
160 
 

І.В. Срібняк 

Київський національний лінгвістичний 

університет 

 

ПЕРІОДИКА КРАЇН ДАЛЕКОГО СХОДУ: 

СТАНОВЛЕННЯ, ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ, СУЧАСНИЙ СТАН 

(ХVІІІ – ПОЧАТОК ХХІ ст.) 

 

Преса
1
 є дитиною модерних технологій й невід’ємною частиною людської культу-

ри. Неможливо уявити собі життя сучасних народів без часопису так само, як без залі-

зниці, пошти, телебачення, радіо, телефону. На світі вже не існує країн хоча б із міні-

мально розвинутим політичним і громадським життям, де б не було бодай кількох га-

зет і журналів. Преса, радіо, телебачення є сьогодні невід’ємним атрибутом життя со-

тень мільйонів жителів нашої планети. Вони зближують мешканців окремих країн і 

цілих континентів, надаючи їм можливість оперативно отримувати різнорідну інфор-

мацію і завдяки цьому почуватися стабільно та комфортно. Завдяки пресі та телеба-

ченню будь-яка людина щомиті може опинитися в центрі уваги світової громадськості 

та стати безпосереднім учасником чи свідком творення найновішої історії. Нині воло-

діння інформацією значною мірою уможливлює спілкування людей та забезпечує 

отримання ними певної суми практичних та теоретичних знань
2
.  

Водночас інформація і засоби її розповсюдження все частіше перебирають на себе 

функції управління надзвичайно складними процесами у сучасному суспільстві. Пос-

луговуючись інформацією, почерпнутою з різних джерел, уряди розвинутих країн зда-

тні приймати зважені та продумані рішення, а також впливати на формування громад-

ської думки народів цілих континентів. Водночас інформація здатна не тільки задово-

льняти потреби, а й навіювати її споживачу певні смаки, погляди, манеру поведінки. 

Зауважимо, що тривалий час (у фазі біполярного розвитку цивілізації, що була позна-

чена жорстким протистоянням двох політичних систем) преса виконувала здебільшо-

го, так би мовити, «прикладні» ситуативні завдання. 

Нині закони бізнесу визначають стан у видавничій справі та журналістиці, а рента-

бельність та конкурентоспроможність видання є визначальною домінантою для пере-

важної більшості редакторів західних зарубіжних видань. Найпопулярнішими та найа-

вторитетнішими залишаються ті видання, редакції яких пропонують читачеві першок-

ласний інформаційний продукт і водночас послідовно демонструють свою відданість 

демократичним цінностям та готовність рішуче їх захищати. Останнє твердження 

справедливе також для періодики країн Далекого Сходу
3
, становлення та ґенеза якої 

суттєво відрізнялася від, скажімо, «англосаксонських» зразків. Пройшовши в країнах 

Далекого Сходу багатовіковий шлях розвитку, східна періодика та журналістка нині 

користуються заслуженим авторитетом у мільйонів своїх читачів, справляючи потуж-

ний вплив на громадсько-політичне життя своїх країн. 

 

                                                           
1
 Преса (від англ. press; франц. pressе – прес, друк) – друковані періодичні та неперіодичні ви-

дання (газети, журнали, альманахи, бюлетені, вісники, збірники), в яких систематично і опера-

тивно різноманітними словесними і зображувальними засобами відтворюються найактуальніші 

суспільно-політичні події. На відміну від іншої друкованої продукції відзначаються більшою 

актуальністю тематики, злободенністю постановки питань і їх соціально-політичною загостре-

ністю (див.: Григораш Д.С. Журналістика в термінах і виразах. – Львів, 1972. – С.179). Поняття 

преси поширюється також і на рукописні видання, які (як і вже згадувані друковані) є засобом 

інформації, вираження і формування громадської думки. 
2
 Бочковський О.І., Сірополко С. Українська журналістика на тлі доби (історія, демократичний 

досвід, нові завдання). – Мюнхен, 1993. – С.9, 191. 
3
 У статті йтиметься про періодику Китайської Народної Республіки, Республіки Корея та Япо-

нії – авт.  



161 
 

* * * 

Ще за часів правління династії Мін (1368-1644 рр.) у Китаї виникли спеціальні ви-

давництва (баофан), які займалися друком столичного вісника (цзинбао) і розсилан-

ням його книготорговцям, від яких він вже потрапляв до читачів. Виготовлялися вони 

шляхом отримання відбитку з різьблення на дереві (ксилографія)
4
. Баофани (загалом їх 

нараховувалося 12) були комерційними підприємствами і забезпечували випуск кіль-

кох тисяч примірників вісника. Праця в них уважалася надзвичайно непрестижною, а 

соціальний статус персоналу видавництв був дуже низьким, що зумовлювало зневаж-

ливе ставлення до журналістів у Китаї. З 1638 р. китайські газети почали виходити у 

друкованому вигляді, хоча зрозуміло, що в цей час вони не були газетами у повному 

(сучасному) розумінні цього слова, і насамперед тому, що не виступали інструментом 

вираження громадської думки, до того ж не мали широкого розповсюдження. 

У часи правління династії Цин (1644-1911 рр.) цзинбао вже мали кілька рубрик (у 

т.ч. – «палацові відомості», «доповіді та донесення», імператорські укази, накази про 

призначення та страти і т. ін.). Зовнішній вигляд столичного вісника (на початку ХХ 

ст. він називався «Пекінська газета») відповідав її офіційному змісту. Це був невелич-

кий зошит (брошура) з 10-12 аркушів паперу коричневого кольору, на яких за допомо-

гою дерев’яного шрифту були нанесені розпливчаті ієрогліфи. Брошура була зшита 

крученою з паперу мотузкою, мала жовту (імператорський колір) обкладинку
5
. 

Після ліквідації монархічного ладу в Китаї (1911 р.) країна переживала непрості ча-

си, що було ускладнене присутністю на її теренах іноземних військ. Та обставина, що 

впродовж першої половини ХХ ст. Китай був фактично поділений на сфери впливу різ-

них держав, підривала ґрунт для поступального розвитку національної преси й журналі-

стики. Проголошення Китайської Народної Республіки (1949 р.) започаткувало якісно 

новий етап в історії країни, що був позначений тотальним контролем правлячої Комуні-

стичної партії Китаю (КПК) у всіх сферах суспільно-політичного життя, у т.ч. й ЗМІ. 

У часи «культурної революції» кількість періодичних видань різко скоротилася (з 

343 газет у 1965 р. до 42 у 1970 р.), проте їх загальний наклад зменшився ненабагато, 

що свідчило про прагнення КПК забезпечити собі вплив на масову свідомість насе-

лення через невелику кількість уніфікованих за змістом газет
6
. Дуже суттєво (в 40 ра-

зів) скоротилися журнальна періодика: у 1970 р. Китай мав лише 21 найменування жу-

рнальної періодики. Відтак китайська преса перебувала у кризовому стані, а всі вжиті 

КПК заходи з її підтримки (зокрема запровадження обов’язкової передплати) давали 

обмежені результати. Справа в тім, що надмірна політизація та уніфікація змісту ви-

дань не сприяли зростанню читацького інтересу до преси, а низький рівень життя бі-

льшості китайців обмежував їх можливості передплатити бодай одну газету. На заваді 

розвитку національної преси стала й часткова неграмотність населення. 

Відмовившись у 1978 р. від сумної спадщини «культурної революції», преса Китаю 

впродовж останньої чверті ХХ ст. пройшла досить складний період свого розвитку, що 

був позначений поступовим збільшенням кількості ЗМІ, а також поліпшенням їх зміс-

тового наповнення. Особливо активним був процес відродження раніше закритих ви-

давництв, формувалась мережа періодичних видань, які вже мали своє «обличчя», орі-

єнтуючись на певну читацьку аудиторію. У 90-х рр. на тлі стагнації значної частини 

партійних видань почали бурхливо розвиватися галузеві та професійні газети, заснов-

никами яких були здебільшого міністерства. Вже через десять років від початку змін у 

Китаї видавалося 6 тис. періодичних видань (у т.ч. 1777 газет, з яких лише 98 мали 

щоденну періодичність). 

Після подій на площі Таньаньмінь у Пекіні (1989 р.) партійно-державний контроль 

за пресою суттєво посилився: частина ліберально налаштованих журналістів була зві-

                                                           
4
 Ксилографія отримала розповсюдження в Китаї ще у Х ст. 

5
 Сергеев Г.И. От дибао до «Женьминь жибао»: путь в 1200 лет. – Москва, 1989. –  С.22-25. 

6
 Наклад органу ЦК КПК «Женьмінь жибао» в цей час становив 6 млн. примірників – авт.  



