
 186 

О.В. Молчанова  

Національний університет 

«Києво-Могилянська академія» 

 

ПІДПІЛЬНІ ВИДАННЯ КИТАЮ (1919-1949 рр.):  

ОСОБЛИВОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ, ТЕМАТИКА,  

РЕДАКТОРСЬКИЙ СКЛАД 

 

Травень 1919 р. в Китаї позначився масовими протестами проти рішень Паризької ми-

рної конференції, і зокрема – проти передачі Японії колишніх німецьких концесій в Шан-

дуні. Тисячі пекінських студентів вийшли на вулиці столиці, і вже за короткий час у «русі 

4 травня» брали участь вже кілька мільйонів чоловік під гаслом «Китай належить ки-

тайцям». На хвилі революційно-демократичного піднесення за півроку засновується по-

над 200 періодичних видань лівого та ліворадикального спрямування. Серед них своєї 

полемічністю вирізнявся журнал «Сінь ціннянь»
1
 («Нова молодь»), що стало особливо 

помітним після того, як до його керівництва прийшов професор пекінського університету 

Лі Да-чжао, який і розпочав на його шпальтах пропаганду марксизму. В 1920 р. у ньому 

була уміщена ціла низка матеріалів, в яких обстоювались основні постулати вчення Мар-

кса-Леніна. Апологетика комуністичних ідей в журналі розколола редакцію – один з чі-

льних її співробітників Ху Ші навіть запропонував припинити його видання, що б дозво-

лило на його думку перегородити шлях більшовицькій течії, але не знайшов розуміння у 

інших членів редакції. 

Прагнучи охопити максимально широку читацьку аудиторію Лі Да-чжао організував, 

щоправда на нетривалий час, й видання в Пекіні газети «Мейчжоу пінлунь» («Щотижне-

вий огляд»). Ця газета відіграла роль пролетарської «агітки», публікуючи велику кіль-

кість матеріалів про комуністичні перетворення в «Країні Рад». Разом з тим, на її шпаль-

тах уміщувались й загальнодемократичні гасла, зокрема заперечувалась практика таємної 

дипломатії та стверджувався принцип національного самовизначення китайців. Певною 

мірою під впливом цієї газети почали засновуватися аналогічні видання в інших китайсь-

ких містах, у т.ч. й в м. Сянцзян (провінція Хунань) – «Санцзян пінлунь»
2
, яка була засно-

вана заходами випускника вчительської семінарії Мао Цзедуна
3
. Після закриття газети 

колишній її головний редактор не залишився без діла, а продовжив свої журналістські 

«пошуки» в Шанхаї, видаючи з листопада 1920 р. і до липня 1921 р. щомісячник «Гунгань 

дан» («Компартія»). Публікуючи на сторінках журналу переклади статей Леніна, Мао 

доводив доцільність запозичення для Китаю російського досвіду, пропонуючи прищепи-

ти ідеї більшовизму на місцевому ґрунті. Поширенню більшовицьких ідей в Китаї сприя-

ла ще низка видань – журнальний додаток до шанхайської газети «Міньго жібао» («Рес-

публіка»)
4
, що видавався під назвою «Цзюсу» («Свідомість»), робітничі листки «Лаоду-

нінь» («Слава праці») в Пекіні, «Лаодуншен» («Голос праці») в Кантоні та ін. 

Після створення Комуністичної партії Китаю (КПК) в липні 1921 р. її керівництво до-

клало всіх зусиль для заснування органу ЦК партії – щотижневика «Сяндао» («Керів-

ник»), перший номер якого вийшов 13 вересня 1922 р. Цілком у дусі ленінських заповітів 

ЦК приділяє найбільшу увагу насамперед робітничим і молодіжним організаціям, члени 

                                                           
1
 Журнал був заснований у 1915 р. та проіснував з перервами до 1926 р. Одним з перших періоди-

чних видань перейшов на розмовну мову «байхуа», чим значно збільшив коло своїх читачів (з од-

нієї до 15 тис.). Навесні 1920 р. його приклад наслідували близько 400 різних газет і журналів Ки-

таю. Користувався у читачів популярністю не останньою мірою через наявність у складі редакції 

кількох інтелектуалів, здатних генерувати нові ідеї (серед них – професор Пекінського університе-

ту Чень Ду-сю, пізніше секретар ЦК КПК, якого у 1929 р. було виключено з партії за «капітулянт-

ські погляди». 
2
 Перший номер газети вийшов накладом у дві тис. примірників, а саме видання проіснувало лише 

один місяць (14 липня – 11 серпня 1919 р.), впродовж якого вийшло п’ять чисел газети. 
3
 Працюючи бібліотекарем в Пекінському університеті та неодноразово зустрічаючись з Лі Да-

чжао, 25-літній Мао засвоює марксистські догми та більшовицьку риторику. Журналістський 

«вишкіл» майбутній лідер КНР набув на заняттях товариства з вивчення журналістики в тому ж 

університеті.  
4
 Орган китайської революційної партії гоміндан. Газета деякий час перебувала під керівництвом 

Сун Ят-сена, що симпатизував Радянській Росії. 



 187 

яких найуспішніше засвоювали комуністичні постулати та заповзято втілювали їх в жит-

тя. КПК ініціює створення повністю підконтрольного їй Всекитайського секретаріату 

профспілок та Соціалістичної спілки молоді, які у свою чергу розпочинають видання від-

повідно газети «Гурежень» («Робітник») і журналу «Чжунго ціннянь» («Китайська мо-

лодь»). Ці видання значною мірою причинились до поширення соціалістичних ідей у се-

редовищі радикально налаштованої частини китайського суспільства. Марксистський 

світогляд опанував і частину китайських літераторів, наслідком чого стало створення 

двох літературних груп – «Товариство вивчення літератури» і «Творчість», члени яких 

спромоглись організувати видання журналів відповідно «Сяошо юябао» («Щомісячник 

новел») і «Чуанцзаоше» («Творчість»).  

Посилення міжфракційної боротьби в КПК спонукало Мао згадати про свій «журналі-

стський» фах та заснувати чергове партійне видання «Чженчжі чжоубао» («Політичний 

щотижневик»), завданням якого й стала боротьба з «капітулянтством» і «сектантством» в 

партії, що мало завершитись усуненням від активної політичної діяльності політичних 

опонентів Мао. Крім зведення рахунків з «ідеологічно ворожими елементами», згадуване 

видання, як й практично всі партійні газети і журнали, намагалися підважити віковічні 

культурні підвалини китайського народу, і зокрема витравити з його свідомості ідеї кон-

фуціанства, розуміючи, що їх сповідування «шкодить розгортанню соціалістичної рево-

люції». Але найголовнішим для партії залишалося питання про владу, яку можна було 

захопити лише шляхом підготовки та проведення державного перевороту (в термінології 

китайських комуністів – «соціалістичної революції»). Тому вже в першому номері своєї 

газети від 5 грудня 1925 р. Мао Цзедун, цілком у сталінському дусі, сформулював і сам 

дав відповіді на свої ж запитання: «Чому ми повинні тепер видавати щотижневу газету 

«Чженчжі чжоубао»? Вона необхідна для справи революції. А чому нам потрібна рево-

люція? Революція визволить китайську націю, забезпечить панування народу»
5
. 

Ще одна провідна проблема, яка активно обговорювалась на шпальтах партійної пері-

одики цього часу – антиімперіалістична і антифеодальна боротьба китайського народу, 

що слід розцінювати як позитивну сторону діяльності китайської комуністичної преси. 

