International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture
[ ¥

Dmytro Hubenko
California State University, Northridge

e-mail: dmytro h@yahoo.com

“Frame Analysis of the New York Times and
Izvestia Coverage of the Presidential Elections and
the Orange Revolution in Ukraine in 2004



International Graduate Student Symposium
Ne\iv_PSLspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~
Centre for European, Russian, and Eurasian Studies, University of Toronto
March 17-19, 2006

TABLE OF CONTENTS
Chapter One. Introduction. .. .. ..ottt e 3
Chapter Two. Methodology..........oooiiiiiiiiii 6
Chapter Three. FINdings........ooooviiiiiiii 10
Chapter Four. ConclusiOn. ... ....oouiiiiiiiiii e 31
References. .. ..o, 35
Appendix A. Codesheet. .. ..ovuiiiii i 37
Appendix B. List of the New York Times Articles............coooiiiiiiiiiii. 38
Appendix C. List of Igvestia ATtiCles. ... ..o 42



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
CHAPTER ONE

INTRODUCTION

On Monday, November 22, 2004, the Prime Minister of Ukraine Viktor Yanukovych
was declared the winner of the presidential elections. According to the official results, he
defeated his opponent, opposition leader Viktor Yuschenko, with a small, but still
comfortable margin of almost three percent. However, Yanukovych was never inaugurated
as President of Ukraine, because on the same day hundreds of thousands of Ukrainians
poured onto the streets to protest what they saw as blatant election fraud. These mass
demonstrations lasted for two weeks, and, as a result, a parliamentary vote and a ruling by
the Supreme Court denounced this election and refused to legitimize it. The unprecedented
‘third round’ (the rerun of the second round) was won by the opposition candidate at the
end of December 2004.

During the elections crisis, the world witnessed a serious deterioration of relations
between Russia and the West. Russia endorsed Yanukovych who was seen as a pro-Russian
candidate, while the West supported Viktor Yuschenko who was seen as a pro-Western
reformist. Russian president Vladimir Putin twice congratulated Yanukovych on his ‘victory’
even before the official results were announced. In contrast, the Western leaders and mass
media were mostly sympathetic to Yuschenko and his supporters.

In fact, New York Times and Western press overall did not pay much attention to the
Ukrainian presidential election until the protests broke. Similarly, Izvestia’s coverage, though
more attentive to Ukrainian issues due to historical reasons, was also quite average. However,
when the protests known now as the Orange Revolution started, Ukraine became much

bigger news both in the United States and Russia. Probably never in its modern history was



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
Ukraine covered so intensively in the American and Russian press. This study assesses

coverage of the elite American and Russian quality dailies, the New York Times and Igvestia
respectively, and the researcher employs frame analysis as his methodology and critical
theory as the theoretical framework.

Critical theory is inspired by Marxist political economy, but has been updated with a
new reading. It was especially influenced by Antonio Gramsci and his conception of
hegemony. Hegemony implied that the dominance of certain formations was secured, not by
ideological compulsion, but by cultural leadership. Thus, media (and other signifying
institutions) not only reflect and sustain the consensus in society, but also help to produce
the consensus and manufacture consent (Hall, 1982).

Carragee and Roefs (2004) argue that “the media hegemony thesis directly connects
the framing process to considerations of power and to examinations of the relationship
between the news media and political change.” Therefore, studying the framing process
within the context of the production, distribution, and interpretation of hegemonic meanings
allows researchers to find the relationship between news and the distribution of power in
American society. “Frames, as imprints of power, are central to the production of
hegemonic meanings” (Carragee & Roefs, 2004, p. 222).

Overall, the Gramscian concept of hegemony argues that the dominant class will use
any means to spread its ideology through society, and mass media is an extremely important
instrument in this struggle. In any society the media are used to bring the political message
of the government to the population, and foreign policy is not an exception.

This study is significant for several reasons. First, it will be one of the first

assessments of the media coverage of the modern-day “velvet revolutions” which happened



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture
S - ‘#Tg al Ru af 1 Eur Iniv f1
March 17-19, 2006

in several post-Socialist countries in recent years (Serbia 2001, Georgia 2003, Ukraine 2004,

and Kyrgyzstan 2005). These revolutions are new phenomena, and their international news
coverage has rarely been studied. Second, this research will address important questions
regarding the ideological role of the mass media. Finally, it will probe whether Chomsky and
Herman’s propaganda model for mass media is still relevant in the United States and Russia.
This paper will consist of four chapters. First, the subject and purpose of the study
and the theoretical framework will be covered. Next, the research questions and the
methodology of the study (frame analysis), sampling, and data collection will be explained.

