Browsing by Author "Колотілова, Наталія"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemАргументативні схеми у концепції "Нової Риторики" Хаїма Перельмана(2021) Кравченко, Олексій; Колотілова, НаталіяПредметом дослідження виступають схеми аргументації та їхня класифікація в концепції Х. Перельмана, що є найбільш проблематичною, цікавою та обговорюваною складовою проєкту "Нової Риторики". Ця концепція була презентована в середині ХХ ст. як проєкт, націлений за допомогою риторики досягти в сфері цінностей таких саме результатів, які були досягнуті логікою в сфері точних наук, та вкрай деталізована дослідницька програма, яка є для сучасної теорії аргументації настільки фундаментальною, що її вважають одним із вагомих чинників дисциплінарного відгалуження цієї теорії взагалі. Наша робота являє собою аналіз поняття аргументативної схеми та їхніх видів у "Новій Риториці" в ракурсі історії становлення теорії аргументації. В результаті ми отримали найближчий до канонічних текстів опис схем аргументації, який тим не менш враховує також і контекст більш сучасних досліджень аргументативної проблематики.
- ItemМовчання як аргумент і риторична фігура(2022) Щербина, Олена; Колотілова, НаталіяУ статті розглянуто специфіку мовчання як аргументу та риторичної фігури в комунікативній практиці людини. На підставі аналізу теоретичних положень сучасних розробок у царинах логіки, риторики, теорії аргументації підкреслено варіативність феномена мовчання як аргументу (аргумент до мовчання та аргумент від мовчання) і риторичної фігури (умовчання, навмисне незавершене висловлювання оратора та пауза перед відступом). На прикладі фрагменту про жінку в Євангелії від Івана, яку спіймали на перелюбі, продемонстровано, що мовчання Ісуса як риторична фігура, реалізуючи аргументативну функцію, руйнує цілі фарисеїв та книжників. На прикладі процедури весільних церемоній християнської традиції продемонстровано обов’язковість використання мовчання як аргументу в міркуваннях її учасників. Мовчання у процесі реалізації ним аргументативної функції в стратегії дій як окремих індивідів (священника), так і соціальних груп (групи присутніх під час весільної церемонії) може розглядатись як сильний аргумент, адже він виступає невід’ємною складовою формування висновку про обґрунтованість укладення шлюбу. Базуючись на ролі, яку мовчання відіграє для кожної сторони ритуалу весільної церемонії у християнській традиції, наголошено на тому, що мовчання як аргумент виступає необхідною підставою в обґрунтуванні легітимності шлюбу або невизнання його легітимності у весільних церемоніях.
- ItemСемантичні відтінки категорії переконання в риториці(2022) Комаха, Лариса; Колотілова, НаталіяСтаття присвячена висвітленню семантичних відтінків категорії переконання в риториці. На підставі дослідження класичних та сучасних праць у царині риторики підкреслено розрізнення між conviction та persuasion як впливу на порозуміння та впливу на волю, що було характерним для західної класичної філософської традиції (Дж. Кемпбел, І. Кант, Р. Вейтлі). При цьому conviction передбачає власне вплив за допомоги аргументів, а persuasion як аргументований, так і патетичний вплив. У ХХ ст. у концепції "нової риторики" Х. Перельмана та Л. Олбрехтс-Титеки ці відмінності полягають і в характері аудиторії (універсальна чи конкретна), якій адресована аргументація оратора. При цьому вони переглядають критерій І. Канта "об'єктивне-суб'єктивне", оскільки аргументації, спрямовані на конкретну аудиторію, також мають значення, що виходить за межі суб'єктивної віри. В сучасній теорії переконання Д. О'Кіфа розрізнення між conviction та persuasion залишається на рівні комунікативних цілей оратора, однак не означає чітку різницю між комунікативними засобами досягнення цих цілей. В українській мові наявний лише один термін для позначення цієї категорії, разом із тим у сучасній навчальній літературі схоплюються вищеозначені відтінки при визначенні переконання як характеристик теоретичної та практичної діяльності, що свідчить про рух української освітньої царини в річищі європейських традицій витлумачення риторики.