Наукові записки НаУКМА. Економічні науки"Наукові записки НаУКМА. Економічні науки" – рецензоване наукове фахове видання відкритого доступу, що публікує статті в галузі економіки. Журнал створено 1999 року Національним університетом "Києво-Могилянська академія".https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/146542024-03-28T17:25:42Z2024-03-28T17:25:42Z1501Результативність факторів економічного зростання: продуктивність та інноваціїБажал, ЮрійДомбровська, Ангелінаhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/268522023-11-03T01:00:53Z2023-01-01T00:00:00Zdc.title: Результативність факторів економічного зростання: продуктивність та інновації
dc.contributor.author: Бажал, Юрій; Домбровська, Ангеліна
dc.description.abstract: Досліджено сучасну проблему темпів економічного зростання української економіки, а також інших країн, пов’язану зі значним їх зниженням. Показано, що її виникнення можна також пояснити браком уваги до активізації в країні інноваційних процесів під час формування реальної економічної політики. Обґрунтовано припущення, що це відбувалось через недостатню пріоритезацію виробничого фактора інновацій у неокласичних методах макроекономічного аналізу, і тому вони не давали правильних орієнтирів урядам під час формування економічних стратегій та програм. У таких країнах відбулось усталення величин "розриву ВВП" проти успішних країн. Україна вже багато років перебуває в цьому тренді не тільки щодо країн – економічних лідерів, а й щодо своїх найближчих сусідів. Представлено макроекономічний аналіз, який засвідчує наявність "парадокса продуктивності" в багатьох країнах Європи, особливо після кризи 2008 року: ВВП, оцінений у поточних доларах США, фактично не зростає, маючи незначні коливання, а не сталий висхідний тренд. Підтверджено, що "розрив ВВП" принципово не змінювався також між групами країн із різним типом економік. Показано, що виникнення феномену "парадокс продуктивності" зумовлене тим, що на фоні масштабного розвитку сучасних інноваційних процесів основні індикатори вимірювання продуктивності праці та інших ресурсів значно знизились проти попередніх часів. Статистика результативності факторів економічного зростання, побудована на домінуючих неокласичних моделях, показує все меншу пояснювальну здатність для розкриття ролі продуктивності праці в економічному зростанні. Проведений регресійний аналіз підтвердив такий висновок і засвідчив недостатню увагу української економічної політики до ендогенних факторів інноваційного розвитку.
dc.description: The article reveals the modern problem of the rates of economic growth of the Ukrainian economy, as well as other countries, associated with their significant decrease. It is shown that its problem occurrence can also be explained by the lack of attention to the activation of innovative processes in the country during the formation of real economic policy. The assumption is substantiated that this happened due to insufficient prioritization of the separate production factor – innovation, in neoclassical methods of macroeconomic analysis. Therefore, they did not provide the right guidelines for governments in the formation of economic strategies and programs. Such countries demonstrate a stable value of the "GDP gap" against successful
countries. Ukraine has been in this trend for many years, not only in relation to the countries – economic leaders, but also to its closest neighbors. A macroeconomic analysis is presented that demonstrates the presence of a "productivity paradox" in many European countries after the 2008 crisis: GDP, measured in current US dollars, exists with minor fluctuations rather than a steady upward trend. It was confirmed that the “GDP gap” did not fundamentally change between groups of countries with different types of economies. It is shown that the emergence of the "productivity paradox" phenomenon is because, against the background of the large-scale development of modern innovation processes, the main indicators of measuring the productivity of labor and other
resources have significantly decreased compared to the previous times. Performance statistics of economic growth factors, built on the dominant neoclassical models, show less and less explanatory power for revealing the role of labor productivity in economic growth. This was confirmed by the regression analysis carried out, which proved insufficient attention of Ukrainian economic policy to endogenous factors of innovative development.
The analysis of endogenous models of economic growth and Schumpeterian conceptual approaches showed that the key factor of economic growth in modern conditions should be the factor of scientific and technological innovations, because the existing globalization processes and the formation of the Industry 4.0 industries are contributed not only to integration of national economies and the global technological changes, but also condition by the strengthening of the divergence between developed and developing countries. It is shown that these processes occur due to the lack of sufficient own innovation potential of developing countries.
