
ЦЕНТР МЕДІА-РЕФОРМ 

УДК 070:303.1(477) 

Rostyslav Pavlenko, Iryna Klymenko 

ARE THE CHANGES IN UKRAINE'S MASS MEDIA 
INDUCED BY THE «ORANGE» REVOLUTION REALLY 

IRREVERSIBLE? 

The research in mass media field must be based on the empirical data of system character. There are only 
a couple of experimental centers capable of undertaking media research of such kind in Ukraine; one of 
them is a center for Media Reforms at the Kyiv Mohyla Academy Journalism School. The mass media study 
proposed in the article is presented to the attention of researchers, journalists and media professionals. 

Media Survey conducted jointly with the School 

of Political Analysis at the National University of 

the Kyiv Mohyla Academy, Kyiv International In­

stitute of Sociology, and Telekritika Internet Bulle­

tin (February-March 2005). 

Did the "journalist revolution" really occur? 

What are its attributes? 

When did it begin? 

What are its implications? Are they positive? 

To what extent are the processes launched by the 

"journalist revolution" sustainable? 

What should be done to make them sustainable? 

One of the most remarkable and momentous re­

sults of the Orange Revolution was the journalist 

revolution, when journalists of leading TV channels 

and print media refused en mass to carry out the 

recommendations of temnyki, distort information, 

and manipulate public consciousness - practices 

that were extensively applied during the 2004 presi­

dential campaign. Practically within one day the im­

age of the main TV channels, radio programs and 

print media underwent change. They occurred in the 

wake of the overall change in the political situa­

tions, offering journalists the opportunity to discard 

somebody else's wilfully imposed role of an agit­

prop tool and thus evade censure and contempt of 

society, accusations of inciting enmity and, finally, 

retain the ratings of their media outlets. 

However, the "journalist revolution"(JR) is not 

yet complete or irreversible. The depth of changes 

depends on the type of the mass media and region. 

In Kyiv, just like in other large cities, the changes 

are more obvious than elsewhere, while on televi­

sion they are much more visible than in the press. 

Some media outlets imitate the changes, substitu-

© Rostyslav Pavlenko, iryna Klymenko, 2006 

ting subtler manipulative techniques for blatant pro­
paganda. 

A poll conducted by the Telekritika Bulletin 
among journalists proved that most of them stated 
that they felt more secure in their own stance and 
did not meet with any problems for publishing their 
material (in 2003-2004 over 60% of polled journal­
ists stated that they knew cases of censorship). For 
all that, trade unions are non-existent in the over­
whelming majority of editorial offices; editorial 
policy is framed either by the editor-in-chief or 
jointly with the editors of departments and it is only 
with them that media owners communicate when­
ever they show up; and disputes are mostly settled 
through "personal connections" in the "usual order 
of things." 

Therefore, the changes are frequently not institu­
tionally secured and depend on the good will of the 
managers and owners of medial outlets. (In the im­
mediate future, the issue of economic independence 
of the mass media will hardly be settled, as the jour­
nalists' pay is, as before, handed out in envelopes as 
untaxed remuneration). 

A public opinion poll conducted by the Kyiv In­
ternational Institute of Sociology also proved that 
the citizens' reactions to changes in the media and 
their assessment of these changes coincide, on the 
whole, with the stereotypes of receptiveness or un-
receptiveness of the changes in the country. Respon­
dents from the West and Centre are much more op­
timistic about JR than the representatives of the East 
and South. Over a half of the latter believe that no 
changes have occurred at all. Is this to mean that for 
them the mass media's bias did not exist? In the East 
and South people are more inclined to expect the 
authorities to continue bringing pressure to bear 



82 МАПСТЕРІУМ. Випуск 22. Журналістика 

upon the mass media which will remain financially 

dependent on their owners. 

So the citizens' expectations of changes in the 

media coincide with their expectations of the pros­

pect for the development of a better situation in the 

country - and these expectations are rooted in the 

myths produced by both parties during the presiden­

tial election campaign. What remains then is the op­

portunity to manipulate public opinion and repro­

duce by electioneering techniques the very same 

stereotypes that almost split society in 2004. 

This trend is especially dangerous before the on­

set of the parliamentary election campaign in 2006, 

when the current government might be tempted to 

employ the "administrative resource" to transform 

state, municipal and neutral commercial media out­

lets into its mouthpiece, while the new opposition 

will again use "its own" channels as a manipulative 

tool. If throughout the pre-election year the changes 

in the media environment will not be secured by le­

gal and organizational mechanisms, the risk of a 

media counterrevolution might become a stark rea­

lity. 

On the whole, experts arrived at the consensus 

on the need to secure the achievements of the JR. In 

the publications of Telekritika, this approach is for­

mulated as follows: 

• secure the current impartiality and balanced na­

ture of TV news; revive professional political 

analysis on TV as quickly as possible; 

• put into effect the mechanisms for setting up 

Public TV and Radio Broadcasting as a public 

service and the most effective instrument in deal­

ing with the problems not only of political cen­

sorship but also of market requirements; 

• introduce into the practice of the majority of me­

dia outlets the conclusion of agreements of open 

editorial policy concerning news (information) 

on the basis of professional standards; 

• develop new legislative initiatives to ensure 

market reforms in the mass media and to legisla­

tively regulate the above-mentioned issues; 

• develop mechanisms of public control and the 

influence of society on compliance with legal in­

formation rules. 

The first step to effect these changes could be the 

parliamentary hearings in April - if the plan of in­

troducing amendments to laws will be accepted and 

implemented as a result of the parliamentary discus­

sions. But the execution of these laws will be im­

possible without the active stance of all journalists, 

who could not only address the government with 

manifestos, but also stand up for their rights in their 

editorial offices and before owners and themselves 

abide by the standards of honest and impartial jour­
nalism. 

Concurrently, reform should be launched in the 
system of professional education and respective 
study programs should be introduced at higher edu­
cation establishments for training journalists who 
would be knowledgeable about both professional 
and ethical principles of their work. 

The Causes and Onset of the Journalist 
Revolution 

We have already become used to the term "jour­
nalist revolution" (JR) when identifying the distinc­
tive processes of "disenthrallment" in the journalist 
community caused by the changes in public con­
sciousness and the protest rallies during the presi­
dential campaign of 2004. 

The political scientist Olexandr Dergachov said 
that one of the most obvious results of the Orange 
Revolution was the change for the better in the work 
of the electronic media throughout December 2004. 

As a term, JR was most frequently used by rep­
resentatives of the Opposition and the mass media 
that sympathized with it. Shortly before the second 
rerun elections Victor Yushchenko mentioned JR in 
a statement he made at a press conference. The pres­
idential candidate said then that during the past three 
weeks his interviews were reported on TV channels 
on which he had not appeared "throughout two-
three years." The information bulletin distributed by 
his press service was titled "Yushchenko believes 
that a journalist revolution took place in Ukraine." 

Under a common definition, revolution is a fun­
damental (radical), qualitative and sharp change 
(leap) built on gradual qualitative changes. So the 
term JR is hardly in complete accord with what is 
said here. But the rapid pace and obvious radicality 
of the changes (especially when compared with the 
preceding period of the election campaign) makes 
this term valid enough for usage. After all, even a 
partial departure from the one-sided reporting of 
events before the second rerun was tantamount to 
the Opposition's revolutionary breakthrough of the 
information blockade. 

Let us take a closer look at the causes and sources 
of this distinct JR, its most typical manifestations, 
the current status of the Ukrainian media environ­
ment, and the possible areas where the positive 
achievements of this revolution can be secured. 

