Том 3No Descriptionhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/196742024-03-29T14:24:01Z2024-03-29T14:24:01Z91Особливості професійного самовизначення сучасних студентівБоднар, АллаРибалочка, Катеринаhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/196832021-03-26T02:02:32Z2020-01-01T00:00:00Zdc.title: Особливості професійного самовизначення сучасних студентів
dc.contributor.author: Боднар, Алла; Рибалочка, Катерина
dc.description.abstract: У статті розглянуто проблему професійного самовизначення студентів на етапі навчання
у ЗВО, виділено основні підходи до вивчення цього процесу, описано особливості його мети, компонентів, етапів та розкрито зв’язок із професійною ідентичністю. Також проаналізовано досвід
професійного самовизначення студентів іноземних вишів і виділено ключові тенденції та практики,
які можна використати у вітчизняних ЗВО.; The article addresses the problem of professional self-determination of university students; describes the
main approaches to the concept of professional self-determination, its components and stages; analyzes the
experience of professional self-determination of international student, and highlights the key trends and
practices that can be used in Ukrainian universities; and investigates interrelations between professional
self-determination and professional identity.
The results show that such indicators of professional self-determination as Autonomy, Decision-making,
and Planning have an average degree of severity. But the Information scale was the lowest one. It indicates
the need for organizing additional information activities and courses. Also, a strong relationship was found
between Autonomy, Decision-making, Planning skills, and the formation of professional identity. It
emphasizes the importance of developing these components in an integrative way. The research reveals that
the main status of professional identity among students is the moratorium (crisis of choice). It indicates that
most students are undecided and looking for professional trajectories, options of career development, and
they need additional support in this area. Also, most students have an average subjective control level. We
can conclude that they are ready to make decisions, with additional support and coaching.
As a result of the analysis of the experience of international students, the following practices that can
help to promote professional self-determination: a separate course "Marketing Yourself"; a task to create
MindMap of yourself (about interests, dreams, aspirations, fears and doubts); career centres that regularly
organize lectures; resume and interview workshops; and writing reflections after every course.
2020-01-01T00:00:00ZПроблеми формування психологічної та управлінської компетентності мережевих лідерів у MLMБрик, ОксанаКочаровський, Мстиславhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/196822021-03-26T01:35:53Z2020-01-01T00:00:00Zdc.title: Проблеми формування психологічної та управлінської компетентності мережевих лідерів у MLM
dc.contributor.author: Брик, Оксана; Кочаровський, Мстислав
dc.description.abstract: Статтю присвячено оглядовому теоретичному дослідженню проблем формування психологічної компетентності мережевих лідерів щодо управлінської взаємодії, вдосконалення управлінського
процесу в сучасних українських мережевих маркетингових компаніях (MLM) з метою досягнення
максимальної ефективності управлінської діяльності в мережах за умов ринкового механізму господарювання.; This article is a theoretical study of problems related to the formation of psychological competence of
network leaders regarding management interaction and optimization of the management process in modern
Ukrainian network marketing companies (MLM) in order to achieve maximum efficiency of management
in networks under market economy. In this article authors went over the main requirements for founders
(leaders) regarding their ability to lead. It is stated that at the start the leaders of MLM companies require
neither in-depth knowledge nor special qualifications in order to work, as they are able to learn while
working. However, as the company grows and the leaders gather their team of employees, requirements for
a leader’s both professional and psychological competence change. This study indicates that it is beneficial
for the company if leaders not only study and learn themselves but teach their team as well.
The authors state that there are a number of problems in the formation of psychological and managerial
competences of MLM leaders and managers. This mainly refers to management interaction and optimization
of the management process in modern Ukrainian network marketing companies. A significant part of these
problems is based on the specifics of network marketing as a type of business activity in the domestic field.
Another part is a consequence of the unpreparedness of MLM leaders and managers for change and
development, and their overall resistance to innovation, despite a significant amount of new opportunities
(webinars, Internet conferences, online courses and trainings, etc.) that appeared with the development of
public communications, and which are also, unfortunately, not fully used and not by all network leaders.
Solving those problems, at least partially, will ensure growth in both professional and psychological
competences, which, in turn, would be beneficial for the further development and improvement of MLM
companies in Ukraine.