2023-01-01T00:00:00ZІнноваційний розвиток як чинник повоєнної відбудови економіки УкраїниБіла, ІринаПосна, ВікторіяШевченко, Олена https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/268512023-11-03T01:00:34Z2023-01-01T00:00:00Zdc.title: Інноваційний розвиток як чинник повоєнної відбудови економіки України
dc.contributor.author: Біла, Ірина; Посна, Вікторія; Шевченко, Олена
dc.description.abstract: Розглянуто інноваційний розвиток економіки України як ключовий напрям економічної політики та інструмент повоєнної відбудови економіки України. Війна в Україні, а надто після повномасштабного російського вторгнення, впливає на інноваційне середовище країни, що зумовлено зниженням рівня інвестицій, зростанням ризиків для бізнесу, скороченням внутрішнього попиту на продукцію, зменшенням кількості інноваційних проєктів, доступності їх фінансування. Дослідження сучасного стану інноваційної діяльності в Україні та порівняння фактичного стану інноваційного розвитку України з іншими країнами світу дали змогу констатувати його суттєве відставання. Означене, на думку авторок, пов’язано з наявними проблемами, серед яких основними є такі: слабка розвиненість високотехнологічних підприємств і галузей, значний фізичний і моральний знос виробничого потенціалу більшості промислових підприємств України, недостатність фінансування інноваційного сектору економіки, структурна розбалансованість і технологічна низькоукладність, сировинна експортоорієнтованість та низька конкурентоспроможність.
Авторки статті впевнені, що відновлення економіки України, забезпечення конкурентоспроможності та економічного зростання значною мірою залежать від використання інноваційних чинників, розвитку освіти, науки. Зазначено, що засади інноваційної політики держави в повоєнний період треба формувати вже сьогодні, створюючи умови для розвитку інтелектуального потенціалу, підвищення продуктивності праці, модернізації технологій, структурної перебудови економіки. Післявоєнна відбудова України має бути спрямована на кардинальну зміну структури економіки, перехід від аграрно-сировинного її типу до індустріально-інноваційного на основі створення сучасної високотехнологічної, цифровізованої промисловості з огляду на поширення у світі Індустрії 4.0. Авторки статті пропонують у процесі формування інноваційної політики особливу увагу приділяти структурним реформам, ефективному й прозорому використанню іноземної допомоги, посиленню співпраці виробників із науковими установами.
dc.description: The war in Ukraine, caused by the full-scale invasion of Russia, has an impact on the country’s innovation environment, which is due to a decrease in the level of investments, an increase in business risks, a reduction in domestic demand for products, a decrease in the number of innovative projects, and the availability of their financing. The purpose of this article is to confirm that the innovative development of Ukraine’s economy is a key direction of economic policy and a tool for the post-war reconstruction of Ukraine’s economy. The study of the current state of innovative activity in Ukraine and the comparison of the actual state of innovative development of Ukraine with other countries of the world was carried out using methods of scientific and statistical analysis. The latter made it possible to come to the following research results: to state a significant lag in innovative activity in Ukraine. According to the authors, this is related to existing problems, the main ones of which are: weak development of high-tech enterprises and industries; significant physical and moral deterioration of the production potential of most industrial enterprises of Ukraine; insufficient financing of the innovative sector of the economy, structural imbalance and low technological complexity, raw material export orientation and low competitiveness, etc. The authors of the article are sure that the restoration of the economy of Ukraine, ensuring competitiveness
and economic growth largely depends on the use of innovative factors, the development of education and science. It is noted that the foundations of the state’s innovative policy in the post-war period must be formed today, creating conditions for the development of intellectual potential, increasing labor productivity, modernization of technologies, and structural restructuring of the economy. The results of this study can be applied when approving the plan for the post-war reconstruction of Ukraine and its direction towards a radical change in the structure of the economy, the transition from an agrarian-raw type to an industrial-innovative one based on the creation of a modern high-tech, digitised industry in the context of the spread of Industry 4.0 in the world. As a conclusion, the authors suggest that in the process of forming innovation policy, special attention should be paid to structural reforms, effective and transparent use of foreign aid, and strengthening of cooperation between manufacturers and scientific institutions.
2023-01-01T00:00:00ZБюджетна система України: вплив війни та виклики повоєнної відбудовиБуй, ТетянаПрімєрова, Оленаhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/268492023-11-03T01:01:32Z2023-01-01T00:00:00Zdc.title: Бюджетна система України: вплив війни та виклики повоєнної відбудови
dc.contributor.author: Буй, Тетяна; Прімєрова, Олена
dc.description.abstract: У статті досліджено та систематизовано напрями й обсяги впливу повномасштабного російського вторгнення на бюджетну систему України, зокрема на структуру й обсяг доходів і видатків бюджету, зростання бюджетного дефіциту й державного боргу, зміну законодавства у сфері державних фінансів, зниження фінансової спроможності регіонів. Визначено, що через соціальну та військову спрямованість великої частини бюджетних видатків, а також численні податкові послаблення обмежуються можливості бюджетного фінансування за напрямами, які сприяють економічному розвитку країни.
