eKMAIR

Деякі зауваги до методології культурологічної аналітики кінематографа

Show simple item record

dc.contributor.author Кирилова, Ольга
dc.date.accessioned 2019-11-29T14:42:53Z
dc.date.available 2019-11-29T14:42:53Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Кирилова О. О. Деякі зауваги до методології культурологічної аналітики кінематографа / Ольга Кирилова // Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури. - 2019. - Т. 2. - С. 64-71. uk_UA
dc.identifier.uri http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/16684
dc.description.abstract У статті ставиться питання про побудову інструментальної моделі культурологічної аналітики кінематографа. Запропоновано виокремити такі її методологічні виміри: морфологічний, історико-культурологічний, культурно-типологічний, культурно-цивілізаційний, семіотичний, культурно- антропологічний та деякі інші. На відміну від універсальної, обґрунтовано специфічну культурологічну модель танатологічного аналізу кінематографа з такими рівнями: танатохронотопічним, еротанатологічним та ін. uk_UA
dc.description.abstract The article resolves the question of construction of the pattern for cultural study of film, which is supposed to be the instrumental construct. This study introduces the key methodological dimensions of this pattern, such as morphological, historical, typological, civilizational, semiotical, anthropological, etc. Apart from the universal culturological pattern, a specific thanothological pattern is examined, with the following levels: thanathochronotopical, erothanathological, etc. The thanathological approach to the film art is applied by a number of research means which are: 1) a subsequent cultural reconstruction of the "death patterns" in film; 2) a semantic analysis of cinematic texts by new research means of "mortal cinematic code" introduced in this study; 3) a complex and systematic analysis of the film art as descending from the decadence culture of the fin de siècle period (the 19th–20th c.); 4) outlining a number of specific dimensions of the newly introduced field of humanities – cinematic thanathology; these dimensions are as follow: eschatological, immortological, erothanathological, and feminine. Thanathology of the film is proved to be an independent discipline within the film studies and cultural studies, having the phenomenon of the cinematographic death as its object and a number of methods (semiotic, phenomenological, anthropological, textological) constituting its complex approach, and also a number of sub-disciplines, such as eschatology of the film exploring the cinematic patterns of the end of the world, immortology of the film examining the forms of subjective immortality provided by the screen, and the immortality of the screen image and reality, erothanathology exploring the interdependence between the cultural universalia of love and death in the screen imagery and narrative. en_US
dc.language.iso uk uk_UA
dc.subject кінематограф uk_UA
dc.subject візуальність uk_UA
dc.subject культурологічне моделювання uk_UA
dc.subject декаданс uk_UA
dc.subject танатологія uk_UA
dc.subject стаття uk_UA
dc.subject Film Art en_US
dc.subject visuality en_US
dc.subject cultural patterns approach en_US
dc.subject decadence en_US
dc.subject thanathology en_US
dc.subject article en_US
dc.title Деякі зауваги до методології культурологічної аналітики кінематографа uk_UA
dc.title.alternative Some Remarks on the Methodology of Cultural Analysis of Cinematography en_US
dc.type Article uk_UA
dc.status first published uk_UA
dc.relation.source Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics