
192 

 

Я.А. Крошка  

Київський національний лінгвістичний  

університет  

 

ІНФОРМАЦІЙНЕ АГЕНТСТВО „СІНЬХУА” 

 

Державне інформаційне агентство Китайської Народної Республіки „Сіньхуа” є од-

нією із найпотужніших інформаційних агенцій міжнародного рівня та найбільшим у 

цій країні центром збирання і розповсюдження інформації
1
. 

Інформаційне агентство „Сіньхуа” було створене у 1931 р. Спочатку воно мало на-

зву „Агентство Червоного Китаю”, проте вже у січні 1937 р. було перейменовано на 

„Агентство Нового Китаю” (тобто „Сіньхуа”)
2
. 

Після утворення КНР у 1949 р. „Сіньхуа” отримало статус державного інформацій-

ного агентства. Його штаб-квартира міститься в Пекіні. „Сіньхуа” має відділення в 

усіх провінціях, автономних районах та містах центрального підпорядкування (зага-

лом 31 філія). У більш ніж 50 різних китайських міст діють його офіси та корпункти, 

які підпорядковуються регіональним відділенням. Більш того, філії агентства діють 

також і у структурах Народно-визвольної армії Китаю, у спеціальних адміністратив-

них районах Сянган та Аоминь, кореспонденти „Сіньхуа” акредитовані й у провінції 

Тайвань
3
. 

Інформаційне агентство „Сіньхуа” відіграє у житті країни величезну роль. Ще з по-

чатку його створення ЦК КПК розглядало агентство як зброю для знищення капіталі-

зму та побудови соціалізму. На своїх матеріалах агенція „виховує та єднає народ, ви-

криває та знищує ворога, сприяє розвитку виробничих сил суспільства”
4
. 

„Сіньхуа” формально вважається органом Державної ради, однак оперативне керів-

ництво діяльністю агентства завжди здійснювала комісія КПК з агітації та пропаганди 

(за винятком окремих етапів „культурної революції”, коли агенція підпорядковувалась 

„групі з культурної революції”)
5
. 

Під час святкування 20-річчя агентства „Сіньхуа” (1951 р.) завідувач відділом про-

паганди ЦК КПК Лу Дінь-і підкреслював: „Журналістика – надзвичайно гостра полі-

тична наука. Говорити про журналістику окремо від політики – це практика буржуазії. 

Ми не повинні так робити. Публікувати повідомлення раніше чи пізніше або ж взагалі 

не публікувати – питання, яке необхідно серйозно обдумувати, виходячи з політичних 

міркувань. Перед кореспондентами та редакторами поставлено завдання двоякого змі-

сту: перше – поспішати, друге – затримувати. Для передання одних повідомлень пот-

рібно поспішати, щоб виграти час, а інші не мають публікуватись, їх потрібно затри-

мувати... Тому наші журналісти мають знати нашу власну політику, пролетарську 

політику, народну політику, соціалістичну політику”
6
. 

                                                 
1
 Дьердь И. Через призму Пекина. – М., 1975. – С.42. 

Зарубежная печать: Краткий справочник. Газеты. Журналы. Информационные агенства / Ред-

кол.: Лосев С.А. и др. – М., 1986. – С.201. 

Китай / Под ред. Цинь Ши. – Пекин, 1995. – С.116. 

Офіційний сайт інформаційного агентства „Сіньхуа” російською мовою / 

http://www.russian.xinhuanet.com/russian/index.htm 

Уиткомб В. Современный Китай / Пер. с англ. И.В. Павлова. – М., 2006. – С.24.  
 

2
 Світові мас-медіа: Короткий довідник для студентів Інституту журналістики /   

Упорядн.: Петрів І.Ю., Слюсаренко І.Ю. – К., 1999. – С.24. 
 

3
 Офіційний сайт інформаційного агентства „Сіньхуа” російською мовою / 

http://www.russian.xinhuanet.com/russian/index.htm 
 

4
 Слободянюк И.Н. Печать Нового Китая. – К., 1958. – С.138. 

5
 Дьердь И. Через призму Пекина. – М., 1975. – С.42. 

 

6
 Слободянюк И.Н. Печать Нового Китая. – К., 1958. – С.138. 

http://www.russian.xinhuanet.com/russian/index.htm
http://www.russian.xinhuanet.com/russian/index.htm


193 

 

Торкаючись питання про зв’язок агентства „Сіньхуа” з газетами, Лу Дінь-і відзна-

чав, що „в нашій соціалістичній державі інформаційні агентства та газети – це єдине 

ціле, це зброя в руках робітничого класу. У них спільні інтереси, а їх відносини базу-

ються на згуртованості, співробітництві та взаємодії”
7
.  

