Етичні та психологічні аспекти взаємодії учасників дистанційного освітнього процесу

Loading...
Thumbnail Image
Date
2021
Authors
Матвєєва, Юлія
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
У сучасних умовах обмежень прав людини, зумовлених запровадженням карантину через розповсюдження коронавірусної хвороби COVID-19, перед людством постало багато нових викликів. Одним із найбільш масштабних та неочікуваних за своїми наслідками став повний перехід освітнього процесу в онлайн-середовище. Таким чином, дистанційна освіта стала новою безумовною реальністю, а виявлення її етичних та психологічних особливостей, а також вироблення практичних порад для учасників освітнього процесу через технічне посередництво в умовах он-лайн є вкрай важливим та перспективним напрямом сучасних дискусій про якість навчання. Саме такими міркуваннями зумовлена актуальність вибору цієї теми. У статті йдеться про специфіку онлайн-спілкування – комунікацію учасників освітнього процесу через технічне посередництво. Особливу увагу приділено такому поняттю, як "нетикет" – сукупність етичних правил електронної взаємодії. Серед цих правил виділяють правила лінгвістичного характеру (культура мови онлайн-комунікації), а також власне етичні та юридичні правила. Йдеться про повноту, достовірність, точність та актуальність інформації у мережі Інтернет, а також про дотримання юридичних аспектів інформації в онлайн-просторі: забезпечення права особи на захист конфіденційної інформації, авторських прав та ін. Окрім того, розкриваються деякі аспекти діяльності юридичних клінік закладів вищої освіти України в онлайн-умовах. Щодо психологічних особливостей онлайн-спілкування, то важливою проблемою виділяється комунікаційний бар’єр, тобто наявність технічного посередництва створює певні перепони для вільного навчання. Існують різні психологічні бар’єри спілкування: семантичний бар’єр пов’язаний з уживанням різних значень того самого поняття; стилістичний бар’єр виникає за невідповідності стилів мовлення; логічний бар’єр з’являється тоді, коли логіка міркування, запропонована комунікатором, дуже складна. Комунікативний бар’єр може перерости й у бар’єр відносин. Отже, особливого значення набуває постійний зворотний зв’язок у відносинах "студент – викладач". Складною проблемою у процесі дистанційного навчання є система оцінювання знань студентів. В умовах спілкування через технічне посередництво непросто адекватно оцінити справжні досягнення слухачів, тому важливою порадою може стати спільне зі студентами розроблення критеріїв і правил оцінювання. Вироблені під час дослідження практичні поради та рекомендації, а також розроблені критерії оцінювання роботи студентів на дистанційних заняттях були впроваджені авторкою впродовж 2020–2021 навчального року у процесі викладацької діяльності на факультеті правничих наук Національного університету "Києво-Могилянська академія".
In the current context of human rights restrictions caused by the introduction of quarantine due to the spread of COVID-19 coronavirus, humanity has faced many new challenges. One of the most large-scale and unexpected consequences was the complete transition of the educational process to the online environment. Thus, distance education has become a new unconditional reality. Identifying its ethical and psychological features, as well as developing practical advice for participants in the educational process through technical mediation in the online environment is an extremely important and promising area of modern discussions about the quality of education. Such considerations determine the relevance of the choice of this topic. The article discusses the specifics of online communication – communication of participants in the educational process through technical mediation. Particular attention is paid to such a concept as netiquette – a set of ethical rules of electronic interaction. These rules include the rules of a linguistic nature (language culture of online communication), as well as the actual ethical and legal rules. We are talking about the completeness, reliability, accuracy and relevance of information on the Internet, as well as compliance with the legal aspects of information in the online space: ensuring the person’s right to protection of confidential information, copyright, etc. Furthermore, some aspects of the activity of legal clinics of higher education institutions of Ukraine in online conditions are revealed. Regarding the psychological features of online communication, an important problem is the communication barrier. That is, the availability of technical mediation creates certain obstacles to free learning. There are various psychological barriers to communication: a semantic barrier is related to the use of different meanings of the same concept; a stylistic barrier arises when speech styles do not match; a logical barrier appears when the reasoning logic proposed by the communicator is very complex. The communication barrier can also grow into a relationship barrier. Therefore, constant feedback in the student-teacher relationship becomes especially important. A complex problem in the process of distance learning is the system of assessing students’ knowledge. It is not easy to adequately assess the true achievements of students in terms of communication through technical mediation. Therefore, working with students to develop assessment criteria and rules can be an important advice. The practical advice and recommendations developed during the study, as well as the developed criteria for evaluating the work of students in distance learning classes were introduced by the author during the 2020–2021 academic year in the teaching process at the Faculty of Law of the National University of Kyiv-Mohyla Academy.
Description
Keywords
дистанційний освітній процес, нетикет, етичні аспекти онлайн-комунікації, психологічні аспекти онлайн-комунікації, технічне посередництво, стаття, distance educational process, netiquette, ethical aspects of online communication, psychological aspects of online communication, technical mediation
Citation
Матвєєва Ю. І. Етичні та психологічні аспекти взаємодії учасників дистанційного освітнього процесу / Ю. І. Матвєєва // Правова позиція. - 2021. - № 4 (33). - С. 43-48. - https://doi.org/10.32836/2521-6473.2021-4.8