Вип. 71. КультурологіяNo Descriptionhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/151142024-03-28T19:58:25Z2024-03-28T19:58:25Z141ПередмоваДжулай, Юрійhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/151282019-06-07T13:41:42Z2018-01-01T00:00:00Zdc.title: Передмова
dc.contributor.author: Джулай, Юрій
dc.description.abstract: Передмова до журналу "Маґістеріум ", випуск 71 ("Культурологія").
2018-01-01T00:00:00ZПо той бік інтерпретації (моменти мовчання)Брюховецька, Ольгаhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/151272019-06-07T15:19:23Z2018-01-01T00:00:00Zdc.title: По той бік інтерпретації (моменти мовчання)
dc.contributor.author: Брюховецька, Ольга
dc.description.abstract: Питання цього дослідження виникло від зіткнення з повторюваним протиставленням у сучасній
гуманітаристиці, що перебуває під впливом перформативного, візуального і афективного поворотів, між значенням та інтерпретацією, з одного боку, та роботою і присутністю, з другого.
У статті відстежено інтелектуальні джерела цієї опозиції та розкрито її політичні ставки.
Стверджується, що два види виробництва – присутності і значення, не слід протиставляти, і річ
у тому, щоб балансувати між ними. Проаналізовано приклади із фільмів "Мовчання" Інгмара Бергмана і "Тіні забутих предків" Сергія Параджанова, в яких мовчання використано в продуктивний
спосіб як одночасно опір інтерпретації і її провокування. Мовчання і присутність не обов’язково
скасовують значення, вони можуть збагачувати інтерпретацію.; The question which drives this enquiry emerged due to the curious recurrence of an opposition between
meaning and interpretation on the one side and doing or presence on the other. This opposition emphasized
in the current academic humanities within performative, visual and affective turns, is traced back to the
ground-breaking work by Gilles Deleuze and Felix Guattari Anti-Oedipus (1972), and even further to the
short seminal essay Against Interpretation (1964) by Susan Sontag. The two programmatic texts – each in
its own way and with its own vocabulary – perform somewhat self-contradictory intellectual gesture of
cancelling the quest for meaning, or, in terms of Hans-Ulrich Gumbrecht, producing presence. This
valorization of presence and silence is seen as a resistance not so much to interpretation per se, but to a
certain kind of interpretation based on Marxism and psychoanalysis developed by Louis Althusser and
Fredric Jameson (symptomatic reading). Yet, the article argues that these two types of production, the
production of presence and the production of meaning, should not be opposed so boldly to each other; it is
much more productive to see this opposition as a matter of balancing. The author analyzes the examples
from films, which use silence as a productive device of presence and meaning, of both resisting to
interpretation and instigating it (such as Silence (1963) by Ingmar Bergman and The Shadows of Forgotten
Ancestors (1964) by Serhii Paradzhanov). While the real stakes of this debate are left silent somewhere in
the political unconscious, the underlying agreement of a rather heated and militant debate between those
who defend interpretation and those who prefer to talk about silence is that presence and silence do not
necessarily have to cancel meaning; they can become moments that enrich an interpretation.
2018-01-01T00:00:00ZКультуротворчий ескапізм: амплітудність та межовість феноменуБабушка, Ларисаhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/151262019-03-11T13:22:19Z2018-01-01T00:00:00Zdc.title: Культуротворчий ескапізм: амплітудність та межовість феномену
dc.contributor.author: Бабушка, Лариса
dc.description.abstract: Статтю присвячено дослідженню ескапізму як соціокультурного феномену, з одного боку,
оскільки його існування збігається з народженням людини мислячої, та культуротворчого аспекту,
який віддзеркалює процеси в культурі сучасності, з іншого. Змінюючи форми вияву, ескапізм завжди
залишався на арені присутності дійсності, де бралися до уваги ті чи ті аспекти його розгляду.
