Оцінка ефективності використання цифрової реклами та її вплив на маркетингову діяльність підприємства

Loading...
Thumbnail Image
Date
2021
Authors
Храпкіна, Валентина
Іванова, А.
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Трендом сучасних умов господарювання є цифрова трансформація, що зачіпає всі сфери та орієнтована на застосування цифрових технологій у діяльності підприємств. Реклама є невід’ємною складовою частиною цього процесу. Отже, важливо розуміти, яке місце цифрова реклама займає в ефективному просуванні підприємств на ринку, та навчитися правильно використовувати маркетингові інструменти залежно від виду діяльності. У статті дано оцінку ефективності використання цифрової реклами та її впливу на маркетингову діяльність підприємства. Здійснено аналіз ринку реклами та проведено дослідження щодо її сприйняття. Доведено, що Інтернет-маркетинг набуває усе більшої популярності за рахунок доступності та обсягів охоплення аудиторії. Охарактеризовано основні тенденції рекламної діяльності підприємств. З’ясовано головні критерії, яким повинна відповідати цифрова реклама.
Трендом современных условий хозяйствования является цифровая трансформация, которая затрагивает все сферы и ориентирована на применение цифровых технологий в деятельности предприятий. Реклама является неотъемлемой составной частью этого процесса. Важно понимать, какую роль цифровая реклама играет в эффективном продвижении предприятий на рынке, и научиться правильно использовать маркетинговые инструменты в зависимости от вида деятельности. В статье дана оценка эффективности использования цифровой рекламы и ее влияния на маркетинговую деятельность предприятия. Осуществлен анализ рынка рекламы и проведено исследование ее восприятия. Доказано, что Интернет-маркетинг приобретает все большую популярность за счет доступности и объемов охвата аудитории. Охарактеризованы основные тенденции рекламной деятельности предприятий. Выяснены главные критерии, которым должна соответствовать цифровая реклама.
The trend of modern business conditions is the digital transformation, which affects all areas and focuses on the use of digital technologies in the activities of enterprises. Advertising is an integral part of this process. Therefore, it is important to understand the role of digital advertising in the effective promotion of enterprises in the market, and learn to properly use marketing tools depending on the type of activity. The article evaluates the effectiveness of digital advertising and its impact on the marketing activities of the enterprise. It is proven that Internet marketing is becoming increasingly popular due to the availability and reach of the audience. During the pandemic, the number of Internet users who prefer Internet advertising has increased significantly. The main tendencies of advertising activity of enterprises are characterized. The results of the analysis indicate that online advertising is actively developing. Its advantage is to get the greatest effect from the potential target audience, and therefore more and more companies use it in their activities. It was found that during the coronavirus pandemic (COVID-19), only two tools managed to maintain a positive growth rate - social networks and paid search. The actual tools of marketing activity are systematized and their advantages are determined. Observing the active development of digital advertising, we note that Facebook and Google have covered almost the entire advertising market and all the costs of businesses that were spent on advertising, usually spent on these two sites. The main criteria that digital advertising must meet have been clarified.
Description
Keywords
маркетингова діяльність, Інтернет, Інтернет-маркетинг, маркетингова політика, Інтернет-інструменти, стаття, маркетинговая деятельность, Интернет, Интернет-маркетинг, маркетинговая политика, Интернет- инструменты, marketing activity, Internet, Internet marketing, marketing policy, Internet tools
Citation
Храпкіна В. В. Оцінка ефективності використання цифрової реклами та її вплив на маркетингову діяльність підприємства / Храпкіна В. В., Іванова А. О. // Приазовський економічний вісник. - 2021. - Вип. 3 (26). - C. 75-79. - https://doi.org/10.32840/2522-4263/2021-3-13