162 
 

льнена, а деякі опинилися у в’язниці або на еміграції. Щоправда курс тогочасного лі-

дера КНР Ден Сяопіна на поглиблення реформ дав змогу редакціям газет запровадити 

самоуправління та розширити свої права у веденні самостійної економічної діяльності. 

Періодичні видання отримали можливість заробляти кошти шляхом публікації реклами. 

На початку ХХІ ст. в Китаї мала місце чітка тенденція до кількісного зростання ве-

чірніх газет – «ваньбао», а також їх таблоїдизація. Помітно збільшувався й обсяг газет 

(до 48 і навіть 100 сторінок), що почасти було пов’язане із збільшенням рекламних 

площ (20-30% від загального обсягу видання)
7
. Для приваблення читача деякі газети 

почали використовувати кольоровий друк, і на сьогодні вже близько 300 газет у Китаї 

є кольоровими. Крім того, поліпшилося й інформаційне насичення та збагатився зміст 

видань, які вже не боялися висвітлювати заборонені раніше проблеми – безробіття, 

інфляцію, жебрацьке становище багатьох сільських мешканців – членів колишніх аг-

рарних комун. Підхопивши гасла лібералізації, що лунали з вуст вищих партійних 

бонз Китаю, журналісти стали активно критикувати негативні сторони життя китайсь-

кого суспільства – корупцію, зловживання державних і партійних чиновників
8
. У цій 

ситуації найвище політичне керівництво країни зробило позірну заяву про своє не-

втручання у справи редакційної політики періодичних видань, висловивши щоправда 

(вустами лідера КПК Ху Яобана) впевненість у тому, що 80% новин у пресі мають бу-

ти присвячені успіхам реформ, а 20% – недолікам. 

Одним з наслідків збільшення кількості газет і журналів стало посилення конкуре-

нції в національному інформаційному просторі, що зумовило їх перетворення на су-

часні комерційні підприємства. Задля цього було, зокрема, змінено систему управлін-

ня періодичними виданнями – до функцій головного редактора було віднесено конт-

роль за виконанням власне-редакційної роботи та інформаційним наповненням видан-

ня, натомість генеральний директор забезпечував технічну сторону справи (маркетинг, 

друк, розповсюдження).  

Прикметним явищем сучасної китайської преси стало послаблення монополії пар-

тійних видань. І в наш час друковані видання КПК залишаються невід’ємним та до-

сить впливовим сегментом всієї системи китайських ЗМІ (близько 1/3 від загальної 

кількості газет). У ході становлення ринкової економіки деякі партійні видання, спи-

раючись на кошти партії та завдяки ефективному менеджменту, зуміли заснувати не-

політичні газети і журнали (отримавши в такий спосіб можливість заробляти кошти на 

продажі рекламних площ), створити прес-холдинги. Це стало одним з незаперечних 

підтверджень тих змін, що відбуваються в китайських ЗМІ.  

Заснування газетно-видавничих корпорацій відбувається в Китаї, як правило, за 

ініціативою впливової та досить великої газети, яка має розгалужену власну інфра-

структуру та диспонує достатньою кількістю вільних коштів, потрібних для розгор-

тання багатопланової господарської діяльності. Щоправда, обов’язковою умовою за-

снування таких корпорацій є згода партійних органів – відділу пропаганди ЦК КПК і 

бюро з видавничої справи та друку. Але, попри це обмеження, нині в Китаї діє близько 

30 таких корпорацій. Першою до створення прес-холдингу вдалась уже згадувана «Гу-

анчжоу жибао» у 1996 р. Нині до нього входить 10 газет, один журнал, прес-центр, 

служба реалізації газет з мережею магазинів, компанія нерухомості із загальною су-

мою капіталу в 2,7 млрд. юанів. Виникнення прес-холдингів стало важливим чинни-

ком у стимулюванні розвитку китайської преси, значно підвищивши економічний по-

тенціал національних періодичних видань та їх конкурентоспроможність. 

Провідна партійна газета (орган ЦК КПК) – «Женьмінь жибао» – також успішно 

витримала іспит часом, про що свідчить хоча б її сучасний наклад: 1,863 млн. примір-

ників за даними на 2000 р. Газета відмовилася від жорсткої орієнтації на висвітлення 

                                                           
7
 У 2000 р. прибуток від реклами найбільшої газети Китаю „Гуанчжоу жибао” перевищив 

1млрд. юанів (1 гривня дорівнює 1,55 юанів) – авт.  
8
 Китайська преса до сьогодні не ставить під сумнів монополію на владу КПК. 



163 
 

переважно політичних подій, і зараз дедалі більше уваги приділяє поданню інформації 

економічного характеру. У 2003 р. КПК реформувала систему власних ЗМІ: 677 газет 

було ліквідовано, 325 видань перейшли у власність до недержавних комерційних газе-

тних об’єднань, 310 газет були відділені від державних структур та відпущені «у віль-

не плавання», 94 журнали були переведені з обов’язкової передплати на вільне розпо-

всюдження.  

В 2003 р. в КНР видавалось 21 тис. газет загальним тиражем 35 млрд. примірників; 

крім того, виходило понад 8,8 тис. журналів загальним накладом більш ніж 10 млрд. 

екземплярів. З цієї кількості видань значна частина припадає на спеціалізовані часопи-

си, у т.ч. присвячені моді, фінансам, Інтернету; деякі зорієнтовані на певні професійні 

групи. Дедалі більшої популярності набирають міські газети, які публікують на своїх 

шпальтах свіжу, оригінальну інформацію. Вони мають свою численну читацьку ауди-

торію, а відтак є найпопулярнішими серед рекламодавців. 

Ще однією прикметною рисою сучасної китайської преси стало активне проник-

нення великих газет в Інтернет
9
. Уже у 2002 р. в країні нараховувалося близько 300 

газет, що виходили в мережі Інтернет. У найбільших містах Китаю (Пекіні, Шанхаї, 

Гуанчжоу) більшість газет вже мають свої інтернет-видання, щоправда вони є лише 

копією друкованих. Водночас має місце тенденція до урізноманітнення матеріалів та 

надання додаткової інформації. 

На тлі поступального розвитку ЗМІ в Китаї їх найвразливішим місцем залишається 

проблема свободи преси. Справа в тім, що КПК продовжує контролювати майже всі 

сфери політичного, економічного та суспільного життя країни, жорстко караючи за 

будь-які прояви вільнодумства. В опублікованому організацією «Reporters sans Fron-

tiers» («Репортери без кордонів») першому в світі «індексі свободи преси» Китай посі-

дає одне з останніх місць як країна з найменшим ступенем свободи преси. Про незадо-

вільний стан свободи преси йдеться і у щорічній доповіді Всесвітньої газетної асоціа-

ції – організації, яка стоїть на захисті свободи преси й представляє політичні та еконо-

мічні інтереси тисяч видавництв із багатьох країн світу. 

Деякі китайські журналісти відзначають, що починаючи з 2001 р. держава вдалась 

до масштабного наступу на свободу преси шляхом її цензурування. Так сталося тому, 

що нинішня владна еліта не спроможна конструктивно розв’язати багато хронічних 

проблем країни, і відтак журналістам просто заборонено їх обговорення на шпальтах 

газет. з цією метою відділ пропаганди ЦК КПК розробив новий варіант цензурних 

правил, які містять значно жорсткіші вимоги до видавництв, зокрема вони передбача-

ють дисциплінарні покарання для журналістів та редакторів, а в окремих випадках – і 

закриття видавництв у разі систематичного порушення ними згадуваних правил.  

Більше того, влада намагається взяти під повний контроль національні ЗМІ і не ви-

являє належної поваги до тих форм вираження свободи, які є загальноприйнятими у 

західному світі. Досить часто т.зв. «незручні журналісти» потрапляють за ґрати тільки 

за те, що користуються Інтернетом. За новими розпорядженнями влади будь-хто, ви-

знаний винним у передачі Інтернетом «державних таємниць», може бути ув’язнений. 

У деяких регіонах Китаю навіть встановлено комп’ютерну «поліцейську» програму, 

завданням якої є недопущення користувачів до сайтів із «сумнівним» змістом
10

. 

                                                           
9
 Першою свій веб-сайт в Інтернеті розмістила газета «Женьмінь жибао» у 1997 р. 