Among the causes that occasioned such radical 
changes the following can be singled out: 

1. Overall changes in societal consciousness ow­
ing to attempts of basely rigging the returns of the 
first and second rounds of the presidential elections 
in 2004 and, accordingly, the threat of a possible 



Rostyslav Pavlenko, Iryna Klymenko. Are the Changes in Ukraine's Mass Media... 83 

public censure or contempt of the professional envi­
ronment. The specific examples of such changes in 
the journalist community were: 
• Unacceptance of the old political regime and the 

order it had imposed, on the mass media included. 
• Unacceptance of the part assigned to the mass 

media in the scenarios of the presidential admin­
istration's spin doctors (participation in the in­
formation war against the Ukrainian people and 
representatives of the Opposition, character as­
sassination), which could not but lacerate the 
professional and human self-esteem of journal­
ists. 

• Reluctance to assume the responsibility of a split 
in society engineered by the blatant propaganda 
campaign and the deliberate lies of the country's 
leadership. 

• Understanding of the depth of the conflict in­
spired by Russian spin-doctors with the assis­
tance of the mass media. 
2. Decline in the prestige (and ratings) of leading 

media outlets owing to the discrepancy between re­
ality and the "picture" presented by such mass me­
dia. 

3. Journalist solidarity with the media outlets 
that were under pressure because of their indepen­
dent editorial policy and Opposition-oriented stance 
(such as Channel 5, ERA TV and Radio Co., Kyiv 
TV and Radio Co., Radio Liberty, Silski visti [Rural 
News] newspaper). 

4. Pressure and solidarity of the international 
community with the public protest rallies. 

5. Revival of a sense of personal dignity and in­
ner freedom. 

6. Restrictions imposed by the management 
(owners) of a number of leading Ukrainian media 
outlets on the freedom of creativity, compulsion to 
flout ethical rules and principles of journalism, po­
litical censorship. The latter cause also served as a 
pretext for the protests of journalists. 

Although censorship was prohibited and its prac­
tice entailed criminal liability under the Law On In­
troducing Amendments to Certain Legislative Acts 
on Assurance and Unhindered Exercise of the Hu­
man Right to Freedom of Speech (2003), written in­
structions called temnyki with "recommendations" 
for the content of information programs were sent 
out to all leading national TV channels over a 
lengthy period of time. Truth is, after a public ex­
pose of what the temnyki were about, some of the 
TV channels - instead of the written instructions all 
editorial personnel could peruse - kept receiving 
"recommendations" intended only for news pro­
gram directors. 

A situation was created when events of serious 

public consequences were presented on different 
TV channels in a similar or identical manner. The 
commentaries on these events gave preferences to 
the viewpoint of the president or his administration. 
The temnyki offered recommendations for overtly 
manipulative methods of reporting or direct disin­
formation of the audiences: 
• suppression of certain facts or events, unbalan­

ced presentation of information about some po­
litical parties as compared with others; 

• domination of assessments over facts in news 
casting; 

• presentation of facts separately from the general 
context. 

Attributes/Manifestations of JR: 

1. More vigorous activity of the independent media 
union, especially its Kyiv regional chapter. 

2. Refusal of journalists to broadcast information 
subjected to political censorship by media man­
agers or their owners. 

3. Changes in the editorial policy of leading TV 
channels: mass rejection of temnyki, appearance 
of reports presenting different opinions instead 
of the opinions preferred by the then government 
in power. 

4. Public protests against censorship and expression 
of solidarity with the journalists of the Opposi­
tion media outlets. 
An important factor that spurred JR was the 

presence of a rather powerful media trade union and 
a number of other independent NGOs established 
on the crest of the "journalist rebellions" in 2001-
2002. These organizations, as experts conceded, 
stimulated respective sentiments in the media com­
munity, upheld the idea of the priority standards of 
journalism, and campaigned an awareness of jour­
nalists' rights and methods of their protection. 

Through monitoring, critical articles, and the 
like the NGOS also provoked public rejection of the 
media outlets that had submitted to censorship, 
which could not but tell on their ratings. 

In consequence of the overwhelming lies of the 
pro-government media outlets, over 34 % of TV au­
diences had little trust in what the TV channels re­
ported, as revealed by a national public opinion poll 
conducted by the Democratic Initiatives Foundation 
and the Telekritika Internet Bulletin on October 2-
11, 2004. A mere 7 % trusted the electronic mass 
media completely. Almost 40 % of the respondents 
doubted the honesty of the majority of TV channels. 
Of this number two-thirds (66 %) were convinced 
that the TV channels indulged in a foul game in fa­
vour of Victor Yanukovych against Victor Yush-
chenko (over 50 % of the respondents). Ukrainian 



84 МАПСТЕРІУМ. Випуск 22. Журналістика 

audiences referred UT-1 (17.4%), 1 + 1 (13.5%) 
and Inter (13.3 %) to the most biased TV channels. 

The journalists of Lvivska hazeta (Lviv Gazette), 
Silski visti (Rural News), Radio Liberty, and Radio 
Continent became an example of civic courage and 
opposition to outside pressure. Yet the most reso­
nant outcry was provoked by the persecution of the 
Opposition-oriented Channel 5. For more than a 
year its journalists pursued their craft despite re­
peated attempts of closure by different government 
agencies and all sorts of methods of pressure or even 
threats of direct use of force. One week before the 
elections on October 31 the then regime went over 
from manipulating the mass media under its control 
to completely blocking all information channels of 
the Opposition. An attempt was made to paralyze 
the operation of Channel 5 by a court ruling under a 
laughably contrived claim filed by a Member of Par­
liament. 

The publicly voiced solidarity with other TV 
channels spurred the onset of JR. International sup­
port also invigorated the processes within the jour­
nalist community. The international organization 
Reporters with Borders and the International Jour­
nalists Federation lent their wholehearted support to 
the intimidated channel. They qualified the arrest of 
Channel 5 accounts and the revocation of its license 
as a blow not only against freedom of speech in 
Ukraine, but also against the citizens' rights before 
elections. The pressure on Channel 5 was recog­
nized as a political action aimed at destroying a me­
dia outlet that defied government control. 

The active movement for the professional rights 
of journalists investigating and commenting on po­
litical subjects commenced on October 25, 2004 in 
Kyiv on Khreshchatyk Street with a rally of jour­
nalists to protect freedom of speech and support 
Channel 5. 

Rallied under the slogans "Freedom Cannot be 
Curbed!" and "We're Denied Jobs!" some one hund­
red journalists from different print and electronic 
media, including those supposedly under govern­
ment control, organized a theatricalised show on 
Kyiv's central thoroughfare, as they swept its side­
walks with brooms. They stated that they were pre­
pared to change their profession to street sweepers, 
if denied the opportunity to provide truthful infor­
mation to readers and viewers. 

Rallies in support of Channel 5 also took place in 
other cities throughout the country, In Lviv, some 80 
journalists protested in downtown at the monument 
to Taras Shevchenko, while in Uzhgorod up to 20 
journalists took to the street. 

Interestingly, in February 2004 experts of the In­
stitute of Mass Information described the situation 

in Ukraine's freedom of speech as "negatively posi­

tive." That same month the uncoordinated protests 

against the closure of Silski visti (Rural News) and 

Radio Liberty as well as in defence of the Donetsk 

journalist Volodymyr Boiko failed to sway either 

society or the journalist community, although in 

Kyiv alone over 200 representatives of the Opposi­

tion took part in the demonstration in support of 

these media outlets. 

Then on October 28, 2004, 334 journalists of 

five central TV channels - ICTV, Inter, New Chan­

nel, Tonis and NTN - protested against how the 

progress of the election campaign was reported on 

the leading channels. 

One of the first journalists of the pro-government 

channels to refuse abiding by the temnyki recom­

mendations was Volodymyr Holosniak, announcer 

of the News Program on the 1 st National Channel. It 

occurred on November 5 prior to the second rerun. 

Shortly after, the management tried to fire him but 

met with the resistance of the Kyiv Independent 

Media Trade Union. Nonetheless, he was taken off 

the air. The most resonant demarche was made by 

journalists of leading TV channels Igor Skliarevsky, 

Yulia Borysko, Natalia Fitzych, Victor Zablotsky, 

Fedir Sydoruk, Mariana Voronovych, Halyna Best-

ko, Yevhen Hlibovytsky, Kyrylo Yakubovsky, Olex-

andr Lukianenko and Yulia Lytvynenko. 

On November 21 Andriy Tychyna and Oles 

Tereshchenko refused to newscast the election cam­

paign on Channel 1 + 1, and the next day, Novem­

ber 22, Liudmyla Dobrovolska and Alia Mazur of 

TSN followed suit. As an expression of solidarity 

with the TSN, the Passport Program did not go on 

the air after VPikhovshek's program. It was a joint 

decision of the program's editorial office and an­

nouncer Serhiy Polkhovsky. Other of the channel's 

programs - Double Evidence, That's What I Think, 

and I Want and I Will - also lent moral support to 

their colleagues. 

As pointed out by Telekritika analyst Boris 

Bakhteyev, "once the journalists just had the wish, it 

proved that not a single temnyk, not a single mana­

gerial instruction, not a single Objective circum­

stance' had that demonic, all-embracing power at­

tributed to them. Once the journalist just wanted to 

be free - they became free." Yet the obvious unre­

straint of these processes should not blot out the real 

gist of the courage of journalists who opposed the 

pressure and quit their jobs. They departed actually 

for nowhere. It was not just a question of some ab­

stract "principles," but absolutely definite advan­

tages and good pay they were losing upon resigna­

tion. 



Rostyslav Pavlenko. Iryna Klymenko. Are the Changes in Ukraine's Mass Media... 85 

Implications 
Reaction to the JR differed depended on the type 

of media outlet and regional affiliation. 
On the whole, the JR coverage coincides with 

the regions whose population gave preference to 
presidential nominee Victor Yushchenko. Its inten­
sity was uneven as well: in the Centre the impact of 
JR was much stronger than in the outlying regions. 
In the large cities (Lviv, Kharkiv and event Donetsk) 
it was much stronger than in the districts and at the 
local level (see Appendix 3). 

Changes in the electronic media outlets were the 
most obvious. As the Equality of Opportunities 
Committee observed, in the interval between the 
second and "third" round central TV channels pre­
sented both candidates in a more balanced manner. 
Positive trends were evident even on the Ukraina 
TV and Radio Co. - negative information about 
Victor Yushchenko went down markedly, he was 
mentioned positively and interviews with him were 
broadcast (see Appendix 2). 

However, manifestations of likes and dislikes 
became a typical feature on one or another channel, 
without any pretences at "impartiality." Now news 
programs were more actively applying manipula­
tive techniques, specifically by shaping the likes 
and dislikes. 

The central print media changed but a little of 
the trends of the previous period. For instance, the 
newspaper Segodnia (Today) distanced itself from 
politics, practically passing political information 
over in silence. Instead, Kiyevskiye vedomosti (Kiev 
Herald) revived its practice of total discrimination 
against Yushchenko along with manipulative tech­
niques. Den (The Day), Zerkalo nedeli (Mirror of 
the Week) and Kiyevskiy telegraph (Kiev Telegraph) 
remained relatively impartial. 

As to regional TV, it practically did not change 
anything of its previous attitudes. However, when 
compared with the previous months, in the East re­
porting about Victor Yushchenko was much less ag­
gressive - a little over 11% of negative information. 
There was a divide in the informational preferenc­
es - in the West and East the neutral key predomi­
nated in the reports about Victor Yushchenko, while 
in the North and South - this held true for the re­
ports on Victor Yanukovych. The least balanced re­
porting on the candidates was evident in the West -
here Victor Yushchenko enjoyed an overwhelming 
advantage (80 %, with no negative information 
about him whatsoever). 

In December, for the first time in the election 
campaign, Yushchenko took the lead over Yanu­
kovych in the number of times his name was men­
tioned on the TV channels. This is sustained by a 

content analysis conducted under the Academy of 
the Ukrainian Press Political News Monitoring 
Project. According to its findings, the onset of the 
election campaign followed the trend of "keeping 
silent" about the principal Opposition candidate, 
Victor Yushchenko. The Our Ukraine leader was on 
the air 136 seconds against the 1,270 seconds of Ya­
nukovych. 

No marked changes in the trend on central TV 
and in the press were observed throughout the last 
week before the rerun. Although the political situa­
tion remained tense, the context of discussions of 
events in news programs was predominantly neutral 
(62 % - the highest rate within the entire period of 
observation). The least controversial and negative 
context was in the news of UT-1 and Kyiv TV and 
Radio Co. - 20 %, while the most on Ukraina TV 
and Radio Co. - 43 %. In the news programs events 
were commented on predominantly by journalists 
and politicians (89 % and 41 % of the comments re­
spectively), while experts had only a 4 % say in the 
comments (7 % on STB). 

The regional press, in particular in the South and 
East, resumed an "information war" against Victor 
Yushchenko, about a half of its reports discrediting 
him. More balanced were the reports only in the 
press of the North where the proportion of negative, 
neutral and positive information about both candi­
dates was retained. The press of the West was ag­
gressively disposed to Victor Yanukovych (21 % of 
all information), while the press of the South and 
East was waging an open war against Victor Yush­
chenko (35 % and 51 % of all information respec­
tively). 

According to the conclusions of the Academy of 
the Ukrainian Press, the media picture in the coun­
try had beyond doubt changed before the second 
rerun: the journalist community tried to abide by the 
professional rules of news casting, extensively pre­
senting the Opposition on the national channels for 
the first time that year. The news became more bal­
anced, as 1) the attention to the key political sub­
jects and figures evened out, 2) the positive and neu­
tral assessments of the Opposition and its leader 
gained legitimacy, and 3) the focus on the "bonus of 
the government" in the news was actually absent. 

Live broadcasts of the sessions of Parliament 
and the Supreme Court also contributed to the im­
partial picture of events between the election rounds. 
For almost two weeks Channel 5 and Kyiv TV and 
Radio Co. kept up a round-the-clock marathon, 
"Elections 2004," constantly reporting direct from 
Independence Square and other focal points of the 
Orange Revolution. Discussions were a frequent 



86 МАПСТЕРІУМ. Випуск 22. Журналістика 

feature on the 1 st National Channel, Era TV and Ra­
dio Co., 1 + 1, ICTV, the New Channel, and Tonis. 

Interestingly, after the TV channels rejected the 
temnyki, Yanukovych's team began accusing the 
media outlets of biased reporting about the events in 
the country. To deny access to more or less impartial 
information, the broadcasts of the 1 + 1 TV channel 
were switched off in Kharkiv oblast and Donetsk 
oblast. An analysis of the cause-and-effect relation­
ship of events of the Orange Revolution makes it 
possible to maintain that the processes in the jour­
nalist community, termed JR, had a secondary, i.e. 
derivative nature of the overall ebullient democrati­
zation process of Ukrainian society. 

In this respect we can speak about a paradox of 
JR. It is a democratization process in the midst of 
the media caused, not in the least, by the influence 
of the oppositional electronic media, primarily on 
the Internet. As the earlier quoted Boris Bakhteyev 
remarked, "in democratic societies it is precisely 
journalism that is the driving force of changes in 
politics. In Ukraine, it happened absolutely the other 
way around: at first the political situation began to 
change abruptly and only then was it emulated by 
journalists." 

Enforcing the Irreversibility of the Changes 

A logical question arises as to the irreversibility 
of the changes initiated by JR. Regrettably, the 
Ukrainian reality provides no reason for radiant op­
timism. 

Judging from expert polls conducted by Telekri-
tika and some other media outlets, the majority of 
experts are inclined to believe that manipulation 
with information typical of some former pro-govern­
ment channels has not ceased after all. Now they are 
just subtler and manifested in shades of interpreta­
tion, tendentiousness in selection of information, 
concealment of the entire truth, consistency in news 
presentation, leadups to subjects with quoted state­
ments, and selection of experts commenting on cer­
tain news. Many TV channels and printed media 
rather demonstrate impartiality and a balanced ap­
proach than practice real impartiality. 

Experts and analysts note an extremely low qual­
ity of political analysis offered to readers and view­
ers. Attempts are being made to drown facts and 
adequate communication of the gist of what's going 
on in the torrents of diverse assessments and opin­
ions. One gets the impression that the main purpose 
of these so-called analyses is not to seek cause-and-
effect relationships or glimpse into the future, but to 
disguise the true substance of one or another event. 
Actually, such an approach is yet another subtle 
method of manipulating facts. 

As was revealed by the monitoring of political 
news for December 2004, conducted by the Acade­
my of the Ukrainian Press and the Institute of Soci­
ology under the Ukrainian Academy of Sciences, 
even at the height of the JR the news on television 
was of an extremely poor quality. 

This is confirmed by the following: a part of the 
events from one point of view remained at the level 
of the previous months; retention of the dispropor­
tionate access to airtime in favour of the pro-go­
vernment candidate (first of all for account of inter­
views, i.e. exactly the instrument, the presence and 
duration of which is determined by the top mana­
gers of TV channels); lack of references to sources 
of information; a negligible number of opinions by 
experts in the commentaries on political news that 
were difficult to understand by TV viewers at large 
(4 % on the average and 7 % on STB); invitation of 
politicians as experts; and the practice of announc­
ers assuming the function of experts. 

It seems that after having discarded the temnyki, 
the journalists of many a media outlet failed to learn 
how to live with their own brains and are in contin­
ued need of generalizations set forth in directive in­
structions such as the temnyki. 

Said Dmytro Desiateryk, columnist of the de­
partment of culture, Den (The Day) newspaper: 
"Most of our channels and the press resemble a crit­
ically injured person who emerged from a lengthy 
coma and is now learning to walk and speak inde­
pendently. He's weak in the knees, his balance is in 
constant danger, and his tongue fails him." 

In the experts' opinion of the Institute of Politics, 
the most important function of the mass media in 
Ukraine is for their owners to continue gaining ad­
ditional political capital. A TV channel, newspaper 
or radio station performs the role of an instrument of 
political propaganda of a definite financial-and-po-
litical group. The informational function of the mass 
media is smoothed over. 

Therefore, there is still a great danger that jour­
nalists might not abide by the principles of impar­
tiality in their work: "inversion" of the media, i.e. 
transition to indiscriminate criticism of the new 
government, or else the continued practice of im­
moderate eulogizing of the current high powers. 

To date, with parliamentary elections looming 
on the horizon, practically no institutional or legis­
lative checks are in place to avert the relapse of the 
previous practices in journalism. 

In the opinion of Serhiy Huz, President of the 
Independent Media Trade Union of Ukraine, sub­
stantial changes in the media environment cannot 
occur, at least for two fundamental reasons: 



Rostyslav Pavlenko, Iryna Klymenko. Are the Changes in Ukraine's Mass Media... 87 

• No changes whatsoever occurred in the remune­
ration of journalists. "Envelopes" have not disap­
peared anywhere, the contracts are not of the 
best, collective contracts on conditions of work 
are lacking, etc. All this makes it possible for 
media owners to bring pressure to bear upon 
journalists and change the information environ­
ment to the advantage of clients, although, 
undoubtedly, this pressure is not as brazen as it 
used to be. 

• On the whole, the media business did not become 
any more transparent. Mass media economics 
has become more effective and less costly, and 
taxes have remained onerous, especially insofar 
as they concern the payroll fund. This makes 
media owners dependent on an extremely large 
number of organizations, on the entire 
government included. 
As wee see it, there are some other factors that 

will impact on the possibility of changes in the jour­
nalist community. 

First of all, political confrontation between the 
new government and the political forces represen­
ting the former regime prevails. Moreover, the latter 
are desperately itching for revenge and recovery of 
access to levers of power. For them a "window on 
opportunities" could be the 2006 parliamentary 
elections that will be held under a modified Cons­
titution. 

The election campaign of 2006 and its presum­
able returns might entail risks for the mass media 
(see Appendix 1). 

The victory of the referred to political forces in 
the elections will offer them the opportunity to ac­
cess to the formation of the executive and, accord­
ingly, a marked influence on the political and eco­
nomic processes in the country. Therefore, there are 
all reasons to believe that society will become more 
politicized the closer the day of the parliamentary 
elections. In consequence, information wars might 
again recur on a number of media outlets that had 
hobnobbed with the leaders of the former regime 
(primarily the TV channels Inter, NTN and Ukraina, 
partially ICTV and STB, and the newspaper 2000). 

We should neither exclude the great influence 
Russian newspapers and TV exert on the conscious­
ness of a certain number of Ukrainians in the eastern 
regions and the Crimea. They practically did not 
come under the influence of the JR. 

However, the situation in the Ukrainian media 
environment depends not only on the journalists, 
but also on the position of media owners, editorial 
offices and management. 

One of the ways of securing the achievements of 
the JR, as experts suggest, is to make public as much 

as possible and formalize the "owner - manager -
journalist" relationship. The owner should be made 
liable for urging the journalist to violate professio­
nal standards, while the journalist for their delibe­
rate breach. 

In the opinion of Mykola Tomenko, Deputy 
Prime Minister for Humanitarian Affairs, the chang­
es occasioned by the Orange Revolution have to be 
secured at the legislative level. He maintains, in par­
ticular, that it is necessary to "introduce amend­
ments to Ukrainian legislation and regularize the 
relations between the media managers, owners, 
journalists." 

The Deputy Prime Minister considers as no less 
important to "bring to account all those involved in 
the introduction of censorship and temnyki, foment­
ing of inter-ethnic enmity, and other violations of 
the law." 

Vitaliy Shevchenko, member of the National 
Council of TV and Radio Broadcasting, concurred: 
"/ do not believe that the rebellions of journalists 
will have tangible positive consequences, if the en­
emies of freedom of speech are not brought to ac­
count. For two years now our legislation refers cen­
sorship to criminal offences that entail strict 
liability. On every TV channel and in every newspa­
per involved in political character assassination or 
in cultivating censorship, there were (and still are, 
as a rule) definite people who were the mainstay of 
such practices. The offenses have to be investigated 
with the subsequent establishment of the causes, 
motives, consequences, and degree of guilt, and the 
guilty have to be convicted. Then, later on, if we are 
such a merciful nation, someone will seek release on 
bail, reduce fines, change the real prison terms to 
conditional sentences, or appeal for amnesty. But 
everyone has to be cognizant of the fact that a rep­
etition of something similar in the future will not go 
unpunished." 

