Формування продуктивних навичок переконування в англомовному усному й письмовому дискурсах

Loading...
Thumbnail Image
Date
2020
Authors
Рябоконь, Ганна
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Стаття розглядає основні положення теорії ведення спору (аргументації) та їх прикладне застосування у письмовому та усному англомовному дискурсах. Розглядаються стратегії і тактики переконування та мовні прийоми структурованого викладення інформації (лінгвістичні маркери, слова-зв’язки), а також основні моделі представлення доводів (проблема – вирішення, теза – доводи, мотиваційна модель). Оскільки остання модель є найбільш складною з точки зору оволодіння і розгалуженою залежно від типу пропозиції (політики, цінності, факту), а її опанування вимагає ознайомлення з логічними мотиваційними кроками, до яких вдається мовець під час переконування у такий спосіб, стаття наводить порівняльну таблицю з описанням мотиваційних кроків та їхнім змістом в залежності від типу пропозиції. Стаття також містить короткий огляд моделей сприйняття інформації у представників різних націй і культур, а також налаштованість цільової аудиторії (ворожа, нейтральна, дружня) та потенційно очікуваний результат мовленнєвого впливу при взаємодії з такими аудиторіями.
The article deals with basic principles of argumentation theory and their practical application in written and oral English discourses. Argumentation is viewed as an intentional speech influence targeted at changing the initial position/belief/conviction of one of the interlocutors. Due to its content constituents and structural models, such type of speech influence acts as a wide-spread cognitive discourse phenomenon in the sphere of political, scientific, social, mass-media, and commercial relations. The article stipulates that according to the level of logics, the arguments can be rational or irrational; according to the validity – true or false; and as for the tactics and devises – ethical or unethical. The article looks into the strategies and tactics of persuasion and lingual means of structural presentation of information (linguistic markers, linking words), together with the main models of presenting evidence (problem – solution, statement of reason, motivation sequence design). The last model appears to be the most complex in terms of its implication and differentiates according to the type of proposition (policy, value, and fact). Its understanding and practical usage require familiarization with logical motivation steps the speaker resorts to while persuading in this manner. The article presents a comparative table with the description of the contents of each motivation steps according to the type of proposition. The article also contains a brief overview of information perception models among the representatives of different nations and cultures, as well as predisposition of target audience (hostile, neutral, friendly) and potentially expected result of speech influence during the interaction with these audiences.
Description
Keywords
аргументація, спір, доводи, мовленнєвий вплив, дискурс, цільова аудиторія, стаття, argumentation, dispute, arguments, evidence, speech influence, discourse, target audience
Citation
Рябоконь Г. Л. Формування продуктивних навичок переконування в англомовному усному й письмовому дискурсах / Рябоконь Г. Л. // Modern Scientific Researches. - 2020. - Issue № 12, Part 3. - P. 99-109.