Штат „Сіньхуа” налічує декілька тисяч працівників. До „культурної революції” 

агенція мала своїх кореспондентів у більш ніж 50 країнах, проте вже у 1966 р. їх відк-

ликали та направили на „перевиховання”, так само як і китайських дипломатів
8
. Аге-

нтство „Сіньхуа”, як і вся китайська преса, у період „культурної революції” потрапило 

під контроль армії, більшість керівних посад у агенції обійняли високопосадові офіце-

ри, проте, починаючи з осені 1971 р., ситуація змінилась і керівництво знову перейшло 

до цивільних осіб
9
. 

Вже на початку 70-х рр. агентство знову почало відкривати свої бюро за кордоном. 

У 1972 р. його співробітники працювали у 40 країнах, навіть при представництві ООН 

у Нью-Йорку, де було акредитовано п’ять кореспондентів „Сіньхуа”. Таким чином, 

агенція почала діяти і у США. 

Зовнішньополітична хроніка китайських газет практично збігається зі змістом тра-

нсляцій „Сіньхуа” іноземними мовами, проте з матеріалами на внутрішні теми все де-

що інакше – вони піддаються обробці. Через це повідомлення „Сіньхуа” носять препа-

рований характер. На основі повідомлень іноземної преси та телеграфних агентств 

„Сіньхуа” складає для керівництва та працівників інформаційний бюлетень „Цанькао 

сяосі”
10

, який відіграє важливу роль не тільки у роботі засобів масової інформації, а й 

у функціонуванні політичного апарату. Інформаційний бюлетень видається у трьох 

варіантах: перший – тільки для членів Політбюро, другий – для визначеного кола пра-

цівників, третій – для загального розповсюдження. Чим вужче коло адресатів, тим 

сміливіший підбір матеріалів, тим відвертіша інформація про події, які не вклались у 

рамки офіційної китайської доктрини (зокрема, у випуску „Цанькао сяосі” для ширшо-

го кола жодного слова не надруковано про зникнення Лінь Бяо та про скасування па-

раду 1 жовтня 1971 р.)
11

. 

Починаючи з 1972 р., найбільша кількість матеріалів стала присвячуватись міжна-

родним темам, особливо зовнішнім зв’язкам Китаю, що засвідчило перехід від самоі-

золяції періоду „культурної революції” до контрольованої відкритості. 138 повідом-

лень було присвячено візитам закордонних делегацій та політичних діячів різних країн 

світу до Пекіна, 41 – поїздкам китайських представників за кордон, 40 – різноманіт-

ним подіям дипломатичного життя (раути, візити послів тощо), 17 – міжнародним 

спортивним зустрічам, в яких брали участь і китайські спортсмени. 

Слід підкреслити, що агентство „Сіньхуа” освітлювало не тільки ті події, які відбу-

вались у державах Азії (зокрема, ситуація у країнах Індокитаю, бойові дії у В’єтнамі, 

Камбоджі, Лаосі та ін.), а також проявляло інтерес і до суспільно-політичного життя 

держав Європи та Америки (найчастіше у повідомленнях „Сіньхуа” цитувався Помпі-

ду та інші французькі лідери). Китайська служба інформації повідомляла і про зустріч 

президента Франції Жоржа Помпіду з прем’єр-міністром Великобританії Едвардом 

Хітом, яка відбувалась у 1971 р., і про боротьбу „народу Північної Ірландії”, і про бю-

джет Великобританії („Сіньхуа” відзначило, що він засвідчив „економічні труднощі” 

цієї країни)
12

. Агентство „Сіньхуа” інформувало і про прибуття до Китаю президента 

США Річарда Ніксона 21 лютого 1972 р. Проте китайська преса, крім офіційних про-

токольних повідомлень та фотографій, ніяких своїх коментарів не публікувала. Інфо-

                                                 
7
 Слободянюк И.Н. Печать Нового Китая. – К., 1958. – С.139. 

8
 Дьердь И. Через призму Пекина. – М., 1975. – С.43. 

 

9
 Там само. – С.44. 

10
 Там само. – С.44. 

11
Там само. – С.44. 

12
 Там само. – С.91. 



194 

 

рмацію про перебіг візиту американського президента та про його спеціальні заяви для 

друку могли отримати у Китаї лише читачі „інформаційних бюлетнів”, більшому колу 

читачів доступ до інформації був закритий
13

. 

Головною вимогою у роботі „Сіньхуа” залишається чітке відображення поточної 

політичної лінії партії. Велике значення надається добору епітетів, які стосуються того 

чи іншого лідера, а також місцю, на якому даний лідер має перебувати у списку учас-

ників урочистих або офіційних подій
14

. 

