Формування образу корупції лідерами думки в мережі Facebook

Loading...
Thumbnail Image
Date
2017
Authors
Чуранова, Олена
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Соціальні медіа сьогодні слугують цифровою публічною сферою, де лідери думки посіли своє місце в процесі обміну інформацією, висловлюванням думки тощо. Аналіз того, як лідери думки представляють важливі концепти у просторі соціальних медіа, може показати репрезентацію цих концептів, понять у суспільстві взагалі. Ця стаття досліджує, як українські лідери думки згадують, використовують поняття корупції у свої постах у Facebook. За допомогою методу контент-аналізу через дослідження близько 50 акаунтів тих, хто впливає на думки українців офлайн та онлайн, перед нами постає образ найбільшої проблеми в країні, яку неможливо вирішити, адже й самі лідери думки не пропонують шляхи її подолання.
Social media are considering as a digital public sphere, where citizens could freely express their opinions, share views, get latest information about actual news. It is hard to underestimate the impact of social media on political communication, today political regimes, and formation of public opinion that was created over the last years. Social media formed a new public sphere with open-access communication by description of German philosopher Jurgen Habermas. However, they have the same characteristics like equality, problematization of the most important issues, exclusivity, but people could join it whenever they want. Opinion leaders have their own place in this communicative space. They are able to shape images, other people’s conceptions and ideas, the way how others represent this world. It is two-step flow of communication theory that proves the huge impact of opinion leadership on people’s mind in different cases. Opinion leaders have their power to disseminate ideas, models of behavior, the way of thinking, etc. For example, Elihu Katz found out that opinion leaders have more influence on people’s opinions, actions, and behavior more than the media. The other important argument here is growth of usage of social media among Ukrainians. Therefore, analysis how opinion leaders represent important concepts for Facebook community could reveal representation of these concepts in society generally. The paper explores how Ukrainian opinion leaders mentioned corruption in their posts on Facebook. Through content analysis of 50 accounts of those who make their online and offline impact on Ukrainians thoughts, this study shows the image of the biggest problem in Ukraine which we couldn’t solve, as opinion leaders do not propose ways of solutions by themselves.
Description
Keywords
корупція, лідери думок, соціальні медіа, двостороння комунікація, стаття, corruption, Facebook, opinion leadership, social media, two-step flow
Citation
Чуранова О. Формування образу корупції лідерами думки в мережі Facebook / О. М. Чуранова // Держава та регіони : науково-виробничий журнал. Серія : Соціальні комунікації. - 2017. - № 4 (32). - С. 243-247.