Фінансові механізми розвитку освіти в умовах децентралізації

Loading...
Thumbnail Image
Date
2021
Authors
Горошкова, Лідія
Хлобистов, Євген
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Проведене дослідження ефективності механізму розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами здійснюється на основі формули, що враховує багато показників. За підсумками 2018 року встановлено таку закономірність: різниця між фактичною і розрахунковою наповнюваністю класів (ФНК – РНК) в одиницю перетворюється на кінець року в 1 тис. грн профіциту/дефіциту освітньої субвенції в розрахунку на одного учня. Доведено недосконалість чинной формули розрахунку розмірів освітньої субвенції. Встановлено, що виникають суттєві диспропорції, коли в одним місцевих бюджетах обсягів освітньої субвенції достатньо для законодавчо встановленої оплати праці, тоді як в інших – зменшуються надбавки за престижність педагогічної праці, не оплачується завідування кабінетами та майстернями, заміна тимчасово відсутніх учителів, не забезпечується своєчасно заробітна плата, педагогічних працівників попереджають про зменшення надбавок в наступних місяцях. Про недосконалість чинного механізму освітньої субвенції свідчать дані проведеного нами аналізу ситуації щодо фінансування освітньої сфери у Запорізькій області. Було проведене дослідження рівня фінансової достатності освітньої субвенції на прикладі Запорізької області та виявлена неефективність чинного механізму фінансування освіти в ОТГ. Встановлено, що внаслідок внесення змін до Бюджетного та Податкового кодексів зроблено практичні кроки в напрямі бюджетної децентралізації, відбулися суттєві зміни у міжбюджетних відносинах та наповненні місцевих бюджетів за рахунок перерозподілу джерел податкових надходжень між різними рівнями системи. Але більш детальний аналіз можливих наслідків реалізації деяких механізмів вказує на те, що вони стримують розвиток ОТГ, створюють загрозу їх фінансовій спроможності та сприяють збереженню нерівності та диспропорцій у розвитку територій й унеможливлюють забезпечення сталого розвитку країні. Таким неефективним механізмом є, на нашу думки, чинний механізм надання освітньої субвенції. Доведено, що однією з причин, що призводить до дефіциту освітньої субвенції, поряд з недостатньо оптимізованою мережею закладів і наявністю шкіл/класів з малою наповнюваністю, є недосконалість формули розподілу освітньої субвенції, яка не враховує частину передбачених нормативно-правовими актами МОН освітніх послуг у середній освіті. Отже потребує перегляду обсяги освітньої субвенції та вдосконалення формули розподілу.
Undertaken a study of efficiency of distribution of educational subvention mechanism between local budgets comes true on the basis of formula that takes into account many indexes. On results 2018 such conformity to law is set: a difference between actual and calculation filled of classes in unit grows into the end of year in the 1 thousand hrn. of proficit/of deficit of educational subvention in a calculation on one student. Imperfection of formula of calculation of sizes of educational subvention is well-proven. It is set that substantial disproportions are, when in one local budgets of volumes of educational subvention sufficiently for the legislatively set remuneration of labour, while in other - raises diminish for of prestige of pedagogical labour, a management, replacement temporally of absent teachers, is not paid cabinets and workshops, a salary is not provided in good time, forced pedagogical are warned of reduction of raises in next months. To imperfection of operating mechanism of educational subvention data of the analysis of situation conducted by us testify in relation to financing of educational sphere in the Zaporizhzhya area. There was undertaken a study of level of financial sufficientness of educational subvention on the example of the Zaporizhzhya area and educed unefficiency of operating mechanism of financing of education in united territorial communities (UTC). It is set that as a result of making alteration to the Budgetary and Tax codes practical steps are done in direction of budgetary decentralization, substantial changes took place in interbudgetary relations and filling of local budgets due to the redistribution of sources of tax receivabless between the different levels of the system. But more detailed analysis of possible consequences of realization of some mechanisms specifies on that they restrain development of united territorial communities (UTC), create the threat of them to financial possibility and assist maintenance of inequality and disproportions in development of territories and do impossible providing of steady development to the country. Such uneffective mechanism is, on our there are ideas, operating mechanism of grant of educational subvention. It is well-proven that one of reasons, that results in the deficit of educational субвенції, next to the optimized not enough network of establishments and presence of schools/of classes with small filled, there is imperfection of formula of distribution of educational субвенції that does not take into account part of envisaged normatively-legal acts Ministry of Education and Science educational services in secondary education. Thus needs a revision volumes of educational subvention and perfection of formula of distribution.