Узагальнено досвід інших країн, зокрема Польщі, Ізраїлю, Грузії, Німеччини та Японії, щодо економічного відновлення й бюджетного реформування після завершення воєн. Запропоновано першочергові заходи оздоровлення бюджетної системи України та виходу з бюджетної кризи, які потрібно вжити як під час війни, так і одразу після її завершення. Зокрема, серед основних заходів воєнного часу визначено підтримку малого й середнього бізнесу, скасування тимчасових податкових пільг, реформування митної служби, захист прав і гарантій інвесторів, фінансування пріоритетних видатків, як-от оборона, безпека та соціальний захист, залучення грантового фінансування, використання інструментів фандрейзингу та продовження діджиталізації економіки. Після завершення війни запропоновано змістити вектор економічної політики в бік активного залучення інвесторів, розвитку експортоорієнтованого виробництва і стратегічно важливих конкурентоспроможних галузей, відновлення бюджетних реформ (децентралізація, середньострокове планування, програмно-цільовий метод, огляд видатків, створення сервісів) і фіскальних правил, зменшення боргового навантаження з одночасною підтримкою високого рівня соціального захисту постраждалих від війни верств населення.
dc.description: The article examines and systematizes the directions and scope of the impact of the full-scale invasion of Russia on the budget system of Ukraine, in particular, on the structure and volume of budget revenues and expenditures, the growth of the budget deficit and public debt, changes in the public finance legislation, and the decrease in financial capacity of the regions. It was determined that due to the social and military orientation of a large part of budget expenditures, as well as numerous tax incentives, the possibilities of
budget financing in areas that contribute to the economic development of the country are limited. The experience of foreign countries, in particular Poland, Israel, Georgia, Germany, and Japan, regarding the economic recovery and budgetary reformation after the end of the wars is summarized in the article.
Priority measures to improve the budget system of Ukraine and exit from the budget crisis are proposed, which must be taken both during the war and immediately after its end. In particular, among the main measures of the wartime, support of small and medium-sized businesses, cancellation of temporary tax benefits, reform of the customs service, protection of investors rights and guarantees, financing of priority expenses such as defense, security and social protection, attraction of grant financing, use of fundraising tools and continued digitization of the economy are mentioned. After the end of the war, it was proposed to shift the direction of economic policy towards the active involvement of investors, development of export-oriented production and strategically important competitive industries, restoration of budget reforms (decentralization, medium-term planning, program-target method,
expenditures review, digital services) and fiscal rules, reduction of debt burden with simultaneous social protection support of the population affected by the war.
2023-01-01T00:00:00ZОчікуваний вплив банкрутства провідних іноземних банків на банківську систему УкраїниГладких, Дмитроhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/268472023-11-03T01:01:52Z2023-01-01T00:00:00Zdc.title: Очікуваний вплив банкрутства провідних іноземних банків на банківську систему України
dc.contributor.author: Гладких, Дмитро
dc.description.abstract: Досліджено проблему гіпотетичного впливу кризи на банківському ринку окремих країн на банківську систему України. Розкрито зміст регулюючих заходів держави, спрямованих на забезпечення фінансової стійкості українських банків, що послідовно реалізуються з лютого 2022 р. та передбачають впровадження повного (незалежно від суми та валюти) державного гарантування банківських вкладів фізичних осіб, забезпечення банків необхідним обсягом рефінансування, радикальне підвищення рівня облікової ставки, активне накопичення міжнародних резервів, виведення з ринку проблемних банків, активацію використання норм обов’язкового резервування залучених банками коштів, зниження ставки за депозитними сертифікатами овернайт, активізацію роботи Ради з фінансової стабільності. Визначено позитивні наслідки реалізації комплексу заходів з підтримки банківської системи України, зокрема: зниження темпів інфляції, зміцнення курсу гривні, збереження прибутковості банківською системою, поступове відновлення капіталізації банків. Виокремлено проблеми, що потребують вжиття додаткових регулюючих заходів з боку держави, а саме зростання частки проблемних кредитів і фактичне призупинення кредитної діяльності банків. Запропоновано низку заходів у межах удосконалення поточної монетарної політики України: розроблення механізму "аварійного" рефінансування банків на випадок швидкого поширення кризових явищ; безумовне дотримання політики "дорогих грошей"; обмеження темпів зростання емісії та грошової маси; відновлення практики обов’язкового продажу частини валютної виручки експортерів; забезпечення подальшого "тонкого налаштування" чинної методики обов’язкового резервування залучених коштів; врегулювання процедури управління "новими" NPL (Non-Performing Loan); створення спеціалізованої державної установи з управління проблемними активами для прийняття нею на баланс портфелів NPL державних банків.