Однак, зважаючи на потаємну, приховану та інтимну природу власного вияву, ескапізм і сьогодні
невиправдано залишається на периферії культуротворчого осмислення. Сучасний світ утримує
й формує масовий попит, смак і продукує комунікативну реальність як віртуальну, що, своєю чергою, штучно прискорює, екстремізує культуру, оскільки остання починає набувати відверто гіпертрофованого характеру, який спрямовує людину до ескапізму в різних його виявах, почасти
радикальних.; The research is devoted to the analysis of the phenomenon of escapism in the cultural aspect, with its
ontological basis of “escape”, caused by the crisis of self-identity and growth repression tendencies, where
a person has to systematically increase the dosage of social protection. In our opinion, escapism is
a sociocultural phenomenon, since its existence coincides with the birth of a thinking person, which reflects
the processes in the culture of our time.
The culture of everyday life, multiplying the many modes of cultural development, acquires a synthetic,
but at the same time a transformatively total character, which mimics between globalization and alterglobalization intentions. Time orientation, attitudes towards development, progress, and projects of
the future are fundamental differences of contemporary society. In the process of self-awareness of its place
in history, a person does not leave the feeling of nakedness before the time, which, deprived of opposition in
the form of eternity as a spiritual constant, appears as desacralized, meaningless, which, in turn, pushes for
the process of partial social disintegration.
Conceptual significance in this context for the understanding of escapism acquires the postmodern
concept of simulation and simulacres, which was developed by J. Baudrillard. It is worthwhile to distinguish
escapism from other semantic maxims, which represent not only “escape from something” but also
pathological “craving for something” (specific).
Afflicting with the modern French thinker F. Mure, the author’s position regarding the hyperphilosophical age of our time is symptomatic and acceptable to us, where the unlimited increase in
the number of holidays is the greatest concern and inalienable need of a modern person, whom he calls
the Homo Festivus – a Man who celebrates.
Thus, the result may be escapism as the flight of an individual from true being to a constructed imaginary
world, an alternative reality, through simulation in entertainment and celebration. Secondly, escapism
combines self-determination of an individual and his or her cultural determination. Thirdly, modern
integrated marketing communications form a super-saturated reflective space for understanding
the anthropic, semiotic, visual configurations of the postmodern culture as certain models of cultural
development, which ultimately take on a frankly hypertrophied character capable of leading a person to
escapism.
2018-01-01T00:00:00ZПостмодерністський фемінізм, "постфемінізм", фемінізм третьої хвилі: проблеми термінологіїКорнєєва, Тетянаhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/151252019-03-11T13:21:29Z2018-01-01T00:00:00Zdc.title: Постмодерністський фемінізм, "постфемінізм", фемінізм третьої хвилі: проблеми термінології
dc.contributor.author: Корнєєва, Тетяна
dc.description.abstract: Статтю присвячено дослідженню поняття "постфемінізм" у сучасному філософському та
культурологічному дискурсі. Увагу зосереджено на необхідності прирощення теоретичного інструментарію в термінах фемінізму та гендерної теорії у зв’язку з потребою чіткої дефініції
термінів "постфемінізм", "постмодерністський фемінізм" та "фемінізм третьої хвилі". Цей
термін дає змогу конституювати проблему взаємозв’язку між різними відгалуженнями феміністичної теорії. У теоретичному зрізі дослідження проблеми проведено на аналізі статей, що
з’являлися у 1980–1990 рр. в англомовній пресі. Проаналізовано різні трактування терміна "постфемінізм": як спроба виходу за межі фемінізму, "зворотний зв’язок" та як позначення періоду,
пов’язаного з постмодерністським фемінізмом, що не має чітко визначеної мети та розмиває
проблему бінарної опозиції чоловік/жінка.; The article explores the concept of “postfeminism” in the contemporary philosophical discourse.
The research is relevant due to the need to augment theoretical tools in terms of psychoanalysis and gender as
well as establish clear definitions of such terms as postfeminism, postmodern feminism, and feminism of the
third wave. The concept of postfeminism allows to conceive the problem of the relationship between different
branches of the feminist theory. The use of the term postfeminism is problematic because of two reasons.
Firstly, different media speculate and use this term, and secondly, postfeminism as a movement develops
unevenly, hence resulting in chronological and geographical differences. In the theoretical aspect, the
problem was studied in the articles that appeared in the 80s–90s of the 20th century in the English-language
press. The concept of postfeminism is an attempt to go beyond the boundaries of feminism as a “feedback”
and at the same time postfeminism related to postmodern feminism, which does not have a clear-cut goal
and blurs the problem of the binary opposition of a man / woman. Postfeminism can also be a phenomenonchallenge as well as a phenomenon-reaction to the concept of changing gender identity. The speculation
of various media, which was aimed at undermining the authority of the feminist movement with the political
intention of extracting the feminist movement from social discourse, led to the confusing interpretation
of the term. Postmodern feminism replaces the issue of equality with the issue of difference, which causes
a split in the feminist community and the emergence of postfeminist manifestations and the proclamation of
the third wave of feminism. Postfeminism can also be a phenomenon-challenge, as well as a phenomenonreaction to the concept of changing gender identity. In the theoretical aspect, the appearance of this term is
associated with studies of Susan Bolotin, Camille Paglia, Ann Brooks, and Robert Redmond.
2018-01-01T00:00:00ZДекотрі аспекти "аксіальності" за Карлом Ясперсом у контексті історичної танатологіїКороль, Денисhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/151242019-03-11T13:20:15Z2018-01-01T00:00:00Zdc.title: Декотрі аспекти "аксіальності" за Карлом Ясперсом у контексті історичної танатології
dc.contributor.author: Король, Денис
dc.description.abstract: Близько ста років філософи, історики, антропологи та культурологи дискутують щодо концепції "Achsenzeit" Карла Ясперса. Одним з основних протиріч стало усвідомлення його як власне
"Осьового часу" – хронологічної віхи цивілізаційності – або радше як "аксіальності" – рубіжної
зміни людської свідомості. Ми виходимо саме з останньої позиції та пропонуємо розгляд цієї зміни
через призму порівняльної історичної танатології.
Цей матеріал є спробою обґрунтувати з-поміж аксіальних проявів таку сферу, як індивідуальна
посмертна доля (включно з персональним загробним судом). Тому "аксіальність" постає в наших
висновках як соціокультурний алгоритм з акцентом на індивідуалізм, що починався як елітарний,
але через сотеріологічні та есхатологічні настрої став надбанням широких прошарків багатоетнічних державних утворень.; One of the main contradictions of “Achsenzeit” conception of Karl Jaspers is a conflict between its
realization as an “Axial Age” – as a chronological landmark of civilization process – or rather as just an
“axiality” – the boundary changes of human consciousness. We proceed from the last position, considering
such changes through the prism of comparative historical thanatology.
We claim that Jaspers’ “axial” cultural features display not a phase, but rather certain state of civilization
development, when sociocultural dependence on economical factors is mediated, and such society is able to
serve a culturtreger to its neighbors and descendants. And a sociocultural vector here obviously aims to
stimulate and transform personality.
At the heart of “axiality”, there lie the specific changes within the cultural space of certain societies,
which mainly lead to personality transformation and general individualization of the world outlook. A set
of such “transmuted” personalities has formed a creative kernel of culturogenesis. Their individualistic
thinking was designated not only in religion as a personal communication with spiritual universe but also
in ideas about the afterlife existence.
This paper is an attempt to ground the concept of individual afterlife fate (with the personal Court
beyond the grave) as a display of “axiality”.
In our conclusions, “axiality” appears to be a sociocultural algorithm focused on individualism, started
as elite, but through soteriological moods became the acquisition of wide layers of multi-ethnic state
formations. These moods “formatted” individual’s attitude towards oneself and surrounding, which was
reflected within politics, ethics, philosophy, craft and, in particular, in ideas about the afterlife existence.
