eKMAIR

Концепт божевілля в романах "Солодка Даруся" М. Матіос та "Житковські богині" К. Тучкової

Show simple item record

dc.contributor.author Сопронюк, Тетяна
dc.date.accessioned 2017-11-28T17:22:36Z
dc.date.available 2017-11-28T17:22:36Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Сопронюк Тетяна Михайлівна. Концепт божевілля в романах "Солодка Даруся" М. Матіос та "Житковські богині" К. Тучкової / Сопронюк Т. М. // Магістеріум. Літературознавчі студії. - 2017. - Вип. 69. - С. 39-42. uk_UA
dc.identifier.uri http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/12286
dc.description.abstract У статті проаналізовано специфіку використання прийому безумства у творах сучасної чеської та української літератур («Солодка Даруся» М. Матіос та «Житковські богині» К. Тучкової). Крізь призму постколоніального та ґендерного підходів з’ясовано, що психічні розлади маскулінних персонажів є передусім свідченням неповноцінності «свого» чоловіка в умовах тиску колонізаторів. Натомість жіноче божевілля, пов’язане з пережитим травматичним досвідом війни і тоталітарного режиму, постає трагічним наслідком порушених табу, що поглиблює протистояння людини і влади в традиційному суспільстві. uk_UA
dc.description.abstract The article is an attempt to analyse the concept of madness in modern Ukrainian and Czech women novels. According to M. Foucault’s views on insanity as a mode of speaking about the truth, the author claims that the muteness of the main characters shows full voicelessness of a human being in a totalitarian society and the disability to pretend on having their own verity and knowledge. Using the gender and postcolonial approaches, it is argued that men`s mental disorders in both texts are the evidence of general interiority and dependence of a masculine personality under the pressure of the communistic power (in “The Žitková Goddesses”, the inversion of male and female roles is noticeable). Furthermore, feminine characters that are doubly marginalized become demented because of not only social circumstances and deep mental traumas but also owing to the fatal, although unintentional breaking of taboos (closely related to the sphere of ritual in “Sweet Darusia”). Such interruption emphasizes the distinction between two conflicting types of power. Each of them is represented by a specific kind of knowledge, which is the outlying law of alien colonizers and the orders, prohibitions, and stereotypes of the traditional archaic society. In both M. Matios’s and K. Tuchkova’s novels lunacy is connected to an entire estrangement of the characters, as well as to the influences of the impersonalized evil. Therefore, the reception of madness appears as the only way to reveal the anomalous totalitarian and military heritage of the past and to overcome its consequences in national literatures. Both analyzed texts are considered to become the remedy for “collective therapy” of posttraumatic syndrome. en_US
dc.language.iso uk uk_UA
dc.subject божевілля uk_UA
dc.subject постколоніалізм uk_UA
dc.subject ґендерні студії uk_UA
dc.subject посттравматичний синдром uk_UA
dc.subject людина і влада uk_UA
dc.subject сучасна жіноча проза uk_UA
dc.subject madness en_US
dc.subject postcolonialism en_US
dc.subject gender studies en_US
dc.subject posttraumatic syndrome en_US
dc.subject human and power en_US
dc.subject modern women’s prose en_US
dc.title Концепт божевілля в романах "Солодка Даруся" М. Матіос та "Житковські богині" К. Тучкової uk_UA
dc.title.alternative The Concept of Madness in the Novels Sweet Darusia by M. Matios and The Žitková Goddesses by K. Tuchkova en_US
dc.type Article uk_UA
dc.status first published uk_UA
dc.relation.source Магістеріум: Літературознавчі студії uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics