
Horbyk, R., Prymachenko, Y., & Orlova, D. (2023). The transformation of propaganda: The 
continuities and discontinuities of information operations within Soviet/Russian active measures. 
Nordic Journal of Media Studies, 5(1), 68–94. https://doi.org/10.2478/njms-2023-0005

The transformation of 
propaganda
The continuities and discontinuities of 
information operations, from Soviet to 
Russian active measures

ROMAN HORBYK,I YANA PRYMACHENKO,II & DARIYA ORLOVAIII

I Örebro University, Sweden & Södertörn University, Sweden
II National Academy of Sciences of Ukraine & Princeton University, USA
III Kyiv-Mohyla Academy, Ukraine & University of Pennsylvania, USA 

 

abstract 
This article focuses on the transformation of Soviet Cold War propaganda into 
the contemporary Russian information operations, bringing together two distinct 
periods characterised with the rise of new and sophisticated techniques. By comparing 
propaganda instructions in KGB manuals and the practices of the propagandists behind 
the 2014–2020 Secondary Infektion campaign, we find out what of the “analogue” 
Cold War propaganda remains in the present-day computational propaganda and how 
exactly Soviet propaganda techniques evolved into the new mediascape. This highlights 
both strong continuities of methods and techniques and certain discontinuities. Our 
analysis also contributes to the understanding of the very concept of propaganda, 
singling out such aspects as covertness, negativity, and inauthenticity as especially 
ingrained features of the Russian style of propaganda that are also regrettably often 
overlooked in generic definitions.

ke y words:  propaganda, disinformation, active measures, Soviet Union, KGB, Cold 
War, Russia, Secondary Infektion

 Nordic Journal of 

MEDIA STUDIES



THE TRANSFORMATION OF PROPAGANDA 69

Introduction
The current surge in viral disinformation, fake news, and trolling is often re-
ferred to as “propaganda”, implying a direct continuation of the practices from 
the mass communication–dominated media ecology of the twentieth century to 
the world of Web 2.0. However, to what extent is this justified? Problematising 
this assumed continuity, in this article, we compare practices and techniques 
of Cold War propaganda with contemporary computational propaganda, with 
a particular focus on the Soviet and then Russian effort in the Nordic context 
(especially in Sweden). Russia under Vladimir Putin has not only consolidated 
and controlled its internal media system (Lipman, 2014), but also actively in-
tervenes in other countries’ media spheres, especially during elections (e.g., the 
2016 American election and the UK’s Brexit referendum). This surge of activity 
since 2014 has not escaped scholarly attention (Bolin et al., 2016; Horbyk, 2015; 
Horbyk et al., 2021; Kragh & Åsberg, 2017), and it has also increased with 
the Russian military invasion and all-out war against Ukraine since 24 Febru-
ary 2022. Therefore, the need to study exactly how Soviet practices continue 
in post-Soviet Russia is urgent, especially against the background of difficulties 
to grasp and adequately represent what has been really happening in Russia, 
apparent from the shock and unpreparedness experienced by both elites and 
broader international publics at the invasion’s beginning. Moreover, there has 
been limited effort to study computational propaganda empirically, let alone 
compare it with “traditional” Cold War propaganda.

In this study, we focus explicitly on the comparative perspective. Our aim is 
to analyse the continuities and discontinuities of the Soviet model of propaganda 
from the Cold War era in present-day Russian propaganda. To do so, we have 
chosen two cases: propaganda manuals [metodichki], published by the KGB 
for internal use, and a particular subset of texts identified as propagandistic 
and originating in contemporary Russia: the Secondary Infektion campaign. By 
comparing Soviet instructions and present-day practices (as we lack access to 
comparable contemporary documents), we can trace how the instructions and 
recommendations on propaganda techniques by the Soviet practitioners may be 
actualised in contemporary Kremlin-linked influence efforts.

This focus entails the following research questions: 1) How were propaganda 
practices prescribed in the Cold War KGB manuals? 2) To what extent can 
these practices be identified in specific contemporary Russian efforts described 
as coordinated propaganda campaigns? 3) What are the differences and how 
can they be explained?

We argue that, although the Soviet propaganda model was not static, continui-
ties prevail, including reliance on disinformation, combination of propaganda 
with operative work, integration of “open” and “closed” channels, the use of 
techniques like forgeries, staged leaks, “planted inferences”, and “source laun-
dering”. At the same time, some discontinuities are also present thanks to the 
transformation of the Soviet model in today’s Russia. Furthermore, we link the 
Secondary Infektion campaign, Russia Today (a state funded and controlled in-



ROMAN HORBYK, YANA PRYMACHENKO, & DARIYA ORLOVA70

ternational news television network), and the Swedish edition of Russian-owned 
foreign media outlet Sputnik.

What is propaganda? The conceptual foundation
Propaganda has been a subject of academic scrutiny since World War I, when mass 
influence techniques were systematically used (Lasswell, 1927/2015). A standard 
definition describes propaganda as “the deliberate, systematic attempt to shape 
perceptions, manipulate cognitions, and direct behaviour to achieve a response 
that furthers the desired intent of the propagandist” (Jowett & O’Donnell, 2018: 
6). Although this definition relies on parameters that are difficult to determine 
and that often become accessible only in retrospect, such as intent or deliberate 
character, it facilitates the systematic categorisation of our material.

We acknowledge there are many alternative definitions pointing to the com-
plexity of the phenomenon, such as its organisation: Virtually all definitions 
underscore its systematic and centralised character, which would logically exclude 
amplified “participatory propaganda”. Even organisationally, propaganda is 
no longer merely a state effort run from the governmental quarters. It is often 
dispersed and commercialised (see Bolin & Ståhlberg, 2023), to a large extent 
outsourced to privately owned organisations that make money on governmental 
propaganda commissions or to “people who claim to be Internet entrepreneurs” 
(Haigh & Haigh, 2020: 309). Such is the case of Yevgeni Prigozhyn, the owner 
of both PMC Wagner and the Internet Research Agency “troll farm”. Whereas 
these examples demonstrate the complexity of the conceptual debate, we bracket 
it for now and capitalise instead on the pragmatic working definition of propa-
ganda which helps us analyse our empirical cases, in turn leading to prospects 
for refining the definition.

What do we really know about the Soviet roots of 
Russian propaganda?
Both Soviet and contemporary Russian propaganda have been studied from 
different perspectives. However, since our focus is explicitly on the continuities 
and discontinuities, we situate our study among previous research that explicitly 
addresses that problem. The question of continuities and discontinuities between 
Soviet and Russian propaganda is not entirely new, though it certainly lacks a 
definite answer and a thorough systematic examination. Still, different aspects 
have been noted. 

According to the researchers who studied the 2014–2016 Russian “active 
measures” campaign in Sweden, “the continuity with Soviet mass communication 
themes is very strong” (Kragh & Åsberg, 2017: 782). Other scholars, proposing 
“the firehose of falsehood” model of the current Russian propaganda, suggest-
ed that it “builds on Soviet Cold War–era techniques […]. In other ways, it is 
completely new” (Paul & Matthews, 2016: 1). Conversely, Sanovich (2017: 5) 
proposed that “the digital elements of the Russian strategy […] had little Soviet 



THE TRANSFORMATION OF PROPAGANDA 71

foundation to build upon”. Given that there is only reflection on the role of 
media change in the evolution of propaganda techniques (Jowett & O’Donnell, 
2018), but no empirical grounding and no explicit focus on the KGB manuals for 
information operations, there is an identifiable gap in the empirical research on 
how Soviet propaganda evolved: Three major studies disagree on the continuity 
from the Cold War to the present day, taking positions of strong, mixed, and 
little use of the Soviet legacy.

In a systematic and grounded effort, Fedchenko (2016) analysed 500 items 
of disinformation debunked by the Kyiv-based StopFake fact-checking agency 
and found that Russian disinformation directly continues the practices of ac-
tive measures as first conceived in the 1950s, with the key innovation of seiz-
ing “in a parasitic way” the Western liberal values and critical doubt and “a 
postmodernist denial of everything” (Fedchenko, 2016: 146). 18 major frames 
were identified in contemporary Russian propaganda, with many resembling 
Soviet rhetoric from the Cold War. These frames include Ukraine as an American 
conspiracy, the fascism narrative, and an obsession with biolaboratories. Direct 
continuities have been noted by Fedchenko not only in themes or methods, but 
even in individuals involved: Putin’s deputy chief of staff Alexei Gromov, who 
started his career as a Soviet diplomat (or more than a diplomat?) and who has 
been in this position since 2012, is named the coordinator of mainstream media 
censorship in Russia (Fedchenko, 2016: 150). The Soviet mouthpiece on foreign 
policy, Valentin Zorin, contributed to developing the Russian takes on Ukraine 
before he died in 2016. In one case, a Western propagandist has been inherited: 
Michael Opperskalski was the founder of “front” magazine Geheim in 1980s 
Germany and is now a contributor for Russia Today. Under Gorbachev, the ap-
paratus was strengthened, and departments were given new names. As a result, 
Fedchenko argued, the current Russian forgery output is in fact far greater than 
in the Soviet times. 