dc.description: The purpose of the article is to study the problems associated with the possible unfolding of the banking crisis in the USA and European countries, the content of state regulatory measures aimed at ensuring the financial stability of Ukrainian banks, which will be implemented consecutively from February 2022, the justification of additional, most urgent measures aimed at overcoming existing problems in the country’s banking system. General scientific and special methods are used: analysis, synthesis, grouping, description, comparison, theoretical generalization and abstract-logical. In the course of the research, it was concluded that the bankruptcy of some leading foreign banks should not have a significant negative impact on the banking sector of the Ukrainian economy. The article also discloses the content of state regulatory measures aimed at ensuring the financial stability of Ukrainian banks, which include the implementation of full (regardless of the amount and currency) state guarantee of bank deposits of individuals, providing banks with the required amount of refinancing, a radical increase in the discount rate, active accumulation of international reserves, withdrawal of problem banks from the market, activation of the use of norms of mandatory reservation of funds raised by banks, reduction of the rate on overnight deposit certificates, activation of the work of the Financial Stability Council. The positive consequences of the implementation of a set of measures to support the banking system of Ukraine were determined, in particular: a decrease in inflation rates, strengthening of the hryvnia exchange rate, preservation of profitability of the banking system, gradual restoration of bank capitalization. Problems that require the adoption of additional regulatory measures by the state are highlighted, namely the increase in the share of problem loans and the actual suspension of credit activities of banks. A number of measures are proposed within the framework of improving the current monetary policy of Ukraine: development of the mechanism of "emergency" refinancing of banks in case of rapid spread of crisis phenomena; unconditional adherence to the policy of "expensive money"; limitation of emission and money supply growth rates; restoration of the practice of compulsory sale of a part of the foreign currency earnings of exporters; ensuring further "fine-tuning" of the current method of mandatory reservation of the funds involved; settlement of the "new" NPL management procedure; creation of a specialized state institution for the management of problem assets to accept NPL portfolios of state banks on the balance sheet. The results of the research can be used at the level of the National Bank and the government in the process of forming urgent measures in the field of monetary policy
implementation.
2023-01-01T00:00:00ZSovereign debt and post-war Ukrainian economic growth – system dynamics approachHryhoriev, Hennadiihttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/268432023-11-03T01:00:59Z2023-01-01T00:00:00Zdc.title: Sovereign debt and post-war Ukrainian economic growth – system dynamics approach
dc.contributor.author: Hryhoriev, Hennadii
dc.description.abstract: The aim of the article is to examine the post-war national economy, notably overburdened with significant war expenditures and the effects of sovereign debt restructuring in a wartime period. The research uses system dynamics modelling methods, operates with S-shaped growth, overshoot and collapse dynamic patterns. The oscillation patterns of behaviour have been used to demonstrate the scenario options of possible external debt minimization.
The dynamic hypothesis about non-linear behaviour of post-war debt trajectory has revealed the intrinsic growth rate in debt-dependent economy and the inflection point of no return to stable economic growth without radical decision of sovereign debt cancellation. The direct consequence of a negative solution for debt cancellation would be the unpredictable, even chaotic fluctuations of national economic growth rate. Baseline simulation to prove the results of research has been provided. The embedded "dependent-economy" type of macrostructure does not allow to overcome the critical debt overhang level and needs a new national model with appropriate policy to stabilize the economy. Performance of post-war debt repayment depends
mostly on an innovative fund, which can be created by export abilities in the framework of post-war recovery plan. The results of the research may be applied by national authorities responsible for macroeconomic debt policy. The obtained results of the study allow us to draw a conclusion about the impossibility of developing the national economy within the framework of the existing economic structure of the developing country. The debt trap, which cannot be eliminated, does not allow to develop the national innovative economy and ensure economic growth and development.
dc.description: Метою статті є дослідження післявоєнної національної економіки, особливо перевантаженої значними військовими витратами та наслідками реструктуризації державного боргу у воєнний період. Методи дослідження: використовуються методи моделювання системної динаміки, зокрема S-подібні динамічні моделі зростання, перевищення та колапсу. Для демонстрації сценарних варіантів можливої мінімізації зовнішнього боргу використано осциляційні моделі поведінки. Результати дослідження. Динамічна гіпотеза про нелінійну поведінку траєкторії післявоєнного боргу виявила внутрішні темпи зростання боргозалежної економіки та переломну точку неможливості повернення до стабільного економічного зростання без радикального рішення про скасування державного боргу. Безпосереднім наслідком негативного рішення щодо списання боргу будуть непередбачувані, навіть хаотичні, коливання темпів зростання національної економіки. Було виконано базове моделювання для підтвердження результатів дослідження. Вбудована макроструктура типу "залежна економіка" не дозволяє подолати критичний рівень боргового навісу та потребує нової національної моделі з відповідною політикою для стабілізації економіки. Ефективність погашення післявоєнного боргу залежить здебільшого від інноваційного фонду, який буде створений експортними можливостями в межах плану післявоєнного відновлення. Можливе застосування результатів дослідження: використання державними органами, які відповідають за макроекономічну боргову політику. Висновки. Отримані результати дослідження дають змогу зробити висновок про неможливість розвитку національної економіки в наявному економічному укладі країни, що розвивається. Борговий зашморг, який неможливо усунути, не дозволяє розвивати національну інноваційну економіку та забезпечувати економічне зростання й розвиток.
