Вплив візуального маркетингового інструментарію на формування особистого бренду диджея

Loading...
Thumbnail Image
Date
2024
Authors
Ковшова, Ірина
Боднарук, Ігор
Трохименко, Маргарита
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
У статті описано теоретико-методичні засади формування особистого бренду диджея і надано практичні рекомендації використання візуальних маркетингових засобів ідентифікації. Розкрито взаємозв’язок понять "бренд", "брендинг", "особистий бренд", "диджей", "диджеїнг", "бренд диджея". Охарактеризовано специфіку розвитку світового ринку диджеїнгу та визначено основні тренди особистого брендингу. Виділено базові типи диджеїв до яких віднесено: аматорів, саунд-продюсерів та універсальних, клубних, мобільних, скретч і радіо диджеїв. Запропоновано модель формування особистого бренду диджея, що містить комбінацію елементів моделей "6W" і "Unilever Brand Key", адаптованих і доповнених відповідно до специфіки диджеїнгу. Виокремлено основні етапи формування візуальних маркетингових засобів ідентифікації диджея від детального аналізу особистості, рівня майстерності, музичних вподобань і до популяризації бренду цільовій аудиторії та соціуму в цілому.
Description
The goal of this article is justification of theoretical and methodical basis for the formation of personal DJ brand and development of practical recommendations with applying visual marketing tools of identification. Consequently, for the set goal were defined tasks aimed to its achievement: the essence of notion "personal brand" was discovered; the specific of formation of DJ brand and DJing market was studied; main DJ types were defined; the personal DJ brand model was formed; basic stages of applying visual marketing tools of identification were distinguished. On the one hand, DJing is a form of artistic expression and is related to other types of art, such as live music and performance. On the other hand, DJs use innovation technologies, most modern software and controllers to create unique mixes. Combination of art and technologies with large-scale projects has determined appearance of seven most spread DJ types at the up-to-date market including: Bedroom DJ, Music Producer, Superstar DJ, Club DJ, Mobile DJ, Scratch DJ and Radio DJ. Proposed the personal DJ brand formation model containing a combination of elements of models "6W" and "Unilever Brand Key" adjusted and completed according to DJing specificity. The key elements of the model are a DJ’s personal features and accompanying characteristics relating to a definite performance, which help the audience to decide on attending an event with his participation. The modal elements are determined by replies to questions: Who? What? Why? When? Where? Which? The second level of a personal brand is further formed taking into account defined uniqueness, values and individual features, trust and loyalty levels, customer requirements and wishes. The mentioned characteristics are completed by analysis of a target audience, evaluation of competitive environment and study of marketing trends in branding and DJing. Distinguished the basic stages of applying visual marketing tools of DJ identification from detailed personality analysis, a master level, musical preferences to brand popularization among a target audience and society as a whole. Consequent implementation of these four stages will help to create successful visualization of a personal DJ brand reducing potential reputational risks and increasing success of musical activity.
Keywords
бренд, диджей, маркетинг, розвиток, брендинг, диджеїнг, особистий бренд, візуальні засоби, маркетинговий інструментарій, формування особистого бренду, стаття, brand, DJ, marketing, development, branding, DJing, personal brand, visual tools, marketing tools, formation of personal brand
Citation
Ковшова І. О. Вплив візуального маркетингового інструментарію на формування особистого бренду диджея / Ковшова І. О., Боднарук І. В., Трохименко М. Г. // Економіка. Менеджмент. Бізнес. - 2024. - № 2 (45). - С. 28-37. - https://doi.org/10.31673/2415-8089.2024.010404