Haigh and Haigh (2020) also located continuities between Cold War forgeries 
and present-day fake news, admitting, however, differences such as the rise of 
bots, trolls, and “peer-to-peer propaganda”. Modern fake news, they found, has 
been more amateurish but still effective due to social media’s levelling effect: On 
a smartphone screen, a spurious article looks the same as bona fide journalism.

More recently, Samoilenko and Karnysheva (2020) tracked the origins of 
Soviet propaganda to Marxism–Leninism. However, they focused on only one 
tool (character assassination) and presented only a cursory review, while con-
veniently omitting that “character assassination” a la sovietique often involved 
actual assassinations of the characters, such as Ukrainian nationalist leaders Lev 
Rebet (in 1957) and Stepan Bandera (in 1959). The authors noted similarities 
with present-day Russia, but they admitted that “further comprehensive enquiry 
is needed to assess the degree to which the traditions of Soviet propaganda 
determine strategic and tactical governance decisions in contemporary Russia” 
(Samoilenko & Karnysheva, 2020: 201). This article is a first step to answering 
this call.



ROMAN HORBYK, YANA PRYMACHENKO, & DARIYA ORLOVA72

Material and methods
In 2018, a total of eight 1970s KGB manuals, including some on propaganda, 
were published by The Interpreter (2018). This is just the tip of the iceberg, and 
many more manuals and textbooks are accessible in the former KGB archives in 
Kyiv (presently the SBU archive, particularly in files 17 and 24; and the former 
Communist Party archive, TsDAHOU, particularly in files 287 and 312). Our 
search in the Ukrainian archives revealed that the KGB of the Ukrainian SSR 
had a special library for the “extracurricular” study of its staff. It has formerly 
classified textbooks, research, and manuals on how to conduct intelligence, 
counterintelligence, and information operations. These manuals have not been 
studied before.

In this article, the content of the KGB textbooks is analysed and mapped using 
qualitative content analysis (Scheier, 2012). We first devised a coding frame con-
taining the categories based on Jowett and O’Donnell’s (2018: 268) ten divisions 
for analysis of propaganda (modified to eight to exclude the divisions irrelevant 
to our material). This enabled us to code the manuals and outline a normative 
model of Soviet propaganda as part of active measures. The manuals (published 
in 50–100 copies by the KGB for internal use and classified as “Secret”) include 
The Use of Opportunities Presented by the Soviet Committee on Cultural Ties 
with Compatriots Abroad in Intelligence Work by Colonels A. A. Fabrichnikov 
and I. A. Ovchinnikov (1968), the anonymous Principal Directions and Objects 
in Overseas Intelligence Work (1970), and Political Intelligence from the USSR 
Territory by General Major V. M. Vladimirov and Colonel Yu. A. Bondarenko 
(1989). One author whose identity we were able to decipher is General Major 
Viktor Vladimirov (1922–1995), who had an especially profound knowledge of 
the Nordic context, being a long-time spy in Finland (1955–1959; 1970–1972) 
and the coordinator of the Soviet network in Finland (1974–1984), each time 
under the legend of a Soviet embassy employee.

In the second stage, a case study of the information influence operation com-
monly known as Operation Secondary Infektion (EUvsDisinfo, 2019), mainly 
active in 2014–2020, was carried out on the database associated with the case 
(containing over 2,500 documents, including a subsample of content particu-
larly aimed at Sweden and other Nordic countries). The database, published 
by Graphika (2020), is publicly available and consists of a spreadsheet with 
headlines and links to specific stories. We sampled materials related to the Nor-
dic countries and used the links to access the original Secondary Infektion (SI) 
materials. The focus on the Nordic countries is motivated by the fact that Sweden 
(which dominates the SI Nordic materials) was clearly the campaign’s core target, 
alongside Germany, the US, and the UK, similar to Soviet influence campaigns, 
thus making a strong case to investigate continuities and discontinuities. Nar-
rowing the sample to one region and mostly one country allows us to study it 
closely in a qualitative framework.

The SI database has not been studied academically (although Graphika and DFRLab 
made solid expert contributions), let alone in comparison with Soviet propaganda. Our 



THE TRANSFORMATION OF PROPAGANDA 73

article thus presents a major new contribution in terms of introducing to propaganda 
studies the KGB manuals, the SI campaign, and the comparative analysis thereof.

We applied the same coding framework based on Jowett and O’Donnell’s 
divisions of propaganda analysis, yet at this stage augmented with the KGB 
propaganda model we had reconstructed. Using the subcategories we had pro-
visionally formulated, we applied it to the SI campaign’s 155 items that dealt 
with Nordic countries, that is, either published in a Nordic country, in a Nordic 
language, or addressing a Nordic country; alongside the core focus on Sweden, 
Denmark also appears in the campaign’s margin. This enabled us to compare 
how propaganda was prescribed and carried out during the Cold War and to 
what extent the computational propaganda within the SI campaign reflects the 
same principles, perceptions, and prescriptions.

The items were published between 5 February 2015 and 3 December 2018, 
most intensively during February–May 2016 (clustering thematically around 
Eurovision, Sweden’s integration and security policies, and relations with Poland 
and Ukraine) as well as in August–December 2018 (prompted by the Skripal poi-
soning and the Swedish election). There was a hiatus in the “Nordic” campaign 
between May 2016 and June 2018. The analysed items come in seven languages: 
Swedish, English, German, Russian, French, Spanish, and Ukrainian. Swedish 
was the only Scandinavian language used by the campaign.

We identified twenty unique stories in the Nordic sample, three of which are 
related to Denmark (totalling 21 items), one to all Nordic countries (promot-
ing the idea of “a Nordic republic” as a counterweight to NATO and the EU; 
4 items), and the rest focused on or were directed at Sweden (130 items based 
on 16 unique stories).

We are aware of the differences between the two subsamples (historical manu-
als versus present-day propaganda practices). While we work on preparing rel-
evant and comparable samples from each era for future research, our research 
questions here specifically concern the comparison between historical instructions 
(as expressions of a normative, theoretical model) and present-day practices.

The Soviet model of propaganda
Russian propaganda has roots older than the Soviet era, with similarities between 
asymmetrical disarmament proposals made by Tsar Nicholas II and the Bolshe-
viks (Barghoorn, 1964: 103). Soviet and Russian skills in active measures and 
disinformation extend back to Tsarist times, with traditions of the CheKa and 
the Okhrana traceable to the nineteenth century (Brantly, 2021: 27). Political 
surveillance in Muscovy and the Russian Empire was omnipresent, establish-
ing a well-developed system of policing with isolation of foreigners and severe 
punishments. Testimonies of marquise de Custine in 1839 (Van Herpen, 2016: 
3) and Paul of Aleppo in 1654 (Paul of Aleppo, 1836: 258–270) suggest long 
traditions behind active measures, despite the term being formulated in the 
twentieth century.

Our focus is, however, on Soviet and post-Soviet security institutions, starting 



ROMAN HORBYK, YANA PRYMACHENKO, & DARIYA ORLOVA74

with the CheKa and culminating with the KGB, superseded in post-Soviet Russia 
by the SVR (Foreign Intelligence Service), the FSB (Federal Security Service) and 
the GRU (Chief Intelligence Directorate). The Bolsheviks’ consolidation of the 
means of communication in 1918 allowed them to develop a unique model of 
political communication that combined Marxist ideology, Lenin’s (1902/1961) 
doctrine on the press, and the experience of both tsarist police and its nemesis: 
the criminal Bolshevik underground. The model’s emphasis was on organising, 
and the Department for Agitation and Propaganda was established with CPSU’s 
Central Committee in the early 1920s (Samoilenko & Karnysheva, 2020: 193). 
The concept of “active measures”, however, was developed only after Stalin’s 
death to “include disinformation, propaganda, forgery and in some cases as-
sassination” (Brantly, 2021: 27). The agency in charge was the KGB First Chief 
Directorate’s Department D (later Department A, founded in 1959 and already 
producing forgeries and disinformation by 1961, employing about 300 staff by 
1983). Active measures involved methods such as forged documents, statements 
from Soviet-sponsored nongovernmental organisations, and dissemination of 
false or misleading reports in the foreign press to expand control and stimulate 
anti-Western movements, divide opponents, and disrupt their alliances (Brantly, 
2021: 33).