2023-01-01T00:00:00ZManagement of virtual teams: behavioral aspectsHumenna, OleksandraSynytsya, Maksymhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/268402023-11-02T01:01:48Z2023-01-01T00:00:00Zdc.title: Management of virtual teams: behavioral aspects
dc.contributor.author: Humenna, Oleksandra; Synytsya, Maksym
dc.description.abstract: Since the announcement of the COVID-19 pandemic, the vast majority of companies have switched their employees to remote work. This has led to a number of problems, both technical and psychological. Technical problems related to online work are accompanied by questionable employee productivity and an unsatisfactory psychological climate in virtual teams.
In order to address these shortcomings of working in virtual teams, the purpose of the article is to systematize employees’ feedback on the specific positive and negative aspects of remote work, and to propose effective methods for improving the efficiency of such work, using the principles of behavioral economics already tested in practice. The paper attempts to describe the importance of a comprehensive approach to evaluating work in
virtual teams, which is based not only on the analysis of the effectiveness of such work, but also on the moral and psychological state of the team. It is also shown that behavioral principles (including various motivational tools) should be considered in the management strategy of virtual teams. The article proposes a comprehensive approach to the management of virtual teams based on the systematization of problems and specific ways to solve them.
As a result of this study, it is proposed to use behavioral science approaches to improve remote work, such as loss aversion, endowment effect, framing effect, priming, and social comparison, which has already proven to be effective to a certain extent. Further studies, taking these aspects into account, will need to be undertaken.
dc.description: З початку оголошення пандемії COVID-19 переважна кількість компаній перевела працівників на дистанційний формат роботи. У зв’язку з цим виникло багато проблем як технічного, так і психологічного характеру. Технічні проблеми, пов’язані із забезпеченням онлайн-роботи, супроводжуються сумнівними показниками продуктивності працівників та незадовільним рівнем психологічного клімату у віртуальних командах. Для усунення зазначених недоліків роботи у віртуальних командах було поставлено за мету систематизувати відгуки працівників саме про конкретні позитивні та негативні аспекти дистанційної роботи, а також запропонувати дієві методи поліпшення ефективності такої роботи, використовуючи вже апробовані на практиці принципи поведінкової економіки. У статті автори описали важливість комплексного підходу до оцінювання роботи у віртуальних командах, що спирається не тільки на аналіз ефективності такої роботи, а й на морально-психологічний стан колективу. Показано також, що поведінкові принципи (включно з різноманітними мотиваційними інструментами) слід враховувати у стратегії менеджменту віртуальних команд. Методами дослідження є описовий (для визначення поточної ситуації з дистанційною роботою), аналітичний (для опрацювання статистичних даних), методи синтезу та порівняння (для опрацювання запропонованого авторами опитування). У результаті проведеного аналізу у статті запропоновано комплексний підхід до менеджменту віртуальних команд на основі систематизації проблем та конкретних шляхів їх вирішення. У результаті цього дослідження запропоновано використати підходи поведінкової науки для поліпшення дистанційної роботи, як-от: несхильність до втрат, ефект наділення, ефект фреймінгу, праймінг та соціальне порівняння, що вже до певної міри доводить свою ефективність. Подальше впровадження таких елементів поведінкової науки є одним із завдань майбутніх досліджень такого втручання. Цю статтю можна використати для подальшого та глибшого практичного дослідження позитивних і негативних аспектів у роботі віртуальних команд в умовах довгострокової роботи в гібридному форматі.
2023-01-01T00:00:00ZВплив монетарної політики в період правового режиму воєнного стану на ринок праці в УкраїніДонкоглова, Тетянаhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/268392023-11-02T01:00:32Z2023-01-01T00:00:00Zdc.title: Вплив монетарної політики в період правового режиму воєнного стану на ринок праці в Україні
dc.contributor.author: Донкоглова, Тетяна
dc.description.abstract: Метою дослідження є поглиблений аналіз впливу монетарної політики в період правового режиму воєнного стану на стан ринку праці та добробут населення в Україні. У статті проаналізовано, як воєнні дії вплинули на робочу силу та сфери зайнятості, стисло окреслено основні дії Національного банку України (НБУ) для стабілізації макроекономічної ситуації в країні, зниження інфляційного тиску та протидії виводу капіталу з країни. На основі наявної статистичної інформації та експертних оцінок стану ринку праці в Україні після повномасштабного вторгнення проаналізовано ефективність монетарних механізмів, зокрема тимчасової зміни режиму інфляційного таргетування на режим фіксації валютного курсу. Проведений аналіз підтвердив те, що, попри вчасні адаптивні зміни монетарної політики з боку регулятора, ефективність монетарного трансмісійного механізму в умовах війни є низькою. Падіння реального виробництва, зниження довіри до національної валюти, а також початок фінансування видатків уряду шляхом грошової емісії призвели до надлишку ліквідності в економіці, що своєю чергою спричинило зниження ефективності монетарного трансмісійного механізму. Національний банк України не може повністю забезпечувати контроль за рівнем інфляції та інфляційними очікуваннями в період воєнного стану.
Аналіз динаміки вимушеної еміграції за період російського вторгнення також показав, що високий рівень невизначеності стримує біженців від повернення в Україну та стимулює витрачати зароблені кошти в країнах перебування, про що свідчить незначне зростання приватних переказів із-за кордону попри безпрецедентну хвилю еміграції. А отже, пріоритетним завданням уряду має стати розроблення стратегії фінансових і соціальних стимулів для повернення працездатного населення для забезпечення повоєнної відбудови України.
dc.description: The purpose of this research is to conduct an in-depth analysis of the monetary policy influence during the period of martial law on the state of the labor market and welfare of the population in Ukraine. The article examines the effects of military actions on the workforce, employment sectors, and briefly outlines the key actions taken by the National Bank of Ukraine (NBU) to stabilize the macroeconomic situation in the country, mitigate inflationary pressure, and counter capital outflows. Based on available statistical data and expert assessments of the labor market in Ukraine following the full-scale invasion, the effectiveness of monetary mechanisms, including the temporary shift from inflation targeting to exchange rate fixing, was analyzed. The conducted analysis confirmed that despite timely adaptive changes in monetary policy by the regulator, the effectiveness of the monetary transmission mechanism during wartime remains low. The decline in real production, reduced confidence in the national currency, and the initiation of government spending financed through monetary emission resulted in an excess liquidity situation in the economy, leading to diminished effectiveness of the monetary transmission mechanism. As a result,
controlling inflation levels and inflation expectations during the period of martial law cannot be fully ensured by the National Bank of Ukraine. Moreover, the analysis of forced emigration dynamics during the Russian invasion also revealed that high uncertainty levels deter refugees from returning to Ukraine and incentivize them to spend earned income in host
countries. Despite the unprecedented wave of emigration, the increase in private remittances from abroad remains marginal. Thus, a priority task for the government should be to develop strategies of financial and social incentives to encourage the return of the working population and facilitate Ukraine’s post-war reconstruction.
2023-01-01T00:00:00ZArtificial intelligence application in auditingIvakhnenkov, Serhiihttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/268372023-11-02T01:01:32Z2023-01-01T00:00:00Zdc.title: Artificial intelligence application in auditing
dc.contributor.author: Ivakhnenkov, Serhii
dc.description.abstract: Artificial intelligence (AI) is a rapidly evolving technology that has gained prominence in various industries, including auditing. AI enhances the effectiveness of auditors by automating routine tasks and improving data analysis. Major audit companies, such as EY and PwC, have integrated AI into their practices to save time, increase accuracy, and provide better services to clients. AI applications in auditing include anomaly detection, fraud prevention, revenue analysis, risk assessment, and financial data analysis. Machine learning algorithms, a subset of AI, play a crucial role in analyzing large volumes of financial data, identifying patterns, and making predictions. AI implementation in auditing involves different stages, including pre-planning, planning, contracting, control risk assessment, and substantive tests. The benefits of AI for auditors and clients include improved data analysis, reduced human error, increased efficiency, and enhanced audit quality. However, the successful implementation of AI in auditing requires a clear understanding of its strengths, limitations, and challenges, as well as interdisciplinary collaboration and the development of specialized frameworks. AI has the potential to transform audit procedures, but human expertise and understanding are still essential for its proper use. It is important to recognize that while AI can automate certain tasks, it cannot replace auditors’ judgment and critical thinking skills. There are also challenges associated with AI implementation in auditing. These include the need for extensive data preparation, ensuring data quality and integrity, managing complex algorithms, and addressing regulatory and compliance issues. Furthermore, auditors must stay updated with the latest advancements in AI and continuously adapt their skills to leverage the technology effectively.
