Voznyuk, OleksandrKravets, O.Pavlenko, Larysa2025-09-102025-09-102024Voznyuk О. Giftedness as a Paradigm of Modern Pedagogical Theory and Practice / О. Voznyuk, O. Kravets, L. Pavlenko // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. - 2024. - № 4 (119). - https://doi.org/10.35433/pedagogy.4(119).2024.32663-76502786-6378https://doi.org/10.35433/pedagogy.4(119).2024.3https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/36568Обдарованість розуміється як фундаментальний концепт (парадигма) сучасної освіти. Робиться висновок, що дитина до 5-6 років як переважно правопівкульова істота з її пластичною психікою, величезними емоційно-сензитивними ресурсами дитячого організму, з високою динамікою її психічних процесів, а також метаболізму, постає багатогранно обдарованою істотою. При цьому обдарованість як емерджентну сутність (що постає, згідно з синергетичним поглядом на зазначену проблему, системною властивістю цілого) можна "вивільняти", актуалізувати завдяки певним освітнім/розвивальним процедурам. У цьому контексті доцільно говорити про "базальну геніальність" кожної дитини, яку дослідники називають "принципом сакральності", що притаманна кожній дитині і реалізує її потребу щодо досягнення великих цілей у своєму житті. Реалізація принципу сакральності багато в чому залежить від структури та змісту соціально-педагогічного середовища, в якому знаходиться дитина. Відповідно, "вивільнення" дитячого комплексу сакральності (дитячої геніальності) в дорослої людини може мати місце у критичних умовах/ситуаціях життєдіяльності. З’ясовано, що обдарованість, у певному розумінні, пов’язана з такими характеристиками людини, як геніальність, креативність, талановитість та ін., які можна диференціювати у ракурсі дихотомії "актуально-дійсне" (наявне) – "потенційно-можливе" (перспективне). Стан дитинства може позитивно впливати на дорослу людину, здатну активізувати цей стан. У зв'язку з цим можна говорити про методику інфантелізації, як психологічно позитивний регрес у дитячий вік, що дозволяє значно активізувати освітній процес. Робиться висновок про розвивально-педагогічний вплив виховання на нейронну структуру людського мозку, і результати цього впливу можуть бути "закарбовані" у генетичних структурах людини, що на рівні спадковості може передаватися майбутнім генераціям людей.Giftedness is understood as a fundamental concept (paradigm) of modern education. It is proven that a child under the age of 5-6, as a predominantly right-hemisphere human being with a plastic psyche, vast emotional-sensory resources, highly dynamic mental processes, and metabolism, is a multifaceted gifted human being. Giftedness, as an emergent essence (arising, according to a synergetic view of the issue, as a systemic property of the whole), can be "unlocked" and actualized through certain educational/developmental procedures. In this context, it is appropriate to discuss the "basic genius" of each child, which researchers refer to as the "principle of sacredness", inherent in every child enabling them to pursue great goals in life. The realization of this principle largely depends on the structure and content of the socio-pedagogical environment in which the child exists. Accordingly, the "release" of a child's sacred potential (child’s genius potentiality) in adulthood may occur under critical life conditions/situations. It has been determined that giftedness, in some sense, is related to such characteristics as genius, creativity, talent, and others, which can be differentiated in the context of the dichotomy "actualpresent" (present situation) – "potential-possible" (prospective). Childhood itself can positively influence an adult person capable of activating this state. In this regard, we refer to the methodology of infantilization as a psychologically positive regression into childhood, which significantly enhances the educational process. It is concluded that developmental-pedagogical impact on the neural structure of the human brain can leave imprints on the genetic structures of an individual, potentially transmitting these effects to future generations through inheritance.engiftednessgeniuscreativitytalentintelligenceinfantilization methodologyepigenetic inheritancepedagogical factprinciple of sacrednessbiological timearticleобдарованістьгеніальністькреативністьталановитістьінтелектметодика інфантелізаціїепігенетична спадковістьпедагогічний фактпринцип сакральностібіологічний часGiftedness as a Paradigm of Modern Pedagogical Theory and PracticeОбдарованість як парадигма сучасної педагогічної теорії і практикиArticle