На цьому ґрунті КПК знайшла спільну мову з гомінданом, щоправда їх союз не був три-

валим, і вже влітку 1927 р. лідери останнього оголосили про свій розрив з комуністами і 

вдались до репресій щодо чільних діячів партії. Відтак у різні роки було страчено кількох 

головних редакторів партійних видань – Лі Да-чжао (журнал «Нова молодь»), Цай Хе-

сень (газета «Керівник»), Цюй Цю-бо (журнал «Більшовик») та ін. В силу цього, а також з 

огляду на загал несприятливу політичну ситуацію, перелік преси КПК у 1928 р. обмежу-

вався трьома назвами газет і разовим накладом у 1400 примірників. Але вже за три роки 

(у листопаді 1931 р.) у Китайській радянській республіці видавалось 532 газети сумарним 

накладом близько 1 млн. примірників і ця динаміка мала тенденцію до зростання (ще за 

три роки – 1900 газет сумарним накладом 4 млн. примірників). З цієї кількості на партійні 

припадала менше 1/10 частини (150 газет і 9 журналів), проте ЦК КПК справляв через 

місцеві партійні комітети потужний влив на їх редакційну політику, завдяки чому марк-

систські ідеї досягали найвіддаленіших повітів. Партія подбала про заснування в кожно-

му з них часопису з обмеженим накладом (зазвичай 1-2 тис. примірників), причому всі 

вони мали майже ідентичне змістовне наповнення: новини, селянський рух у провінції, 

місцева хроніка, листування з читачами, фейлетон; доставкою газети до читачів відала 

спеціальна служба, до населених пунктів надходило кілька примірників газети, які чита-

лися вголос.  

Розуміючи вагу друкованого слова, партія не шкодувала коштів для збільшення на-

кладів своїх центральних видань – у 1934 р. урядова «Хунсе Чжунхуа» («Червоний Ки-

тай») видавалась у кількості 40 тис. примірників, орган ЦК КПК «Доучжен» («Боротьба») 

– 27 тис., військова газета «Хун Сінь» («Червона Зірка») – 17 тис. Одне з основних гасел 

цих газет і журналів – партійне керівництво пресою, бо в такий спосіб КПК отримувала 

всі можливості для поширення своїх концепцій суспільно-політичного розвитку Китаю. 

Гоміндан намагався протистояти появі та розповсюдженню комуністичних та лівих ви-

дань шляхом насамперед адміністративних заходів – припинивши впродовж 1928-1935 

рр. видання понад 700 газет і журналів. але такі заходи якщо й мали, то лише тимчасові 

                                                           
5
 Цит. за: Шестопал М. Голос великого народу. – К., 1960. – С.20. 



 188 

наслідки. КПК знаходила всі можливі «шпаринки» та вдавалась до усіляких хитрощів, 

щоб обійти цензурні обмеження. Так, зокрема, обкладинка журналу «Більшовик» маску-

валась абсолютно нейтральними назвами на кшталт «Підручник рідної мови» або «Дів-

чина думає про одруження» тощо. Щотижневик лівого спрямування «Шенхо» («Життя») 

після кожного свого закриття відроджувався під назвами «Дачжун шенхо» («Життя 

мас»), «Юншен» («Вічне життя») та ін.
6
 

Восени 1934 р. центральні партійні видання майже на рік припинили своє видання, що 

було пов’язано з передислокацією китайської червоної армії та керівних осередків КПК з 

півдня на північ країни, зокрема, задля наближення до державного кордону з більшови-

цькою Росією. За дуже короткий час на новому місці видання партійних газет і журналів 

відновилось, але їх змістове наповнення та тональність ані яким чином не змінилась: во-

ни й надалі таврували гоміндан та «імперіалістів» всіх країн, які намагалися обмежити 

розповсюдження більшовизму в світі, і зокрема на китайській землі. В цих умовах КПК 

прийняла рішення «бити ворога на чужій території» та намагалася поширити свої впливи 

й на тих китайців, які проживали поза межами Китаю. З цією метою у грудні 1935 р. у 

Парижі розпочалось видання газети «Цзюго жібао» («Визволення батьківщини»), яка 

моменту свого закриття у лютому 1938 р. розповсюджувалась у 43 країнах світу  

Зростання впливів партії, а також з метою активізації боротьби з японською присутні-