This will be followed by the reporting of the results and their analysis, and a conclusion.



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
CHAPTER TWO

METHODOLOGY

The main focus of this study is to analyze how the 2004 presidential elections and
the Orange Revolution in Ukraine were framed in the American and Russian press. The
following specific question will be explored: How were the Ukrainian presidential elections
and the Orange Revolution in Ukraine framed by the New York Times and Igvestia? Frame
analysis will be employed as a method of this study.

Framing research originates from the sociological research of Goffman (1974) and
the media sociology of Tuchman (1978) and Gitlin. One of the most common definitions of
what is meant by “to frame” is “to select some aspects of a perceived reality and make them
more salient in a communicating text, in such a way as to promote a particular problem
definition, causal interpretation, moral evaluation, and/or treatment recommendation for the
item described” (Entman, 1991).

In general, frame analysis is a type of narrative/content analysis in which the
researcher explores text to identify the frame in order to pinpoint the rhetoric of the writer
and/or the news organization. More specifically, frame analysis assesses whether or not
journalistic text plays a political role. Ideally, framing research examines how frames are
sponsored by political actors, how journalists employ frames in the construction of news
stories, how these stories articulate frames, and how audience members interpret these
frames (Carragee & Roefs, 2004).

Frame analysis examines reasoning devices used to explain the news event and
framing devices used to characterize the event. Reasoning devices provide justifications or

reasons for a general position; these are: roots (causal interpretations of issues),



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
consequences, and appeals to principle (Carragee and Roefs, 2004, p. 223). Framing devices

include: sources (all people directly quoted in the text); keywords (words that appear in a
headline and are then repeated in the text, words that appear frequently in the body of
stories, or words that have particular salience due to their placement within the text or their
cultural resonance for the news audience); metaphors (the figures of speech in which a word
for one idea or thing is used in place of another to suggest likeness between them); agency
(the person or group identified as causing or solving the problem; the causal force that
created the newsworthy act). In the course of analysis, each story is read to determine
specific patterns found in the coverage, focusing systematically on dimensions that have
been identified in previous studies as framing devices: sources, keywords, metaphors and
agency (Entman, 1991; Wall, 1997).

This study analyzes the coverage of Ukraine’s 2004 presidential campaign in the
American daily the New York Times and the Russian newspaper Izvestia. The time period of
the analysis is from the beginning of the Ukrainian presidential campaign coverage (October
12, 2004 in the New York Times, October 21, 2004 in Izvestia) till the last reports about
Yuschenko’s inauguration (which happened on January 22) on January 24, 2005.

The New York Times and Izvestia were chosen because they are known in the USA and
Russia respectively as leading elite publications paying special attention to the international
news. Based in the biggest cities of their countries (New York and Moscow), they are the
most influential papers in the U.S. and Russia (Malinkina & McLeod, 2000). The New York
Times is the most authoritative source of information and guidance on issues of public policy

(Friel & Falk, 2004) and one of the oldest newspapers in the USA (founded in 1851) with



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
one of the highest circulations in the country — 1,121,057 in September 2004 (“Circulation,”

2005).

The articles from Izvestia were collected through a keyword research of Izvestia’s web
site search engine. The keyword “Ukraine” produced 306 total stories. All news articles and
commentaries (there is no clear distinction between news stories and editorials in the
Russian press) longer than 100 words and focused on the topic of the Ukrainian elections
and the Orange Revolution were included with the exception of the Q-and-A stories.
Because of the data collection method, the place and position of the articles in Igzestia is not
known. It is also possible that the online versions of Izvestia’s articles differ from the printed
ones.

The data from the New York Times was accessed through the Lexis-Nexis database
using the same criteria. The keyword “Ukraine” produced 184 total stories. All articles
longer than 100 words focused on the topic of the Ukrainian elections and the Orange
Revolution were included in the analysis. As a result, a total of 153 stories (79 articles from
Izvestia and 74 articles from the New York Times) were downloaded and printed out.