2020-01-01T00:00:00ZДеформації образу світу молоді в процесі соціалізаціїБушай, Ігорhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/196812021-03-26T01:22:49Z2020-01-01T00:00:00Zdc.title: Деформації образу світу молоді в процесі соціалізації
dc.contributor.author: Бушай, Ігор
dc.description.abstract: У статті описано структурні деформації образу світу сучасних старшокласників, як-от
порушення когнітивних знань про світ, емоційних переживань, сприйняття реального та ідеального
світу. Деформації образу світу є психологічною основою формування відхилень поведінки і соціалізації
сучасних школярів.; The article analyzes psychological peculiarities of the image of the world and personal manifestations of
the character of students with different forms of behaviour disorders. The types of image of the world and
the personal traits of the character are analyzed. The peculiarities of the worldview of schoolchildren with
aggression, autoaggression, overpriced hobbies, and emotional disorders are revealed. The influence of the
image of the world on defects of the self-image and behaviour disturbance is established. The influence of
a negative emotional background of the image of the world on the formation of dependent forms of behaviour
is determined. It has been proven that the psychological correction of students with adaptation problems
should include programs to stimulate a positive experience of the world and to restore an internal equilibrium.
The directions of further exploration of the problems of psychology of addictive behaviours are outlined.
During puberty, significant behavioral abnormalities may occur in children. With timely psychological
and pedagogical intervention, destructive manifestations are situational or episodic. If parents and
pedagogues do not resort to psychological correction, negative models of interaction between the teenager
and the world become unlikely to overturn, and the troublesome behaviour becomes irreversible.
The results of the study of the image of the world and the personal traits of students with different
behavioral abnormalities are presented in this article.
For example, it has been found that the adolescents’ use of profanity in communication with peers is caused
solely by mechanisms of imitation and identification of the image of the world inherent in their family or social
environment. In other words, there is a negative stimulation of the development of the image of the world of
the child, the outward manifestation of aggressive behaviour. This, in turn, testifies to emotional-volitional
instability and accentuation of character. Thus, the teenager demonstrates his/her “adulthood”.
The article analyzes the causes of different types of addictive behaviour of young people: tobacco,
gaming, computer, and more.
Psychological correction in such cases should be aimed at establishing a dynamic equilibrium of the
system “Image of the world – image of I”. That is, the child’s consciousness tries to adapt to the external
conditions of being in a certain space, and this affects his/her behaviour. Under these conditions, responses
may differ from generally accepted social norms.
Stimulating self-development of the person and helping the teenager to form a realistic, content-rich
worldview will positively affect the development of personal reflection and rethinking of one’s self-image.
2020-01-01T00:00:00ZПочуття провини у звинувачувальному контексті оцінки міжетнічних відносинВасютинський, Вадимhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/196802021-03-26T01:06:43Z2020-01-01T00:00:00Zdc.title: Почуття провини у звинувачувальному контексті оцінки міжетнічних відносин
dc.contributor.author: Васютинський, Вадим
dc.description.abstract: Почуття провини, інтернальність у сфері невдач, психологічне тяжіння до бідности та вербальну
агресію розглянуто в контексті оцінювання відносин українців із сусідніми народами. Опитано
1356 студентів із різних вишів та регіонів України. Почуття провини виявилося найбільш чутливим
до оцінки міжетнічних відносин. Залежно від контексту оцінювання воно може спонукати або
до звинувачення власної етнічної спільноти, або до звинувачень на адресу інших етнічних груп,
або до уникання прямих звинувачень та вибору нейтральних оцінок.; The article highlights the results of an empirical study aimed at updating the accusatory context of
assessing the relations of Ukrainians with neighboring nations and shows the place in this process of sense
of guilt compared to a number of other personal traits.
1,356 students in 26 universities from 19 cities of Ukraine were interviewed online.
The questionnaire was developed in three versions. The first part in all versions consisted of indicators
of the sense of guilt, internality in the field of failure, psychological inclination towards poverty, and verbal
aggression. The second part of the questionnaire had three versions, each of which contained nine statements
that showed an assessment of Ukrainians’ relations with neighboring nations. These statements were
modelled on the measure for identification with all mankind (McFarland et al., 2012), but reformulated as
extrapunitive regarding Ukrainians; intropunitive in relation to them; and impunitive, neutral to all.
Among the studied psychological traits, the sense of guilt was the most sensitive to the assessment of
interethnic relations. The intropunitive orientation of the evaluations showed the strongest connection with
the studied traits. Depending on the context of assessing the interethnic relations, the sense of guilt may lead
to accusations of one’s own ethnic community, or to accusations against other ethnic groups, or to avoiding
direct accusations and choosing neutral assessments.