стю на китайських землях, гоміндан знову пішов на визнання КПК, що дозволило остан-

ній вже легально поширити розповсюдження своєї преси на територію, контрольовану 

нанкінським урядом
7
. До її числа належала насамперед всекитайська «Сіньхуа жібао» 

(дослівно: «щоденна газета Новий Китай»), що видавалася впродовж 1938-1947 рр. у Ха-

нькоу і Чунціні. Одночасно партія подбала й про зростання її накладу, зобов’язавши кож-

ну парторганізацію передплачувати цю газету (зробити це було рекомендовано й всім 

членам партії, які також мали надавати допомогу в її розповсюдженні). Відтак не є див-

ним, що вже за два місяці її наклад зріс з чотирьох до 80 тис. примірників. Одним із своїх 

завдань газета визначила «безжальні удари по темних задумах агентури ворога, зрадників 

і троцькістських бандитів
8
». Аналогічні гасла використовували й інші легальні партійні 

видання – газета «Цзюван жібао» («Порятунок»), журнали «Дікан» («Опір»), «Финхо» 

(«Маяк»), «Цюньчжун» («Маси») та ін. 

Одночасно на території, підконтрольній КПК, видавалось ще близько 40 партійних га-

зет і журналів. Відновився вихід органу ЦК КПК газети «Хунсе Чжунхуа», яку незабаром 

було перейменовано на «Сіньчжунхуа бао» («Новий Китай»), з’явився тижневик «Цзе-

фан» («Визволення»), відновилося видання «Чжунго ціннянь». У жовтні 1939 р. було за-

сновано теоретичний журнал ЦК КПК «Гунченданжень» («Комуніст»), основним завдан-

ням якого було визначено згуртування всіх членів партії під керівництвом її вождів. Го-

ловною темою, яка наскрізно пронизувала всю тогочасну партійну пресу, було заохочен-

ня боротьби проти японської присутності на китайських землях. Позитивно розцінюючи 

зусилля КПК з організації опору японським військам, все ж таки слід відзначити, що ко-

муністична риторика на шпальтах згадуваних видань з позицій сьогодення вбачається 

дещо неадекватною навіть в тогочасних умовах. Цілком сталінських традиціях журнал 

«Цзефан» закликав китайців: «Ті, хто мають гроші, повинні віддати гроші [очевидно ж 

комуністам – авт.], ті, хто мають зброю, – віддати зброю, ті, хто мають запаси продоволь-

ства, – продукти, фізично міцні – свою силу, спеціалісти – свої знання та вміння»
9
. Але 

при цьому ані цей журнал, ані інші комуністичні видання не роз’яснювали китайцям, як 

їм слід виживати у тому випадку, якщо буквально сприймати це гасло партії. 

У цей час в китайській партійній періодиці набуває «канонічності» один з радянських 

редакторських штампів, коли перший номер нового видання має обов’язково відкривати-

ся програмною статтею вождя китайської революції. Так, зокрема, вчинила редакція ча-

сопису «Чжунго гунжень» («Китайський робітник»), видання якої мало посилити впливи 

                                                           
6
 Безсумнівним є запозичення досвіду ще підцензурної більшовицької газети «Правда», яка кіль-

каразово закривалася царською владою і кожного разу «воскресала» під назвами «За правду», 

«Наша правда» та ін. – авт. 
7
 Місто Нанкін, осідок гомінданівського уряду (до 1949 р.).  

8
 Останнє твердження є відлунням тієї боротьби, яка точилась у світовому комуністичному русі 

між сталіністами та прибічниками Л.Троцького. 
9
 Шестопал М. Голос великого народу. – К., 1960. – С.45. 