2018-01-01T00:00:00ZОдноразова річ у сучасному повсякденніНікішенко, Юліяhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/151232019-06-07T15:07:54Z2018-01-01T00:00:00Zdc.title: Одноразова річ у сучасному повсякденні
dc.contributor.author: Нікішенко, Юлія
dc.description.abstract: Одноразові речі нині є невідокремною складовою повсякдення. З’явившись на початку ХХ ст.,
вони поступово посіли вагоме місце в нашому побуті, подекуди витіснивши речі багаторазового
вжитку. Але науковці ще мало дослідили цей компонент матеріальної культури, більшою мірою до
цієї теми звертаються екологи, соціологи та економісти, хоча сам факт присутності одноразової
речі в культурі вже є приводом для досліджень. Ця стаття має на меті виокремити та проаналізувати різні аспекти буття одноразової речі в сучасному повсякденні, які автору видаються важливими. Звісно, охопити все одразу неможливо, тому акцент зроблено передовсім на тому, як одноразова річ нівелює цінність речі в цілому, змінюючи культурні традиції. Стаття торкається теми
фактичного переходу в категорію одноразових речей тих предметів ужитку, які апріорі розраховані
на тривалу експлуатацію. Також зачіпається аспект ресайклінгу – напряму в дизайні, коли робиться спроба "інкультурувати" одноразову річ, перетворивши її на предмет тривалого використання,
або використати в господарстві в той чи той спосіб.; Nowadays disposable things are an integral part of everyday life. They are convenient, practical, do not
require care. Appearing at the beginning of the twentieth century, they firmly rooted in our routine and
gradually began to displace reusable things. However, scientists do not pay proper attention to the issue of
disposable goods. To a great extent, this issue is analyzed in the works of ecologists, economists, and
sociologists, although the very fact of having one-time things in our everyday life is already noteworthy.
The purpose of this article is to identify and study those aspects of the existence of disposable goods in
modern everyday life which the author finds important. The article is mainly focused on how one-time thing
reduces the value of a thing as a whole, transforming cultural traditions. On the other hand, we will not
discuss the environmental problems caused by debris from the environment, mostly consisting of disposable
items. The article touches upon the problem of transition to the category of disposable items of those items
that are a priori designed for long-term exploitation. Furthermore, it is important to trace the manner and
scope of how this phenomenon affects the relationship between a person and a thing. The thing ceases to
have value, as it was in the traditional society, and the pair “man-thing” changes its configuration. A human
stops treating things carefully, perceiving it as something temporary in his or her life. However, cultural
stereotypes have proved to be quite persistent. Therefore, on the one hand, a person begins to treat things
of durable use as disposable, and on the other hand, tries to “inculturate” a one-time thing, turning it into
a reusable item. This process has inspired various trends in design and hobbies. People use disposable
things to make various household items, household appliances, and even interior decorations. In the future,
a person still has to find a balance between disposable things and things intended for long-term use.
2018-01-01T00:00:00ZОсвітні моделі музею та специфіка освітньої діяльності на сучасному етапіБондарець, Оксанаhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/151222019-03-11T13:17:17Z2018-01-01T00:00:00Zdc.title: Освітні моделі музею та специфіка освітньої діяльності на сучасному етапі
dc.contributor.author: Бондарець, Оксана
dc.description.abstract: У сучасній соціокультурній ситуації розвиток музейної справи багато в чому визначається
динамікою комунікаційного простору музею.
У цьому дослідженні автор аналізує освітні моделі музею, акцентуючи увагу на комунікативній,
та наголошує, що різноманітні форми культурно-освітньої діяльності мають сприяти аналізу
змісту експозиції (тобто є "засобом, а не самоціллю").
Звернено увагу на трактування та співвідношення деяких термінів, зокрема "культурно-освітня
діяльність", "музейна педагогіка" та "методика культурно-освітньої діяльності".; Nowadays the development of the museum business is largely determined by the dynamics of the museum’s
communicative space in the sociocultural situation.
In this research, the author analyzes the educational models of the museum [enlightening (1870s and 1890s –
mid-1920s), politicized (1920s and 1950s), informative (1960s – mid-1980s) and communicative (late 1980s to
the present)], focusing on the communicative one. The diversity of forms of cultural and educational activities is the result of a modification that is carried out
through the synthesis technology, and all of them should contribute to the analysis of the content of the exposure
(that is, to be “an instrument, not an end in itself”).
The author puts emphasis on the interpretation of such terms as “cultural and educational activities”,
“museum pedagogy”, “methodology of cultural education”.
The author discusses cultural educational function as one of the core functions of museums in the context
of the communicative educational model of the museum. Other terms, including “cultural enlightenment
function”, are currently deemed irrelevant. The author suggests that the terms “methodology of cultural
education” and “museum pedagogy” are equivalent and belong to applied museology. Theoretical
foundations of the cultural educational function of the museum are studied by the communication theory
and belong to theoretical museology.
The author comes to the conclusion that the knowledge (or/and understanding) that museums create and
popularize carries the imprint of the sociocultural situation within which it was created. The perception of
the museum as a space of interaction between the public and collections is being constantly reconsidered,
which is reflected in the priority forms/methods of cultural and educational activities.