Internality in the area of failure has been positively associated with extrapunitive and intropunitive
evaluations, but there has been no connection with impunitive evaluations. The high level of inclination
towards poverty corresponds to a decrease in extrapunitive tendencies; on the other hand, middle-level
people are inclined to intropunitive assessments. Verbal aggression has the lowest association with
assessments of interethnic relations.
2020-01-01T00:00:00ZВік як диференціально-психологічний чинник аксіопсихологічного проєктування життєвих досягнень особистостіГуляс, Інессаhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/196792021-03-26T00:48:00Z2020-01-01T00:00:00Zdc.title: Вік як диференціально-психологічний чинник аксіопсихологічного проєктування життєвих досягнень особистості
dc.contributor.author: Гуляс, Інесса
dc.description.abstract: На підставі результатів проведеного емпіричного дослідження, зокрема за даними однофакторного дисперсійного аналізу, встановлено відмінності детермінант аксіопсихологічного проєктування життєвих досягнень особистості за критерієм віку. Виявлено, що респонденти періоду пізньої
дорослості краще оцінюють свій психологічний вік на противагу своїм молодшим колегам – представникам періодів ранньої і середньої дорослості, їх також вирізняє кращий показник суб’єктивної реалізованості життя, вони оптимістичніші, прагнуть до пізнання нового, мають вищий
рівень самооцінки щодо загальної і соціальної самоефективності, краще вибудовують стратегію
власного життя. Розкрито закономірність: від періоду середньої до періоду пізньої дорослості
особливої значущості набувають інструментально-суб’єктні здатності в аксіопсихологічному
проєктуванні життєвих досягнень особистості.; The paper considers the concept of "chronological age", approaches to its understanding, and
features of use. The leading psychological characteristics of the period of adulthood – early, middle,
and late – are outlined. It is noted that the period of adulthood (or maturity) is the longest phase of
ontogenesis (in developed countries it is ¾ of the human life), which tends to achieve the highest
development of physical, intellectual, and spiritual abilities of the individual. Signs of adulthood are
given, namely: other nature of development, less related to physical growth and rapid cognitive
improvement; the ability to react, respond to changes, and successfully adapt to new conditions,
constructively resolve contradictions and difficulties; overcoming addiction and the ability to take
responsibility for oneself and others; certain character traits (firmness, moderation, reliability, honesty,
ability to empathize, etc.); social and cultural guidelines (roles, relationships, etc.) for the success and
timeliness of development in adulthood.
The hypothesis about the influence of the age category on the course of axiopsychological projection
of life achievements of an individual in the period of adulthood – early, middle, and late – is tested and
confirmed.
It was stated that the study involved 239 people, of whom 90 (38 %) were respondents of early
adulthood – students of 4-5 courses majoring in "Primary Education", 86 (36 %) – respondents of
secondary, and 63 (26 %) – late adults – primary school teachers working in general secondary education
institutions of Chernivtsi and Chernivtsi region.
Based on the results of the empirical study, differences in the determinants of the axiopsychological
design of life achievements of the individual by age were established. It was found that respondents of
late adulthood better assess their psychological age in contrast to their younger colleagues – representatives
of early and middle adulthood; they are also distinguished by a better indicator of subjective life, they are
more optimistic, seek new knowledge, have a higher level of self-esteem and social self-efficacy, and
better build a strategy of their own lives. The regularity is revealed: from the period of middle to the
period of late adulthood, instrumental-subjective abilities acquire special significance in axiopsychological
projection of life achievements of the person.
2020-01-01T00:00:00ZПерша психологічна допомога: досвід міжнародних організаційКаплуненко, Яринаhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/196782021-03-26T00:33:43Z2020-01-01T00:00:00Zdc.title: Перша психологічна допомога: досвід міжнародних організацій
dc.contributor.author: Каплуненко, Ярина
dc.description.abstract: У статті надано визначення поняття першої психологічної допомоги (ППД) постраждалим
унаслідок кризових подій, описано ключові аспекти, структуру, часові межі та принципи діяльності; розглянуто три провідні моделі надання першої психологічної допомоги в контексті діяльності
міжнародних медичних організацій: Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), "Лікарі без
кордонів" (Médecins Sans Frontières, MSF), Центру охорони здоров’я імені Джонса Гопкінса (США).