dc.description: Мета дослідження: розвиток теорії та практики застосування штучного інтелекту (ШІ) в аудиті шляхом розуміння його поточного стану для вирішення проблем, характерних для аудиту під час здійснення аудиторських перевірок і розроблення науково обґрунтованих пропозицій подальшого розвитку досліджень. Методи дослідження: позитивізм, який передбачає наявність і застосування різноманітних наукових парадигм та теорій у межах окремих наукових дисциплін; огляд літератури, експертні інтерв’ю та цитування, кейсові дослідження та приклади, концептуальний аналіз, емпіричний метод і метод ідеалізації; порівняння, аналіз, синтез, інтерпретація, узагальнення. Результати дослідження. ШІ може автоматизувати рутинні завдання, надавати інформацію та підвищувати ефективність і якість процесів аудиту. Алгоритми машинного навчання можуть аналізувати фінансові дані, виявляти закономірності чи аномалії та робити прогнози щодо майбутніх показників. ШІ може допомогти у виявленні аномалій, запобіганні шахрайству, аналізі доходів, оцінюванні ризиків та аналізі великих наборів даних під час аудиту. Впровадження штучного інтелекту в аудит охоплює такі етапи, як попереднє планування, планування, укладання контрактів, оцінювання ризиків контролю та тестування по
суті. Технології штучного інтелекту, включно з машинним навчанням та засобами читання документів, можуть полегшити процес аудиту та надати переваги аудиторам і клієнтам. Впровадження ШІ в аудит підвищує ефективність, точність, можливості виявлення шахрайства, поліпшує аудиторські звіти та загальну якість аудиту. ШІ має потенціал змінити спосіб проведення аудитів у майбутньому, включно з усуненням вибірки, автоматичною перевіркою доказів, проактивною контрольною перевіркою, обробкою більшої кількості точок даних як доказів, безперервним аудитом і переосмисленням стандартів аудиту. Можливе застосування результатів дослідження: на підставі узагальнених положень можливе подальше розроблення організаційних та методичних концепцій аудиту в умовах застосування технологій штучного інтелекту. Висновки. ШІ має потенціал для підвищення ефективності, точності та результативності процесів аудиту, але для його належного використання потрібні знання та досвід. Впровадження штучного інтелекту революціонізує роботу й процедури аудиту, забезпечуючи такі переваги, як підвищення ефективності, більша точність, виявлення шахрайства, поліпшені аудиторські звіти та загальна якість аудиту. Однак тлумачення та оцінювання результатів аудиту залишаються за людиною.
2023-01-01T00:00:00ZThe profitability analysis of fintech microlending: advanced whale curve tools applyingKaminskyi, AndriiPetrovskyi, Oleksiihttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/268352023-11-02T01:00:58Z2023-01-01T00:00:00Zdc.title: The profitability analysis of fintech microlending: advanced whale curve tools applying
dc.contributor.author: Kaminskyi, Andrii; Petrovskyi, Oleksii
dc.description.abstract: Fintech is actively expanding its activities in various directions in the modern financial system. One of these directions is the development of consumer lending, which forms an important competitive factor for banks and other traditional lenders. Lending models implemented by fintech companies have a number of fundamental differences from classic ones. The article is devoted to the study of the fintech microcredit model and the profitability analysis of this model based on the advanced Whale curve toolkit adapted to lending. In the article, the microcredit model is structured into three blocks, which include income generation, credit risk management systems, and borrower lead generation. Income generation is considered within the PDL (payday lending) approach. The methodological components of the application of the Whale curve toolkit for lending are justified. The first component outlines a holistic visualization of the relationship between risk and profitability of the credit portfolio of microcredit. The second component is the use of two approaches to the application of the Whale curve toolkit. The first approach is based on the choice of the basis of analysis of income from borrowers, and the second – on the choice of the basis of analysis of income from loans issued. The third component of the methodology was the segmentation of the loan portfolio into 4 segments: A, B, C, and D. It was done for both approaches. Segment A is characterized by the generation of high profitability for the creditor, segment B is close to a neutral level of profitability, and segments C and D are defined by a negative financial result of different levels. The analysis, based on the developed methodology, made it possible to identify a number of regularities between risk and profitability both in terms of segments A, B, C, and D and in terms of repeated loans. The analysis was conducted on the basis of data from several Ukrainian fintech companies for the 2nd and 3rd quarters of 2021. Within the methodological components, the analysis of income sensitivity based on the scenario approach was used in the work. A number of scenarios regarding changes in credit characteristics and risk management parameters were formed. On this basis, the sensitivity of income to these changes was modeled, and a comparative analysis of the results was carried out. The methodology proposed in the article makes it possible to implement an optimization analysis of fintech microcredit, to determine the relationship between credit risk and profitability, and to choose the optimal strategy for increasing the profitability of lending.
dc.description: Фінтех активно розширює свою діяльність за різними напрямами в сучасній фінансовій системі. Одним із таких напрямів є розвиток споживчого кредитування, що формує важливий конкурентний чинник для банків та інших традиційних кредиторів. Моделі кредитування, які реалізуються фінтех-компаніями, мають низку принципових відмінностей від класичних. Статтю присвячено дослідженню моделі мікрокредитування фінтехом та аналізу прибутковості цієї моделі на основі розширеного інструментарію Whale curve, адаптованого до кредитування. У статті модель мікрокредитування структуровано в три блоки: генерація доходів, система кредитного ризик-менеджменту та лідогенерація позичальників. Генерацію доходів розглянуто в межах підходу PDL (payday lending). Обґрунтовано методологічні складники застосування інструментарію Whale curve для кредитування. Першим складником є цілісна візуалізація співвідношення між ризиком і дохідністю кредитного портфеля мікрокредитування. Другим складником є використання двох підходів до застосування інструментарію Whale curve. Перший підхід ґрунтується на виборі як бази аналізу доходів від позичальників, а другий – на виборі як бази аналізу доходів від виданих кредитів. Третім складником методології є поділ кредитного портфеля на 4 сегменти: A, B, C, D. Це здійснено для обох підходів. Сегмент А характеризується для кредитора генерацією високої дохідності, сегмент B близький до нейтрального рівня дохідності, а сегментам С та D властивий негативний фінансовий результат різного рівня. Аналіз, заснований на розробленій методології, дав змогу виявити низку закономірностей між ризиком і дохідністю як у розрізі сегментів A, B, C, D, так і в розрізі повторних кредитів. Аналіз проводився на основі даних декількох українських фінтех-компаній за 2 і 3 квартали 2021 року.
