Світи мандрівного Андрія Блудова

Loading...
Thumbnail Image
Date
2017
Authors
Петрова, Ольга
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Статтю присвячено аналізу серії полотен "Сицзан" відомого сучасного художника Андрія Блудова. Зустрівшись із культурою Сходу (Тибет), митець по-новому інтерпретує пластичні прийоми, які властиві його стилістиці. Проте чари медитації повною мірою не захопили свідомості Блудова, він наполягає на необхідності динамічного життя. Автора не можна назвати митцем однієї інтелектуальної та пластичної теми, оскільки у його доробку – експерименти різних видів і технік мистецтва. Художник визначає власну творчість як «прикордонну», що існує на межі абстракції та внутрішнього реалізму. У творах Блудова існують архетипові образи-знаки, що мандрують з одного полотна на інше. Андрій Блудов маніфестує ідеї благочестя та мудрості в час, коли соціальний активізм захопив свідомість більшості українських художників. Повна художня та інтелектуальна інформація полотен Блудова відкривається, якщо глядач готовий сприйняти її на чуттєвому та розумовому рівнях.
This article analyzes the series of paintings “Sytszan” by famous contemporary artist Andrii Bludov. Faced with the culture of the East (Tibet), he interprets this theme in new plastic techniques within his style. But the spell of meditation did not fully capture Bludov’s consciousness; he insisted on the necessity of a dynamic life. The author cannot be called an artist of a particular style. Different plastic and intellectual themes occur in his works of different types. He experiments in techniques of art. In the compositions of the author, a devoted meditation is shown as the basic idea of religious life in Tibet. Bludov riches a difficult task to depict spatial emptiness not as nature but as a spiritual and psychological phenomenon. In the series “Sytszan”, metaphor reaches the limit of expressiveness and credibility. The metaphor arises as a need of the artist in a short period of time (time constraints film, performances, and art). In the same compositions. the painter depicts the world of human relations and cultural situations, a large reservoir of life. Then he turns to the images-metaphors for installation. Metaphor is a working tool in the works of Andrii Bludov. It meets the needs of modern outlook on the parallel introduction of countervailing information into a single structural artwork unit. The artist defines his own work as «border» on the verge of abstraction and internal realism in the sense of mystical realism. In the works of Bludov, archetypes are images of characters that travel from one canvas to another. The full artistic and intellectual information of Andrii Bludov’s paintings will open if the viewer is ready to accept them on the sensory and mental levels.
Description
Keywords
Андрій Блудов, Тибет, медитація, пластичні прийоми, стаття, Andrii Bludov, Tibet, meditation, plastic techniques
Citation
Петрова Ольга Миколаївна. Світи мандрівного Андрія Блудова / Петрова О. М. // Магістеріум. Культурологія. - 2017. - Вип. 68. - С. 76-78.