for their successful use and perception.Основним завданням при організації трансферу знань у науковій та навчальній діяльності є видобування їх із масивів даних та інформації, а також ефективне представлення кінцевому користувачеві у зручній для сприйняття формі. Експоненціальне зростання обсягів інформації і даних та їх накопичення у просторово розподілених базах і сховищах потребують застосування нових методів та інструментів, які дають змогу суттєво підвищувати ефективність процесів їх видобування і перетворення на знання. Головним при цьому є забезпечення високої якості навчальних і наукових матеріалів, що, у свою чергу, залежить від обсягів опрацьованих викладачами та дослідниками джерел інформації. Водночас проблему становить фрагментарність і розпорошеність інформації, що суттєво ускладнює її цілісне сприйняття. Розв’язати її допоможе використання онтологічних моделей як однієї з найсучасніших технік представлення знань. Тому доцільним вбачається застосування онтологічного та онтологокерованого підходів у процесах трансферу знань. Запропоновано варіант здійснення такого підходу на основі когнітивних сервісів, що реалізують процеси створення анотацій, виокремлення іменованих сутностей, узагальнення, визначення семантичної близькості, категоризації та класифікації термінів, повнотекстового пошуку. Це дає змогу досягти високого рівня ефективності представлення навчальних і наукових матеріалів для їх успішного використання та сприйняття.ukуправління знаннямипредставлення знаньонтологічний інжинірингкогнітивні сервісистаттяknowledge managementknowledge representationontological engineeringcognitive servicesОнтологічні засади управління знаннями в контексті навчально-дослідницької діяльностіOntological basis of knowledge management in the context of educational and research activityArticle