One of the most detailed scholars of Soviet propaganda, Barghoorn (1964), 
defined all “Soviet political communication” as propaganda, with two tendencies 
observed since Lenin’s time: 1) the messianistic promotion of Marxism–Lenin-
ism and 2) the “expedient” manipulative element, appealing to a broader non-
Marxist audience. Barghoorn grouped the techniques used in Soviet propaganda 
around the categories of organisational structures, campaign types, rhetorical 
stances, and argumentation. A classic example of their application is Operation 
Infektion: On 13 July 1983, the Soviet operatives published an article in the 
Indian newspaper Patriot, alleging that HIV was created in a secret American 
laboratory. This allegation, through a reference in a Soviet newspaper, was 
included in a report by East German scholars at a conference in Zimbabwe 
(Brantly, 2021 33–34). Thus, the case is a classic example of “information 
laundering” (Carrasco Rodríguez, 2020), distancing false information from its 
actual source to make it more believable, which we propose calling “source 
laundering”. Similar cases, such as allegations of children’s organ trafficking by 
the US, demonstrate the lasting impact of Soviet propaganda on public opinion 
in Russia and beyond (Brantly, 2021: 33–34.).
How does this compare with prescriptions in the KGB propaganda manuals 
available today? To make our analysis systematic, we used the analytical schema 
devised by Jowett and O’Donnell:

1.	 The ideology and purpose of the propaganda campaign
2.	 The context in which the propaganda occurs
3.	 Identification of the propagandist
4.	 The structure of the propaganda organization
5.	 The target audience
6.	 Media utilisation techniques



THE TRANSFORMATION OF PROPAGANDA 75

7.	 Special techniques to maximize effect
8.	 Audience reaction to various techniques

(Jowett & O’Donnell, 2018: 270)

Ideology and purpose

The ideology of Soviet propaganda is clearly Marxist–Leninist, as documented 
in previous research. However, one clear yet often ignored aspect is the realist 
perspective on international politics as a zero-sum game: “Weakening the capital-
ist countries and strengthening the international position of the countries of the 
socialist commonwealth and progressive forces in the world” (Anonymous, 1970: 
11). Furthermore, propaganda was not treated separately, but in combination 
with other methods such as active measures, initially defined as “offensive actions 
of the intelligence agencies of socialist states in all areas of their activities”, and 
later, simply as “all-sided support for bringing about the foreign policy objectives 
of the Soviet government” (Vladimirov & Bondarenko, 1989: 86).

The local context

The manuals recommend planning and undertaking any actions only after a 
thorough study of the local situation, providing examples of how an operation 
can be disrupted if carried out without proper knowledge. The local context’s role 
is obvious in the importance of tip-offs from the KGB operatives in their home 
country (Vladimirov & Bondarenko, 1989: 28). Other information is gathered 
from media monitoring and attending conferences and events.

Identification of the propagandist

Propaganda as part of active measures was carried out by KGB personnel but 
also recruited agents and trusted persons (using informal ties). Sometimes, locals 
could be used to spread the (dis)information unknowingly. By 1989, Service A 
was in charge of active measures and coordinating the work of other departments 
involved, such as the First Chief Directorate (PGU) and the Homeland Foreign 
Intelligence Department (the RT; Vladimirov & Bondarenko, 1989: 86). These 
departments then used legal Soviet organisations as a platform for their overseas 
work, such as the Soviet Committee on Cultural Relations with Compatriots 
Abroad. Therefore, the official position of the propagandist was crucial, as it 
defined his ability to carry out propaganda under the “flag” of his institution. 
It was also essential to be able to use the cover of “fake” organisations. A 1971 
manual openly dealt with podstava [a trap], sometimes created through estab-
lishing “a fake [fiktivnyi] agency or a publisher” (Anonymous, 1971: 15–16). 

The ideal propagandist is described as having a strong character, adaptable 
to any situation, able to convince people, subordinate them to his influence, and 



ROMAN HORBYK, YANA PRYMACHENKO, & DARIYA ORLOVA76

lead them. He must be unconditionally loyal, disciplined, and following the Soviet 
secret services’ instructions. Although the gender aspect appears interesting for 
further research, it is obvious that the main stake was put on men. Soviet and 
foreign researchers and academics are particularly identified as a resource for 
intelligence, active measures, and propaganda.

The structure of the propaganda organisation
Complex active measures are recommended as a combination of different meth-
ods and forms united by a single objective. Such campaigns should start with 
a specific problem definition which leads to the formulation of the aim and a 
selection of relevant methods. When it comes to information and media, the 
work is organised in what is called “the closed channel” (where the KGB acts 
under a false flag) and “the open channel” (where legal institutions work openly 
under their name). Soviet organisations and media can be incorporated into the 
KGB campaigns: “Part of the institutions, according to their functions, work on 
external propaganda on the same problems where the KGB carries out active 
measures” (Vladimirov & Bondarenko, 1989: 94). They are used in the KGB 
campaigns, yet the KGB does not repeat what they do; rather, it amplifies and 
extends the message through its closed channel.

The target audience

The 1989 manual defined the US, their allies, and China as key directions of 
interest. Recruiters were recommended to target students, researchers, media 
professionals, members of the military, and officials who spent time in the Soviet 
Union, not only because they can be a source of information, but also agents 
of influence in their home countries. Additionally, the focus was often on the 
people linked with the Soviet Union (resembling the aims of the Okhrana). As 
of 1968, according to KGB estimates, there were twelve million natives of the 
USSR abroad, most of whom lived in capitalist countries and did not participate 
in political life. They were to be the basis for the formation of the fifth column.

Even in 1971, active measures, compromising materials, and disinforma-
tion were proposed as key methods against the anti-Soviet emigres, while the 
pro-Soviet groups and individuals had to apply active measures targeting the 
host countries more broadly (Fabrichnikov & Ovchinnikov, 1968: 40–41). 
Teachers with Soviet roots at Harvard University, Columbia University, and 
what is described simply as “Massachusetts University” were approached as 
gatekeepers to alumni appointed to governmental and security jobs (Fabrichnikov 
& Ovchinnikov, 1968: 38).

The political emigration from Ukraine and the Baltic republics (Lithuania, 
Latvia, and Estonia) was especially active. Neutralising their influence through 
discreditation was among the tasks of Soviet propaganda. Émigré centres in the 
US, Canada, and Latin America were of primary interest; the KGB identified 
150 relatively large anti-Soviet émigré centres globally that published a total 



THE TRANSFORMATION OF PROPAGANDA 77

of 78 newspapers and magazines. The manuals promote using the propaganda 
capabilities of the so-called progressive, pro-Soviet émigré organisations to 
neutralise the anti-Soviet diaspora centres. Their total number in the West was 
estimated as smaller, only 55, and which printed a total of 27 publications. The 
instructions maintain that the solution to propaganda problems depended on 
the correlation of these two “camps” in each country.

Media utilisation techniques

There is no idea of the independent press in the KGB documents; the concept that is 
used when talking about the foreign media is “the bourgeois propaganda” or “the 
press and propaganda”. The core tenet is that there can be no independent media, 
only propaganda, which perfectly aligns with Lenin’s original press theory. In prac-
tice, the manuals cite cases where the Soviets managed to establish new influential 
organisations and parties by starting seemingly independent, critical newspapers that 
exposed corruption but were fully subsidised and controlled by the KGB.

The Soviet Committee for Relations with Compatriots Abroad organised radio 
broadcasting and exported many media materials, such as books, newspapers, 
magazines, brochures, and so on. Likewise, cultural products, such as exported 
Soviet music and films, served as tools of propaganda, as did visits by artists.

The authors characterised press conferences as “a sharp measure” and showed 
a great deal of media awareness, praising the authenticity of voice as a medium:

The advantage of this form of active measures is in the urgency of using the 
openings it provides. Besides, press-conferences are an ordinary matter for 
people living in capitalist countries and are considered there a sign of “democ-
racy”, the statements by press conference participants are trusted especially 
if it is taped and broadcast on the radio and the listeners recognize a familiar 
voice. (Fabrichnikov & Ovchinnikov, 1968: 74)

As an example, a high-profile defection of Kazymyr Dzhuhalo, the treasurer of 
the Organization of Ukrainian Nationalists (OUN), was amplified by a press-
conference, taped, broadcast, and published in the Committee media as well as 
provided to the Western media. The support campaign included a series of articles 
and a book, Behind the Curtains of the OUN Puppet Show. As a result, the 
reputation of the OUN suffered, and it lost the exposed members (Fabrichnikov 
& Ovchinnikov, 1968: 75).

Within the closed channel, directed information stood in contrast to disinfor-
mation (Vladimirov & Bondarenko, 1989: 82–83). Directed information can be 
understood as often true, though possibly incomplete or distorted, information 
that is delivered to a specific person, institution, or group with a specific purpose, 
in expectation that it will prompt a desirable action.

Disinformation, on the contrary, was defined as “covert propagation [prod-
vizhenie] to the adversary of invented [vymyshlennykh] information, specially 
prepared documents and materials in order to deceive him and motivate to such 
decisions and actions that would be meeting the interests of the Soviet state” 



ROMAN HORBYK, YANA PRYMACHENKO, & DARIYA ORLOVA78

(Vladimirov & Bondarenko, 1989: 86–87). The conceptual development is evi-
dent when compared with an earlier, more general definition of disinformation as 
“measures elaborated in advance and aimed at misleading the adversary on cer-
tain issues in a favourable direction for socialist countries” (Anonymous, 1970: 
74). There is also a notable evolution from a more limited understanding and 
use of disinformation targeting small groups of decision-makers (1960s–1970s) 
towards disinformation directed at entire societies (late 1980s). Disinformation 
was aimed at encouraging division between and within societies, disrupting their 
effort against the Soviet Union and influencing decisions (an overlooked aspect 
is the use of economic disinformation to procure lucrative trade deals). Contacts 
and trips could also be used to spread disinformation.

