eKMAIR

Фрагментарій "великої гри" для XXI століття. Вступ

Show simple item record

dc.contributor.author Сватко, Юрій
dc.date.accessioned 2016-08-23T08:36:30Z
dc.date.available 2016-08-23T08:36:30Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Cватко Юрій Іванович. Фрагментарій "великої гри" для XXI століття. Вступ / Cватко Ю. І. // Наукові записки НаУКМА. - 2016. - Т. 180 : Філософія та релігієзнавство. - С. 22-29. uk
dc.identifier.uri http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/9303
dc.description Based on the previous works by the author and against the background of the commented introduction of the basic terms and notions, the article addresses the essential moments of the Human World functioning, with the latter seen as the latest cultural and historical model of Europe’s life (and, in a broader sense, of the Western world); a methodological toolset is offered for philosophical studies of cultural and historical realities; an adequate philosophical language has been created to describe the worldview of the 21th c. The author proposes an original definition of Europe to be an idea of the world arrangement under the guidance of human personality; focuses attention on the liberal-democratic nature of the Human World and its current notional definitude and actual accomplishability; defines notional shifts in the system of values resp. personality meanings (humanism, human rights, privacy, scientificity, morality, professionalism, conventionalism, culture, cultural communication, etc.), which are being transformed into relative values, or interests; registers a new set of actual competencies “at the close of the Human World” laic ludic personage, successfulness, fashionability, celebrity, creativeness, anarchic, unhistorical nature, competitiveness, rhetorical skillfulness, communicative banality, etc.). Considering the basically ludic character of the Human World, an important place in the article has been given to presentation of some fragments of the original philosophy of games, wherefore the author provides a definition of game and briefly covers its basic cultural and historical models and styles, from Antiquity to the present days. The main stress of the article is laid upon the problem of the actual accomplishment of the Human World and its transformation into its own parody. en
dc.description.abstract У статті на підставі праць автора та коментованого введення відповідних термінів і понять розглянуто суттєві моменти функціонування Світу Людини як останньої за часом культурно-історичної моделі життя Європи (ширше – західного світу); запропоновано методологічний апарат філософського дослідження культурно-історичних реалій; створено адекватну філософську мову опису картини світу XXI ст. Автор пропонує оригінальне визначення Європи як ідеї розбудови світу під проводом людської особистості; акцентує увагу на ліберально-демократичній природі Світу Людини, його нинішній смисловій визначеності й фактичній завершуваності; визначає смислові зсуви в системі цінностей (гуманізм, права людини, приватність, науковість, мораль, професіоналізм, конвенціоналізм, культура, культурна комунікація etc.), що перетворюються на відносні цінності (інтереси); фіксує набір актуальних компетентностей «наприкінці Світу Людини» (світська ігрова персонажність, успішність, модність, зірковість, креативність, анархічність, неісторичність, змагальність, риторична вправність, комунікативна банальність). З огляду на принципово ігровий характер Світу Людини важливе місце належить презентації фрагментів оригінальної філософії гри, де автор дає визначення гри і розглядає її культурно-історичні моделі та стилі від античності до сьогодення. Головну увагу приділено проблемі історичного завершення Світу Людини та його перетворення на власну пародію. uk
dc.language.iso uk uk
dc.subject фрагментарій uk
dc.subject гра uk
dc.subject повторення неповторного uk
dc.subject ігровий стиль uk
dc.subject Абсолют uk
dc.subject земний рай uk
dc.subject соціалізм uk
dc.subject капіталізм uk
dc.subject фашизм uk
dc.subject лібералізм uk
dc.subject права людини uk
dc.subject свобода uk
dc.subject мода uk
dc.title Фрагментарій "великої гри" для XXI століття. Вступ uk
dc.title.alternative Fragmentarium of “the big game” for the 21th c. Introduction en
dc.type Article uk
dc.status published earlier uk
dc.relation.source Наукові записки НаУКМА. - 2016. - Т. 180 : Філософія та релігієзнавство. - С. 22-29. uk


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics