Яковенко, Наталя2024-09-052024-09-052005Яковенко Н. М. Життєпростір versus ідентичність руського шляхтича XVII ст. (на прикладі Яна/Йоакима Єрлича) / Наталя Яковенко. // Україна XVII століття : суспільство, філософія, культура : збірник наукових праць на пошану пам'яті професора Валерії Михайлівни Нічик / Ін-т філософії ім. Григорія Сковороди НАН України ... [та ін.]. - К. : Критика, 2005. - С. 475-509.966-7679-78-0https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/31501Засвоєння людиною певних індикаторів "членства в групі", як відомо, є надзвичайно плинним. Адже почуття приналежности до тої чи тої спільноти зазвичай перекривається множинністю персональних ідентичностей, зумовлених зв'язками індивіда з соціальним, фаховим чи локальним середовищем, освітою, походженням, статтю і т. д., причому ієрархія значущости цих складників є такою ж мінливою, як і життєві колізії, що в них потрапляє людина. З огляду на практично необмежену варіативність переплетень елементів колективної ідентичности з ідентичністю персонального чи групового типу, свідомість людини постає як складна, перевантажена нюансами система різних за значеннєвістю та частотою актуалізації компонентів. Історикові важко дати раду з миготінням цих мінливостей, оскільки, на відміну від соціолога, він не має змоги запропонувати своїм піддослідним опитувальну анкету. Ми приречені вести діалог лише з текстом джерела, який, окрім зрозумілої неповноти, ще й обтяжений умовностями писемної та освітньої комунікації. Мабуть, найтяжчою у цих випадках є проблема ієрархії згаданих вище компонентів ідентичности, зокрема: 1) котрі з них є сутнісними маркерами "свого-чужого", а котрі - ситуаційною реплікою; 2) котрі засвідчують особисту вразливість на почуттями, а котрі є даниною мовному етикетові свого часу.ukідентичністьЯн (Йоаким) Єрличщоденник ЄрличаУкраїнастаттяЖиттєпростір versus ідентичність руського шляхтича XVII ст. (на прикладі Яна/Йоакима Єрлича)Article