Disinformation is another major opportunity, even for the Soviet Committee:

For example, it is well known that the adversary’s special agencies and 
anti-Soviet émigré centers in their service very closely analyze articles in the 
newspapers published by the Soviet Committee and the content of its radio 
broadcasts. The adversary is aware that these newspapers publish information 
on life in the USSR more easily than the central press. They readily answer 
requests by the emigres to tell about this or that area in the Soviet Union. 
This creates rather favorable conditions so as to conduct disinformation 
measures through the Soviet Committee regarding the obscuring of the loca-
tion of crucial installations on the USSR territory, distracting the adversary’s 
attention etc. (Fabrichnikov & Ovchinnikov, 1968: 65–66)

On par with disinformation, active measures included exposing crimes and secret 
plans of the foe to compromise and undermine the enemy state, political, and cul-
tural institutions, particularly the émigré centres. Delivery methods could include 
virtually all available channels: personal conversations with decision-makers; 
propagation of directed information and disinformation; providing state, politi-
cal, and public leaders with curated documents; publishing newspaper articles, 
books, brochures, and leaflets by foreign authors; radio, television broadcasts, 
and interviews with notable figures, including scholars, to publicise the theses 
prepared in advance by Service A; and the inspiration of rallies, protests, and 
open calls on governments. Inauthentic compromising materials “unmasking” 
immorality and corruption, however, must be believable.

Active measures were carried out through agents recruited among foreigners and 
Soviet citizens and informally affiliated trusted persons. They also required technical 
means that altogether are termed as “active measures realization channels, […] the 
correct choice [of which] largely determines the overall success of the enterprise” 
(Vladimirov & Bondarenko, 1989: 88). Agents of influence were recruited among 
officials, politicians, public leaders, businesspeople, military, cultural figures, and 
academics. Particularly journalists and publishers were singled out as effective in 
influencing heads of state; others include religious figures, relatives, and children of 
foreign leaders who studied in the USSR. Embassies, including foreign embassies in 
the USSR, constituted “the official channel” for podstava [fake leaks]. 

One particular direction is disorganisation and discreditation of the émigré 



THE TRANSFORMATION OF PROPAGANDA 79

circles and organisations, particularly of the Independence Day celebrations 
of Ukraine, Belarus, and Lithuania. A curious example is a publication of an 
obituary for an old émigré with praise to create an impression he had been a 
KGB agent. Discreditation simultaneously had to support the positive promo-
tion of the Soviet Union. The methods comprised infiltration to create division 
and open discreditation through critique in the associated media, especially 
through accusations of ties to Western intelligence and open corruption. Fake 
documents must be “legalised” (i.e., laundered) in the West beforehand. Corrup-
tion and embezzlement were combined with operative and information work, 
for example, arranging a high-profile defection combined with document leaks 
and disinformation.

An exemplary case is the discreditation of Arvo Horm and Johannes Mihkel-
son, figures of the Estonian National Council in Sweden. The KGB published a 
brochure detailing Horm’s collaboration with American intelligence based on 
allegations by a Soviet Estonian, whom Horm was said to have attempted to 
recruit. A similar brochure was published on Mihkelson. From the brochures, the 
allegations spread to the Estonian newspapers and on television. An article about 
Horm, “Dead Souls from CIA”, was published in Komsomolskaya Pravda and 
republished by Finnish and Swedish newspapers (Fabrichnikov & Ovchinnikov, 
1968: 80–81). However, the effect was probably limited, as Horm and Mihkel-
son continued to be prominent figures in the leading positions of the diaspora.

Special techniques to maximise effect

The KGB manuals recommend a range of particular techniques to maximise the 
effects of propaganda. One method suggests planting information with members 
of foreign delegations so that the prepared theses are communicated to the target 
separately and in an increasingly nuanced way through a variety of individu-
als, both formally connected with the Soviet state and not, individually and in 
group, which enables planting the thesis in a conversation between seemingly 
independent agents as the target’s “own” observation. We propose calling this 
technique “planted inference”. The media materials are used only as a support 
for these theses, as a warm-up and a follow-up. The key effect was to lead the 
target to the conclusions that the KGB wanted as if through their own thought 
process. When planting directed information in this way, the agents must foresee 
questions about its source and contextualise it in the local media publications, 
open-source information, and so on, to increase the semblance of their expertise 
and authority (Vladimirov & Bondarenko, 1989: 95).

Likewise, techniques of disinformation included, besides mass media publications, 
the more believable staged “confidential” conversations in front of discovered enemy 
wiretapping devices, or, similarly, the loss of fake documents (deliberately expos-
ing them to theft or leak). This would increase the believability of disinformation.

The plausibility of disinformation and directed information was enhanced by 
creating multiple sources (compare with Operation Infektion above), “legalising” a 
forgery or false information. We propose calling this technique “source laundering” 



ROMAN HORBYK, YANA PRYMACHENKO, & DARIYA ORLOVA80

(compare with the less specific “information laundering”; Carrasco Rodríguez, 2020).
The authors were also concerned with counterpropaganda, which was mainly 

aimed at exposing the plans and agents of foreign intelligence services. The ex-
posing documents could be leaked as an abridged abstract, as a full text of the 
document, a published photocopy, or a full article.

Audience reaction

The aspect of audience reaction is discussed only in passing in the material. The 
main effort was to create a “smoking gun” effect and to make the opposite side 
justify itself, that is, to seize the strategic initiative. “A necessary work element 
in active measures is to determine the reaction to the performed operation” 
(Vladimirov & Bondarenko, 1989: 95), and here, the use of “operative-technical 
measures” (wiretapping, searches, etc.) and personal conversations was recom-
mended. 

Based on these, one can provisionally formulate the Soviet model of propa-
ganda as media-specific active measures, as illustrated in Figure 1.

FIGURE 1 The Soviet model of propaganda

Ideology and 
purpose

Marxism–Leninism
Zero-sum realism: weakening and 
dividing the enemy

Local context

 

Media monitoring

Attending conferences and events

Covert information from agents

The 
propagandists KGB (Service A)

PGU

RT

Legal Soviet organisations

Pro-Soviet organisations abroad

Structure

Open channel

Legal Soviet organisations

Pro-Soviet organisations abroad

Soviet and pro-Soviet publications

Closed channel

Operatives

Domestic agents

Foreign agents

Foreign agents of influence

Soviet and pro-Soviet publications

Independent foreign media



THE TRANSFORMATION OF PROPAGANDA 81

Media 
utilisation

Directed information, disinformation, 
discreditation

Personal communication

Press conferences

Books and brochures

Broadcasts

Special 
techniques

Networking 

Staged conversations

Staged leaks

“Planted inference”

“Source laundering”

Feedback

Counterpropaganda Exposing foreign networks

Evaluation

Media monitoring

Agent tip-offs

Wiretapping

Covert searches

Secondary Infektion: The neo-Soviet model of 
propaganda in use?
Secondary Infektion (SI) is a provisional name given to a centralised propaganda 
campaign discovered by security teams at Facebook, and later Twitter, and 
studied from a practical perspective by OSINT groups DFRLab and Graphika. 
On 6 May 2019, Facebook announced that they shut down 16 accounts, four 
pages, and one Instagram profile as elements of a “small network originating in 
Russia” (Nimmo et al., 2019). The name hints at the original Operation Infek-
tion due to a similar mode of operation (the difference being that the original 
Soviet campaign operation spread only one story, while the Secondary Infek-
tion campaign spread many; see Nimmo et al., 2019). Still, its original name (if 
there is a name) is unknown, as is the identity of the actor or actors behind it. 
However, evidence such as the digital forensic trace, the content (repeating the 
narratives by Russian officials and state media), and the characteristic language 
“accent” point out its origins in Russia. The earliest campaign materials, in re-
action to Euromaidan and Russian opposition, can be traced to early 2014. SI 
remained active until at least 2020, with the publishing intensity falling around 
2019 (when the operation was discovered). However, a Telegram channel associ-
ated with SI, Krit SBU (“SSU mole”, or “Security Service of Ukraine mole”) is 
still active and posting even today. Altogether, SI includes at least 2,642 items 
(articles, videos, and blog posts) published by the associated network of mostly 
single-use burner accounts connected to the campaign (Graphika, 2020). The 
key targeted countries appear to be Germany, the US, the UK, Francophone and 



ROMAN HORBYK, YANA PRYMACHENKO, & DARIYA ORLOVA82

Spanish-speaking countries, Sweden, Ukraine, and Russia (or Russian-speaking 
populations worldwide). Table 1 shows the materials dealing with the Nordic 
countries.

TABLE 1 Associated items in the SI Nordic subcampaign

Story No. 
of 
items

Date of 
publica-
tion

Langu-
age

Countries 
involved

Link to original item

Flight SK 1755: who 
needs false sensa-
tion?

