Franchising as a Type of Effective Business Development

Loading...
Thumbnail Image
Date
2004
Authors
Hvozdova, Kateryna
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In the article there is presented a comparative data on the franchising development in Ukraine and in Poland. At the beginning there is a summarized information about franchising around the world and advantages and disadvantages of it for both sides of the agreement are shown. Later in the article Lviv entrepreneur Mark Zarhin is described, who started "Pizza Chelentano" and "Potato House" and spread it in all parts of Ukraine and even abroad due to the franchising system. After that there are mentioned troubles, which restrict fast franchising development in Ukraine. The purpose of this article is to draw attention to the franchising system as a way out for many problems of Ukrainian small business development.
У статті наведено порівняльні дані з розвитку франчайзингу в Україні й Польщі. Спершу підсумовано інформацію про розвиток франчайзингу у світі і переваги та недоліки цієї форми розвитку бізнесу для обох сторін франчайзингової угоди. На прикладі діяльності львівського підприємця Марка Зархіна, який, використовуючи договір франчайзингу, започаткував "Піцу Челентано" та "Картопляну Хату" і розповсюдив ці ресторани у всіх регіонах України і навіть за кордоном, описуються перешкоди, що стримують швидкий розвиток франчайзингу в Україні. Мета статті - привернути увагу до системи франчайзингу як однієї з можливостей подолати труднощі на цілях у розвитку українського малого бізнесу.
Description
Keywords
franchising, business, small business, Ukraine, Poland, article
Citation
Hvozdova K. S. Franchising as a type of effective business development / Hvozdova K. S. // Маґістеріум. Вип. 14. Економічні студії / Національний університет "Києво-Могилянська академія". - 2004. - С. 71-76.