В процессе проведения исследования использованы общенаучные (анализ и синтез, индукция и дедукция, аналитическое группировки) и специальные (абстрагирование, моделирование и т.д.) методы изучения экономических явлений и процессов. Изложение основного материала (результаты работы). Проведенное исследование эффективности механизма распределения образовательной субвенции между местными бюджетами осуществляется на основе формулы, учитывающей многие показатели. По итогам 2018 установлена такая закономерность: разница между фактической и расчетной наполняемостью классов (ФНК - РНК) в единицу превращается на конец года в 1 тыс. грн профицита / дефицита образовательной субвенции в расчете на одного ученика. Доказано несовершенство формулы расчета размеров образовательной субвенции. Установлено, что возникают существенные диспропорции, когда у одних местных бюджетов объемов образовательной субвенции достаточно для законодательно установленной оплаты труда, тогда как в других – уменьшаются надбавки за престижность педагогического труда, не оплачивается заведование кабинетами и мастерскими, замена временно отсутствующих учителей, не обеспечивается своевременно заработная плата, педагогов предупреждают об уменьшении надбавок в следующих месяцах. О несовершенстве действующего механизма образовательной субвенции свидетельствуют данные проведенного нами анализа ситуации относительно финансирования образовательной сферы в Запорожской области. Было проведено исследование уровня финансовой достаточности образовательной субвенции на примере Запорожской области и выявлена неэффективность действующего механизма финансирования образования в ОТГ. Установлено, что в результате внесения изменений в Бюджетный и Налоговый кодексы сделано практические шаги в направлении бюджетной децентрализации, произошли существенные изменения в межбюджетных отношениях и наполнении местных бюджетов за счет перераспределения источников налоговых поступлений между различными уровнями системы. Но более детальный анализ возможных последствий реализации некоторых механизмов указывает на то, что они сдерживают развитие ОТГ, создают угрозу их финансовой состоятельности и способствуют сохранению неравенства и диспропорций в развитии территорий и делают невозможным обеспечение устойчивого развития стране. Таким неэффективным механизмом является, по нашему мнению, действующий механизм предоставления образовательной субвенции. Доказано, что одной из причин, приводящих к дефициту образовательной субвенции, наряду с недостаточно оптимизированной сетью заведений и наличием школ / классов с малой наполняемостью, является несовершенство формулы распределения образовательной субвенции, которая не учитывает часть предусмотренных нормативно-правовыми актами МОН образовательных услуг в среднем образовании. Таким образом необходимы пересмотр объемы образовательной субвенции и совершенствование формулы распределения.
Description
Keywords
об’єднана територіальна громада, освітня субвенція, формула розподілу освітньої субвенції, освітні послуги, фінансування освіти, стаття, united territorial communities (UTC), educational subvention, educational services, financing of education, объединенная территориальная община, образовательная субвенция, формула распределения образовательной субвенции, образовательные услуги, финансирование образования
Citation
Горошкова Л. А. Фінансові механізми розвитку освіти в умовах децентралізації / Горошкова Л. А., Хлобистов Є. В. // Економічний вісник університету : збірник наукових праць учених і аспірантів / ДВНЗ "Переяслав-Хмельницький ДПУ імені Григорія Сковороди". - Переяслав-Хмельницький, 2021. - Вип. 50. - С. 174-186. - https://doi.org/10.31470/2306-546X-2021-50-174-186