At the sametime we can hardly welcome the 
Deputy Prime Minister's proposal to terminate or 
substantially reduce financing the state-owned mass 
media in the next few years. In the opinion of ex­
perts - in particular, Serhiy Hrabovsky, deputy edi­
tor-in-chief of Suchanist (Contemporaneity) - re­
duced financing will make the media outlets seek 
resources from so-called "political sponsors." Oth­
erwise, most of the media outlets will cease or mini­
mize their operation. So far it is impossible to pub­
lish newspapers that would be financially dependent 
only on mass readership in the vast majority of 
Ukraine's regions. One or another option will not 
improve the situation with freedom of speech nor 
overcome the distortions in the presentation of in­
formation in the regions. 



88 МАГІСТЕРІУМ. Випуск 22. Журналістика 

In case of total privatization of central state-
owned information agencies - as, for example, 
Ukrinform - the government will lose an important 
channel of access to the public not covered by the 
private mass media outlets, which, as the Inter TV 
Channel, for example, might become an effective 
transmitter of disinformation and a tool of manipu­
lating public opinion. 

Irina Bekeshkina, scientific manager of the Demo­
cratic Initiatives Foundation, sees a way out by reori­
enting the journalists' attention to the public at large: 
"Not one specific TV or radio channel but all of them 
should 'go public,' because their main purpose is to 
work for readers, viewers and listeners. So far we see 
and hear irksomely boring interviews with one and the 
same MPs and political scientists. What we do not 
hear is the voice of the street, seeing instead only some 
beautiful cityscapes in the background. We need pro­
grams on problematic issues examined and comment­
ed on by extremely diverse voices - from different 
regions, by representatives of different social strata, 
age groups, and the like. Throughout these years jour­
nalists have developed a definite mindset of being no 
more than part of a body politic. They can become a 
fourth estate only when they become aware of being 
part of the people, taking their side, and standing up 
for their interests before the government whatever that 
government might be." 

In the opinion of Telekritika, which featured in its 
pages a discussion of experts on the prospects of me­
dia reform, a top priority objective on the agenda of 
the media and journalists for the next year years is to: 
• secure the current impartiality and balanced na­

ture of TV news; revive professional political 
analysis on TV as quickly as possible; 

• put into effect the mechanisms for setting up 
Public TV and Radio Broadcasting as a public 
service and the most effective instrument in deal­
ing with the problems not only of political cen­
sorship but also of market requirements; 

• introduce into the practice of the majority of me­
dia outlets the conclusion of agreements of open 
editorial policy concerning news (information) 
on the basis of professional standards; 

- develop new legislative initiatives to ensure 
market reforms in the mass media and to legisla­
tively regulate the above-mentioned issues; 

• develop mechanisms of public control and the 
influence of society on compliance with legal in­
formation rules. 

Problems of Media Reform Implementation 

In general, the community of professionals and 
experts has a unanimous understanding of the ap­
proaches to media reform. 

A few days ago a conference held by the Inde­
pendent Media Trade Union of Ukraine and the Na­
tional Journalists Union of Ukraine adopted a Mani­
festo setting forth the requirements to media reform, 
which, on the whole, were similar to what the ex­
perts suggested. 

But the current status of the media is not too fa­
vourable for implementing effective reform, be­
cause: 

• First, no real positive changes have occurred in 
the overall economic situation in which the 
Ukrainian mass media operates. 

• Second, the practice of using the mass media ex­
clusively as an instrument of political influence 
or a tool for manipulating the electorate contrib­
uted to the deskilling of a substantial number of 
journalists as well as top managers, who dis­
carded the habit of learning (or did not learn at 
all) to work in the media as in a normal business, 
i.e. taking their cue from the real needs of the 
audiences, but not from the orders of owners or 
political sponsors. 

• Third, journalists frequently hold onto their old 
ways of thinking. Especially those employed in 
the state-owned and municipal media find it 
much more difficult to depart from propaganda 
and begin independently analyzing processes 
and collecting information from different sourc­
es. Quite a few fail to keep up with the new pace 
and wilfully revert to the "old" format. To avert 
such a development in the future, it is necessary 
to educate young people on new principles and 
pay a greater deal of attention to the education 
of journalists. 

• Fourth, the extremely low level of corporate 
self-organization of the journalist community as 
well as the embryonic status of the trade union 
movement make it impossible to effectively and 
continually deal with the problems of social 
guarantees of journalists. 

• And finally, the existence of a huge number of 
state-owned and municipal mass media outlets 
will inevitably breed a multitude of social prob­
lems for their employees, once these media are 
denationalized en mass or a public broadcasting 
service is set up. 
The new government has actually been plunged 

into a situation when the declarations on the need 
for media reform voiced so naturally by the recent 
Opposition have run into a harsh reality that is full 
of dramatic contradictions. 

For instance, the need for establishing a public 
broadcasting service is at variance with the obvious 
political requirement of the new government to pos­
sess its own information potential lest it be edged 



Rostyslav I'avlenko. Iryna Klymenko. Are the Changes in Ukraine's Mass Media... 89 

out by the already long operating and well financed 
potential of former government members dreams of 
political revenge. Besides, there loom the already 
mentioned social problems when employees will 
have to be dismissed in the process of restructuring 
state-owned television. 

The desire to demonopolise the media market 
conflicts with the formally legal procedures for ac­
quiring media outlets. 

The rules of Ukrainian legislation on informa­
tion, even in their current version, are sufficiently 
progressive, as a lot of experts believe, but they 
have been traditionally flouted by total non-compli­
ance. 

Taking into account all these contradictions, it is 
obvious that the success of the media reform will 
depend on the political will of the new government 
that has demonstrated its resolve for change and 
sustainability of democratic standards of freedom of 
speech and the press. An important step to this end 
should be a quick establishment of a public broad­
casting service, which would radically change the 
situation in the information environment. 

Let us now identify the main areas of media re­
form, which, as we see it, have to be implemented in 
the short run. 

Top Priority Phases of Media Reform 

For the establishment of a public broadcasting 
service it is necessary to: 
• set up a managerial body on the basis of trans­

parency, independence and pluralism; 
• guarantee public broadcasters independence 

from political and/or economic interference; 
• guarantee public broadcasters all the required 

transmission equipment and radio frequency re­
source; 

- ensure budgetary appropriations for the period 
of evolvement of the service and of a design of 
effective and transparent funding arrangements 
in the future (for account of targeted dues, sub­
scription, and the like). 
Legislative regulation of new relationships bet­

ween owners, founders, top managers and journa­
lists. 

For this purpose it is necessary to: 
• formulate print media and TV companies' edi­

torial policy which should be consistent with the 
principles of information and journalist activity 
and ethical principles of journalism, and involve 
the participation of the staff of editorial offices in 
formulating policy; 

• draw up editorial statutes to protect the profes­
sional independence, reputation and rights of 
journalism to abide by ethical standards; 

• familiarize journalists with the editorial policy 
during admission to work and not establish for 
them additional requirements to any values or 
content that are not set forth in the text of the 
editorial policy; 

• secure legislatively equal rights of journalists for 
dismissal in case of change of a media owner or 
change in editorial policy and establish compen­
sation in the amount of six-months pay and an 
additional one-month pay for each year of work 
with the media outlet to promote independence 
of journalists; 

• introduce amendments to legislation concerning 
the system of payroll fund taxation to legalize 
the journalists' pay. 
Legislative enforcement of media owners and 

founders' accountability to the public, for which 
purpose: 
• obligate media owners to make public the con­

tent of editorial policy not les than once a year, 
before the onset of each national election cam­
paign, and immediately in case of any changes in 
editorial policy; 

• establish legal accountability for failure to make 
public or failure to make public on time editorial 
policy, or pursuance of editorial policy that is in­
consistent with what had been made public; 