10
 Коли користувач намагається увійти до такого сайту, ця програма видає попередження та 

припиняє зв’язок. Але до цього програма робить «знімок» екрана і в автоматичному режимі 

надсилає його спецслужбам. У такий спосіб суттєво полегшується завдання пошуку онлайно-

вих дисидентів. Крім того, Пекін намагається контролювати новинні джерела – зокрема китай-

ські користувачі позбавлені нині можливості знайомитися з деякими сайтами, у т.ч. Washington 

Post, Los Angeles Times, BBC та ін. Крім новинних сайтів, для китайських користувачів зали-

шаються недоступними сайти деяких правозахисних організацій, а також результати пошуку 

через Yahoo за ключовими словами «Тайвань», «Події на площі Тяньанмінь» та ін.  



164 
 

Відділ пропаганди ЦК КПК кожного тижня видає спеціальні циркуляри, в яких де-

тально розписується, як слід висвітлювати ті чи інші події, навіть з рекомендаціями 

щодо вживання певних лексичних зворотів. І якщо для державної преси це є 

обов’язковим для виконання, то комерційні видання почуваються вільніше, оскільки 

контролювати кожне видавництво і кожного журналіста офіційні структури не в змозі. 

Саме завдяки зусиллям деяких незалежних журналістів було привернуто увагу гро-

мадськості до проблем, які донедавна залишалися закритими: існування загрозливої 

епідемії СНІДУ, катування поліцейськими правопорушників, махінації китайського 

уряду на внутрішньому фондовому ринку.  

Ті зміни, які відбулися в китайських ЗМІ протягом останніх років, більшість жур-

налістів уважають незворотними. І хоча до сьогодні незалежні журналісти можуть бу-

ти покарані (або навіть звільнені) за гострі, викривальні статті, це не зупиняє останніх. 

Стрімкий розвиток онлайнової журналістики, віртуальних ЗМІ відкриває перед ними 

нові можливості з працевлаштування, а головне – зволить нанівець намагання комуні-

стичної влади Китаю нав’язати свої «правила гри» на національному інформаційному 

полі.  

* * * 

Поява періодичних видань у Кореї була обумовлена розвитком техніки ксилографії 

та книгодрукування, а також суспільно-політичними зрушеннями у цій країні. У 1883 

р. група політиків-реформаторів прояпонської орієнтації з числа найвищих урядовців 

спромоглась організувати в Сеулі видання офіційного органу – газети «Хансон сунбо», 

яка друкувалась китайською мовою і виходила тричі на місяць. На її шпальтах уміщу-

валися як урядові постанови, так і новини політичного та економічного життя Кореї, а 

також зарубіжних країн; як основне її завдання було визначене поширення знань серед 

народу. Після невдалої спроби державного перевороту, яка була здійснена цим угру-

пованням у 1884 р., до влади прийшла група консервативних політиків, які орієнтува-

лися на Китай. Оскільки газета «Хансон сунбо» була рупором поглядів реформаторів, 

її видання негайно припинили, а редакційне приміщення було спалене. Тим не менш 

через кілька років уряд відновив її видання як тижневика «Хансон чубо», статті в яко-

му друкувалися китайською ієрогліфікою та хангілем. Після ліквідації видавничого 

відділу, який займався друком цієї газети, щотижневик припинив своє існування.  

У 1896 р. один з лідерів руху за незалежність Кореї, д-р медицини Со Чже Пхіль
11

 

заснував першу сучасну корейську газету «Тонніп сінмун» («Незалежна газета»). Вона 

виходила тричі на тиждень накладом 300 примірників на чотирьох малоформатних 

сторінках, перші три з яких друкувалися корейською (з використанням фонетичного 

алфавіту хангіль), а остання четверта – англійською мовою
12

. Перше число газети ви-

йшло 7 квітня 1896 р.
13

, і в її редакційній статті наголошувалося: «Ми маємо намір 

стати виразниками інтересів усього корейського народу. Ми будемо повідомляти на-

родові про дії уряду та правдиво інформувати уряд про життя народу». Газета відк-

рила свої регіональні філії в кількох корейських містах (у т.ч. в Ічхоні, Сувоні, Канхві, 

Пхачжу, Пхеньяні). Того ж року було розпочато видання й першого корейського жур-

                                                           
11

 Належав до політичного угруповання Кехвадан, яке орієнтувалося на Японію. У 1884 р. його 

політичні однодумці здійснили спробу державного перевороту, маючи на меті повалення про-

китайського уряду. Після невдачі цієї спроби Со Чже Пхіль був змушений емігрувати до США, 

де прийняв американське громадянство, одружився з американкою та став вивчати медицину в 

університеті ім. Дж. Вашингтона. У 1896 р. після падіння уряду повернувся до Кореї, і завдяки 

отриманій від держави грошовій субсидії заснував згадувану газету, маючи на меті сприяти 

реформуванню корейського суспільства. У 1897 р. знову був змушений емігрувати до США, 

після чого заснована ним газета ще деякий час продовжувала виходити, але у грудні 1899 р. 

влада остаточно припиняє її видання – авт. 
12

 Республіка Корея. Цифри і факти. – Сеул: Корейська служба інформації Державного інфор-

маційного агентства, 2001. – С.110-111. 
13

 З 1957 р. відзначається в Республіці Корея як День національної преси – авт. 



165 
 

налу – «Бюлетеня незалежного товариства», який ставив перед собою просвітницькі 

завдання. 

На квітень 1898 р. припадає заснування першої в Кореї щоденної газети сучасного 

типу – «Меїль сінмун», редактором якої став Лі Син Ман (пізніше – перший Прези-

дент Республіки Корея). Попри те, що редакція газети містилася у непристосованому 

для цього приміщенні – магазині гуртової торгівлі рисом – редакція і журналісти не 

втрачали оптимізму, друкуючи свої матеріали корейською мовою. Вони висунули гас-

ло модернізації країни, яке вважали нагальним для справи незалежності країни. «Ме-

їль сінмун» проіснувала лише один рік, припинивши своє існування через фінансові 

труднощі.  

На зламі ХІХ-ХХ ст. Росія, Англія, США, Китай і Японія намагалися посилити свій 

вплив у Кореї, що негативно позначалось на політичній та економічній ситуації в 

останній. З початком російсько-японської війни (1904-1905 рр.) за розпорядженням 

Токіо в усіх сеульських газетах було запроваджено попередню цензуру. Але попри 

обмеження військового часу в 1904 р. в столиці засновується нова щотижнева газета 

«Техан меїль сінбо». Аби мати можливість обходити цензурні «рогатки», встановлені 

японською владою, її головним редактором був призначений Ернст Т. Бетелл – спеці-

альний кореспондент лондонської «Дейлі ньюс» у Сеулі. Цей крок засновників газети 

виявився досить вдалим – японці деякий час не втручалися у редакційну політику ча-

сопису
14

. 

Невдовзі японська окупаційна влада встановила й інші антидемократичні обмежен-

ня, які мали на меті унеможливити виявлення корейцями будь-яких форм непокори. 

Після встановлення протекторату над Кореєю Токіо забезпечило собі практично необ-

межений контроль за діями корейського уряду. «Техан меїль сінбо» та інші корейські 

газети намагалися привернути увагу світової громадськості до ситуації в Кореї, що 

була позначена фактичною втратою урядом цієї країни значної частини суверенних 

справ. Тривало й подальше обмеження свободи преси, японська влада вдалась до су-

дового переслідування Бетелла та його колег із журналістського «цеху». Вже у 1905 р. 

очолювана ним газета була закрита, а ще за два роки окупаційна влада прийняла закон 

про пресу, відповідно до якого корейські часописи втрачали право навіть на мінімаль-

ну критику дій Токіо. Після прямої анексії Кореї Японією (1910 р.) виробничі потуж-

ності «Техан меїль сінбо» взагалі були продані японським підприємцям. 

Наступне десятиліття можна назвати «чорним періодом» для корейської журналіс-

тики. У цей час могли видаватися лише газети, підконтрольні японському уряду. Во-

чевидь – іноземна присутність гальмувала розвиток національної журналістики в Ко-

реї, разом з тим патріотично налаштовані корейці започаткували за кордоном видання 

цілої низки незалежних газет: «Конніп сінмун» і «Сінхан мінбо» (обидві – Сан-

Франциско), «Сіса сінбо» і «Купміндо» (обидві – Гонолулу), «Тедан конбо» і «Хечжо 

сінмун» (обидві видавалися в Росії). 

У Кореї у цей час видавалось 30 газет (16 – виходили щоденно, 4 – три рази на ти-

ждень, 6 – щотижнево, 4 – щомісячно), проте всі вони належали японцям. Лише єдина 

газета – офіціоз японського генерал-губернатора «Меїль сінбо» – публікувалася ко-

рейською мовою, решта друкувалася японською. Але попри всі спроби колоніальної 

адміністрації нав’язати корейцям чужі цінності та ідеали, в країні набирала обертів 

національно-визвольна боротьба (т.зв. Першоберезневий рух).  

У зв’язку з цим Токіо був змушений шукати різні способи нейтралізації антияпон-

ських настроїв у країні, зокрема вдався до часткової лібералізації закону про пресу. 

Завдяки цьому (але насамперед через активізацію визвольного руху) 5 березня 1920 р. 

у Кореї була заснована газета «Чосон ільбо», а 1 квітня того ж року – «Тона ільбо», які 

сьогодні є двома найстарішими виданнями з числа існуючих нині газет. Ці два прива-

                                                           
14

 Ще у 1902 р. Японія підписала з Великобританією військову угоду, відтак переслідування 

британського підданого могло призвести до ускладнень між двома країнами – авт. 



166 
 

тні видання проводили незалежну редакційну політику та мали значний вплив на фор-

мування суспільних настроїв у країні.  

«Тона ільбо» вперше в історії країни вдалась до використання ротаційних машин 

(1921 р.) та організувала клуб газетярів «Мумєнхве». У 1924 р. «Чосон ільбо» першою 

випустила ранковий та вечірній випуски, а також вперше в історії корейської преси 

запровадила сторінку гумору. Плідна діяльність журналістів цих та інших корейських 

газет уможливила проведення у Сеулі першого з’їзду газетярів Кореї (1925 р.), в якому 

взяли участь близько 700 делегатів з усіх куточків країни. 

Така журналістська активність підштовхнула японську адміністрацію до запрова-

дження обмежувальних заходів вже починаючи з 1926 р. Найчастіше зостасованою з 

поміж них стала тимчасова заборона продажу популярних корейських газет («Тона 

ільбо», «Чосон ільбо» та ін.), а також конфіскація їх накладів (понад 1,7 млн. примір-

ників у 1927 р., більше 820 тис. у 1928 р., близько 760 тис. у 1929 р.) та заборона друку 

(чотири рази впродовж 1926-1940 рр.). Нарешті, у 1940 р. видання провідних корейсь-

ких газет взагалі було припинене на невизначений час. Після початку війни зі США 

японська влада запровадила додаткові обмеження для корейської преси. 

Перемога союзників у 1945 р. поклала кінець Другій світовій війні, принісши Кореї 

довгоочікувану незалежність. Уже через кілька тижнів з моменту появи на півострові 

американських військ у Кореї виходило 68 газет, у т.ч. й таких, що видавалися місце-

вими комуністами за допомогою Кремля. Маючи на меті взяти під контроль їх діяль-

ність, яка потенційно загрожувала внутрішній безпеці та єдності країни, американська 

військова адміністрація запровадила т.зв. Указ № 88, згідно з яким усі періодичні ви-

дання мали пройти перереєстрацію для отримання ліцензії. Наслідком цього заходу 

американців стало закриття багатьох газет лівого спрямування. 

Після проголошення створення Республіки Корея (1948 р.) національна преса 

отримала набагато більші можливості для формування громадської думки шляхом 

критики неефективних дій урядовців та бюрократизму державних структур. Наклади 

газет поволі зростали, і завдяки збільшенню прибутків редакції поступово формували 

власну кореспондентську мережу
15

. Водночас створення Республіки Корея призвело 

до подальшого занепаду лівої преси, яка невдовзі взагалі припинила діяльність. Запо-

чаткування видання у 1950 р. журналу «Сасанге», який належав до т.зв. «групи зага-

льного інтересу», ознаменувало перехід корейського суспільства до мирного життя. 

Впродовж наступних 15 років згадуваний журнал залишався успішним та популярним 

виданням. 

Корейська війна, яка почалася того ж року, великою мірою ускладнила функціону-

вання національної преси. Але її розвиток тривав і в цей складний час: у розпал війни 

в листопаді 1950 р. – вийшло перше число англомовної газети «Кореа таймс», видання 

якої було започатковане директором Корейського бюро громадської інформації Хелен 

Кім (до цього вона посідала посаду президента жіночого університету Іхва). У 1953 р. 

головним редактором цієї газети став Чан Гі Єну – в подальшому відомий журналіст, 

                                                           
15

 Практично поза конкуренцією в Кореї (у порівнянні з іншими ЗМІ) в цей час перебувало ра-

діомовлення, яке до середини 50-х рр. було представлене єдиною радіостанцією «Корейська 

радіомовна система». Вона була збудована ще у 1927 р. японською владою, в 1945 р. перейшла 

під контроль американської військової адміністрації в Кореї, з 1948 р. була передана у підпо-

рядкування уряду Республіки Корея. У 1954 р. трансляцію своїх програм розпочала «Христи-

янська радіомовна система» (СВS), яка була заснована завдяки пожертвам місцевих християн, а 

також внескам деяких християнських конфесій. За два роки ще один християнський осередок – 

місія Євангелічного союзу – заснувала Далекосхідну радіомовну компанію в Інчоні, яка транс-

лювала свої передачі корейською, англійською, китайською і російською мовами по 100 год. на 

тиждень. У першій половині 50-х рр. в Кореї були створені й дві спеціальні системи радіотран-

сляції: радіостанція армії Республіки Корея і Корейська радіотрансляційна мережа збройних 

сил США, інформаційний продукт яких призначався військовикам двох армій, які перебували у 

постійній бойовій готовності, охороняючи демаркаційну лінію, що й досі розділяє дві Кореї. 



167 
 

засновник газети «Хангук ільбо» та цілої низки тематичних видань. У серпні того ж 

року в Кореї розпочалося видання ще одного англомовного часопису – «Корейська 

республіка», що мав статус офіційного видання уряду цієї країни
16

.  

Зусиллями трьох наддержав (КНР, СРСР і США) Корея у 1953 р. була поділена на 

дві зони, після чого існування обох частин колись єдиної країни було великою мірою 

мілітаризованим. Проте медійна сфера країни перебувала у постійному розвитку. Піс-

ля студентського повстання 1960 р., яке спричинило падіння уряду Лі Син Мана та 

встановлення Другої республіки. Дію Указу № 88 було припинено, лібералізація пре-

сового законодавства різко збільшила кількість газет (до 85-ти) та журналів, що вида-

валися в Кореї. Крім того деякі корейські газети почали інвестувати значні кошти у 

сферу радіомовлення, вдавшись до заснування комерційних радіостанцій як своїх до-

чірніх підприємств. Так, зокрема, вчинили власники газет «Тона ільбо» і «Чунан іль-

бо», тим самим долучившись до розвитку радіотрансляційного сегмента медійного 

ринку країни. 

Військовий переворот, який очолив генерал Пак Чжон Хі, призвів до встановлення 

низки суворих обмежень, що значною мірою поставили пресу під контроль уряду. Зо-

крема була проведена перереєстрація всіх періодичних видань, у результаті чого «ви-

жили» лише 34 газети. Політичні зміни в країні також ускладнили функціонування 

журнальної періодики, проте й у цей період в Кореї друкувалися видання, які користу-

валися заслуженою популярністю (у цьому контексті варто згадати про зорієнтовані 

на інтелектуально розвинутого читача журнали «Творчість і критика» та «Семпо»). 

70-ті рр. стали для корейської преси періодом суворих випробувань через напружену 

політичну ситуацію на півострові та довкола нього.  

Часткове виведення американських військ у 1970-1971 рр. та заява президента Пак 

Чжон Хі (від 15 серпня 1970 р.) про необхідність пошуку шляхів мирного об’єднання 

були над усі сподівання «підкріплені» запровадженням жорсткої цензури преси. Після 

вбивства президента Пак Чжон Хі в жовтні 1979 р. у країні відбулися радикальні змі-

ни, які, щоправда, не привели до лібералізації у функціонуванні преси. Восени насту-

пного року під тиском уряду відбулося злиття кількох газет, телерадіомовних компа-

ній та інформаційних агенцій, що забезпечило офіційному Сеулу додаткові можливос-

ті для адміністрування на медійному ринку країни. Суворі обмежені продовжували 

діяти в Кореї протягом всієї першої половини 80-х рр.  

Змінити такий стан справ наважився Ро Тхе У – один з кандидатів у президенти, 

який у своїй «Декларації демократичних реформ», що була опублікована 29 червня 

1987 р., заявив про обстоювання ним свободи друку. Після обрання його президентом 

та проголошення Шостої республіки свобода друку стала в Кореї реальністю. У кінці 

80-х рр. у Кореї видавалося шість центральних щоденних газет («Тона ільбо», «Чосон 

ільбо», «Чунан ільбо», «Ханчук ільбо», «Кенхян сінмун» і «Сеул сінмун»), а також 

ціла низка регіональних часописів (у т.ч. – «Хангере сінмун», «Сеге ільбо», «Кумін 

ільбо» та ін.), які користувалися заслуженою популярністю та розповсюджувалися на 

території всієї країни. Всі вони належали приватним власникам (за винятком «Сеул 

сінмун», контрольним пакетом акцій якої володіла Корейська телерадіотрансляційна 

система – Кей-Бі-Ес). У 1988 р. уряд Республіки Корея провів реформу видавничого 

ринку, спрямовану на його лібералізацію, що сприяло появі значної кількості нових 

газет і журналів.  