Сама структура агентства свідчить про надмірну централізацію китайської системи 

інформації: хоч відділення „Сіньхуа” діють у кожній провінції, проте жодною з них 

матеріали самостійно не публікуються. Провінційні бюро після збору повідомлень пе-

ресилають їх до пекінського центру, де й ухвалюються рішення щодо їх розповсю-

дження. Обласні бюро транслюють єдину програму, ухвалену центром. До редакцій 

місцевих газет та радіостанцій також надходить уніфікована в центральному офісі 

„Сіньхуа” інформація. Це є гарантією того, що кожний китаєць у будь-якому куточку 

країни читає та чує практично одну й ту саму інформацію. Але й цього керівництву 

ЦК КПК видається замало, час від часу на адресу провінційної преси з боку комісії 

партії з агітації та пропаганди лунають звинувачення у „неповному” передруковуванні 

матеріалів з центру та зосередженні уваги на місцевій тематиці. 

До 2008 р. агентство „Сіньхуа” мало свої відділення вже у 105 країнах світу. У Сян-

гані, Мехіко, Найробі, Каїрі, Парижі та Ріо-де-Жанейро було створено головні відді-

лення та редакції, які мали право на пряму передачу інформації відповідно на Азіатсь-

ко-Тихоокеанський регіон, Латинську Америку, Африку, Середній Схід та держави, в 

яких офіційними вважаються французька та португальська мови
15

. 

Агентство „Сіньхуа” надає китайським та закордонним споживачам такі послуги: 

цілодобово передає новини китайською, англійською, французькою, іспанською, араб-

ською, російською та португальською мовами; щоденно розповсюджує всередині кра-

їни та за її межами економічну інформацію китайською та англійською мовами; що-

денно передає 120 фотоматеріалів та 12 матеріалів у вигляді діаграм; забезпечує бли-

зько 300 телевізійних станцій аудіо- та відеопродукцією; надає величезну кількість 

ексклюзивних та спеціальних репортажів
16

. 

Агентство „Сіньхуа” для надання своїм передплатникам інформаційних послуг ви-

користовує такі технічні засоби, як супутникове радіомовлення, спеціальні лінії пере-

дач, Інтернет та багато інших. Передплатники можуть обирати будь-які з них, виходя-

чи зі своїх потреб та конкретних умов. Одночасно агентство надає передплатникам 

устаткування зв’язку та програмне забезпечення, яке дозволяє їм отримувати новини, 

економічну інформацію або ж фотоновини, які передаються агенцією. 

„Сіньхуа” є членом ряду міжнародних організацій засобів масової інформації. Його 

вплив у міжнародних інформаційних колах постійно зростає. На даний час агентство 

уклало угоди про обмін інформацією комерційного та некомерційного характеру, про 

технічну взаємодію з інформаційними агентствами та іншими засобами масової інфо-

рмації більш ніж 110 держав. Агенція також підтримує відносини з цілою низкою за-

кордонних інформаційних організацій. 

Однак не слід перебільшувати та абсолютизувати роль перетворень у китайських 

засобах масової інформації. Так, зокрема, економічна та соціальна тематики, попри 

гостроту проблем, не представлені належним чином у репортажах та публікаціях „Сі-

ньхуа.”. Це засвідчує неготовність китайського керівництва продовжувати процеси 

демократизації друку через побоювання втрати контролю над ним. У 2008 р. на офі-

                                                 
13

 Дьердь И. Через призму Пекина. – М., 1975. – С.85. 
14

 Так само. – С.44. 
15

 Офіційний сайт інформаційного агентства „Сіньхуа” російською мовою / 

http://www.russian.xinhuanet.com/russian/index.htm 
 

16
 Так само. 

http://www.russian.xinhuanet.com/russian/index.htm


195 

 

ційному сайті агентства „Сіньхуа” з’явились повідомлення про те, що агенція запрова-

дила правила для закордонних новин. „Сіньхуа” опублікувало інформацію, в якій іде 

мова про „фільтр” для тих інформаційних повідомлень, які будуть надходити з-за кор-

дону. Інформація не повинна суперечити положенням Конституції країни або ж стави-

ти під сумнів національну єдність та суверенітет, містити в собі пропаганду окультиз-

му, а також розпалювати міжрасову або міжнаціональну ворожнечу. При цьому пе-

редплата на новини інших закордонних агентств або видань, їх самостійний переклад і 

розповсюдження заборонені та караються суворими штрафними санкціями. Якщо ж 

іноземне агентство порушить закони КНР, тоді „Сіньхуа” має право відмовитись від 

його послуг. Взагалі прагнення до тотального контролю інформаційного поля через 

жорстку цензуру завжди було властиве китайській владі. 