• enforce legislatively the obligation of print and 
electronic mass media to provide information 
about owners of media and persons who may in­
fluence their activity when they apply for state 
registration and submit documents for broad­
casting licenses, and also the obligation to make 
public this information and/or any changes not 
less than once a year and by all manes before the 
onset of elections. Clearly defined legal account­
ability of the media should be established for 
failure to make such information public. 
Development of the journalist trade union move­

ment, determination of the professional and social 
status of journalists, and assurance of their labour 
and social rights, for which purpose: 
• ensure legislatively guarantees of establishment 

and activity of trade union organizations in the 
mass media; 

• actively promote, along with the government, 
public and international institutions, the deve­
lopment of a trade union movement and other 
forms of corporate self-organization of journa­
lists; 

• determine the status of a professional journalist 
as a person who collects, processes and prepares 
information for the mass media, derives a profit 
from this activity, and abides by the rules of pro­
fessional ethics; 



90 

take measures to legalize the labour relations 
and remuneration of journalists in order to en­
sure independence of journalists and restore all 
of their labour and social rights if they are vio­
lated; 
design jointly with trade unions and other repre­
sentative journalists organizations a system of 
rate-setting of journalists' pay, taking into ac­
count their qualification and experience, and 
ensure compliance with Ukrainian legislation 
defining the social rights and guarantees of jour­
nalists; 
enforce legislatively the obligation of media 
owners to ensure security and insurance of the 
life, health and property of journalists, as well as 
the risks related to possible lawsuits; 
align Ukraine's ethical codes of journalist acti­
vity with the International Federation of Journa­
lists' Declaration of Principles of Behaviour of 
Journalists and draw up a single document on 
applying ethical principles; 
improve the system of professional training and 
retraining of journalists, introduce modern Euro­
pean standards of journalist education in the pro­
grams of corresponding higher education estab­
lishments of Ukraine; 
identify a single body of professional self-regu­

lation that would be entitled to make decisions 
on violations of rules of professional ethics by 
journalists; engage in its work authoritative rep­
resentatives of the journalist community, pub­
lishers and lawyers. 
Enforcement of transparent and publicly 

accountable process of denationalization of state-
owned and municipal mass media, for which 
purpose: 
• take into account how the population in the re­

gions is provided with information; 
• grant priority right of editorial staffs of state-

owned and municipal mass media to receive tan­
gible and intangible assets of these media, and 
design a program of transferring the assets with 
the participation of journalists associations; 

• implement measures of social protection of jour­
nalists who will be dismissed in case of reorga­
nization/liquidation of state-owned and munici­
pal media outlets. 
We view the parliamentary hearings as the first 

step toward implementing the referred to measures. 
As a result of these hearings, amendments to legis­
lation should be introduced and an organizational 
foundation established for protecting the rights of 
journalists and ensuring the irreversibility of the 
changes in the media market. 

Appendix 1 

Assessment of the Political Dangers to the Mass Media in the 2005-2006 Election Season 

1. Dangers preceding the 2006 elections: 
1.1. The election campaign in 2006 might 

"tempt" the government to bring under its control 
the neutral media outlets. 

The first serious danger to journalists might be 
the new government's attempt to revert to the prac­
tices of the former regime, i.e. put under its heel the 
information flows in the press and on television. The 
pre-election contentions in 2005 could easily en­
courage such a development. If the Social Demo­
cratic Party of Ukraine (united) or Victor Pinchuk 
manages to keep under the control serious informa­
tion channels and be ready to compete with the new 
government in spreading information, especially 
pre-election information, the government and the 
President might be tempted to make "their mouth­
piece" other channels. Since most of the media 
channels are still weak to date and are prepared to 
yield to influence (UT-1 Channel can in no way give 
up praising the President), there would be no need 
to introduce temnyki for controlling the information 
environment. 

1.2. The rapid change of government does not 
alter the mindset of the authorities in the regions. 

At the local level the situation cannot change, 
because under the new government the local authori­
ties are appointed on the spur of the moment. In 
many regions, former members of Victor Yanuko-
vych's election headquarters are becoming leaders 
of the local executive on behalf of the new govern­
ment. Under such conditions it is difficult to guaran­
tee that the executive will be joined by people who 
in practice will observe freedom of speech and not 
pressure the mass media. Say, the press under the 
control of the local state administrations will be 
compelled to report events inadequately for fear of 
dismissal. 

1.3. The "Revolution" is turning into a self-puri­
fication of journalists. 

Once they were free from serious pressure, the 
journalists began falling into dispute about who was 
the closest to the revolutionary ideas and who show­
ered the most voluble praises upon the former go­
vernment. When Roman Skrypin (Channel 5) ac­
cused UT-1 of selling alcoholic beverages at its 
snack bar, the UT-1 employees wrote an open letter 
to the leading media outlets with the demand for 
apology, along with a string of commentaries. The 



RostyslavPavlenko, Iryna Klymenko. Arc the Changes in Ukraine's Mass Media... 91 

Internet publication Ukrainska pravda featured 
a critical article about the methods of work of Ukrin-
form, which today is supposedly to have become 
a efuge for journalists short of retirement and given 
to excessive drinking. 

Mutual criticisms and controversies among jour­
nalists is a positive signal, because it induces a re­
view of their place in the media (what media is 
needed for the state or the public). But on the other 
hand, such a situation distracts journalists from 
their main mission of keeping the public informed 
about what's going on. It's a case of perverted de­
mocracy, when lack of control over journalists kin­
dles chaos and arrests real work. 

2. Dangers after the 2006 elections: 
2.1. If the opposition candidates win the elec­

tions. 
Today the opposition is being deprived of a part 

of its property. Reprivatization will involve the stra­
tegic Kriviy Rih Steelworks, oblast power genera­
tion enterprises, and a host of small enterprises. The 
new members of the government are liquidating 
some shadowy schemes of money laundering. 

For all that, mass media outlets are not yet being 
taken away from the opposition. The SDPU(u) still 
holds on to the popular Inter TV Channel, while the 
Donetsk tycoon Rinat Akhmetov is the actual owner 
of the Ukraina TV Channel. The information envi­
ronment remains open for the opposition and, more­
over, a part of this environment belongs to the op­
position. 

All too little time has elapsed for the opposition 
to gain democratic forms and learn to play by the 
rules. Therefore, once the opposition comes back to 
power (the least probable scenario), it will again 
launch the process of returning businesses and en­
terprises under its control. 

The list of recoveries might also include media 
outlets. It's not only a question of recovering control 
over state television or reviving temnyki, it's also 
the probability of mass redundancy and pressure 
against the bitterest enemies of the former govern­
ment. Such a "professional axe" could he laid on 
journalists who stood up for freedom of speech as 
well as on publications and TV channels who did 
not abide by the "recommendations" of temnyki. 
Playing off one journalist against another and orga­
nizing provocations might be yet another element of 
persecuting journalists (such schemes were success­
fully applied by the former government). 

Another reality might be the growing presence 
of Russia in the Ukrainian information environment. 
Most of the opposition forces - Party of Regions or 
the SDPU(u) - are in favours of closer links with 
Russia in contrast to the pro-European aspirations 

of the current government. The victory of the for­
mer will mean access of Russian business and go­
vernment to the Ukrainian information environment 
as well. For example, the Russian Club in Ukraine 
might gain new influence, while the Russian busi­
ness elite or government officials might become 
owners of leading newspapers. Then there is also 
the possibility of journalists applying Russian me­
thods of influence, which are not distinguished for 
their democratic substance. 

2.2. If the pro-government candidates lose the 
elections. 

Should the government successfully use the me­
dia outlets during the election and gain a predilec­
tion for pressure, there will be the danger of growing 
control over the journalists. Instead of temnyki, the 
new government might find much subtler methods 
of influence - say, by suppressing the most impor­
tant events (already now experts emphasize the fact 
that Victor Yushchenko is issuing too many edicts 
classified "not for publication"). 

