Гомілко, Ольга2021-04-142021-04-142020Гомілко О. Є. Гумор як атрибут розуму чи тригер хайпу? / Ольга Гомілко // Δόξα = Докса : збірник наукових праць з філософії та філології / [відп. ред. В. Л. Левченко] ; Одеський національний університет ім. І. І. Мечникова. - Одеса : [Одеський національний університет ім. І. І. Мечникова], 2020. - Вип. 1 (33). - С. 41-50.ttps://doi.org/10.18524/2410-2601.2020.1(33).211968https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/19789Філософське дослідження сміху поглиблює знання про людський розум. Завдяки сміху людина торкається меж раціональності, не руйнуючи їх — однак розширюючи. Розмежування сміху на гуморний (породжений гумором) та безгуморний допомагає, з одного боку, виокремити його суто людську форму, а з іншого — розглядати сміх як універсальну ознаку, котра є спільною для людського та тваринного світів. Поняття гуморної втіхи уможливлює розуміння механізму перетворення сміху на гуморний, завдяки котрому відбувається концептуальний зсув. Існує можливість переродження гумору в хайп. Тоді замість стимулювання концептуальних змін, котрі розширюють горизонт розуміння, відбувається їх звуження або маніпуляційне спрямування.Философское исследование смеха углубляет знания о человеческом разуме. Благодаря смеху человек касается границ рациональности, при этом не разрушая их, а расширяя. Разграничение смеха на юморный (порожденный юмором) и безъюморный помогает, с одной стороны, выделить его чисто человеческую форму, а с другой — рассматривать смех как универсальный признак, уподобляющий человеческий и животный миры. Понятие юморного удовольствия способствует пониманию механизма преобразования смеха в юморный, благодаря которому происходит концептуальный сдвиг. Существует возможность перерождения юмора в хайп. Тогда вместо стимулирования концептуальных изменений, которые расширяют горизонт понимания, происходит их сужение или манипуляционное направление.The philosophical study on laughter deepens our understanding of the human mind. Due to laughter, a person touches the limits of rationality, while not destroying them, only expanding. Distinguishing between non-humorous laughter and humorous one (i. e. generated by humor) helps, on the one hand, to distinguish its merely human form, and, on the other hand, to consider laughter as a universal feature, common both to the human and animal worlds. The concept of humorous amusement allows us to understand the mechanism of transformation of laughter into humorous laughter, and due to that, a conceptual shift occurs. Nevertheless, there is also a possibility for humor to transform into hype. Then, instead of stimulating conceptual changes that expand the horizon of understanding, narrowing or manipulative directing of those changes take place.ukбезгуморний сміхгуморгуморна втіхагуморний сміхінкогруентністьконцептуальний зсуврозумтілесністьхайпстаттябезъюморный смехконцептуальный сдвигинконгруэнтностьразумтелесностьхайпюморюморное утешениеюморный смехconceptual shifthumorhumorous amusementhumorous laughterhypeincongruitymindnon-humorous laughterthe human bodyГумор як атрибут розуму чи тригер хайпу?Юмор как атрибут разума или триггер хайпа?Humor as an Attribute of the Mind or a Trigger of HypeArticle