Напутня м'ясна їжа з поховань культури Черняхів - Синтана-де-Муреш

Loading...
Thumbnail Image
Date
2020
Authors
Гопкало, Оксана
Рудич, Тетяна
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
У статті проаналізовано наявність та склад м’ясної напутньої їжі у черняхівських похованнях з різних територій і статево-вікових груп, можливий зв’язок вибору тварин з етно-культурними традиціями різних народів. Стаття продовжує започатковану авторами серію робіт, присвячених поховально-поминальним обрядам носіїв культури Черняхів — Синтана-де-Муреш.
В погребениях культуры Черняхов — Синтана-де-Муреш встречаются кости животных и птичьи яйца. Они интерпретировались как заупокойная пища, а не жертвоприношения или свидетельства культа животных (Никитина 1985, с. 57, 58). Кости животных как остатки мясной пищи считались социальным или этническим маркером (Bierbrauer 1989; Гей 2002). В статье с привлечением наиболее полной базы данных погребений культуры и на основе современных представлений о составе черняховского стада рассматриваются: состав напутственной пищи; имущественный, в том числе половозрастной, аспект погребального обряда и роль напутственной пищи как признака социальной стратификации черняховского общества; территориальный аспект, указывающий на определенные тенденции в выборе напутственной пищи населения разных регионов культуры, различные "кулинарные предпочтения"; культурный аспект, поскольку традиции и культы могли быть определяющими в выборе напутственной пищи; хронологический аспект, позволяющий проследить изменения количества погребений с напутственной пищей и ее состав в разные периоды существования культуры. Были сделаны следующие выводы. Традиции напутственной пищи распространены в ареале культуры повсеместно. 641 погребения (10 % от общего количества) сопровождались костями животных. Видовая принадлежность животных определена в 522 случаях — это домашние, дикие животные и собаки. В качестве напутственной пищи использовали мясо домашних животных и птиц, птичьи яйца. В составе напутственной мясной пищи значительно преобладает мясо мелкого рогатого скота (258 погребений), курятина (113), птичьи яйця (113), мясо крупного рогатого скота (56), свинина (50), возможно, конина (11). Мясная пища присутствует в погребениях всех половозрастных групп; из детских — преобладает у детей первого детского возраста, даже у младенцев на грудном вскармливании. В детские погребения чаще всего попадали и птичьи яйца. Выбор напутственной пищи был обусловлен ландшафтно-географическим, экономическим, культурным и хронологическим факторами.
Animal bones and chicken eggs are commonly found in the graves of the Chernyakhiv — Sîntana-de Mureş Culture. These have been interpreted as funeral food, and not as sacrifices or traces of animal cults (Никитина 1985, с. 57, 58). The occurrence of animal bones as remains of food is considered to represent social and ethnic markers (Bierbrauer 1989; Гей 2002). On the basis of the most complete database of the Chernyakhiv — Sîntana-de-Mureş Culture’s graves, and modern views about livestock composition, the following observations are made: the ‘menu’ of funerary foodstuffs; the characteristics of the burial rites, including the sexage and the role of food as a feature of social stratification in the Chernyakhiv — Sîntana-de-Mureş Culture’s society. A chronological study of funeral food makes it possible to identify changes in the number of burials with food, as well as its composition during the different periods of the Chernyakhiv — Sîntana-de-Mureş Culture. In addition, we have identified a territorial aspect which determines certain trends in the choice of funerary food for the population of this culture in different regions, alongside differing «cuisine preferences». Finally, we can determine a cultural aspect to the inclusion of funerary food offerings, as traditions and cults could be influential in the choice of funeral dish. The following conclusions are drawn. The tradition of including funeral food occurs throughout the entire Chernyakhiv — Sîntana-de-Mureş Culture area. 641 graves (10 % of the total) were accompanied by the bones of animals. The species of animals were determined in 522 cases. They include both domestic and wild species, and dogs. The meat of domestic animals and poultry, as well as eggs, were used as funerary dishes. The composition of the funerary dish included sheep / goat (258 graves), chicken (113 graves), eggs (113 graves), cattle (56 graves), pig (50 graves), and, possibly, horse meat (11 graves). Food (particularly meat dishes) was placed into the graves of all sexes and ages; it is prevalent in Infantilis I graves (earliest childhood), and it is even present in the graves of breastfed babies. Eggs were predominantly found in children’s graves. The choice of funeral food was determined by landscapegeographical, economic, cultural and chronological factors.
Description
Keywords
римський час, культура Черняхів — Синтана-де-Муреш, поховальний обряд, кістки тварин, напутня їжа, стаття, римское время, культура Черняхов — Синтана-де-Муреш, погребальный обряд, кости животных, напутственная пища, Roman period, Chernyakhiv — Sîntana-de-Mureş Culture, funeral rite, animal bones, funeral food
Citation