Становлення вищої освіти в Україні: рецепція київських академічних істориків ХІХ - початку ХХ століття

Loading...
Thumbnail Image
Date
2020
Authors
Пастушенко, Людмила
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
У статті здійснено аналіз поглядів київських академічних істориків ХІХ – поч. ХХ ст. на освітні та наукові традицій у першому українському навчально-науковому закладі Києво-Могилянської академії. Встановлено, що вивчен- ня цього питання в працях київських істориків відбувалося в контексті проблематики міжконфесійних відносин на укра- їнських теренах у ХVII ст. Доведено європейський контекст студій київських академічних мислителів з історії розбудови Київської Академії, що виражалось у розгляді освіти та науки в Академії в ракурсі дискусійного питання взаємовідно- шення західноєвропейської та вітчизняної традицій. Продемонстровано наявність у київському академічному середовищі двох протилежних позицій (прозахідної та проросійської) стосовно тлумачення місця та значення європейських впливів на формування української вищої освіти та науки. Здійснений аналіз поглядів київських істориків виокремлює специфіку розгляду історії освіти та науки в Україні в київському академічному середовищі, доводить відмінність у тлумаченні подій освіти та культури в рамках київської історичної школи від російської історіографії ХІХ ст.
The article presents the analysis of Kyiv academic historians views of the nineteenth – early 19th century on educational and scientific traditions in Kyiv-Mohyla Academy. It was established that the study of this issue in the works of Kiev historians took place through the prism of a more general problem of interfaith relations in Ukraine in the XVII century. The European context of researches of Kyiv academic historians, which was expressed in the consideration of education and science at the Academy in the perspective of the discussion problem of relations between Western European and domestic traditions, has been proved. Demonstrated the presence in the Kyiv academic environment of two opposing positions (pro-Western and pro-Russian) on the interpretation of the place and importance of European influences on the formation of Ukrainian higher education and science. The analysis of Kyiv historians views distinguishes the specific consideration of the history of education and science in Ukraine in the Kiev academic environment, proves the difference in the interpretation of education and culture events within the framework of the Kiev historical school from the Russian historiography in the 19th century.
W artykule dokonano analizy poglądów kijowskich historyków akademickich XIX – pocz. XX wieku na tradycje edukacyjne i naukowe w pierwszej ukraińskiej instytucji edukacyjno-naukowej Akademii Kijowsko-Mohylańskiej. Ustalono, że badanie tej kwestii w pracach historyków kijowskich odbywało się w kontekście problematyki stosunków międzywyznaniowych na ziemiach ukraińskich w XVII wieku. Udowodniono europejski kontekst studiów kijowskich myślicieli akademickich z historii rozwoju Akademii Kijowskiej, co znalazło odzwierciedlenie w rozważaniu edukacji i nauki w Akademii pod kątem dyskusji na temat relacji tradycji zachodnioeuropejskiej i krajowej. Wykazano obecność w kijowskim środowisku akademickim dwóch przeciwstawnych stanowisk (prozachodnich i prorosyjskich) dotyczących interpretacji miejsca i znaczenia europejskich wpływów na kształtowanie ukraińskiego szkolnictwa wyższego i nauki. Przeprowadzona analiza poglądów kijowskich historyków podkreśla specyfikę rozważania historii edukacji i nauki na Ukrainie w kijowskim środowisku akademickim, dowodzi różnicy w interpretacji wydarzeń edukacyjnych i kulturalnych w ramach kijowskiej szkoły historycznej od rosyjskiej historiografii XIX wieku.
Description
Keywords
Києво-Могилянська академія, Петро Могила, міжконфесійна взаємодія, католицизм, протестантизм, православ’я, західноєвропейські освітні та наукові традиції, вітчизняна богословська наука, стаття, Kyiv-Mohyla Academy, Petro Mohyla, interfaith interaction, Catholicism, Protestantism, Orthodoxy, Western European educational and scientific traditions, domestic theological science, Akademia Kijowsko-Mohylańska, Piotr Mohyła, współdziałanie międzywyznaniowe, katolicyzm, protestantyzm, prawosławie, zachodnioeuropejskie tradycje edukacyjne i naukowe, krajowa nauka teologiczna
Citation
Пастушенко Л. А. Становлення вищої освіти в Україні: рецепція київських академічних істориків ХІХ - початку ХХ століття / Людмила Пастушенко // KELM. - 2020. - Vol. 1, № 3. - P. 62-67.