Трансформації соціології публічності на сучасному етапі розвитку соціологічної науки

Loading...
Thumbnail Image
Date
2016
Authors
Сусська, Ольга
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
На зміну тотальному інтересу до мас-медійного простору поступово приходить інтерес до про- явів публічності (персоніфікації особи) через соціальні мережі та інші інтернет-ресурси. Персоні- фікація інформаційного обміну набуває все більшого значення і стає новим об’єктом вивчення соціології. Паралельно з соціологією масових комунікацій розвивається і набуває зрілості соціологія публічності, яка ще не сформувалась як окрема галузь, але поступово посідає своє місце серед наукових напрямів, що вивчають соціокультурні та комунікативні трансформації сучасного світу
Description
The interest in the mass-media space has been gradually changing to the general interest in the publicity displays (personification of an individual) by means of social networks and other Internet-resources. Personification of information exchange acquires a greater value and becomes a new object of study of sociology. Parallel with sociology of mass communication, sociology of publicity develops, the branch that has not yet been formed as a separate one, but gradually placed among scientific directions that study sociocultural and communicative transformations of the modern world. In the social science there is a need to update “dialogue approaches” in the research of mass communication and to form publicity with application of new information technologies. “Publicity” as a necessary property of sociology is considered by М. Burawoy in his article “For Public Sociology”. “Knowledge of publicity” comes to replace almost “absolute knowledge of the audience” (which has begun to influence decision making not only in releases but also in certain social institutes); that is realizing that one exists in the environment of public discourse (the mass-media, or the network space). As a result, personification in the networks becomes the personal ethic choice, similarly to employment in “online journalism” or “participation journalism”. Within the framework of sociological vision, it delimits the concept of “dispositions of personality” and “thinking dispositions”. Similarly, collective authentication arises in the process of formation of “interpretative communities” which are in fact gradual transformations of well known mass media audiences that are studied deeply enough by corresponding branches of sociology. At the background of the “internal updating” processes of the mass-media discursive practices, there arises a new phenomenon of contamination of subjectivity interpreted here as combination of statuses and combination of roles in the process of the personalized information exchange, which undoubtedly is one of innovations in the process of perception maintenance, taking into account the specifics of the transmission of the content and meanings via modern information and communication networks (including the Internet). It should also be noted that this fact remains valuable not only for a communicator as the subject of information production but also for every particular recipient.
Keywords
мас-медійний простір, інформаційний обмін, публічність, персоніфікація, комунікативні трансформації, space of mass-media, informative exchange, publicity, personification, communicative transformations
Citation
Сусська Ольга Олександрівна. Трансформації соціології публічності на сучасному етапі розвитку соціологічної науки / Сусська О. О. // Наукові записки НаУКМА. Соціологічні науки. - 2016. - Т. 187. - С. 8-15.