Описано RAPID-модель надання першої психологічної допомоги та ключові компетенції працівників
психосоціальної сфери, залучених до допомоги постраждалим; The turbulent shocks of recent decades—man-made and natural disasters, political instability, pandemics,
and military conflicts—highlight the need for psychosocial support for victims. To plan and train those who
can provide it, a number of guidelines have been developed at the global and national levels, within
international medical organizations that can minimize the impact of the crisis and start the recovery process.
The article presents the definition of the concept of Psychological First Aid (PFA), describes the key aspects,
structure, time limits, and principles of activity; a description of three leading models of first psychological
assistance in the context of international medical organizations: the World Health Organization (WHO),
Doctors Without Borders (Médecins Sans Frontières, MSF), and the Johns Hopkins Center for Public Health
Preparedness, USA. The RAPID model of first aid and key competencies for psychosocial workers involved
in helping victims are described. The principles and techniques of PFA meet four basic standards: they are
based on the results of research of risks and resilience after injury; they are practical and suitable for use in
the “field”; they meet the age characteristics of development; they take into account cultural differences.
The chronogram of mental reactions to a stressful event and the provision of PFA to victims within
international medical organizations is divided into four phases which should be taken into account in the
organization of psychosocial support. The RAPID model is based on five aspects designed to alleviate acute
stress: Rapport and Reflective listening; Assessment of needs; Prioritization; Intervention; Disposition. If
control over bodily reactions, emotions, and thoughts in the victims are restored, the narrative of the event
is completed and accompanied by appropriate reactions, emotions are accepted, self-esteem and selfconfidence are restored, and a sense of the future appears, we can say that the person has successfully
adapted to the traumatic event and is ready to move on.
2020-01-01T00:00:00ZТеоретичний аналіз можливостей залучення тварин до соціально-психологічного супроводу людей похилого віку в умовах пансіонатуПетінов, Янhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/196772021-03-26T00:09:05Z2020-01-01T00:00:00Zdc.title: Теоретичний аналіз можливостей залучення тварин до соціально-психологічного супроводу людей похилого віку в умовах пансіонату
dc.contributor.author: Петінов, Ян
dc.description.abstract: У статті розглянуто теоретичні засади залучення тварин до соціально-психологічного супроводу людей похилого віку в закладах інтернатного типу. Проаналізовано основні теорії, які пояснюють вплив методу людино-тваринної взаємодії на емоційний стан людей, та можливість залучати
тварин до різних форм соціально-психологічної роботи. Опрацьовано останні дослідження щодо
залучення тварин до навчальної та терапевтичної роботи з особами похилого віку в закладах інтернатного типу. Зроблено висновок, що серед проаналізованих теорій, які пояснюють вплив людино-тваринної взаємодії на емоційний стан людей, найбільш обґрунтованою є фізіологічна теорія,
згідно з якою мозок людини під час такої взаємодії виділяє низку нейромедіаторів, які породжують
приємні емоційні переживання.; The article contains a theoretical overview of the bases of animal-assisted interventions within the
structure of psychosocial service for elderly people in geriatric centers. It also contains analysis of the main
theories that explain the impact of animal-assisted interventions on the emotional state in humans, as well
as the opportunities to incorporate such an approach in various types of psychosocial work. The article
contains a thorough summary of the recent research papers on the use of animal-assisted interventions in
educational and therapeutic work with elderly people in geriatric centers. The conclusion of the theoretical
overview is that among the analyzed theories that explain the effect of animal-assisted interventions, the
most scientifically grounded is the physiological theory, according to which the human brain produces a
range of neurotransmitters that activate pleasurable emotional experience during human-animal interaction.
Generally, the review of scientific articles has allowed us to discover the benefits of animal-assisted
interventions in various human service fields, including occupational therapy, psychotherapy, counseling,
and social service. In this view, there are various skills that can be supported for development when working
with elderly people in geriatric centers, such as the following:
1. Physical skills, including handling a wheelchair and the body balance.
2. Psychological skills, including individual and group communication and interaction, self-esteem,
leisure and recreation, attention, decrease of the subjective sense of loneliness, short- and long-term memory.