У межах методологічних складників у роботі було використано аналіз чутливості доходу на основі сценарного підходу. Було сформовано низку сценаріїв щодо змін характеристик кредитів і параметрів ризик-менеджменту. На цій основі змодельовано чутливість доходу до цих змін і проведено компаративний аналіз результатів.
Пропонована в статті методологія дає змогу запроваджувати оптимізаційний аналіз фінтех-мікрокредитування, визначати співвідношення між кредитним ризиком і дохідністю та обирати оптимальну стратегію підвищення дохідності кредитування.
2023-01-01T00:00:00ZВплив кінцевих споживачів на розвиток відновлюваної енергетики через поведінковий вибір на користь чистої енергіїКитаєв, Андрійhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/268332023-11-01T01:01:41Z2023-01-01T00:00:00Zdc.title: Вплив кінцевих споживачів на розвиток відновлюваної енергетики через поведінковий вибір на користь чистої енергії
dc.contributor.author: Китаєв, Андрій
dc.description.abstract: Розглянуто проблеми розвитку відновлюваних джерел енергії в контексті глобальних пріоритетів сталого розвитку та досягнення світом кліматичної нейтральності до 2050 р., а також проблеми фінансування програм трансформації енергетики. Обговорено недоліки державного регулювання сектору відновлюваної енергетики через запровадження зеленого тарифу, що в Україні мало негативні наслідки для енергетичного ринку, іноземних інвесторів та державного бюджету. Представлена гіпотеза передбачає, що ірраціональний споживчий вибір та поведінкові чинники, що впливають на рішення про купівлю і корисність угоди, можуть вплинути на розвиток відновлюваної енергетики. Оцінено економічний потенціал залучення коштів кінцевих користувачів Європейського Союзу для фінансування заходів щодо відновлюваної енергетики з використанням інструментів поведінкової економіки, включно зі стимулюванням споживчого вибору. Описано дослідження споживчого вибору покупців різних вікових категорій, різного рівня доходів і місця проживання (Україна, Словаччина, Німеччина, Австрія та Чехія) між продуктами, виробленими з використанням традиційної та чистої енергії, представлено виявлені закономірності та зроблено висновки. Показано, що використання інструментів поведінкової економіки в умовах стимулювання усвідомленого споживчого вибору на користь продукції, виробленої з використанням чистої енергії, може створити умови для залучення коштів саме кінцевих споживачів у розвиток відновлюваної енергетики. У процесі модерації державної політики у сфері енергетики запропоновано впровадження ринкових і поведінкових інструментів стимулювання споживчого попиту на продукцію, вироблену з використанням чистої енергії, з прозорою фіксацією ланцюжка використання чистої енергії на всіх етапах виробництва.
dc.description: This article examines the challenges of renewable energy development in the context of global sustainable development priorities, the world’s achievement of climate neutrality by 2050, and the current challenges of financing energy transformation programs. The shortcomings of state regulation of the renewable energy sector due to the introduction of a feed-in tariff, which in the case of Ukraine has had negative consequences for the energy market, foreign investors, and the state budget, are discussed. The presented hypothesizes that irrational consumer choices and behavioral factors that influence purchasing decisions and the utility of the transaction may affect renewable energy development. The economic potential of attracting European Union end-user’s funds to finance renewable energy measures using behavioral economics tools, including incentives for consumer choice in favor of clean energy products, is assessed. The logic of consumer choice of buyers belonging to different age categories, with different income levels and permanently residing in Ukraine, Slovakia, Germany, Austria, and the Czech Republic between products produced using conventional energy and “clean” energy was investigated, the identified regularities were described and conclusions were drawn. It is shown that the use of effective instruments of behavioral economics in the context of stimulating informed consumer choice in favor of products produced using “clean” energy can create conditions for attracting additional funds from end users to the development of renewable energy. In the process of public policy moderation in the energy sector, it is proposed to stimulate the introduction of the market and behavioral instruments to stimulate consumer demand in favor of products produced
using clean energy, with the formation of a transparent chain of fixing the use of clean energy at all stages of production.
2023-01-01T00:00:00Z