Довший час редакції корейських газет приховували інформацію про точні обсяги 

своїх накладів, аргументуючи це потребами збереження комерційної таємниці. З ме-

тою перевірки даних про наклади часописів у травні 1989 р. в Кореї було створене 

спеціальне бюро, завданням якого визначалась стандартизована перевірка та підтвер-

                                                           
16

 У 1965 р. газета прийняла нову назву – «Кореа геральд», залишаючись офіційним виданням 

уряду. Але після її продажу Корейській торговельній асоціації (1978 р.) вона стала звичайним 

приватним виданням, змінивши до кінця ХХ ст. кількох своїх власників. 



168 
 

дження кількісних показників тиражів національних видань. Інформація про це має 

надаватися усіма періодичними виданнями, які вміщують на своїх шпальтах рекламу. 

Варто зауважити, що рекламні оголошення разом з передплатою були і залишаються 

основними джерелами прибутків газет і журналів (їх співвідношення 7:3). 

У кінці 1992 р. був проведений неофіційний, але точний підрахунок тиражів корей-

ських газет. На цей час їх сукупний наклад складав 13 млн. примірників або 31 екзем-

пляр на 100 осіб
17

. Дві провідні корейські газети – «Чосон ільбо» і «Тона ільбо» вида-

валися тиражем понад 1 млн. примірників та розповсюджувалися переважно шляхом 

передплати (через магазини реалізується приблизно 1/10 частина накладу). Таке спів-

відношення є актуальним і для решти центральних газет. Станом на березень 1993 р. в 

Кореї видавалося 103 щоденні газети (у т.ч. 68 – загального характеру, 18 – економіч-

ного змісту, три – спортивні та розважальні та ін.). 54 газети друкувалися в Сеулі, ре-

шта – у різних регіонах країни. Завдяки лібералізації медійного сектору країни число 

періодичних видань упродовж 1988-1998 рр. зросло з 2200 до 7 тис. 

У 2000 р. загальна кількість щоденних газет, що видавалися в Республіці Корея, 

становила 113 назв, з яких 79 – це т.зв. «загальні» газети (у т.ч. 19 центральних і 60 

місцевих), 22 галузеві (присвячені бізнесу, освіті, спорту тощо). Три газети виходять 

англійською, ще одна – китайською мовами. Набагато більшою в Кореї є кількість жу-

рналів – 3700 найменувань (на 2000 р.), щоправда 80% з них це збірники та анонси 

новин сфери торгівлі, які забезпечують підприємців оперативною економічною інфо-

рмацією. На початку ХХІ ст. наклади корейських газет стабільно зростали – і нині на 

кожні 1000 жителів країни припадає майже 400 примірників газет
18

.  

Стандартний обсяг центральних щоденних газет на рубежі ХХ-ХХІ ст. становив 24 

сторінки великого формату. На перших сторінках корейських газет уміщуються нови-

ни внутрішнього життя країни, а також публікуються статті аналітичного характеру 

про вузлові проблеми міжнародної політики (останні, за деяким свідченнями, займа-

ють близько 50% усієї газетної площі). Представлена в газетах і колонка редактора, 

кримінальний розділ, відділ пригод і сенсацій; на двох-чотирьох сторінках висвітлю-

ються події культурного життя, ще стільки ж або й більше відводиться для спортивних 

новин. Прикметною особливістю корейської преси є популярність місцевих (регіональ-

них) видань. У кожній провінції Кореї видається одна чи навіть кілька щоденних газет 

місцевого значення, які мають свою постійну та досить численну читацьку аудиторію. 

Корейська преса, пройшовши довгий і складний шлях свого розвитку, зараз являє 

собою одну з інтегральних складових світового інформаційного простору. Корейська 

журналістика має свої особливі та притаманні лише їй риси, до яких слід віднести 35-

літній період виживання корейської преси в умовах жорстокого диктату японської ко-

лоніальної адміністрації, й приблизно такий самій термін функціонування національ-

ної преси в умовах воєнного та напіввоєнного стану. Але навіть у ці складні часи пе-

реважна більшість корейських газет своє основне завдання вбачали в плеканні націо-

нального духу корейців та передачі їм останніх надбань людського інтелекту. Їх вне-

сок у рух за незалежність Кореї за часів японського колоніального правління (1910-

1945 рр.) є незаперечним. 

                                                           
17

 Мінімальний стандарт ЮНЕСКО становить 10 примірників на 100 чол. населення. 
18

 Зовсім інша ситуація має місце в Корейській народно-демократичній республіці, яка сьогодні 

залишається, можливо, останнім оплотом ортодоксального комунізму. Прирікши власний на-

род на повсякденну боротьбу за виживання в умовах самоізоляції від зовнішнього світу, режим 

Кім Чен Іра використовує пресу виключно задля відповідної ідеологічної обробки населення 

країни. Північно-корейські журналісти не мають навіть мінімальної свободи у висвітленні по-

дій як внутрішнього життя країни, так і ситуації у світі. Такий стан справ в КНДР зумовлює 

відсутність будь-якого прогресу в розвитку журналістики Північної Кореї, що зайвий раз дово-

дить приреченість її правлячого режиму. – Авт. 



169 
 

Нині преса Республіки Корея розвивається у відповідності до загальних тенденцій у 

медійному просторі планети, а корейські журналісти докладають усіх зусиль для роз-

будови демократичних інститутів своєї країни. Газети і журнали відіграють у Кореї 

важливу роль як джерело інформації та засіб формування громадської думки. 

 

* * * 

Японська преса і журналістика має свою досить довгу історію, початки якої відсто-

ять від нас більш ніж на чотири століття. Саме тоді – на початку ХVІІ ст. – в м. Осака 

було розпочато видання перших японських газет (т.зв. каварабан). Від газетних ви-

дань Європи вони відрізнялися тим, що кожен випуск каварабан мав свою назву і при-

свячувався певній події. Текст гравіювався на поверхні з м’якої глини, яка потім обпа-

лювалася, після чого з цієї форми робився друк самої газети в дуже обмеженій кілько-

сті примірників. З моменту появи каварабан і до зародження в Японії в XIX ст. газет-

ної справи у сучасному розумінні цього слова, минуло понад двісті років. Спочатку в 

країні публікувалися просто переклади іноземних газет. Пізніше іноземці, які прожи-

вали в м. Йокогама, організували видання власних газет, на шпальтах яких уміщува-

лися як огляди подій у світі, так і місцеві новини. Поява цих газет і ввезення до Японії 

новітніх зразків європейської друкарської техніки сприяли розвитку її національної 

преси. 

Першою газетою Японії сучасного типу вважається двотижневик «Nagasaki Ship-

ping List and Advertiser», який виходив із 1861 р. під редакцією англійця А.У.Хенсарда 

в м. Нагасакі. Роком пізніше сьогунат Токугава (феодальний військовий уряд Японії, 

який управляв країною з 1603 р.) почав видавати газету «Кампан батабіа сімбун», що 

була перекладним і повторно відредагованим варіантом газети «Javasche Courant» – 

органу голландського уряду в Індонезії. Обидві ці газети містили виключно новини з-

за кордону. Першим журналом в Японії, назва якого містила термін «дзасі» (буквально 

– «різноманітні писання»), став «Сейо дзасі» («Західний журнал»). Він був заснований 

у 1867 р. Янагавою Сюнсаном, який і став його головним редактором. У журналі міс-

тилися переважно переклади з голландських періодичних видань. Тоді ж було засно-

вано і кілька інших журналів, але незабаром випуск їх припинився внаслідок запрова-

дження жорсткого урядового контролю над свободою преси.  

У 1868 р. з’явилася низка газет, заснованих японцями в Едо (нині Токіо), Осака, Кі-

ото, Нагасакі, на сторінках яких уже публікувалися місцеві новини. Деякі газети, і се-

ред них «Тюгай сімбун» (засновник Янагава Сюнсан), вміщували на своїх шпальтах як 

місцеві новини, так і скорочені переклади із закордонних газет. Перша в Японії що-

денна газета японською мовою – «Йокогама майніті сімбун» – вийшла друком у 1871 

р. в місті Йокогама. Газети «Токіо ніті ніті сімбун» (попередниця «Майніті сімбун»), 

«Юбін хоті сімбун» (предтеча «Хоті сімбун») і найстарша з існуючих дотепер місце-

вих газет «Котю сімбун» (перед цим – «Яманасі ніті сімбун») почали друкуватися в 

1872 р. 

До більшості своїх газет того часу японці ставилися як до політичних форумів, 

оскільки вони обстоювали ідею створення національного парламенту і публікували 

політичні погляди учасників «Руху за свободу і народні права». Після започаткування 

роботи парламенту газети трансформувалися в органи щойно створених політичних 

партій. Ці газети мали назву «великі газети» (осімбун). Поряд з ними існували й «малі 

газети» (косімбун) – популярні видання, що публікували місцеві новини та інформа-

цію, які б могли бути цікавими для широких кіл громадськості, а також «легку» белет-

ристику. Типовим прикладом може слугувати «Йоміурі сімбун»
19

, що була заснована 

родиною Мотоно в 1874 р. як газета для інтелігенції. Наприкінці 70 – на початку 80-х 

                                                           
19

 Йоміурі (дослівно – «читаючи продавати»), назва походить від поширеного у ХІХ ст. способу 

продажу газет, коли продавці голосно переповідали перехожим зміст найцікавіших матеріалів 

номера.  



170 
 

рр., частково через «обвал» великих газет, зумовлений потужним пресингом з боку 

уряду, в країні почала видаватися низка нових, незаангажованих газет, які намагалися 

публікувати неупереджену інформацію (до числа цих видань слід віднести газету 

«Асахі сімбун» (Осака, 1879 р.), а також токійську «Дзідзі сімпо» (1882 р.).  

Наступні два десятиліття в Японії були позначені розвитком національної журна-

льної періодики. В 1887 р. Токутомі Сохо засновує журнал «Кокумін но томо» («Друг 

народу»), що поклав початок жанрові сого дзасі («журнал загального інтересу»). Ви-

давництво «Хакубункан» започаткувало у 1895 р. випуск журналу «Тайо» («Сонце»), 

який продовжив вироблення стандартів цього жанру. Що ж до світу белетристики то 

групою літераторів «Кеньюся» під проводом Одзакі Яке було засновано перший япон-

ський літературний журнал «Гаракута бунко» («Бібліотека уривків та фрагментів»).  

Завдяки широкому використанню ротаційних машин у 90-х рр. ХІХ ст. стало мож-

ливим різке збільшення накладів газет, а розвиток рекламної справи перетворив їх у 

великі комерційні підприємства. Спочатку газети в Японії реалізовувалися через мага-

зини, з якими підписувалася відповідна консигнаційна угода. Однак редакція газети 

«Токіо ніті ніті сімбун» ініціювала створення системи доставки своїх випусків чита-

чам додому, яку швидко перейняли й інші газети. У 1903 р. газета «Хоті сімбун» ство-

рила ексклюзивне дилерство для доставляння виключно власного видання в масшта-

бах усієї країни, причому дилери відповідали не тільки за надходження газети чита-

чам, але й за її передплату. Звістка про значне збільшення накладу «Хоті сімбун» у 

результаті цього заходу спонукала й інші газети до створення власних дилерств
20

. 

Перша чверть ХХ ст. була позначена інтенсивною конкуренцією між журналами, а 

також подальшою комерціалізацією журнальної справи. У цих умовах найбільшу ак-

тивність виявляв заснований компанією «Коданся» у 1911 р. часопис «Кодан курабу» 

(«Клуб історій»). За часів активізації руху за демократію Ямамото Санехіко ініціював 

видання журналу «Кайдзо» («Реконструкція»), матеріали якого стосувалися суспільно-

політичної проблематики. Натомість журнал «Бунгей сюндзю» («Літературні анна-

ли»), заснований Кікуті Каном у 1923 р., визначив своїм головним завданням надання 

допомоги у творчому зростанні молодих літературних талантів. «Коданся» видавала і 

журнал «Кінгу» («Король»), на шпальтах якого друкувалися кращі зразки художніх 

творів, моралістичні історії та різнорідна цікава інформація.  

Коли землетрус 1923 р. зруйнував більшу частину Токіо, «Асахі сімбун» і «Майніті 

сімбун» (м. Осака), буквально за ніч стали найбільшими загальнонаціональними газе-

тами, що практично домінували над усією газетною індустрією Японії. Під час цього 

стихійного лиха було зруйновано редакції кількох впливових газет, у т.ч. центральний 

офіс «Йоміурі», що остаточно поховало надії тодішнього її власника Т.Мацуями зро-

бити зі свого «дітища» одне з провідних національних видань. Він був готовий посту-

питися газетою першому зустрічному за 100 тисяч єн (близько 25 тис. доларів), чим і 

скористався Серікі Мацутаро, який і став її новим власником.  

Малознайомий із газетно-видавничою справою, С.Мацутаро розраховував насам-

перед на свою працездатність і знання життя. Вже в перший день він оголосив робіт-

никам, що має намір працювати в п’ять разів більше, ніж будь-який інший газетний 

видавець у країні, але очікує від своїх редакторів, що вони як мінімум удвічі будуть 

працелюбнішими за конкурентів. Однак Серікі брав не тільки цим. Дії нового прези-

дента були настільки несподівані й ефективні, що заслуговують на включення до будь-

якого сучасного підручника з підприємництва і маркетингу.  

Насамперед він навів лад у самій редакції. На вході було встановлено годинник-

табулятор, і журналісти, що звикли при колишніх власниках до вільного життя, вже 

мали реєструвати час своєї появи та тривалість перебування на роботі. Новий власник 

безжалісно звільнив та віддав до суду тих співробітників відділу реклами, які привла-

снили частину отриманих від рекламодавців коштів. Потім він викреслив із редакцій-

                                                           
20

 Остаточно монопольні системи доставки японських газет сформувалися в 1930 р. – авт. 



171 
 

них списків розсилки майже всі організації та окремих осіб, які відповідно до загаль-

ноприйнятної в газетному світі практики отримували безкоштовний примірник газети, 

на що йшла п’ята частина накладу. Було вжито заходів для скорочення друкарського 

браку, з чим багато видавців у ті роки мирилося.  

С.Мацутаро спробував змінити характер свого видання, орієнтуючи його у відпові-

дності до вимог читачів. Якщо попередні власники газети робили ставку виключно на 

високоосвіченого, інтелігентного читача, то Мацутаро вирішив значно розширити чи-

тацьку аудиторію своєї газети. На відміну від інших столичних газет, які лише зрідка 

зверталися до жіночої тематики, видавець увів щоденну рубрику для домогосподарок, 

розміщуючи там не тільки матеріали з кулінарії, виховання дітей і ведення домогоспо-

дарства, але й проблемні соціальні статті про жіночу рівноправність. З’явилася в газеті 

й колонка, присвячена релігійним проблемам.  

Мацутаро одним із перших збагнув, які перспективи відкриваються перед радіо, що 

у 1925 р. переживало в Японії ще пору дитинства: у Токіо нараховувалося не більше 

50 тис. детекторних приймачів. І тоді «Йоміурі» першою серед японських газет почала 

публікувати програму радіопередач, тексти нових модних пісень, що лунали в ефірі. 

Тут же друкувалися поради фахівців, як власними руками зібрати радіоприймач. Роз-

рахунок виявився вірним, число радіоаматорів почало зростати, а разом з цим став не-

ухильно збільшуватися й наклад «Йоміурі».  

Наступною вдалою знахідкою видавця стало звернення до теми гри го. У Японії 

величезна кількість людей захоплювалися цією настільною грою. Але в той час прові-

дні майстри належали до двох різних шкіл, що ніяк не могли з’ясувати, хто ж із них 

сильніший. Серікі не тільки звів їх за одною дошкою, а став публікувати докладні зві-

ти про турнір, які потім переросли в постійну колонку на сторінках «Йоміурі». Відчу-

ваючи зацікавленість читача, редакція газети почала регулярно публікувати прогнози 

й підсумки іподромних бігів, з’явилася також колонка для рибалок.  

Завдяки цим вдалим інноваційним крокам наклад газети невпинно зростав: у 1924 

р., коли Серікі придбав «Йоміурі», щоденний тираж газети складав 40 тис. примірни-

ків, у 1927 р. – 123 тис., наступного року – 147 тис., ще через рік – 220 тис. З 1930 р. 

