Школа правового реалізму та можливості використання її надбань у вітчизняній юриспруденції: автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук

Loading...
Thumbnail Image
Date
2019-10-28
Authors
Мельник, М. О.
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук (доктора філософії) за спеціальністю 12.00.01 – теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень. – Національний університет "Києво-Могилянська академія". –Київ, 2019. У дисертації досліджено передумови виникнення й розвитку американської та скандинавської течій школи правового реалізму. Проведено аналіз філософсько- правового явища «правова реальність» у світлі різних підходів філософських та правових концепцій, в тому числі школи правового реалізму. Здійснено теоретичне узагальнення ідей фундаторів школи правового реалізму, виокремлено спільні та відмінні ознаки американської та скандинавської течій школи. Досліджено вплив висновків правових реалістів на формування та розвиток теорії юридичної аргументації. У дисертації проаналізовано концепції основоположників та послідовників школи правового реалізму, спрямовані на переосмислення основних факторів, які мають враховуватись при формулюванні юридичної аргументації суддями. Простежено шлях, вибудований школою правового реалізму, та проблематика, яка потребувала вирішення для переосмислення феномена судової правотворчості – від механічної юриспруденції до мистецтва побудови юридичної аргументації. Крім того, у дисертації розкриваються напрями вдосконалення методології та методика викладання у вищих навчальних юридичних закладах у світлі здобутків школи правового реалізму. Досліджено можливість та необхідність використання висновків школи правового реалізму для поліпшення правосуддя в Україні, зокрема, для подолання надмірного формалізму в судовій аргументації вітчизняних суддів, шляхом формулювання аргументації, наближеної до життєвих реалій, з розставленням важливих акцентів на детальному, а не формальному аналізі фактів справи та норм права, які мають бути застосовані. Визначено й проаналізовано надбання американської та скандинавської течій школи правового реалізму, які можуть бути використані з метою підвищення якості юридичної освіти та наближення її до юридичної практики.
Thesis abstract for a Candidate of Legal Sciences (Doctor of Philosophy) Degree in the specialization 12.00.01 – Theory and History of State and Law; History of Political and Legal Thought. – National University of “Kyiv-Mohyla Academy”. – Kyiv, 2019. The thesis (in the form of a dissertation) discloses the analysis of the preconditions of the emergence and development of the American and Scandinavian movements of the School of Legal Realism. The origins of ideas and conceptual bases of the school founders are analyzed in the research. The development of civil society, the spiritual situation, and socio-political events that took place in the late 19th – early 20th century led to new phenomena, needs and demands of a society, which have not been reflected in the previously established concepts of legal thinking. Fundamental ideas of legal positivism have not satisfied anymore the demands of a society that reflects on the refusal to recognize the central role of the state, which had been considered to be endowed with the exclusive power of lawmaking that narrowed down to the rulemaking. The positions of philosophers and lawyers come together to the idea that a person stands in the center of legal reality, his/her needs, interests that cannot be ignored. In this period, the school of legal realism begins to develop. There are two movements of the School in history: Scandinavian and American. There were other conceptual differences between these two movements, except for the geographical. While the founders of American legal realism were legal practitioners who were trying to establish ways to counteract mechanical jurisprudence in the legal proceedings, the Scandinavian movement was developed by philosophers who took steps to comprehend the essence of legal reality. The thesis focuses on the fundamentals of both movements by analyzing the core ideas of the school’s founders. The analysis of the history and the founders of American and Scandinavian legal realism’ fundamental ideas demonstrates that the school made significant impact on the development of legal thought both in continental and Anglo- Saxon legal systems. The determined core accents and arguments of legal realists of the American movement comprise the essentiality to bring legal theory and practice closer to social reality, which constitutes the living part of law; to analyze the interdisciplinary relations in jurisprudence and the influence of irrational elements on the process of legal perception, especially when judges decide cases. Among the researched fundamental ideas of the Scandinavian movement of legal realism, the following are highlighted: determination of the human psychology as the main source of law; comprehension of jurisprudence as the empirical science; denial of the existence of any manifestations of metaphysical phenomena in jurisprudence. The theoretical generalization of basic ideas of the school of legal realism’ founders is carried out through the thesis. The common and distinguishing features of the American and Scandinavian movement are derived. The author reveals the influence of legal realists’ conclusions on the formation and development of the theory of legal reasoning through concepts of the founders of the school of legal realism, which were aimed at rethinking major factors to be taken into account during legal arguments formulation. According to the approach of legal formalism that has dominated in the 19th century, judges apply the law to the facts of the case mechanically using methods of logic. The main objective, which has been set by legal realists, was to overcome formalism and mechanical approach in legal reasoning. Taking into account the core findings of legal realism founders, the author demonstrates that the central idea of the school lies in the scope of an empirical approach to the perception of reality. In practice, this provides judges with the recommendation to treat the analysis of all facts of the case for the sake of finding justice and come closer to credibility responsibly. Finally, the author concludes that school of legal realism has made a significant contribution to the development of a theory of legal reasoning, rethinking its way from mechanical copying of cases based on formal analysis of legal rules and precedents to the art of analysis of the facts and formulation of opinion and arguments. The thesis demonstrates the evolution of legal realists’ approaches in the search for balance between the judge's adherence to certain norms of written law and giving necessary discretion not for formal consideration of cases, but through an individual approach to each case, with detailed analysis of the context of each individual case. The path built by the school of legal realism and the accents, which were placed from mechanical jurisprudence to the art of legal reasoning, were traced. The necessity and possibility of using the achievements of the school of legal realism to improve system of justice in Ukraine, in particular to overcome excessive formalism in the judicial reasoning, by formulating a judicial argument that is close to realities with important accents on a detailed rather than formal analysis of the facts of the case, are considered and proposed in thesis. Moreover, it is determined that, according to realists’ arguments, the conclusions reached by them can be embodied primarily by reforming legal education in such a way that students master the knowledge and skills of formulation legal arguments based on an indepth analysis of facts of each case. The thesis reveals the methodology of education at Law schools in the light of the achievements of the school of legal realism. Positive aspects of American and Scandinavian movements of the school of legal realism that could be implemented in order to improve the quality of legal education in Ukraine to approximate it to legal practice were analyzed and proposed.
Description
Keywords
школа правового реалізму, американська течія, скандинавська течія, юридичний формалізм, механічна юриспруденція, юридична аргументація, аналіз фактів, емпіричний підхід, правова реальність, автореферат дисертації, school of legal realism, American movement, Scandinavian movement, legal formalism, mechanical jurisprudence, legal reasoning, fact analysis, empirical approach, legal reality
Citation
Мельник М. О. Школа правового реалізму та можливості використання її надбань у вітчизняній юриспруденції : автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук / Мельник Марія Олександрівна ; наук. кер. Козюбра М. І. ; Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Києво-Могилянська академія". - Київ : [б. в.], 2019. - 21 с.