Кіно-Театр. 2021. №6

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 27
  • Item
    Симптоми рейдерських атак : [матеріали круглого столу]
    (2021) Брюховецька, Лариса; Тримбач, Сергій; Марченко, Валентин; Равлюк-Голіцина, Ольга; Росляк, Роман; Вержбицький, Богдан; Вітер, Василь; Роздобудько, Ірен; Марченко, Сергій
    Під цією назвою Центр кінематографічних студій Національного університету Києво- Могилянська академія, редакція журналу "Кіно-Театр", Інститут екранних мистецтв КНУТКіТ ім. І. Карпенка-Карого і Національна Cпілка кінематографістів України 7 вересня в конференц-залі НаУКМА провели круглий стіл, мета якого – винести в публічну площину актуальні проблеми і виклики, які сьогодні постали перед державним закладом – Інститутом екранних мистецтв, і виробити план подальших дій. Учасники – провідні фахівці-педагоги цього Інституту: завідувач кафедри кінорежисури та кінодраматургії Валентин Марченко, завідувач кафедри телережисури Василь Вітер, завідувач кафедри кінотелеоператорської майстерності Богдан Вержбицький, викладачі вишу – письменниця Ірен Роздобудько, кінорежисер і кінознавець Сергій Марченко, а також проректор з науково-педагогічної роботи КНУТКіТ ім. І. Карпенка-Карого Роман Росляк, директор Інституту екранних мистецтв Ольга Равлюк-Голіцина, заступник голови НСКУ кінознавець і сценарист Сергій Тримбач. На акції були студенти цього вишу. Ведуча – керівник Центру кінематографічних студій НаУКМА, секретар НСКУ Лариса Брюховецька.
  • Item
    Свіжий вітер над морем : прем'єри Донецького академічного обласного драматичного театру в Маріуполі
    (2021) Єрмолович-Дащинський, Дмитро
    Минулого сезону у творчий колектив маріупольського театру впевнено увійшла талановита київська режисерка, заслужена артистка України Людмила Колосович. Вона привнесла в репертуар принципово нову художньо-естетичну хвилю, поставивши за короткий час моновиставу "Вірочка" за Антоном Чеховим у власному чудовому українському перекладі, дуетну пластичну драму "Frida" Тетяни Іващенко про долю всесвітньо відомої мексиканської художниці, маловідому "Любов дона Перлімпліна" Федеріко Гарсія Лорки та інсценізацію роману у віршах Ліни Костенко "Маруся Чурай". В огляді приділимо належну увагу ансамблевим виставам пані Людмили, над якими також працювали художниця Анна Апельт-Матвійчук і балетмейстер Юрій Саввон, а музичне вирішення належить самомій режисерці.
  • Item
    Із сьогодення з любов'ю: "Шинель" у Молодому театрі
    (2021) Швець, Юлій
    За роки, які ми прожили в тіні "Шинелі", за її універсальним кроєм створено чимало вистав у нас та в інших країнах. Найвідоміша гоголівська повість була препарована і проаналізована, мистецьки вивчена в найменших деталях – і не тільки вона, а й усі твори автора, які корелюють з її змістом і можуть разом скласти єдиний художній образ.
  • Item
    "Доріан Ґрей": конфлікт краси і моралі
    (2021) Котенок, Вікторія
    Ірландський письменник, поет і драматург Оскар Вайльд у 1890 році уклав парі, що напише роман за трохи більше ніж два тижні. Саме за такий час йому вдалося створити "Портрет Доріана Ґрея", який викликав спершу скандал (критики нарекли твір аморальним), а потім приніс автору популярність і світову славу.
  • Item
    Літнім людям не можна так сильно любити... : "Леді в лавандовому" за твором Вільяма Джона Локка в Полтавському академічному обласному театрі ляльок
    (2021) Єрмолович-Дащинський, Дмитро
    Рідкісна в репертуарі вечірня вистава стала виразним прикладом режисерського театру Ніко Лапунова, який також виступив автором п’єси, візуального та музичного вирішень, і навіть камеї з гілочками лаванди – вишукані деталі костюмів героїнь, – вишиті руками режисера. Інтер’єрні ляльки в стилі "хенд мейд" в руках акторок гранично умовні, за незначними винятками виконавці грають живим планом. Вистава, цього року представлена в програмі Всеукраїнського театрального фестивалю-пре- мії "ГРА", поєднує риси предметного і візуально-образного театру, вільно вкладаючись в концепцію "театру анімації", тобто "одухотворення" (термін театрознавця Євгена Русаброва). Захоплюють глядача художнє існування, спосіб мислення і духовний пошук артистів.