2018-01-01T00:00:00ZМовчазні картини науки господарювання автора "Мертвих душ" у монологах і діалогах СобакевичаДжулай, Юрійhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/151212019-06-07T13:43:36Z2018-01-01T00:00:00Zdc.title: Мовчазні картини науки господарювання автора "Мертвих душ" у монологах і діалогах Собакевича
dc.contributor.author: Джулай, Юрій
dc.description.abstract: У статті на прикладі п’ятої глави "Мертвих душ" уперше розкрито специфіку подання картин
кухарської майстерності лише як частини картин хазяйнування. Задля цього показано, як гастрономічні діалоги і монологи Собакевича, що містили критику німецьких і французьких дієтологів та
славили "руський шлунок", який ці лікарі не здатні зрозуміти, автор подав, по-перше, як публічний
контраргумент, вибудований за формулою застережень самих дієтологів, що були наведені в енциклопедії "Хазяїн та хазяйка" Х. Ф. Ґермерсгаузена, а по-друге, зі знанням технологічних особливостей розмірів м’ясних страв, що готуються в традиційних печах.
Крім цього, у статті стверджується, що включення в енциклопедії "Хазяїн та хазяйка" до правил виправлення на краще стану господарства кумедних історій про невдалі виправлення або яскравих та високих аналогій до цієї буденної справи було для М. Гоголя достатньою основою для прийняття можливості прояву та опису схожих ситуацій та їхнього перебігу, зокрема, і в маєтку
Собакевича. Так, порівняння виправлення скрутних ситуацій у господарстві з перемогами полководця під час відступу з енциклопедії "Хазяїн та хазяйка" стали для М. Гоголя мотивом включення
портретів Колокатроні та Багратіона як мовчазних посередників до батальних діалогів Собакевича і Чичикова про ціну ревізької душі.; In this article, we discover the specificity of displaying cooking mastery as a part of housekeeping on the
example of the fifth chapter of Dead Souls. To support our thesis, we show how gastronomic dialogues and
monologues of Sobakevych that contained criticism of German and French nutritionists and glorified
“Russian stomach”, which those doctors were not able to understand, were presented by the Author, firstly,
as a public counterargument built according to a formula of criticized nutritionists’ cautions, gathered from
the Christian Friedrich Germershausen encyclopedia The Host and the Hostess, and, secondly, with
knowledge of technologically peculiar sizes of meat dishes that were cooked in traditional stoves.
Furthermore, in this article, we assert that inclusion of funny stories about failed betterments as well
as striking and elevated analogies into a set of rules for betterment of household in the encyclopedia
The Host and the Hostess had served a sufficient basis for M. Hohol to accept a possibility of depicting
similar situations and their development in the Sobakevych’s manor in particular. In this manner, the
comparison of repairing difficult situations at the household with general’s victories in the course of
retreat from the encyclopedia The Host and the Hostess had become a motive for M. Hohol to include
portraits of Kolokotronis and Bagration in the roles of silent intermediates in the battle dialogues between
Sobakevych and Chychykov on the price for a dead soul. The last dialogue as a battle for a price of a
registered soul strikingly proves that the pictures of housekeeping in Dead Souls are broader than the
pictures of festive table.
