Вік як диференціально-психологічний чинник аксіопсихологічного проєктування життєвих досягнень особистості

Loading...
Thumbnail Image
Date
2020
Authors
Гуляс, Інесса
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
На підставі результатів проведеного емпіричного дослідження, зокрема за даними однофакторного дисперсійного аналізу, встановлено відмінності детермінант аксіопсихологічного проєктування життєвих досягнень особистості за критерієм віку. Виявлено, що респонденти періоду пізньої дорослості краще оцінюють свій психологічний вік на противагу своїм молодшим колегам – представникам періодів ранньої і середньої дорослості, їх також вирізняє кращий показник суб’єктивної реалізованості життя, вони оптимістичніші, прагнуть до пізнання нового, мають вищий рівень самооцінки щодо загальної і соціальної самоефективності, краще вибудовують стратегію власного життя. Розкрито закономірність: від періоду середньої до періоду пізньої дорослості особливої значущості набувають інструментально-суб’єктні здатності в аксіопсихологічному проєктуванні життєвих досягнень особистості.
The paper considers the concept of "chronological age", approaches to its understanding, and features of use. The leading psychological characteristics of the period of adulthood – early, middle, and late – are outlined. It is noted that the period of adulthood (or maturity) is the longest phase of ontogenesis (in developed countries it is ¾ of the human life), which tends to achieve the highest development of physical, intellectual, and spiritual abilities of the individual. Signs of adulthood are given, namely: other nature of development, less related to physical growth and rapid cognitive improvement; the ability to react, respond to changes, and successfully adapt to new conditions, constructively resolve contradictions and difficulties; overcoming addiction and the ability to take responsibility for oneself and others; certain character traits (firmness, moderation, reliability, honesty, ability to empathize, etc.); social and cultural guidelines (roles, relationships, etc.) for the success and timeliness of development in adulthood. The hypothesis about the influence of the age category on the course of axiopsychological projection of life achievements of an individual in the period of adulthood – early, middle, and late – is tested and confirmed. It was stated that the study involved 239 people, of whom 90 (38 %) were respondents of early adulthood – students of 4-5 courses majoring in "Primary Education", 86 (36 %) – respondents of secondary, and 63 (26 %) – late adults – primary school teachers working in general secondary education institutions of Chernivtsi and Chernivtsi region. Based on the results of the empirical study, differences in the determinants of the axiopsychological design of life achievements of the individual by age were established. It was found that respondents of late adulthood better assess their psychological age in contrast to their younger colleagues – representatives of early and middle adulthood; they are also distinguished by a better indicator of subjective life, they are more optimistic, seek new knowledge, have a higher level of self-esteem and social self-efficacy, and better build a strategy of their own lives. The regularity is revealed: from the period of middle to the period of late adulthood, instrumental-subjective abilities acquire special significance in axiopsychological projection of life achievements of the person.
Description
Keywords
аксіопсихологічне проєктування, вік, період ранньої, середньої та пізньої дорослості, життєздійснення, стаття, axiopsychological design, age, period of early, middle, and late adulthood, life realization
Citation
Гуляс І. А. Вік як диференціально-психологічний чинник аксіопсихологічного проєктування життєвих досягнень особистості / Гуляс І. А. // Психологія та психосоціальні інтервенції. - 2020. - Т. 3. - С. 28-35.
Collections