  • Item
    Кіноепос за Френком Гербертом
    (2021) Канівець, Анастасія
    "Дюна" Френка Герберта – культовий фантастичний роман 1965 року, що поєднав міфологію й модерні страхи перед наступом технологій, антиколоніалізм й осторогу перед радикальними національними та релігійними течіями колонізованих народів, "роль особи в історії" й те, як доля цієї особи історією ж і визначається.
  • Item
    Історія Оксани Боторчук
    (2021) Лисенко, Юрій
    Історію Оксани Боторчук глядачі мали побачити на великих екранах ще минулого року, проте через пандемію реліз довелося відкласти. Але вийшло на краще, бо цьогорічна прем’єра приурочена до літніх Олімпійських та Параолімпійських ігор – саме вони відіграють важливу роль у житті головної героїні.
  • Item
    Таємниці води, або (Не)горор про самотність
    (2021) Канівець, Анастасія
    Те, що український горор взяв участь у десятках міжнародних кінофестивалів і виборов низку нагород, одразу наштовхує на думку: це не просто горор. І дійсно: "Сторонній" – синтез детективу, трилера, фантастики, горору, що в підсумку виплавлюється в артгаузний продукт.
  • Item
    ОМКФ-2021: старі тіні та ювенільні перспективи
    (2021) Швець, Юлій
    "Мамо, пригорни мене до себе!" – ці слова, почуті від двох молодих незнайомців одразу після перегляду стрічки "Титан", що отримала Золоту пальмову гілку Каннського МКФ й була показана в програмі "фестиваль фестивалів" ОМКФ, чи не найкраще відображають розчарування глядача сучасним "прогресивним мистецтвом".
  • Item
    Театральне випогоджування
    (2021) Кужельний, Олексій
    Кавалер Ордена Мистецтва і Літератури Франції, директор Національного театру королеви Марії ІІ у Лісабоні режисер Тьяго Родрігес очолив Авіньйонський фестиваль. Заснований у 1946 році Жаном Віларом, фестиваль поступово з внутрішнього став міжнародним. Його називали "лабораторією прем’єр", "плавильнею стилів", врешті, участь у ньому стала визнанням причетності до світового театрального бомонду.
  • Item
    Культурний феномен - "Мельпомена Таврії"
    (2021) Котенок, Вікторія
    Завдяки Міжнародному театральному фестивалю "Мельпомена Таврії" Херсон щороку стає театральним епіцентром країни. Адже сьогодні це єдиний театральний форум з багаторічною історією, що відбувається регулярно з досить масштабним розмахом і відмінною організацією, маючи на меті популяризувати театр і розвивати туризм південного регіону. На кілька днів він згуртовує чимало митців з України та з-за кордону для показу вистав, творчого спілкування й обміну досвідом. За підрахунками організаторів, за 23 роки фестиваль відвідало 228 театральних колективів з 98 міст 20 країн світу, які показали близько 488 вистав!
  • Item
    Пам'ять "Щедрика" : OperaFest Tulchyn-2021
    (2021) Швець, Юлій
    У маленькому Тульчині на Вінничині наприкінці серпня пройшов масштабний оперний фестиваль – одна зі знакових культурних подій року. Пройшов уже вчетверте і, на відміну від популярних нині "пересувних шоу", не збирається покидати свою малу батьківщину. Сенс експерименту, його витоки і можливі наслідки – прозорі.
  • Item
    Олег Сенцов: "Вірю в людей, які не побоялися" : [інтерв'ю]
    (2021) Сенцов, Олег
    Олег Сенцов народився 13 липня 1976 року у Сімферополі, Крим, Україна. Прем’єра його першого фільму "Гамер" відбулася на МКФ у Роттердамі в 2012 році. Наступним мав бути "Носоріг" (нагорода за Найкращий проєкт і Найкращий пітчинг на МКФ у Софії, 2012). Виробництво було заплановано на 2014 рік. З листопада 2013 року, відколи як почався Євромайдан, Сенцов став активним учасником руху "Автомайдан". У 2014 році на початку анексії Криму Сенцов був заарештований російськими силовиками, звинувачений у плануванні терактів і доставлений до Москви. Незважаючи на повну відсутність доказів, він був незаконно засуджений до 20 років позбавлення волі, що спричинило глобальну кампанію за його звільнення. У 2018 році Сенцов отримав Премію Сахарова за свободу думки, що вручається Європарламентом, перш ніж був остаточно звільнений 7 вересня 2019 року в рамках угоди про обмін ув’язненими між Росією та Україною.