4 11 Feb. 
2015

Swedish, 
German, 
English

Denmark, 
Sweden 

indymedia.org.uk/
en/2015/02/519460.html

Sweden is deman-
ded that expiation 
of collaboration 
with the Third Reich 
should b [sic]

3 24 Feb. 
2015

English Sweden indymedia.org.uk/en/regions/
world/2015/02/519609.html

Europe’s share of the 
Arctic Pie

8 19 May 
2015

English, 
Russian

Sweden indymedia.org.uk/
en/2015/05/520617.html

Valkampen börjar 
i Ukraina [The 
election campaign 
begins in Ukraine]

1 19 Aug. 
2015

Swedish Sweden pressbladet.se/articles/view/
valkampen-borjar-i-ukraina 

Schweden will nicht 
über Verbrechen 
der Söldner in der 
Ukraine erzählen 
[Sweden does not 
want to tell about 
crimes committed 
by mercenaries in 
Ukraine]

4 4 Sep. 
2015

German, 
English, 
Russian

Sweden de.indymedia.org/node/5699

#European Integra-
tion without the 
#EU. Nordic dream 
of Swedish natio-
nalists

4 15 Oct. 
2015

English Denmark, 
Finland, 
Iceland, 
Norway, 
Sweden,

beforeitsnews.com/eu/2015/10/
uropean-integration-without-the-
eu-nordic-dream-of-swedish-na-
tionalists-2592024.html 

Ärftlig sjukdom hos 
Kaczyński [Here-
ditary disease of 
Kaczyński]

1 26 Feb. 
2016

Swedish Sweden svenskpress.se/papers/pressbla-
det/articles/view/arftlig-sjukdom-
hos-kaczy-ski 

Carl Bildt: hovering 
between prison 
and the Ukrainian 
Premiership

15 11–14 
Mar. 
2016

Swedish, 
English, 
Russian

Sweden beforeitsnews.com/poli-
tics/2016/03/carl-bildt-hovering-
between-prison-and-the-ukrainian-
premiership-2785737.html

Sweden could have 
prevented terrorist 
attacks in Brussels!

16 23–28 
Mar. 
2016

Swedish, 
English, 
German, 
Russian

Sweden beforeitsnews.com/poli-
tics/2016/03/weden-could-have-
prevented-terrorist-attacks-in-
brussels-2790278.html 

Ukraina struntar i 
Nederländernas 
opinion [Ukraine ig-
nores Dutch opinion]

1 01 Apr. 
2016

Swedish Sweden svenskpress.se/papers/pressbla-
det/articles/view/ukraina-strun-
tar-i-nederlandernas-opinion



THE TRANSFORMATION OF PROPAGANDA 83

Arctic: The Ecologi-
cal Mercenaries

11 6 Apr. 
2016

English, 
Russian

Denmark homment.com/mstbfRAebq 

Terrorist threats at 
Eurovision 2016

8 27 
Apr.–3 
May 
2016

English, 
German

Sweden beforeitsnews.com/terro-
rism/2016/04/terrorist-threats-at-
eurovision-2016-2458464.html

Eurovision 2016 of-
fended Ukraine

2 23 May 
2016

English Sweden indymedia.org.uk/
en/2016/05/525191.html

Silence comman-
ded. People in Swe-
den are incensed by 
London’s pressure 
on scientists

10 4 Jun. 
2018

English, 
Spanish, 
Ukrainian

Sweden defendingthetruth.com/t/silence-
commanded-people-in-sweden-
are-incensed-by-londons-pressu-
re-on-scientists.66513/

Marine Le Pen and 
Russian hackers im-
prove The Sweden 
Democrats approval 
rating

15 21 Aug. 
2018

English, 
Ukrainian, 
French, 
Swedish

Sweden thestudentroom.co.uk/showth-
read.php?t=5536072

The Sweden Demo-
crats is suspected 
of DDoS attacks 
against opponent 
websites

11 4 Sep. 
2018

English, 
Spanish

Sweden homment.
com/3ymztMtVBO8svO2KVvxs#!

Ukraine ‘drowns’ The 
Sweden Democrats?

22 30 
Aug.–5 
Sep. 
2018

English, 
Spanish, 
French, 
Russian

Sweden playbuzz.com/item/a3546aad-
4fec-4d19-ad6e-9a837f8b0b4b

En Suecia proponen 
crear su propia “Co-
misión de Mueller” 
[In Sweden they 
propose to create 
their own ”Mueller 
Commission”]

16 1–16 
Nov. 
2018

Spanish, 
French, 
Ukrainian, 
Russian

Sweden globedia.com/suecia-proponen-
crear-propia-comision-mueller

Greenland. How 
Much Does a Deal 
with the Devil Cost?

2 5 Nov. 
2018

English Denmark indybay.org/newsi-
tems/2019/11/05/18827857.php

Ukraina tillverkar en 
bomb för Europa 
[Ukraine is making a 
bomb for Europa]

1 3 Dec. 
2018

Swedish Sweden facebook.com/Motpol/
posts/2186943094649097 

Ideology and purpose

In the sampled items, there are traces of Marxist–Leninist Soviet ideology, for 
example, in the occasional accusations of NATO and American imperialism or 
references to social inequality in the West. Still, these are rather marginal com-
pared with the realist zero-sum game perspective, implicitly seeking to weaken 
the target countries through divisions and infighting. The texts very often seek 
to undermine sympathy and support for Ukraine, portraying it as extremely cor-
rupt, criminal, threatening with its negligence of nuclear security, and meddling 



ROMAN HORBYK, YANA PRYMACHENKO, & DARIYA ORLOVA84

in the normal state of affairs in Europe (through politicising Eurovision or even 
election meddling). They also depict situations that can sow mistrust between 
Sweden and Poland (a false story on the Polish demands that Sweden atone for 
its WWII neutrality), the UK (a false story on London pressuring the Swedish 
government to conceal that Novichok poison was made in Sweden), and the US 
(false stories on the near-collision of a SAS flight with an unidentified plane, al-
leged to be from NATO). Similarly, they seek to discredit the Swedish state (such 
as falsely claiming that Sweden could have prevented terror attacks in Brussels 
because a known suspect lived in Stockholm) or fan discord within Sweden (e.g., 
made-up stories of integration failure, crimes by migrants, and election fraud).

The local context

The materials are somewhat attentive to the local context, as advised by the KGB 
manual. Items narrating the five core stories (out of 20) contain links to local 
media (e.g., Dagens Nyheter) and repurpose actual journalism, contextualising 
it within the disinformation context. Two of the stories display familiarity with 
core local institutions (e.g., the Tax Agency, Skatteverket, and its folkbokföring, 
or civil registration) and values (e.g., Swedish neutrality). Seven stories display 
a profound familiarity with the national political system; for example, the story 
alleging that Carl Bildt was going to be the next prime minister of Ukraine went 
into minute details of his biography, such as his activity during the conservative 
government formation in the 1970s and his publicly known contacts with the 
CIA around that time. Moreover, the situation and business activities of Bildt’s 
wife, Anna Maria Corazza Bildt, were correctly explained. Likewise, the story 
insinuating that Denmark was ready to sell Greenland to Trump demonstrated 
good knowledge of the local authorities in Greenland in addition to presenting a 
doctored document, presumably leaked from one of them. These examples point 
out the fact that the role of media monitoring is still very strong but also that 
insider information, such as tip-offs from experts and operatives, and possibly 
embassy staff, is used. This is in perfect sync with the Soviet-era KGB instructions.

The identification of propagandist

The identity of people behind SI remains undetermined, but the campaign is 
likely connected to either a state institution, such as an intelligence agency, 
or a closely related (quasi-)private entity, such as Yevgeni Prigozhyn’s Internet 
Research Agency or, later, the Patriot media holding, working in the outsource 
mode. It is worth noting that one of the most frequently used Russian websites 
in the 2014–2020 campaign now openly advocates for Prigozhyn as a politi-
cal figure in 2023, raising the question of whether Prigozhyn’s assets did play 
a role. The overall Russian attribution is based primarily on Facebook’s own 
digital forensics, and, while it is impossible to verify without access to the 
backend data, there is little reason to doubt this conclusion, especially in light 
of contextual evidence, such as coincidence with Russian strategic narratives 



THE TRANSFORMATION OF PROPAGANDA 85

and typical linguistic mistakes (struggle with articles, lack of idiomatic writing, 
direct translations of Russian idioms, etc.). Mistakes abound in all the languages 
used, including French, Spanish, Swedish, and Ukrainian, but not in Russian.

The structure of the campaign

SI involved the use of the closed channel (because of the secrecy, illegality, and 
the use of fake personas to seed disinformation), which strengthens identifica-
tion with the Russian intelligence agency. Domestic and foreign operatives were 
likely involved, but the materials were published using “alternative media”, 
blogs, and citizen journalism. Typical platforms to plant disinformation included 
the citizen-journalism websites Medium (www.medium.com) and Nyhetsverket 
(www.nyhetsverket.se), the alternative media platform Indymedia UK (www.in-
dymedia.org.uk), and the right-wing alternative platform Before It’s News (www.
beforeitsnews.com). At the same time, the operatives used the opportunities of 
commercial self-publication platforms, such as Pressbladet (www.svenskpress.
se) where anyone can publish for a fee. Another interesting alternative included 
Homment (www.homment.com), a free German tool that allows creating anony-
mous web pages. These original “seeds” were then cross-referenced by several 
personal blogs based on WordPress (such as the German-language Politgraben) 
and LiveJournal (e.g., the Russian bloger_nasralny), creating a mirror hall of 
sources, and then shared by social media accounts on Facebook, Twitter, and 
Instagram. Many items were published on Reddit and even as questions-and-
answers on Quora; others were posted to general interest web forums. This 
clearly deviates from the KGB manual and likely represents an attempt to adapt 
to a hybrid media system. At the same time, we are dealing with partial material. 
These acts were likely complemented by simultaneous operations through the 
open channel, such as publicly unsuspected agents of influence who could seed 
similar narratives in the independent press and the legal Russian organisations 
such as media Sputnik and Russia Today. 