 189 

партії серед китайських робітників та спрямувати роботу їх профспілкових організацій. В 

першому номері цього журналу була уміщена стаття Мао Дзе-дуна, в якій лідер КПК на-

креслив магістральні шляхи діяльності редакції. «Раз вже взялися за видання журналу – 

просторікував Мао, – треба поставитися до цієї справи серйозно і робити його як слід. Це 

– обов’язок не тільки тих, хто його видає, але й тих, хто його читає». Оригінальним і не-

буденним видається пасаж вождя про важливість того, щоб «читачі висловлювали свої 

думки, писали замітки і листи, повідомляли, що їм подобається і що не подобається»
10

. 

У зв’язку з істотним зменшенням радянської допомоги на початку 1940-х рр. кількість 

назв китайських партійних видань була суттєво скорочена. Шляхом об’єднання у 1941 р. 

журналу «Цзефан» і газети «Сіньчжунхуа бао» було створено новий офіційний орган ЦК 

КПК – газета «Цзефан жібао», яка друкувалась в кам’яній печері буддійського храму та 

єдиному ручному верстаті, що в свій час був таємно вивезений з одного з китайських 

міст. За день на цьому верстаті можна було віддрукувати 8 тис. примірників (штат редак-

ції при цьому становив 14 чол.). Примітивність друкарського устаткування була не єди-

ною проблемою, яка перешкоджала збільшенню накладу газети: найголовніше бракувало 

паперу, який міг бути довезений лише з окупованої японцями території. В березні 1947 р. 

видання газети було припинено в зв’язку із захопленням гомінданом найближчого до 

друкарні м. Яньань та інших баз КПК. Тоді ж були закриті всі комуністичні видання. які 

легально видавались на територіях, контрольованих гомінданом. Проте це був лише тим-

часовий успіх нанкінського уряду, бо після перемоги над Німеччиною у СРСР були зві-

льнені руки для активних дій на Далекому Сході – в межах Маньчжурії, північного Ки-

таю та Кореї. 

Вже в червні наступного року північне бюро ЦК КПК, яке через підлеглі йому частини 

Китайської народно-визвольної армії контролювало район Шаньсі-Хебей-Шаньдун, стало 

видавати новий орган партії – газету «Женьмінь жибао»
11

 («Народна газета»). Через неї 

партія вимагала закривати «газети реакційних партій та гомінданівського уряду», тобто 

вдавалась до таких самих обмежувальних заходів, як і гоміндан у свій час. Разом з тим 

партія пропонувала місцевій комуністичній владі, що створювалась у відвойованих у го-

міндану районах, перетягувати під загрозою закриття на бік партії «ті газети, які в своїй 

пропаганді хиталися між двома партіями [гомінданом і КПК – авт.]». Їм належалось «ак-

тивно допомагати […] зрозуміти свої помилки»
12

. 

Проголошення Китайської Народної Республіки (1 жовтня 1949 р.) започаткувало які-

сно новий етап в історії країни, що був позначений тотальним контролем правлячої КПК 

у всіх сферах суспільно-політичного життя, у т.ч. й в ЗМІ. Вся преса, як це водиться в 

комуністичних країнах, була націоналізована, видання опозиційних КПК газет і журналів 

заборонено (у т.ч. й місіонерських видань, які ніколи не проголошували на своїх шпаль-

тах політичних гасел). При цьому нова влада задекларувала, що стоятиме на захисті 

«свободи передачі правдивої інформації», але очевидно в суто радянському розумінні 

цього твердження. КПК заявила, що звертатиме особливу увагу на видання «популярних 

книг і газет, корисних для народу», але визначення критеріїв цієї «корисності» партія за-

лишала за собою. Ставши цілковито підконтрольною КПК, китайська преса перетвори-

лась на слухняний інструмент комуністичного виховання населення та організатора буді-

вництва соціалістичного суспільства в Китаї, і що вже не йшлося про виконання нею сво-

єї найголовнішої функції – об’єктивного інформування громадян КНР про події в світі та 

країні. 

 

                                                           
10

 Мао Дзе-дун. Избранные произведения. – М., 1953. – Т.3. – С.316. 
11

 З лютого 1949 р. і до цього часу видається в Пекіні – авт.  
12

 Шестопал М. Голос великого народу. – К., 1960. – С.54. 


