Від "додаткових класів" до "народного училища". Світський освітній заклад у Харкові 1775-1789 рр.

Loading...
Thumbnail Image
Date
2016
Authors
Маслійчук, Володимир
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Історія виникнення світських навчальних закладів, поява нової, світської освіти потребує детального дослідження. Створення у Харкові "додаткових класів" 1768 р. - одна з перших спроб на шляху до світської школи на Слобожанщині. Від початку вона залежала від світської влади і мала широку палітру предметів, утримувала сиротинець. Однак протягом другої половини 1770-х рр. заклад набув і мілітарних рис, чому сприяв директор Іван Колбек, хоча й зберіг "класи" малювання та співів, власну структуру, принципи функціонування та матеріальне забезпечення. На відміну від багатьох інших світських навчальних осередків, харківський продовжував діяти, незважаючи на адміністративні реформи та зміни в керуванні губернією. Це училище також підтримувало досить жваві зв’язки із Харківським колегіумом, доповнюючи його богословські дисципліни світськими. На кінець 1780-х рр. Харків, завдяки училищу і колегіуму, залишався провідним освітнім центром регіону, що певною мірою сприяло відкриттю згодом у цьому місті університету.
History and beginning of the secular schools, the beginnings of a new, secular education is one of the leading topics for this research. The emergence of the "additional classes" in 1768 was one of the first attempts in the secular educational establishment on the territory of Eastern Ukraine. From its beginning it depended on the civil power and had a broad range of subjects and an orphanage house. Special attention was paid to studying foreign languages and the basics of arithmetic and architecture. However, in the second half of the 1770s the school started to bear military characteristics. It was promoted by Headmaster Ivan Kolbek. In spite of these processes, the school retained the "classes" of drawing and singing, its structure and principles of operation. Unlike many other secular schools, the school remained, despite administrative reforms and changes in the management of the province. The school educated the future local officials. Kharkiv school also maintained vital contacts with Kharkiv Collegium, complementing the seminary by the presence of secular disciplines. The school had already had some experience and material provision before the imperial educational reform of 1782-1790. At the end of the 1780s, thanks to the school and collegium, Kharkiv was a leading educational center in the region, which to a certain extent predetermined the future opening of the University in the city.
Description
Keywords
училище, сиротинець, військова справа, Харків, колегіум, стаття, school, orphanage, the military discipline, collegium, Kharkiv
Citation
Маслійчук В. Від "додаткових класів" до "народного училища". Світський освітній заклад у Харкові 1775-1789 рр. / Володимир Маслійчук // Київська Академія. - 2016. - Вип. 13. - С. 228-249.