We have noted similarities in the narrative between five out of twenty unique 
SI stories and reports by Russia Today published at the same time. Especially 
resilient is interest in the Arctic security and energy resources, even though direct 
parallels are hard to find. At the same time, there are clear parallels between SI 
and Russia Today in Carl Bildt’s speculated Ukrainian prime minister job, the 
false “Swedish lead” in the Skripal poisonings, and the story on the petition to 
strip Ukraine of victory in the 2016 Eurovision Song Contest (the latter seems to 
originate in the same source). Additionally, Kragh and Åsberg (2017) analysed 
the presence of forgeries in the now-defunct Swedish edition of the Russian 
Sputnik news agency. Compared to the list of 26 forgeries published by the 
website in 2015–2016 that they found, 9 of 17 forgeries in the SI Nordic sample 
were reported by Sputnik. Therefore, we can be certain that the SI operations 
via closed channel were complemented by open channel operations (especially 
via Sputnik), in accordance with the KGB advice.



ROMAN HORBYK, YANA PRYMACHENKO, & DARIYA ORLOVA86

TABLE 2 The overlap between SI, Sputnik, and Russia Today
SI forgeries (date published) Sputnik forgeries* (date pu-

blished)
Russia Today publica-
tions (date published)

– Party of Swedes interview with 
Right Sector leader Dmytro Yaro-
sh (17 Dec. 2014)

–

Flight SK 1755: who needs 
false sensation? (11 Feb. 2015)

Near SAS plane collision in 
airspace was NATO’s fault, not 
Russia’s (13 Feb. 2015)

–

– Sweden’s secret military aid to 
Ukraine (21 Feb. 2015)

–

Sweden is demanded that 
expiation of collaborationwith 
the Third Recih should b [sic] 
(24 Feb. 2015)

Poland demands explanation 
regarding Swedish–German 
cooperation in World War II (25 
Feb. 2015)

–

Europe’s share of the Arctic 
Pie (19 May 2016)

– –

– Ukraine seeks nuclear weapons 
(18 Jul. 2015)

–

– Pro-EU party in Ukraine is ex-
tremist (24 Jul. 2015)

–

Valkampen börjar i Ukraina 
[The election campaign begins 
in Ukraine]  (19 Aug. 2015)

Swedish PR-firm Kreab supports 
Poroshenko (19 Aug. 2015)

–

Schweden will nicht über 
Verbrechen der Söldner in 
der Ukraine erzählen [Sweden 
does not want to tell about 
crimes committed by merce-
naries in Ukraine] (4 Sep. 2015)

Swedish cover-up of Ukrainian 
war crimes (2 Sep. 2015)

–

– Sionist Kyiv seeks European far 
right’s support (7 Oct. 2015)

–

– New Maidan in Moldova (21 Oct. 
2015)

‘Right wing practicing 
violence in Ukraine no 
mystery to anyone’ (1 Sep. 
2015)

– OSCE hides Ukrainian corruption 
problem (25 Oct. 2015)

–

#European Integration without 
the #EU. Nordic dream of Swed-
ish nationalists (15 Oct. 2015)

Swedish nationalists seek EU alter-
native (15 Oct. 2015)

–

– Terrorism needs to be defeated (17 
Nov. 2015)

–

– Germany supports Kurds against 
Turkey (25 Dec. 2015)

Thousands in Germany 
protest Turkish crackdown 
on Kurds [Video] (27 Dec. 
2015)

– Money is more important than 
security (30 Dec. 2015)

–



THE TRANSFORMATION OF PROPAGANDA 87

– Indonesia supports the Islamic 
State (15 Jan. 2016)

–

– Migrants and the end of Europe 
(26 Jan. 2016)

–

– UK ferments unrest in Middle East 
(29 Jan. 2016)

–

Ärftlig sjukdom hos Kaczyński 
[Hereditary disease of Kaczyński] 
(26 Feb. 2016)

Kaszynski is mentally ill (24 Feb. 
2016)

–

– Sweden supports the Islamic State 
(3 Mar. 2016)

–

Carl Bildt: hovering between 
prison and the Ukrainian Premi-
ership (11–14 Mar. 2016)

– Carl Bildt’s ominous 
‘advice’ on Ukraine (8 Feb. 
2016)

Sweden could have prevented 
terrorist attacks in Brussels! 
(23–28 Mar. 2016)

Sweden did not prevent terror at-
tack in Brussels (29 Mar. 2016)

Alleged Brussels & Paris 
attacks accomplice was 
integration poster boy 
in documentary (16 Apr. 
2016)

Ukraina struntar i Nederländer-
nas opinion [Ukraine ignores 
Dutch opinion] (1 Apr. 2016)

Ukraine disregards the Dutch EU-
referendum (1 Apr. 2016)

Ukraine’s EU bid: Dutch 
PM says ‘ratification can’t 
go ahead’ as Kiev says 
‘nothing has changed’ (7 
Apr. 2016)

– Dutch referendum on Ukrainian 
EU association agreement (11 Apr. 
2016)

Referendums not part of 
parliamentary democracy, 
Luxembourg FM says after 
Dutch vote on EU/Kiev 
deal (11 Apr. 2016)

Terrorist threats at Eurovision 
2016 (27 Apr.–3 May 2016)

Swedish security threat at Eurovi-
sion 2016 (28 Apr. 2016)

–

Eurovision 2016 offended 
Ukraine (23 May 2016)

– Euro-revision? Over 
300,000 sign petition 
demanding recount for 
Eurovision 2016 Song 
Contest (17 May 2016)

– NATO to undermine the UN (10 
June 2016)

–

– Savchenko next UN General Secre-
tary (19 Jul. 2016)

–

Silence commanded. People 
in Sweden are incensed by 
London’s pressure on scientists 
(4 Jun. 2018)

– Still multiple leads in Skri-
pal poisoning case, says 
Scotland Yard (5 Jun. 2016)

Marine Le Pen and Russian 
hackers improve The Sweden 
Democrats approval rating (21 
Aug. 2018)

– –

The Sweden Democrats is sus-
pected of DDoS attacks against 
opponent websites (4 Sep. 2018)

– –



ROMAN HORBYK, YANA PRYMACHENKO, & DARIYA ORLOVA88

Ukraine ‘drowns’ The Sweden 
Democrats? (30 Aug.–5 Sep. 
2018)

– –

En Suecia proponen crear su 
propia ”Comisión de Mueller” 
(1–16 Nov. 2018)

– –

Greenland. How Much Does a 
Deal with the Devil Cost? (5 Nov. 
2018)

– –

*based on Kragh & Åsberg, 2017

Media utilisation and special techniques
The SI campaign heavily leaned towards disinformation. The materials were 
adapted for the online environment, yet the text form dominated, often following 
the model of a journalistic article. In two cases, the core story was written as a 
blog, and in one case, it was in video form. The method provided for planting the 
initial information, often with a forged document, via pseudonymous accounts 
always used only once, to be referenced by other publications (often in other 
languages) on the same or the next day, and then shared by the associated social 
media accounts in the span of one to three days. Due to the high operational secrecy 
(unique accounts used only once without a possibility to develop any following), 
the content almost never went viral and remained obscure. Very few stories went 
beyond the Russian networks, but at least one was seeded with the far right in 
Germany and continued to be referred to on social media (Nimmo et al., 2019).

Out of 20 core stories in the Nordic sample, 13 featured a forged document, 
often an internal government memo or a formal letter on letterhead, for exam-
ple, an epistle from then President of the European Commission Jean-Claude 
Juncker to the Swedish minister of foreign affairs at the time, Margot Wallström, 
strong-handing Sweden to support Brussel’s inclusion in the Arctic Council. The 
argument structure was typically built around a “revelation”, exposing and 
unmasking a certain conspiracy by powerful and egocentric actors, often the 
US, NATO, and the European Union. Fourteen unique stories contained this 
“exposing” tool (identified as a key argument by Barghoorn, 1964). Some of 
these “revelations” concern the alleged enemy’s (the US or NATO) operative 
network, disinformation, or propaganda operation and can count as “coun-
terpropaganda”. Even blog posts can be forged, such as a 2018 fake blog post 
appearing to be posted by Carl Bildt, which called for setting up an equivalent 
of the Mueller commission in Sweden to investigate Russian election meddling. 
The fake text was photoshopped onto a screenshot of a real blog post that Bildt 
had published about Syria, although the makers negligently forgot to change the 
original headline (see Mogano, 2018).

The most interesting case concerns Ukraine’s alleged meddling in the 2018 
Swedish general election. It started unusually when a series of 13 articles were 
published on 21 August 2018 by English-language, French, and Ukrainian SI 



THE TRANSFORMATION OF PROPAGANDA 89

assets. They all alleged that the Sweden Democrats political party was obtaining 
help from Russian hackers and Marine Le Pen to win the forthcoming election 
through fraud. The articles were very critical of Russia, Le Pen, and the Sweden 
Democrats. They were followed by eleven articles in English and Spanish telling 
the core story of Sweden Democrats launching major DDoS attacks against rival 
parties. The articles stated that the Swedish Civil Contingencies Agency (MSB) 
was investigating the party figure Linus Bylund; again, these materials were 
hypercritical of Russia and Sweden Democrats. However, on 30 August, a new 
series of 22 articles was launched exposing a staged “leak” of a forged memo 
from the office of Ukrainian Prime Minister Volodymyr Groysman. The “memo” 
detailed a plan to help “our allies”, the Swedish Social Democratic government, 
by launching an online disinformation campaign against Sweden Democrats 
and Russia. Thus, the main purpose of the first two batches of Russia-critical 
articles was to create false “evidence” of Ukraine’s disinformation meddling 
in the Swedish election, while also contributing to the general suspicion and 
confrontation in society, mistrust of Ukraine, and possibly whitewashing the 
Russian meddling scandal in the US by “normalising” it or deflecting from it 
(“but Ukraine is meddling in Sweden!”).