3. Motivation, including interaction with staff members, exercise of goal-making.
2020-01-01T00:00:00ZВзаємозв'язок рівня резилієнс з професійним успіхом фахівців HRСігова, МаріяМорозова, Ольгаhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/196762021-03-25T23:54:48Z2020-01-01T00:00:00Zdc.title: Взаємозв'язок рівня резилієнс з професійним успіхом фахівців HR
dc.contributor.author: Сігова, Марія; Морозова, Ольга
dc.description.abstract: У статті подано результати теоретичного та емпіричного дослідження взаємозв’язку рівня
резилієнс та професійної успішності фахівців HR. Дослідження проведено за допомогою методики
"Connor-Davidson Resilience Scale" (CD-RISC), опитувальника "SACS" (С. Хобфолл) та методики
"Scale of Protective Factors". Досліджено взаємозв’язок рівня резилієнс та професійної успішності
фахівців HR, захисні фактори, що сприяють підвищенню рівня резилієнс, визначено провідні моделі
копінгової поведінки спеціалістів, індекс конструктивності "грейдових" груп.; The article presents the results of theoretical and empirical analyses of the interconnection between the
resilience level and professional success of HR specialists. The specifics of the psychological phenomenon
of resilience, its classifications and factors of influence are studied. The concept of professional success is
analyzed and its components are determined.
The study was conducted by using the method of "Connor-Davidson Resilience Scale" (CD-RISC),
"SACS Questionnaire (S. Hobfoll)", and "Scale of Protective Factors" method. The following attributes
were measured: interconnection between the level of resilience and professional success of HR specialists,
protective factors that contribute to increasing the resilience level, leading models of coping behavior of
specialists, and the index of constructiveness.
During the empirical research, respondents were classified by grade groups, according to the level of
position in the company, which indicates the level of specialists’ success: Director/Head of Section, Team
Leader, Senior, Middle, Junior. Methodological tools for studying the level of resilience of HR specialists
were developed. The results of the research show that there is a connection between the level of resilience
and professional success identified among the respondents of managing positions. The grade group with the
highest results score of resilience level belongs to Team Leaders, while the representatives of Director/Head
of Section group hold second position. Regarding the factors that protect against stress and help to increase
the resilience level of grade groups members, we considered social and cognitive factors. Director/Head of
Section and Team Leader groups receive resources from the social environment and strong relationships
with friends and family, while the Middle group prefers the cognitive factor, and the Junior and Senior
groups rely almost equally on both factors. All groups preferred the prosocial model of the coping strategy.
According to the results of empirical research, we found out that the level of resilience has a greater impact
on the professional success of a specialist than the age, previous experience, and duration of work in the
company.
2020-01-01T00:00:00ZФеномен резилієнс у контексті соціоекологічного підходу і дискурсуЧернобровкіна, ВіраЧернобровкін, Володимирhttps://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/196752021-03-25T23:37:37Z2020-01-01T00:00:00Zdc.title: Феномен резилієнс у контексті соціоекологічного підходу і дискурсу
dc.contributor.author: Чернобровкіна, Віра; Чернобровкін, Володимир
dc.description.abstract: У статті здійснено огляд історії вивчення і сучасних підходів до феномену резилієнс, представлених у публікаціях. Особливу увагу приділено визначенню резилієнс різними дослідниками та аналізу
дискусійних питань у розумінні цього феномену та його визначення. Більш докладно подано аналіз
поглядів авторів, які тлумачать резилієнс у контексті соціоекологічного підходу і розглядають її як
дискурс-залежне явище, що відкриває можливості для досліджень цього феномену в контексті різних культур і різних ризиків.; The article provides a brief overview of resilience research and presents the main issues and problems in
this field of science. Particular attention is paid to the issues of determining resilience by various researcher
and the analysis of debatable issues in understanding this phenomenon. A more detailed analysis is provided
regarding the views of authors who interpret resilience in the context of socio-ecological approach. There is
a large body of empirical research on the resilience of children and adults, as well as social groups, in the
context of the impact of various risk factors, stress and trauma, which allowed researchers to form insights
into protective factors and assets that are powerful adaptation resources in difficult situations. The formation
of the field of psychology aimed at the development of resilience as a holistic direction requires the definition
of common theoretical and methodological foundations for its determination and construction of empirical
procedures for its study in the context of different challenges and different cultures. Systemic and socioenvironmental approaches can be distinguished among modern approaches to the definition and understanding
of resilience. In the context of these approaches, resilience appears as a phenomenon and the process of
interaction of internal and external factors, which is carried out under the determining influence of
environmental factors. The environment contains the resources needed by people and groups, forms an idea
of the effects of positive development and coping through the discourses it creates, and also regulates
people’s access to these resources. The resilience considered in this way is not so much the property and the
result of individual’s efforts (although this factor is important) as a manifestation of the ability of the social
environment and social support networks to provide resources whose importance is recognized by culture.
2020-01-01T00:00:00Z