Another danger to journalist could be the "im­
plantation of unprofessional" journalists. The go­
vernment might lend its support (assignment of fre­
quencies, award of benefits, etc.) to its likeminded 
publications and channels, using as a criteria loyalty 
instead of professionalism. This will erode journa­
lism standards, and should the opposition-friendly 
media outlets revert to "information wars," society 
will be deprived of quality journalism. 

Rejection of impartiality could become to jour­
nalists a danger in its own right, if the pro-govern­
ment candidates win the elections. If Victor Yush­
chenko and Yulia Tymoshenko manage to win the 
sympathy of the population, journalists, swept up by 
the wave of general approval, might reject impar­
tiality in assessing the situation and fall a prey to 
"good politics." Criticizing the President and the 
Government might become simply unpopular. Then 
the media outlets might become no more than "su­
pervisors of democracy" and fall under the very 
same control as during Kuchma's presidency, but 
now doing their jobs of their own free will without 
any pressure. Today TV channels frequently report 
on the positive decisions of the new President, his 
family traditions and values, relegating to the back­
ground analyses of negative trends and comparisons 
of Yushchenko's pre-election slogans with his real 
activity. 

Yet another danger is the excessive indulgence 
of the government in adjusting Ukraine to the re­
quirements of Western standards. Regrettably, the 
current circumstances make it impossible to quickly 
and painlessly accept Western standards of informa­
tion disseminations. Open and transparent sale of 



92 МАПСТЕРІУМ. Випуск 22. Журналістика 

newspapers would not mean at all that the situation 
with freedom of speech in the country would change 
for the better - it might be simply bought by a Rus­
sia owner, and should the Russians buy up a critical 
mass of newspapers the destruction of the freedom 
of speech could be highly probable and, moreover, 
pose a threat to Ukraine's national security. Even 
given transparent privatization and compliance with 
rules, no system has evolved in Ukraine for easily 
implementing the democratic principles declared in 
the West. 

2.3. If the elections end in a draw. 
If the elections yield comparable returns (the 

most probable scenario), the government and the 
opposition will have to come to an agreement on 
building a majority. For the mass media such a sce­
nario will be more negative than positive. Among 
the negotiation terms there will also be secret agree­
ments (when building the majority for her activity 
after the victory of the Revolution, Yulia Tymosh-
enko was inclined to make covert agreements). 

Since access to the mass media is the principal re­
source of the opposition, it is absolutely probable 
that the bargaining will revolve around the access to 
the press or ownership of media outlets. This step 
could seriously make null and void the government's 
declarations about its democratic aspirations and as­
surance of freedom of speech. 

Yet another element of the bargaining might be 
the allocation of offices. The current government 
has demonstrated that despite its pre-election cam­
paign declarations about personnel selection by pro­
fessional criteria, it nonetheless professes the prin­
ciple of "appointment in return of gratitude." It 
cannot be excluded that this principle will have to 
be applied for building a majority after the 2006 
elections as well. Then the information environment 
might also be drawn into the "distribution" process. 
Appointment of people by "quotas" or the creation 
of new offices as "gratitude" might pollute the in­
formation environment and misshape its manage­
ment. 

Appendix 2 

Preliminary Analysis of the Situation in the Central Media Outlets 

Despite the changes in the media environment, 
an analysis of the results of a poll among journalists 
(conducted by Telekritika) gives enough reason to 
say that to date: 
• The mechanism of relationships between the 

owner, editor and journalist is far from clearly 
defined. 
Only eight out of the 30 interviewed journalists 

had contracts with owners, collective contracts or 
published principles of editorial policy executed in 
practice. One-third of the journalists (nine of 30 
respondents) had labour contracts. 

In this case, the recommended introduction of 
labour contracts with clearly defined labour 
relations will mean: first, reduction in a journalist's 
pay to his disadvantage, and, second, commencement 
of tax inspections and, accordingly, increase in the 
number of opposition media, which is very unde­
sirable for the government before the parliamentary 
elections. 

Then the question arises of increasing the pay of 
journalists. Introducing contracts at all media outlets 
without exception remains so far an idea of the dis­
tant future. 
• The procedure for formulating editorial policy 

as a mechanism of enforcing media independence 
needs to be regulated. 

Most of the journalists approve, in the main, the 
editorial policy of their media outlets (21 of the 30 
respondents). 

But only one-third were prepared to hand in their 

articles, knowing beforehand that they would not be 
accepted because of the content. About a half of the 
respondents stated that they had to revise articles 
because of subjects (topics) that were "inconvenient 
for publication," and almost one-third (eight of 30 
respondents) was compelled to withdraw their 
articles at the last moment. 

Therefore, it is extremely urgent to formulate 
editorial policy which would obligate media owners 
to make public its substances once a year and before 
the next election campaign. The Manifesto issued 
by the National Conference of Journalists held on 
March 4-5, 2005 stressed the need for establishing 
legal accountability for failure to make editorial 
policies public. Since the term "editorial policy" has 
still to be clearly defined, meeting the referred to 
requirement is rather difficult and calls for the 
establishment of a monitoring commission to trace 
whether the declared policies really accord with the 
media's positions. 

The influence of owners on editorial policy is not 
always transparent. 
About a third of the journalists (eight of 30) 

stated that their media owner did not show up at the 
editorial office. Only seven out of the 30 said that 
the owner was visiting the office regularly (in four 
of the referred to cases the owner was the editor or 
the editorial staff). And only in five cases did the 
journalists communicate with media owners in 
private or at general meetings. 

To regulate the owner-media relationships, ex-



Rostyslav Pavlenko, Iryna Klymenko. Are the Changes in Ukraine's Mass Media... 93 

perts suggest to legally enforcing the obligation to 
make public the information about media owners 
and persons who may influence the activity of the 
media. 

Meeting this condition implies the obligation of 
the media outlet to provide information about the 
owner when he submits documents for securing a 
license. 

The mechanisms for protecting journalists 'rights 
have little effect. 
A third of the respondents (20 of 30) certified the 

fact that their media outlets did not have any trade 
union organizations, and in most of the cases the 
journalists did not see any need in setting them up. 

The majority of the respondents referred to the 
relationships that evolved in their editorial offices as 

the principal mechanism for protecting their rights. 
Most of the respondents did not state any legal 
guarantees of protection of their own professional 
activity. 

Only 12 journalists believed that their rights in 
the workplace were adequately safeguarded. 

The effective mechanisms for dealing with the 
referred to problems could be: 
• Establishment of trade unions for the exercise of 

the journalists' professional rights and free­
doms. 
Training courses for journalists in legal safe­
guards of mass media activity; 

- Legislative enforcement of media owner's obli­
gation to ensure the security and insurance of 
journalists. 

Appendix 3 

Preliminary Analysis of Publications in the Regional Press 

Processed were 176 regional publications repre­
sented in the Chapter "Regional Newspapers" of the 
Ukrainian "Meta" Search System. This analysis re­
veals certain trends typical of the regional press. 

The analysis of this body of information revealed 
the following: 

1. The most neutral was the material devoted to 
politics in business newspapers, such as Delovaya 
nedelya (Business Week) and Merkuriy (Mercury, 
Zhytomyr), Vlasna sprava - Nash krai (Private 
Business - our Region, Transcarpathian oblast), 
Nashe vremya (Our Time, Mykolaiv), Berdiansk de-
lovoi (Entrepreneurial Berdiansk), Delovaya Odes­
sa (Entrepreneurial Odessa), and Kurier (Courier, 
Luhansk). 

