The article deals with the Picture Atlas Mnemosyne, Aby Warburg's last project, which is based on the «iconology of intervals» (eine Ikonologie des Zwischenraumes) and considered a model of the alternative visual art history. The author stresses that it is important not to reduce Warburg's approach to the «iconology-deciphering» of Erwin Panofsky as well as not to de-emphasize Warburg's notion of the «detail» that is worth to be understood due to its symptomatic nature.
У статті розглянуто останній проект Абі Варбурга Атлас образів Mnemosyne як такий, що ґрунтується на «іконології інтервалів» (eine Ikonologie des Zwischenraumes) і є моделлю альтернативної візуальної історії мистецтва. Автор підкреслює важливість не редукувати підхід А. Варбурга до «іконології-дешифрування» Ервіна Панофського, так само як і не применшувати поняття «деталі» А. Варбурга, яку варто розуміти, відштовхуючись від її симптоматичної природи.