було розпочато публікацію додатка до газети, що виходив тричі на тиждень, причому 

чималу його частину займали популярні серед молоді комікси. Щоб збільшити потік 

новин до редакції, видавець «Йоміурі» запропонував власникам місцевих японських 

газет створити інформаційний пул. Завдяки цьому за поінформованістю у внутрішніх 

справах країни «Йоміурі» вже не поступалася лідерам газетного бізнесу – «Асахі» й 

«Майніті». Кореспонденти «Йоміурі» працювали в Нью-Йорку, Лондоні, Парижі, Бер-

ліні та інших столицях світу. Це дозволило в 1937 р. довести наклад газети до 880 тис. 

примирників. 

Але, аналізуючи загальний тогочасний стан розвитку газетно-видавничої галузі в 

Японії, слід відзначити, що вплив японських газет на формування громадської думки 

поступово зменшувався, оскільки вони дедалі більше переймалися проблемами влас-

ної прибутковості. До того ж потужний тиск із боку уряду позбавляв газети можливо-

сті проводити послідовну редакційну політику. Крім того, зростання в Японії експан-

сіоністських настроїв та посилення впливу військових на політичне життя країни при-

звело до обмеження свободи слова. Від редакцій газет і журналів зажадали проведення 

ультра патріотичної лінії, а у тих, хто об’єктивно висвітлював діяльність влади (при-

міром «Тюокорон» і «Кайдзо»), просто відібрали ліцензію на видання журналів.  

З початком японсько-китайської війни в 1937 р. (і до закінчення Другої світової 

війни) преса взагалі була поставлена під абсолютний урядовий контроль. Більше того, 

готуючись до війни проти США, уряд та військове командування Японії розробили 

план концентрації зусиль усієї нації, що передбачав консолідацію преси з метою ефек-

тивного забезпечення ідеологічної підтримки дій держави. У відповідності до цього 

плану кількість газет була різко скорочена з 1200 назв у 1938 р. до 848 у 1939 р. і до 55 

у 1941 р. Після цього «злиття» навіть нестача паперу не позначалася на накладах цих 



172 
 

газет – вони залишалися стабільно великими, особливо у тих видань, які виходили в 

столиці. Щоправда слід зауважити, що справжній рейтинг японських газет у той час 

з’ясувати важко. Щоб підвищити свою значущість, редакції найчастіше завищували, і 

досить істотно, свій наклад. Перевірена інформація про наклади газет є лише за 1942 

р., коли уряд провів ретельну ревізію японської преси, щоб точно визначити її потреби 

в папері. Виявилося, що тираж «Йоміурі» склав на той час 1,56 млн., «Майніті» – 1,42 

млн., «Асахі» – 1,28 млн. примірників
21

. 

Вільна конкуренція між часописами відродилася після скасування суворих обме-

жень воєнного часу завдяки сприянню американської адміністрації, яка крім того, зао-

хочувала відкриття нових газет, щоб надати масовій комунікації більш демократично-

го характеру. Ці заходи, а також зняття в 1951 р. контролю над використанням газет-

ного паперу викликали збільшення кількості газет (із 55 до 135), але, попри рівні умо-

ви, конкурентнішими залишалися вчорашні гіганти, які впродовж короткого часу зу-

міли відновити свою стару систему розповсюдження та максимально збільшити кіль-

кість власних передплатників. У ранкових і вечірніх випусках провідних газет почали 

вміщувати й місцеві новини, що ще більше загострило конкуренцію на газетному рин-

ку Японії.  

У цей час відновилося видання низки журналів (у т.ч. «Тюокорон», «Бунгей сюн-

дзю», «Кайдзо»), а крім того, з’явилося багато інших часописів у жанрі сого дзасі. За-

снування журналів «Йомімоно» («Все читає») і «Сьосєцу» («Новинки у світі повіс-

тей») засвідчило виникнення нового типу публіцистики – легкої журнальної белетрис-

тики. Для окреслення таких видань був навіть запропонований особливий термін – 

тюкан сьосєцу («художня література не для надто вимогливих читачів»). Але най-

більш значущою подією у видавничому світі стало несподіване і просто-таки вибухове 

зростання кількості щотижневих журналів. Такі з них як «Сюкан йоміурі», «Сюкан 

току», «Сюкан санкей», завоювали популярність завдяки відмові від стриманих та фа-

ктологічно перевантажених репортажів, що зазвичай вміщувалися в щомісячних жур-

налах сого дзасі. Натомість вони акцентували свою увагу на «людському аспекті» тих 

чи інших подій.  

На початку 70-х рр. число читачів щотижневих журналів різко зросло, водночас 

пришвидшувався тривав процес їх спеціалізації: редакції націлювали свої журнали на 

певну читацьку аудиторію. Особливо активно засновувалися щотижневики для жінок, 

загальна кількість яких у цей час перевищила шість десятків. Серед них такі, які ви-

даються й до сьогодні – «Ан-ан», «Нон-но», що визначають основні тенденції розвит-

ку японської моди; «Куровассан» («Пиріжок»), «Мор» («Ще»), «Уїв» («З тобою»), які 

орієнтуються на жінок у віці від 20 до 40 років; «Катей гахо» («Родина в ілюстраці-

ях»), «Сюфу-но томо» («Друг домогосподарки»), що розраховані на жінок зрілого ві-

ку. Чимало щотижневиків своїм завданням бачать задоволення інтересів чоловіків. 

Досить популярними серед них є законодавці моди «Менз нон но» («Нон-но для чоло-

віків») і «Чекмейт» («Шах і мат»), а також «Попай» («Із широко розплющеними очи-

ма») і «Хотдог прес» («Бутербродна преса»), що формують смаки молодіжного сегме-

нта читацького ринку.  

Зростання популярності журнальних видань і телебачення змусило більшість про-

відних газет сконцентруватися на висвітленні новин та рекламі. Як і всюди в світі, 

прогрес радіо й телебачення спонукав редакторів та журналістів узятися за написання 

аналітичних статей і коментарів новин. Уже наприкінці 70-х рр. минулого століття 

японські ЗМІ почали впроваджувати у видавничий процес комп’ютерні технології та 

використовувати супутниковий зв’язок, що дозволило їм посісти чільне місце у суспі-

льно-політичному житті країни. 

                                                           
21

 На думку американського журналіста Гела Фостера однією з причин тодішніх надвисоких 

накладів провідних японських газет є те, що під час Другої світової війни уряд Японії максима-

льно протегував цим виданням, які тоді виступали знаряддям ідеологічної обробки населення.  



173 
 

Зараз журнальні видання дуже популярні в Японії, сьогодні в країні нараховується 

понад 15,5 тис. часописів із загальним накладом близько 5 млрд. прим. Переважна 

більшість з них є спеціалізованими виданнями, розрахованими на жінок, шанувальни-

ків спорту, користувачів комп’ютерної техніки тощо. У процентному відношенні вони 

поділяються на дитячі (27%), популярні (17%), сімейні (9%), жіночі журнали загаль-

ного призначення (7%) та ін. Японські тижневики (їх сумарний наклад становить 

майже 2 млрд. прим.) поділяються на журнали загального призначення (31%), попу-

лярні (28%), дитячі (25%), жіночі (15%) та ін. Решта припадає на т.зв. «високочолі», 

або «серйозні», журнали – для читача з різнобічними, переважно гуманітарними інте-

ресами («Тюокорон», «Бунгей сюндзю», «Сьокун» та ін.). На сторінках цих журналів 

часто вміщуються виступи відомих політиків, учених, письменників. Ще одна чис-

ленна і популярна категорія щотижневиків – т.зв. «корисні», або тематичні, присвяче-

ні комп’ютерам, домашньому господарству, кулінарії, відпочинку, спорту (зокрема 

бейсболу і гольфу), автомобілям, еротиці тощо. Нарешті, є ще одна категорія журна-

лів, яку можна умовно назвати «сенсаційною», або «скандальною», де публікується 

інформація про сумнівні фінансові оборудки та хабарі, а також про особисте життя 

знаменитостей. 

Прикметною рисою японської журнальної періодики є вміщення на шпальтах ча-

сописів коміксів, про популярність яких свідчить хоча б випуск двох щотижневиків 

для підлітків із накладом до 4 млн. прим. кожний. Комікси в Японії зорієнтовані 

практично на всі категорії населення – малят і людей похилого віку, окремо – на чо-

ловіків і жінок. В останні роки з’явилося безліч коміксів на серйозніші теми, у т.ч. про 

події політичного та економічного життя країни і навіть про юридично-процесуальні 

справи. Ще одна особливість японської журнальної періодики – постійна динаміка і 

поява нових та припинення видання старих часописів. Так, у 1989 р. було розпочато 

видання 112 нових журналів, а 56 припинили своє існування; аналогічні показники 

для 1994 р. становили 157 і 120, для 1995 р. – 202 і 130.  

