Особливості стимулювання збуту продукції на ринку FMCG у сучасних економічних умовах

Loading...
Thumbnail Image
Date
2019
Authors
Романченко, Наталія
Ковранська, Анна
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
У статті визначено особливості стимулювання збуту на ринку FMCG та основні закономірності поведінки операторів цього ринку. Досліджено сучасні тенденції поведінки споживачів на ринку товарів з високою швидкістю обертання і обґрунтовано на цих засадах ефективні інструменти маркетингової діяльності зі стимулювання збуту. У роботі систематизовано основні інструменти стимулювання збуту на ринку FMCG, що є корисним для великих і малих підприємств в організації програм стимулювання збуту; визначено переваги та застереження у використанні засобів стимулювання збуту як елементу комплексу просування й інтегрованих маркетингових комунікацій. На прикладі торгової марки "Фруктіс" досліджено фактори, що впливають на поведінку споживачів товарів з високою швидкістю обертання, зокрема, виявлено вплив факторів стимулювання збуту, орієнтованих на споживача. На підставі використання кореляційно-регресійного аналізу визначено такі фактори формування попиту на торгову марку "Фруктіс": ціна продукту, дохід споживачів та проведення промоакцій у місці продажу. У межах планування програми стимулювання збуту доцільно зосереджувати увагу на факторах, які дають можливість визначати загальні риси вибору ефективних для компанії та релевантних для споживача інструментів стимулювання збуту. Результати аналізу дають підстави для розгляду цінового стимулювання як одного з найбільш дієвих інструментів стимулювання збуту продукції "Фруктіс" та товарів на ринку FMCG загалом. Цінове стимулювання сприяє проникненню бренда на ринок, повторним покупкам, збільшенню обсягів збуту та підвищенню ринкової частки бренда.
The article discusses the features of sales promotion in the FMCG market and presents the main behaviour patterns of the players in this market. This paper defines the effective sales promotion tools, based on modern tendencies of consumer behaviour in the market of fast-moving consumer goods. The research systematizes major sales promotion tools in the FMCG market, which is useful for small and big enterprises in terms of organizing a successful sales promotion program; describes advantages and caveats in sales promotion means operation as an element of promotion mix and a part of integrated marketing communications; defines general peculiarities of the sales promotion process in Ukrainian FMCG market. On the example of brand "Fructis", the authors investigate the factors that influence consumer behaviour in the FMCG market. The significant factors of "Fructis" demand formation, which were defined based on the results of the correlation and regression analysis, include the following: the price of a particular product, the income of consumers, and using sales promotion means in the point of sales. It is critical for the research that it has revealed, among the main factors influencing the consumers’ purchase decision, the significant positive effect of consumer promotion on the sales volume. In the process of planning a sales promotion program, it is expedient to pay attention to the aspects enabling the definition of the general features of the choice of the sales promotion tools which are effective and profitable for a company and relevant for consumers. The results of the research cause considering the price promotion as one of the most effective sales promotion methods for brand "Fructis" and for FMCG players in general. Price promotion can contribute to brand penetration, repeat purchases, sales volume increase, and market share growth. The important requirement for successfully using price promotion in the system of marketing activities of enterprises is a coordinated connection with all other promotional methods within the integrated marketing communications approach in order to obtain a strong position in the modern highly competitive FMCG market. Keywords: sales promotion, sales promotion tools, FMCG
Description
Keywords
стимулювання збуту, інструменти стимулювання, ринок FMCG, поведінка споживача, комплекс просування, цінове стимулювання збільшенню обсягів збуту, ринкова частка бренда, стаття, sales promotion, sales promotion tools, FMCG market, consumer behaviour, promotion mix, price promotion, sales volume increase, brand market share, article
Citation
Романченко Н. В. Особливості стимулювання збуту продукції на ринку FMCG у сучасних економічних умовах / Романченко Н. В., Ковранська А. І. // Наукові записки НаУКМА. Економічні науки. - 2019. - Т. 4, Вип. 1. - С. 88-94.