2. The most politicized were the newspapers in 
the West - Lviv, Khmelnytsky, Rivne, Chernivtsi, 
Ternopil, Ivano-Frankivsk and Transcarpathian 
oblasts - Lvivska hazeta (Lviv Gazette), Postup 
(Advancement), OHO (Wow), Rivne vechirne (Eve­
ning Rivne), Doba (Day), Reporter, Zakhidny kurier 
(Western Courier), Pravozakhyst (Legal Protection), 
and Argument hazeta (Argument Gazette). Although 
the newspapers that could be referred to the obvi­
ously biased represented both principal political 
camps, this quality is the most bluntly expressed in 
the SDPU(u) newspapers and publications concur­
ring with the party's political platform. 

To such newspapers can be referred the Visnyk 
(Herald, Transcarpathian oblast), which is replete 
with aggressive accusations against the new govern­
ment, its abuse of power, persecution for political 
reasons, and the like. Here is one example: "The 
'revolutionary people's' government is not only 
transforming Transcarpathia into a private property 
of one of Mukacheve 's clan, but also launched a 

veritable 'mop-up operation' on our land, as if in 
Chechnya, using for this purpose even a powerful 
police 'landing force'" (Visnyk, March 5, 2004). 
There is not a single trace of an alternative opinion 
in the pages of this newspaper. Frequently the news­
papers reproduce articles from the web sites of Pro-
vokator (Provocateur), Forum, Pravda.ru, Kremlin, 
org, Lenta-au.com, InoPressa.ru, and the weekly 
2000. Beyond comment are certainly the articles 
that appeared in the newspapers during the pre-elec­
tion campaign. The following headings speak for 
themselves: "Yushchenko was poisoned by his ad­
herent who arranged her plait in a Ukrainian man­
ner" (Visnyk, December 28, 2004), "The orange is 
not a Carpathian fruit!" (Visnyk, December 24, 
2004), "Overcoming a fainting fit, or why I vote for 
Yanukovych" (Visnyk, December 22,2004), "Facets 
of the 'Orange' craze" (Visnyk, December 8, 2004), 
"Yushchenko pays young people 20 hryvnias each 
for staging provocations" (Visnyk, November 10, 
2004). 

Such an aggressive stance to the new govern­
ment has now been assumed by the Ternopil news­
paper Reporter, which in the election campaign was 
not distinguished for tolerance or balance. In the ar­
ticles of the newspaper an obvious gravitation to the 
SDPU(u) can be traced. 

Also biased are the articles in the Dnipropet-
rovsk newspapers Novaya volna (New Wave), the 
print organ of the Young Communist League of 
Ukraine, and the pro-communist Obyektivnaya 
gazeta (Impartial Newspaper). The newspapers in 
the South are mostly one-sided when presenting po­
litical subjects. An article featured in the newspaper 
Melitopolskiye vedomosti (Melitopol News) in March 
is titled "Orange Anarchy." Its main idea is ex-

Pravda.ru
Lenta-au.com
InoPressa.ru


94 МАПСТЕРІУМ. Випуск 22. Журналістика 

pressed in the subhead "The first months of the re­

cent opposition at the helm of state authority is de­

pressing: many words -few deeds. " (No. 17, March 

2, 2005). The newspaper does not carry any alterna­

tive opinions about this and a lot of other critical 

publications of recent date. This is also true for the 

Zaporizhia newspaper Verge and the Odessa news­

paper Chass Ch (Zero Hour). 

Slava Sevastopolia (Glory of Sevastopol) is yet 

another example in this category. The newspaper 

was not in any way affected by the JR either at its 

height are now. Although the general key of its pub­

lications has become more restrained when during 

the presidential election campaign, the newspaper 

can hardly be called impartial. 

3. Since early 2005 a large number of regional 

newspapers in the East and Centre give preference 

to subjects far removed from political passions: so­

cial and domestic matters, folk medicine advice, lo­

cal municipal problems, e.g., Ogni Severodonetska 

(Lights of Severodonetsk) Donbas, Salon of Dona і 

Basa (The Salon of Don and Bas), MIG, Zaporo-

zhska sich (Zaporozhian Sich), Vestnik Priazovia 

(Sea of Azov Herald), Vostochny proekt (Eastern 

Project, Sloviansk, Kramatorsk, Druzhkivka), Va-

sha vizitka (Your Business Card, Kremenchuk), 

Pervaya Krymskaya (First Crimean), Vecherniy 

Svitlovodsk (Evening Svitlovodsk), Misto (City). 

4. Most frequently newspapers tend to combine 

bias and neutrality, as is the case with the Kirovo-

grad newspaper Ukraina-Centre. However, certain 

scepticism about the new government is expressed 

and occasionally some excessively stinging state­

ments. Kharkiv's Piatnytsa (Friday) chose a lighter 

and ironic tone. 

5. The print media founded by state administra­

tions belong to a category that is anything but im­

partial. Their publications clearly reflect loyalty to 

the current government and concentrate on publici­

zing the activity of the local authorities, e.g. Plosh-

cha Nezalezhnosti, 2 (Independence Square, 2, 

Sumy), Stary zamok (Old Castle, Transcarpathian 

oblast), Pryluchyna (Pryluky District). 

Certainly, they, too, try to adapt to the new cir­
cumstances and feature the opinions of politicians 
advocating different views. For instance, the news­
paper Volyn (Volyn oblast) carried during the past 
month interviews with the leader of the SDPU (u) 
oblast chapter and with Hryhoriy Omelchenko, as 
well as an article about the visit to Volyn of MP V 
Zubanov who is famous for saying that he was pre­
pared to relinquish his MP mandate to "free" this 
election district for Victor Yanukovych. 

Diverse opinions are presented in the pages of 
Vilne slovo (Free Word, Zhytomyr) and XXI vek 
(21st Century, Luhansk). 

6. What should be singled out in this list is the 
position of Donbas that claims to have the largest 
number of subscribers in the Donetsk coal basin. The 
newspaper tries to publish impartial articles about 
the situation in Ukraine and the region. In particular, 
it publishes and comments on reader's letters in an 
attempt to shatter the myths that were thrust on the 
region's voters during the election campaign (e.g. 
S.Tyshchenko's article "For the Judgment of your 
Reason," No.38, February 24, 2005). 

At a time of the highest passions in the election 
campaign, Donbas wrote about simple mundane 
things - how to deal with a cold, preventive medical 
treatment of eye ailments, municipal services and 
how they are provided, and the like. An example in 
point is the title of a lead article in an issue on the 
eve of the second tour of elections - "And Life Goes 
On" (No.211, November 18, 2004). 

General impression. 

The impartiality of the publications depends to a 
large extent on the following: 

- position of the media's owners, sponsors and 
founders; 

- professional skill of journalists; 
- prestige/popularity of the newspaper. There is an 

obvious correlation: the larger the print run of a 
popular newspaper the more restrained its state­
ments, especially when it has to reckon with the 
competition of other newspapers; 

- personal convictions of journalists, as reflected 
in their own articles and comments. 

Ростислав Павленко, Ірина Клименко 

ЧИ ДІЙСНО Є НЕЗВОРОТНИМИ «ПОМАРАНЧЕВІ» ЗМІНИ 
В УКРАЇНСЬКИХ МАС-МЕДІА? 

Дослідження у мас-медійній галузі повинні спиратися на емпіричні дані системного характеру, 
які час до часу пропонуються нечисленними в Україні експертними центрами, такими як Центр 
медіареформ при Могилянській школі журналістики. Одне з таких досліджень пропонується увазі 
науковців, журналістів та медіа-фахівців. 