Наприкінці 1990-х рр. аналітики пророкували занепад газет у зв’язку з розвитком 

нових засобів масової інформації. Однак цей прогноз виявився безпідставним, а газе-

тно-видавнича галузь у Японії й надалі успішно розвивається, багато в чому завдяки 

чітко налагодженій доставці газет їх передплатникам. Взагалі – це одна з найприкме-

тніших ознак японської преси, коли понад 90% накладу щоденних газет розповсю-

джується за передплатою. Зрозуміло, що такий спосіб доставки ранкових і вечірніх 

видань вимагає додаткових видатків, але пресові концерни пішли на це та створили 

розгалужену мережу спеціальних агентств, які займаються наймом поштарів (здебі-

льшого з числа школярів) за погодинною оплатою.  

Нині сучасна газетна індустрія в Японії являє собою інтегральний складник япон-

ського бізнесу, який розвивається як за універсальними, так і своїми власними закона-

ми. Провідне місце в газетно-видавничій сфері посідають великі загальнонаціональні 

медіа-корпорації, які займаються виданням ранкових або вечірніх випусків своїх газет 

(інколи – обох одночасно). Газети провідних медіа-корпорацій зорієнтовані на озна-

йомлення читача з новинами т.зв. «загального інтересу», натомість велика кількість 

локальних і спеціалізованих японських газет цілковито задовольняє різноманітні запи-

ти одного з найосвіченіших суспільств світу. За загальним накладом щоденних газет 

(72,7 млн. прим.) Японія посідає перше місце в світі, а за кількістю газет на душу на-

селення (майже 600 прим. на одну тис. осіб) – друге, поступаючись лише Норвегії.  

Японські газетні видання можна умовно розділити на три типи: загальні, спеціалі-

зовані й спортивні. До першого типу належать газети, які розповсюджують на терито-

рії всієї країни, а також регіональні (поширюються в кількох префектурах) та префек-

турні. Наклад загальнонаціональних газет становить близько половини від сукупного 

тиражу. Найбільшими загальнонаціональними газетами Японії є «Йоміурі» (14,4 млн. 

прим.), «Асахі» (12,4 млн. прим.), «Майніті» (5,6 млн. прим.), «Ніккей» (4,7 млн. 

прим.) і «Санкей» (понад 2 млн. прим.). Усі вони, крім «Санкей», дублюються й анг-



174 
 

лійською мовою – «Asahi Evening News» (38,8 тис. прим.), «The Daily Yomiuri» (52,8 

тис. прим.), «Nikkei Weekly» (34,4 тис. прим.); тільки англійською виходить газета 

«The Japan Times» (80 тис. прим.).  

Обсяг кожної з газет першої трійки – 24 полоси вранці і 8-16 полос увечері. Підт-

римуючи загальнонаціональні мережі доставки своїх видань читачам додому, п’ятірка 

провідних газет у такий спосіб забезпечує собі понад 53% сумарного накладу. Ранкові 

випуски «Йоміурі сімбун» і «Асахі сімбун» користуються особливою популярністю у 

великих містах. Таких як Токіо й Осака, та в їхніх околицях. Їх основна читацька ау-

диторія складається з дрібних власників, службовців середнього рівня, управлінців і 

висококваліфікованих робітників. Інша половина накладу припадає на префектурні 

газети, які користуються достатньо великим попитом у місцях видання. Сучасне спів-

відношення вечірніх (4%) і ранкових видань (57%) переконливо засвідчує перевагу 

останніх, водночас популярними залишаються й «синглові» видання (39%). 

Спеціалізовані газети Японії (загалом – понад 100 видань) висвітлюють на своїх 

шпальтах актуальні проблеми розвитку окремих галузей національної економіки (ме-

талургії, хімії, електротехніки, житлового будівництва, рибальства та ін.). Нарешті 

спортивні видання зосереджують свою увагу на новинах спорту (серед видань цього 

типу є як загальні, так і такі, що спеціалізуються на висвітленні новин якогось одного 

виду спорту). Переважна більшість газетних компаній є членами Японської асоціації 

газетних видавців і редакторів, яка була заснована ще в липні 1946 р. з метою підтри-

мки і розвитку свободи слова. У 2000 р. до її складу входило 110 газетних видав-

ництв, п’ять агентств новин і 39 мовленнєвих компаній. 

На відміну від європейських країн і США, де ранкові та вечірні газети однієї ком-

панії виходять під різними назвами і є незалежними одне від одного виданнями, в 

Японії обидва випуски пов’язані між собою, причому вечірній є своєрідним продов-

женням ранкового. «Сетто» – комплект ранкового і вечірнього випусків – нині дуже 

популярна форма видавництва газет у Японії. У переважній більшості видань близько 

40% газетної площі відведено під розміщення реклами, позаяк прибутки від реклами 

безпосередньо зумовлюють економічну рентабельність кожної газети або журналу. 

У зв’язку із зростанням популярності мережі Інтернет у багатьох японських газетах 

з’явилися свої інтерактивні служби, які, з одного боку, є електронними версіями тра-

диційних газет, з другого – самостійними носіями інформації. Сьогодні три загально-

національні японські газети – «Асахі», «Йоміурі» і «Ніккей», а також англомовна 

«The Japan Times» – мають свої служби в мережі Інтернет (відповідно – «Asahi com», 

«Yomiuri On-line», «Nikkei Net» і «The Japan Times online». Інтерактивні служби газет 

пропонують користувачеві право самостійно обирати мову для ознайомлення зі зміс-

том номеру (між японською і англійською). 

Унікальність японських газет зумовлена не лише їх гігантськими накладами, а й 

тим, що вони належать до якісних видань. До п’ятірки найбільших щоденних загаль-

нонаціональних видань (за даними на 2005 р.) належать «Йоміурі сімбун», «Асахі сім-

бун», «Майніті сімбун», «Ніхон кейдзай сімбун» та «Санкей сімбун», сумарний на-

клад яких становить понад 50 млн. примірників. У той час як у більшості європейсь-

ких країн і в Північній Америці наклади місцевих газет невпинно зменшуються, пері-

одичні видання Японії мають виразно позитивну тенденцію до зростання.  

Характерна особливість японських газет – їхній тісний зв’язок із національними 

засобами телерадіомовлення, коли газетні й радіомовні компанії налагоджують близь-

кі ділові контакти, вдаючись до придбання акцій або до обміну персоналом. У японсь-

кій медіа-індустрії трапляються непоодинокі випадки, коли журналісти (з відповідни-

ми даними та хистом) стають ведучими телевізійних програм новин або оглядачами 

політичних подій на ТБ. 

Особливістю японського газетного ринку є й те, що питома частка роздрібного 

продажу газет дуже мала: 93% тиражу щоденних газет (і 99% п’яти найбільших із 

них) потрапляє до читача не через кіоски, а через спеціальну службу доставки, ство-



175 
 

рену кожною газетною кампанією на місцях. Таким чином, між газетою і передплат-

ником ніхто не стоїть – «своя» газета сама приходить додому, і це зміцнює у читача 

відчуття прямого контакту з нею. Цією ж обставиною багато в чому пояснюється над-

звичайно потужний вплив газет на масову свідомість японців, а також непересічна 

роль періодичної преси у формуванні громадської думки.  

 

* * * 

Періодичні видання реєструють факти історії в процесі її творення та віддзеркалю-

ють життя у всіх різноманітних його виявах. Для історика преса має важливе значення 

як своєрідне та багатопланове  історичне джерело вивчення конкретних історичних 

подій, в першу чергу – суспільно-політичного та культурного життя конкретної епохи, 

не тільки за змістом, а й за структурою опублікованого фактичного матеріалу. Це, зок-

рема, закони, статистичні відомості, програми партій, статути товариств, епістолярії та 

ін. Водночас це й різножанрові газетні та журнальні публікації як правдиві свідчення 

епохи, основу яких складає фактичний матеріал, особливим чином препарований жур-

налістами.  

Матеріали періодичної преси є важливим і цінним джерелом з історії багатьох сфер 

людської діяльності – політичної, соціально-економічної, культурної, наукової тощо. 

Високий інформаційний потенціал преси дає нам можливість дослідити події минуло-

го, проникнути в глибини людської психології, відтворити атмосферу, «образ» певної 

історичної епохи. Особливо це стосується останнього – ХХ ст., коли можливості преси 

щодо формування громадської думки, ідеологічних стереотипів і національної свідо-

мості досягли може найвищого рівня у світовій історії. Водночас – матеріали преси є й 

самоцiнними, бо вони дають дослідникові можливість реконструювати певні історичні 

процеси, значною мірою доповнюючи свідчення архівних документів.  