2018-01-01T00:00:00ZПро етичні межі критики культури з позицій психоаналітичної теорії параноїКлимчук, Оксанаhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/151202019-03-11T13:14:46Z2018-01-01T00:00:00Zdc.title: Про етичні межі критики культури з позицій психоаналітичної теорії параної
dc.contributor.author: Климчук, Оксана
dc.description.abstract: У статті з’ясовано зміст проблеми етичних меж застосування словника психоаналітичної
теорії параної до критики сучасної масової культури та розглянуто інструменти дослідження
культури, які пропонує термінологічний апарат психоаналізу. Популярні в Україні продукти масової
культури Заходу проаналізовано у статті за допомогою понять "Супер-Его культурної епохи" та
"параноїдальні конструкції". Перше поняття (його запровадив З. Фройд та розвинув С. Жижек)
розширює погляд на культуру тим, що додає вимір неусвідомлюваної системи цінностей, яка існує,
розвивається та змінюється поряд із публічно символізованим етичним законом. Оскільки ключовою мотивацією споживача масової культури є отримання насолоди, параноїдальні структури
в культурних текстах аналізуються як джерело насолоди, легітимованої культурним Супер-Его.; In this article, we raise an issue of advisability of imposing ethical dimension onto the limits of applying
psychoanalytic theory of paranoia to cultural criticism. We consider psychoanalytic thesaurus as
a prospective instrument for studying culture. Our specific research interest lies in functioning of paranoid
structures in contemporary culture of Western type, which is focused on the values of scientific cognition
and rational comprehension of the world. We find the concepts of “the cultural superego” and “paranoid
construction” to be efficient instruments for interpreting culture. With the first concept, introduced by Freud
and elaborated by Žižek, a scholar gets an opportunity to study the dimension of unconscious and partly
a conscious system of values that develops in a culture side by side with public (ethical) Law. Our focus is
on the discontinuity between declared and actually operating cultural values. We discovered that playing
the spectacle of madness and presentation of the charismatic paranoid in the role of a cultural hero provide
spectator with forbidden enjoyment and serve to recreate social bonds around the values of mental
"normalcy" with radical condemnation of psychical pathology. Thus, we consider products of popular
culture that contain representations of psychosis, and paranoid constructions, to be legitimated by
the contemporary cultural superego. We show the work of cultural superego on the material of
The Basic Instinct film, which won a wide and long-lasting popularity in Ukraine as well. Along the lines of
Lacanian approach to psychosis, we state that the key to spectator’s enjoyment lies in sharing the same
resistance with the paranoid hero on screen.
2018-01-01T00:00:00ZТеорія діалогу як засіб дослідження концерту для двох фортепіано з оркестромБурган, Іринаhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/151192019-03-11T13:13:43Z2018-01-01T00:00:00Zdc.title: Теорія діалогу як засіб дослідження концерту для двох фортепіано з оркестром
dc.contributor.author: Бурган, Ірина
dc.description.abstract: У сучасному світі в умовах глобалізації, активних міграційних процесів, збільшення інформаційного потоку гостро постає питання комунікації. У наш час особливої значущості набуває діалог,
що постає універсальним типом комунікативної взаємодії на всіх рівнях соціокультурного простору. У статті розглянуто діалогічні концепції в таких галузях наукового знання, як філософія, культурологія, теорія музичної культури. Особливу увагу приділено дослідженню комунікативних особливостей ансамблевої культури на прикладі жанру концерту для двох фортепіано з оркестром.
Розкрито його діалогічну специфіку в контексті її соціальної значущості.; The situation of the modern world can be characterized by intensifying globalization, active migration,
increase of the amounts of information that people receive every day. In terms of global informational
exchange, people feel the need of the certain way of communication, which will defend the main social
values such as humanity, tolerance, personal freedom. Dialogue is based on mutual respect, understanding
the equal significance of interlocutors, acceptance of the difference between them. Thus, it becomes
the universal and necessary way for interpersonal and intercultural interaction.
The modern dialogue theory is developing in the various fields of science. The article analyzes different
concepts of dialogue in philosophy, culturology, and theory of musical culture. The special attention focuses
on the dialogical features of ensemble culture. As an example, we take an extraordinary genre, which shows
the complicated way of its actualization from baroque to modern times – concerto for two pianos and
orchestra. Double concerto brings to the genre of concerto the idea of equal importance of soloists from
a chamber ensemble. The polyphony of dialogical thinking creates the complicated dialogue, which is
organized in the special way. Concerto for two pianos and orchestra transforms the familiar “communicative
chain” of instrumental concerto for one soloist and focuses listener’s attention on the “conversation
between two”. It contributes to the “modulation of senses” – creates the atmosphere of privacy and sincerity
in the heart of the stage event. Additionally, it concentrates on the moment of meeting, the situation when
I meet You and a relationship begins. This understanding seems to be rather important in the modern social
situation, when people feel the existential loneliness and estrangement. The dialogue in musical culture
returns us to the life-important question: how to create the dialogue with Other, understand the specificity
of his or her language, accept individuality and uniqueness of every person.
2018-01-01T00:00:00Z