We have considered the SI campaign, finding major continuities with the 
Soviet model but also certain differences. How should these continuities and 
discontinuities be understood?

Discussion: From the art of propaganda to the mass 
market?
The Soviet model of propaganda was not static and developed, from the roots 
in tsarist repressive organs and the Marxist–Leninist theory of the press, to the 
modus operandi of “active measures” by the 1960s, taking a highly detailed 
and sophisticated form by the late 1980s. It was media-conscious and concerned 
with choosing the right channel; its main focus was achieving impact through 
leveraging both directed information and disinformation via different channels, 
particularly defined as open (legal) and closed (illegal). The information work 
was implicitly divided into passive (obtaining information) and active (applying 
information), hence “active measures”, while the emphasis rested on the seam-
less blending of propaganda and operative work. For the KGB, propaganda 
was not thought of separately from intelligence and active measures: Personal 
communication, press conferences, broadcasts, articles, books, and brochures 
were all used simultaneously with academic exchanges and cultural events to 
promote the Soviet image and discredit and divide the enemies at the same time.

The Soviet model of propaganda as an instrument in the active measures 
toolkit continues in post-Soviet Russian propaganda as practised in the 2010s 
and until now. Even on a personal level, there are continuities of old Soviet 
professionals spearheading Russian influence campaigns in the 2010s. Of all the 
core elements we identified, most remain, in practice, little changed, especially 
when it comes to adapting the materials to the local context (through media 



ROMAN HORBYK, YANA PRYMACHENKO, & DARIYA ORLOVA90

monitoring, insider observations, and tip-offs) and delivering disinformation, and 
counterpropaganda, such as exposing the alleged enemy networks, in a com-
plex closed channel. Special techniques include staged leaks, forgeries, planted 
inference, and source laundering. Setting up fake personas (impersonators or 
organisations) is still very relevant. All these major principles were developed 
by the KGB and only slightly adapted to new realities; so, for example, planted 
inference can be organised online by planting different pieces of the narrative 
separately, allowing the audience to “make their own conclusion” by assembling 
the bits of the puzzle. Most stories are constructed in such ways as to create 
tensions between Western countries; fuel racial, religious, and ethnic hatred; and 
discredit Ukraine, which the KGB toolkit also emphasised. Composite stories 
blending forgery with some facts (often quite a lot of them) are equally typical 
for both Soviet and contemporary Russian propaganda, enhancing its plausibility.

At the same time, there are aspects that did not adapt so well, making the 
assumption of today’s Russian propaganda “simply a continuation” of the Soviet 
policies less tenable (Fedchenko, 2016: 156). Marxism–Leninism has only a very 
niche appeal today, although traces or certain aspects may remain. At the same 
time, the pessimistic perspective on international relations “combined with an 
extremely self-centered world outlook, which views any accretion of strength to 
a rival power as a grave threat to Soviet security” (Barghoorn, 1964: 84) deeply 
characterises the perspective of the Kremlin regime and its propagandists, just 
like in the Soviet era. A sense of moral superiority is derived from the perceived 
defensiveness of Russian disinformation, whereas in the Soviet time, it was 
justified as deceiving the enemies of the working class (Fedchenko, 2016). The 
defensiveness, however, was already present in the KGB manuals.

A striking dissimilarity seems to be the target groups. While the Soviet propa-
ganda prioritised decision-makers and high-profile experts, researchers, and jour-
nalists, the SI material seems to target fringe ideologies and conspiracy theorists. 
However, since our analysed scope of the SI campaign is certainly only one part 
of a bigger operation, we may be limited by the material’s character here. It is 
in line with what the contemporary Russian propagandist, Darya Dugina, who 
was killed in a car bombing in August 2022, wrote on “mental mapping” as 
a new model of “non-classical” “network warfare”, whereby “mind control” 
becomes the decisive factor. It is possible only through apprehending the recep-
tion, “therefore different population groups are translated different information 
flows that should produce a synergetic output”; this model is employed equally to 
one’s own society, the enemy society, and neutral societies (Dugina, 2022: n.p.).

Further differences were previously noticed in the generous budgets and the 
abuse of the relative openness of Western media, unlike in the Cold War era 
(see Van Herpen, 2016: 3). Organisationally, the SI campaign yielded limited 
evidence for using directed information or influence agents. However, this may 
be an artefact of the campaign’s material, where personal communication or 
networking is not recorded. The Graphika database, while extensive, may be 
incomplete, and the fact that books, brochures, and press conferences (all recom-
mended by the KGB) were out of this specific campaign’s scope does not mean 



THE TRANSFORMATION OF PROPAGANDA 91

that they remained unused. On the contrary, one must remember that the KGB 
instructed its personnel in an integrated use of different channels and media, 
united with a single objective in each active measures campaign. It is plausible 
that the SI campaign, like an iceberg, has this invisible part going well beyond 
the limits of this article.

There is, however, strong evidence that the SI campaign aimed at the Nordic 
countries was amplified through the open channel. One of our significant findings 
is that most of the SI forgeries (9 out of 13) were cited by the Swedish edition of 
Sputnik (Kragh & Åsberg, 2017), and there are also parallels with the material 
on Russia Today. Owing to this “legalisation”, some forgeries even found their 
way to the mainstream Swedish media, for instance, when allegations of Carl 
Bildt becoming the prime minister of Ukraine were cited in Dagens Nyheter 
(Holender & Carlsson, 2016). Thus, we can link the SI campaign with open 
Russian operations under its own flag, and we can consider Sputnik, Russia 
Today, and the SI forgeries and disinformation as parts of a single, centralised, 
and coordinated operation.

Contextually, other forms of open channel work are inherited from the USSR. 
For example, the Soviet Committee on Cultural Relations with Compatriots 
Abroad continues in the form of Rossotrudnichestvo, supporting such organi-
sations as the Union of Russian Associations in Sweden [Ryska riksförbundet i 
Sverige]. Local “trusted persons” are identified and recruited via Russian institu-
tions and cultural initiatives abroad and at home, such as the Valdai Discussion 
Club. Soft power redefined as “hard power in a velvet glove” (Van Herpen, 2016: 
10) is practiced through Western public relations firms, or even the purchase of 
Western media such as Independent and France Soir, spearheaded by political 
corruption and lucrative energy deals.

There remains a question of audience feedback analysis that we could not 
study directly here, which is also related to the issue of the SI campaign’s ef-
fectiveness and overall purpose. The discoverers of the SI campaign noticed the 
lack of virality and overall impact despite its industrial scale: operating regularly, 
consistently, and systematically throughout several years in several languages. 
Surely, Soviet propaganda was also often ineffective (see the case of Horm and 
Mihkelson above). The working standards may have deteriorated (evident in 
sloppy stylistic quality and mistakes in the texts), hinting at the imitation rather 
than continuation of the Soviet model. However, it is equally possible that the 
impact on mainstream media or public opinion was not the main purpose, as 
earlier researchers noted, raising the possibility that the campaign was used to 
identify and recruit new agents.

Whatever its actual purpose, the areas of uncertainty outlined here remain 
key directions for future research. As of now, there can be several explanations 
for the campaign’s lack of reach:

1.	 it was a poorly executed attempt at viral influence;
2.	 the very project was fake, aiming to use up the “active measures” budget 

by an organisation like Prigozhyn’s media holding;



ROMAN HORBYK, YANA PRYMACHENKO, & DARIYA ORLOVA92

3.	 its purpose was to create the semblance of a disinformation campaign to 
frighten Western policy-makers;

4.	 rather than aiming for “big impact”, its objective was “small impact” 
– influencing and revealing a small number of individuals who could be 
recruited as potential operatives;

5.	 or it was used to communicate with already recruited agents conveying 
talking points or even coded messages (as the KGB did in the press).

One of the sharper contrasts between the KGB recommendations and the con-
temporary Russian practice is in the meticulous work that the Soviet generals 
and colonels insisted must be put into active measures versus the mass, almost 
“spamming” approach of the SI practitioners. Whereas successful propaganda, 
as considered by the KGB, was an individual work of art by operatives with 
profound expertise and a sophisticated and creative approach, the SI mill churn-
ing out new forgeries in a dozen languages marks a transition to a mass mar-
ket. Therefore, its poor style and linguistic mistakes (e.g., leaving mismatching 
headlines when photoshopping new text) can be explained by the fragmented 
environment. In a fragmented and hybrid media system, it makes much less sense 
to invest a lot of effort in a small number of high-quality artefacts. Unlike in 
the mass media society, where strong gatekeeping and agenda-setting functions 
of a few dominant news organisations guaranteed exposure for a well-made 
forgery, today, any such product is more likely to be buried under petabytes 
of constant updates, no matter its quality. This is not without some positives, 
as the propagandist need not recruit influencers among experts and journalists 
as much as before to gain access. Social media, alternative media, and citizen 
journalism have lowered the entry cost – but also decreased the expected ef-
fectiveness. Therefore, fragmentation motivates the propagandist to invest in a 
greater number of cruder interventions that can have a chance at impact as a 
critical mass. The poorly predictable laws of virality provide incentive to put 
out a lot of content, hoping that perhaps one story will take off. The propagan-
dist must limit aspirations, being content with influencing small groups rather 
than societies at large, hoping that these will influence divisions, emotions, and 
behaviours in the mainstream. 