  • Item
    Дім, який побудував Ларс фон Трієр : (до 65-ліття Майстра)
    (2021) Швець, Юлій
    Благословення Андрія Тарковського, якому Ларс фон Трієр показав свій перший фільм, режисер-початківець не дочекався, хоча для нього ця підтримка, звісно, була б вкрай важливою. Більше того, іменитому метру стрічка не сподобалася, й, за словами дебютанта, Тарковський назвав її "брехнею собачою". Однак, "ми би перестали його поважати, якби він сказав щось інше", – резюмував Трієр враження від тої символічної зустрічі. Та все ж невеселі спомини не заважають Трієру ставити свого кумира на найвищий щабель режисерської ієрархії навіть тепер.
  • Item
    Знелюднення. Ефект режисури Івана Уривського
    (2021) Саква, Олександр
    Творець-початківець живе з відчуттям, що він робить те, чого до нього не існувало зовсім. Ця енергія плідна, бо слугує винайденню власної мови. А проте майже все вже було і питання в тому, які засоби активує художник і чого досягає новим синтезом елементів віджилих і чинних естетичних систем. Тоді й з’ясовується, чого він вартий.
  • Item
    Валерій Брильов: "Якщо завдяки зіграній мною ролі глядач замислюється над своєю роллю у житті - я досягнув мети"
    (2021) Брильов, Валерій
    Валерій Брильов (нар. 1963, м. Макіївка) – актор театру і кіно, заслужений артист України (2019). Навчався у Харківському інституті мистецтв ім. І.П.Котляревського. З 1985 року – актор Харківського академічного українського драматичного театру ім. Т.Г.Шевченка.
  • Item
    Людина-усмішка. Анатолій Гнатюк : [інтерв'ю]
    (2021) Гнатюк, Анатолій
    Наша розмова з Анатолієм відбулася в театральному кафе "На Станіславського" на однойменній вулиці поруч з театром ім. Івана Франка. Тут часто можна побачити акторів цього театру, які приходять між репетиціями випити чаю-кави, відпочити або ж поспілкуватися з колегами. Анатолій запропонував зустрітися після вистави "Шельменко-денщик", в якій грає Шельменка вже понад 20 років.
  • Item
    Іван Миколайчук - Борис Івченко: кінематографічне побратимство
    (2021) Канівець, Анастасія
    "Пропала грамота" – один із найпопулярніших українських фільмів. І завдячує він цим прекрасній команді, що дібралася-зійшлася подібно до того, як зірки формуються в сузір’я: сценарист Іван Драч, оператор Віталій Зимовець, художники Михайло Раковський і Микола Поштаренко, гармонійний акторський ансамбль на чолі з Іваном Миколайчуком… І керував цим молодий режисер, котрий мав усього два фільми, проте вже встиг гідно зарекомендувати себе ними.
  • Item
    Не екранізація, а імпровізація "Intermezzo": нездійснений задум Сергія Параджанова
    (2021) Брюховецька, Лариса
    Слова, винесені в епіграф, написані 1965 року і стосувалися сценарію Сергія Параджанова "Київські фрески". І Лесь Танюк як у воду дивився – фільм, уже запущений у виробництво, зняти не дозволили. Згадані ним правила – проходження сценарію та його затвердження в інстанціях – були обов’язковими для всіх радянських кінематографістів. У випадку з Параджановим тим більше: його сценарії проходили всі етапи, але заборона була гарантована, адже він був під пильним наглядом спецслужб.
  • Item
    Зачарований Десною : [рецензія]
    (2022) Наумова, Лариса
    В серії "Славетні постаті України" 2019 року вийшла книга громадського діяча та історика, професора, доктора історичних наук Василя Марочка "Олександр Довженко: Зачарований Десною". Доволі об’ємний том – це багатопланова історична розвідка про Олександра Довженка та соціальний, політичний і мистецький контекст, в якому він працював і жив. Внесок Василя