dc.contributor.author |
Ягупов, Василий
|
|
dc.date.accessioned |
2016-04-15T07:31:00Z |
|
dc.date.available |
2016-04-15T07:31:00Z |
|
dc.date.issued |
2015 |
|
dc.identifier.citation |
Ягупов В. В. Професійний розвиток особистості фахівця : поняття, зміст та особливості / Ягупов В. В. // |
uk |
dc.identifier.uri |
http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/8845 |
|
dc.description.abstract |
The article proves that personality and specialist are in unity, have direct influence on each other,
directly mutually conditioned by each other. It analyzes professional development of the specialist’s
personality and characterizes main factors (biological, social, those of upraising and activity) of the
professional development. It also focuses on the leading properties, features and manifestations of the
specialist’s personality.
It characterizes main methodological approaches to the proof of the specialist’s personality
professional development. It is focused on the priority of the subject-activity approach which, at the same
time, takes into consideration demands of other approaches (personality, activity, system, subject) and
methodological principles (unity of consciousness and behavior, personality and activity etc.)
It represents main stages of the personality specialist’s professional development and briefly
characterizes its nature. It finds out that such development is personality professional in nature that
shows the process of personality development in the professional environment aimed at full mobilization
of its spiritual, cognitive, professional and expert kinds of potential as a definite specialist in a professional
activity and at achieving essential results in it. It proves the nature of the concept “professional
development” as to the specialist’s personality. |
en |
dc.description.abstract |
У статті охарактеризовано основні методологічні підходи до обґрунтування професійного
розвитку особистості фахівця, пріоритет надано суб’єктно-діяльнісному підходу, який враховує
вимоги інших підходів (особистісного, діяльнісного, системного, суб’єктного) і методологічних
принципів (єдності свідомості та поведінки, особистості та діяльності тощо).
Обґрунтовано зміст поняття «професійний розвиток» щодо особистості фахівця. Охарактеризовано основні етапи та чинники професійного розвитку (біологічний, соціальний, виховний і діяльнісний), акцентовано увагу на основних якостях, рисах і проявах особистості фахівця.
Визначено, що професійний розвиток має особистісно-професійний характер і являє собою процес
розвитку особистості в професійному середовищі, орієнтований на повну актуалізацію її духовного,
когнітивного, професійного та фахового потенціалу як конкретного фахівця в професійній діяльності
та на досягнення істотних результатів у ній. |
uk |
dc.language.iso |
uk |
uk |
dc.subject |
особистість фахівця |
uk |
dc.subject |
професійний розвиток |
uk |
dc.subject |
чинники професійного розвитку |
uk |
dc.subject |
етапи професійного розвитку |
uk |
dc.subject |
особистісно-професійний розвиток |
uk |
dc.subject |
професіоналізм |
uk |
dc.subject |
професійна діяльність |
uk |
dc.title |
Професійний розвиток особистості фахівця : поняття, зміст та особливості |
uk |
dc.title.alternative |
Professional development of the specialist’s personality: concept, nature and peculiarities |
uk |
dc.type |
Article |
uk |
dc.status |
first published |
uk |
dc.relation.source |
Наукові записки НаУКМА. - 2015. - Т. 175 : Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. - С. 22-28. |
uk |