Finally, what can we say about propaganda as a concept and its transforma-
tion from the 1960s to the 2010s? The core elements of most definitions certainly 
remain in the Soviet–Russian case: centralised organisation, strategic character, 
and quest for impact. We would like to draw attention to the interesting formula-
tion used in the KGB manuals: prodvizheniye informatsii (literally, “advancing 
the information”, used with dative komu, “to whom”). It can be translated as 
“propagating information to whom”, “promoting it with whom”, or more idi-
omatically, “feeding the [directed or dis]information to the enemy” (compare 
with Dugina’s “mental mapping” and “mind control”). Such concepts suggest 
a practice where certain information, such as a fact, allegation, interpretation, 
or narrative, is continuously “fed” to the target until it is fully advanced to its 
perception and accepted, possibly as one’s own (compare with “planted infer-



THE TRANSFORMATION OF PROPAGANDA 93

ence”). Further conceptual nuances concern specific features of the Russian 
style of propaganda, such as its covertness, its negativity, and destructiveness 
(aiming to divide, discredit, and weaken), and its artificiality. Intertwined with 
the operative work, both Soviet Cold War and Russian propaganda have been 
conceived and designed as inorganic, inauthentic interventions. This element of 
artificial intervention is still a largely overlooked component of propaganda.

References
Anonymous. (1970). Osnovnyie napravleniya i ob”ekty razvedyvatel’noy raboty za rubezhom 

[Principal directions and objects in overseas intelligence work]. 
Anonymous. (1971). Razoblacheniye podstav protivnika v protsesse razrabotki lits, 

predstavliayushchikh razvedyvatel’nyi interes [Exposing the enemy’s frame-ups in the process 
of developing persons of intelligence interest]. 

Barghoorn, F. C. (1964). Soviet foreign propaganda. Princeton University Press.
Bolin, G., Jordan, P., & Ståhlberg, P. (2016). From nation branding to information warfare: The 

management of information in the Ukraine–Russia conflict. In M. Pantti (Ed), Media and the 
Ukraine crisis: Hybrid media practices and narratives of conflict (pp. 3–19). Peter Lang.

Bolin, G., & Ståhlberg, P. (2023). Managing meaning in Ukraine: Information, communication and 
narration since the Euromaidan Revolution. MIT Press.

Brantly, A. F. (2021). A brief history of fake: Surveying Russian disinformation from the Russian 
Empire through the Cold War and to the present. In C. Whyte, T. A. Thrall, & B. M. Mazanec 
(Eds.), Information warfare in the age of cyber conflict (pp. 27–41). Routledge.

Carrasco Rodríguez, B. (2020). Information laundering in the Nordic-Baltic region. NATO Strategic 
Communications Centre of Excellence.

Dugina, D. (2022). Mental’nye karty i ikh rol’ v setevykh voynakh [Mind maps and their role in 
network wars]. LiveJournal. https://colonelcassad.livejournal.com/7813467.html 

EUvsDisinfo. (2019, July 8). Operation Secondary Infektion: The DFRLab exposes a new Russian 
influence campaign. 								      
https://euvsdisinfo.eu/operation-secondary-infektion-the-dfrlab-exposes-new-russian-influence-
campaign/ 

Fabrichnikov, A. A., & Ovchinnikov, I. A. (1968). Ispolzovaniye Sovetskogo Komiteta po kul’turnym 
sviaziam s sootechestvennikami za rubezhom v razvedyvatel’noy rabote [The use of opportuni-
ties presented by the Soviet committee on cultural ties with compatriots abroad in intelligence 
work]. M.: KGB, 101 Krasnoznamennaya Shkola, Nauchno-izdatel’skiy otdel.

Fedchenko, Y. (2016). Kremlin propaganda: Soviet active measures by other means. Sõjateadlane: 
The Estonian Journal of Military Studies, (2), 141–170.

Graphika. (2020). Secondary Infektion: Executive summary. 				  
https://secondaryinfektion.org/report/executive-summary/

Haigh, M., & Haigh, T. (2020). Fighting and framing fake news. In P. Baines, N. O’Shaughnessy, 
& N. Snow (Eds.), The Sage handbook of propaganda (pp. 303–322). Sage.

Holender, R., & Carlsson, M. (2016, January 26). Ryska medier: Bildt kan bli minister i Ukraina 
[Russian media: Bildt can become a minister in Ukraine]. Dagens Nyheter. 			
https://www.dn.se/nyheter/varlden/ryska-medier-bildt-kan-bli-minister-i-ukraina/ 

Horbyk, R. (2015). Little patriotic war: Nationalist narratives in the Russian media coverage of the 
Ukraine-Russia crisis. Asian Politics & Policy, 7(3), 505–511.

Horbyk, R., Löfgren, I., Prymachenko, Y., & Soriano, C. (2021). Fake news as meta-mimesis: 
Imitative genres and storytelling in the Philippines, Brazil, Russia and Ukraine. Popular Inquiry, 
5(1), 30–54. http://urn.fi/URN:NBN:fi:aalto-2021112410434

Interpreter. (2018, November 1). KGB training manuals revealed. Interpretermag.com. 		
https://www.interpretermag.com/kgb-training-manuals-revealed/ 

Jowett, G. S., & O’Donnell, V. (2018). Propaganda and persuasion. Sage.
Kragh, M., & Åsberg, S. (2017). Russia’s strategy for influence through public diplomacy and active 

measures: The Swedish case. Journal of Strategic Studies, 40(6), 773–816.
Lasswell, H. (2015). Propaganda technique in the World War. Coachwhip Publications. (Original 

work published 1927)

https://euvsdisinfo.eu/operation-secondary-infektion-the-dfrlab-exposes-new-russian-influence-campaign/


ROMAN HORBYK, YANA PRYMACHENKO, & DARIYA ORLOVA94

Lenin, V. (1961). What is to be done? In V. Lenin, Collected works (Vol. 5) (pp. 347–530). Foreign 
Languages Publishing House. (Original work published 1902)

Lipman, M. (2014). Russia’s nongovernmental media under assault. Demokratizatsiya, 22(2), 179.
Mogano, N. (2018, November 16). En Suecia proponen crear su propia “Comisión de Mueller” [In 

Sweden they propose to create their own “Mueller Commission”]. Globedia. 		
http://globedia.com/suecia-proponen-crear-propia-comision-mueller

Nimmo, B., Buziashvili, E., Sheldon, M., Karan, K., Aleksejeva, N., Bandeira, L., Andriukaitis, L., 
& Hibrawi, R. (2019, June 22). Top takes: Suspected Russian intelligence operation. Medium. 
https://medium.com/dfrlab/top-takes-suspected-russian-intelligence-operation-39212367d2f0 

Paul, C., & Matthews, M. (2016). The Russian “firehose of falsehood” propaganda model. Rand 
Corporation, 2(7), 1–10.

Paul of Aleppo. (1836). The travels of Macarius, patriarch of Antioch. Oriental Translation Fund 
of Great-Britain and Ireland.

Samoilenko, S. A., & Karnysheva, M. (2020). Character assasination as modus operandi of Soviet 
propaganda. In P. Baines, N. O’Shaughnessy, & N. Snow (Eds.), The Sage handbook of 
propaganda (pp. 189–204). Sage.

Sanovich, S. (2017). Computational propaganda in Russia: The origins of digital misinformation 
[Computational propaganda research project: Working paper 2017/3]. 			 
http://www.philosophyofinformation.net/wp-content/uploads/sites/89/2017/06/Comprop-Russia.pdf 

Scheier, M. (2012). Qualitative research analysis in practice. Sage.
Van Herpen, M. H. (2016). Putin’s propaganda machine: Soft power and Russian foreign policy. 

Rowman & Littlefield.
Vladimirov, V. M., & Bondarenko, Y. A. (1989). Politicheskaya razvedka s territorii SSSR [Political 

intelligence from the USSR territory]. M.: NIRIO, Krasnoznamennyi institut KGB imeni Yu.V. 
Andropova.

© 2023 Respective authors. This is an Open Access work licensed under the terms of the Creative Commons 

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public licence (CC BY-NC-ND 4.0). To view a copy 

of the licence, visit https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/


	The transformation of propaganda
	Abstract
	Introduction
	What is propaganda? The conceptual foundation
	What do we really know about the Soviet roots of Russian propaganda?
	Material and methods
	The Soviet model of propaganda
	Ideology and purpose
	The local context
	Identification of the propagandist

	The structure of the propaganda organisation
	The target audience
	Media utilisation techniques
	Special techniques to maximise effect
	Audience reaction

	Secondary Infektion: The neo-Soviet model of propaganda in use?
	Ideology and purpose
	The local context
	The identification of propagandist
	The structure of the campaign

	Media utilisation and special techniques
	Discussion: From the art of propaganda to the mass market?
	References