All the stories were be read first for comprehension. On the second time the
researcher “open-coded” each story. The sample codesheet included four ‘technical’
questions (name of publication; date and year; length, location, and type of the story; title
and author) and five theme questions. The themes include the campaigning and voting
process; the mass demonstrations; the main candidates (Yuschenko and Yanukovych), their
programs and their popular support; difference between Ukrainian East and West; and the
foreign actions/attitudes (namely world leaders, the USA, Russia, the European Union,

West). These questions were applied to the articles, and the codesheet for each article will be



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture

March 17-19, 2006
filled with supporting examples and observations. Afterward the researcher compared the

findings, probed for particular framing devices, determined which words and images are the
components of the frame and discovered the consistent patterns of the overall frame
(Entman, 1993; Wall, 1997).

The credibility and trustworthiness of this research was guaranteed in three ways.
First, the researcher provided rich and thick description using the numerous examples from
original texts to illustrate and provide specific support for arguments (Creswell, 1998). And,
second, the researcher’s background secures his deep understanding of Ukrainian political,
economical and cultural issues. He was raised in Ukraine, and has a fluent knowledge of
English and native knowledge of Ukrainian and Russian languages. His academic
background includes degrees in Political Science and Journalism.

This study is limited to its own data and analysis, and its results cannot be
generalized. The researcher analyzed the coverage of only one event by two newspapers —
the New York Times (USA) and Izvestia (Russia). Thus, they cannot represent the American
and Russian print media as a whole. The time frame of the study was limited, and the sample

included not all stories, but only those more than 100 words long,.



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
CHAPTER THREE

RESULTS AND DISCUSSIONS
In this chapter, the problem, cause, solution, and moral claims found in the New
York Times’ and Igvestia’s coverage, as well as their interpretation will be discussed. The
findings of this study suggest that both newspapers employed the same frame in their
coverage, even though their portrayal of the crisis in Ukraine was different, and sometimes

even opposite.

The Problem
The New York Times

The electoral fraud was depicted by the New York Times as the primary problem in its
coverage of the presidential elections and the ‘Orange Revolution’ in Ukraine. It was the
reason for the mass protests and a severe political crisis inside Ukraine, which led to a
serious confrontation between the West and Russia on the international arena. For American
newspaper, the electoral fraud was a justified cause for the conflict which polarized Ukraine
and the whole world for several weeks in the end of 2004.

Since its beginning, the presidential campaign in Ukraine was portrayed as “a fiercely
contested fight over the country’s future” (Meyers, 2004, para. 16) between two rival
politicians — Prime Minister Viktor Yanukovych and leader of opposition Viktor Yuschenko.
The tensions culminated in the second round of the election which had to name the winner
of the presidential race, and which was officially won by Yanukovych. This vote was

characterized by the New York Times as ‘disputed’. This categorization appeared 44 times in

10



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
the text, as well as in two headlines: “Ukraine Court Delays Results In Vote Dispute”

(Chivers, 2004); “Rivals in Ukraine Agree to Negotiate Over Disputed Vote” (Chivers, 2004).

Overall, the voting was characterized by such words as “fraud” (Chivers, 2004, para.
3), “abuse” (Chivers, 2004, para. 1), “irregularities” (Chivers, 2004, para. 9), and “violation”
(Meyers, 2004, para. 6). The keyword “fraud” (“fraudulent”) was used most of all — 108
times in the text and once in the headline: “Powell Says Ukraine Vote Was Full of Fraud”
(Weisman, 2004). This word choice suggested that the New York Times didn’t see
Yanukovych’s victory as legitimate, claiming that there was “a pattern of harassment and
electoral irregularities that calls into question the fairness of the vote to elect Mr. Kuchma's
successor” (Meyers, 2004, para. 4).

Therefore, after the second round of the election, Yanukovych was portrayed as the
“official winner” (Chivers, 2004, para. 2), “nominal winner” (Chivers, 2004, para. 5), or
“officially declared winner” (Meyers, 2004, para. 2), but never as just ‘winner.” On the other
hand, Yuschenko was portrayed by the New York Times as the “declared loser” (Chivers,
2004, para. 1) or “officially defeated presidential candidate” (Chivers, 2004, para. 1), and
these depiction implied that he was not really defeated. Thus, an American newspaper made
the clear accents that suggested that the Yanukovych’s official victory was not real, and that
the Yuschenko’s defeat was not final.

The accents changed after the second round’s rerun, when, even before all votes
were counted and the official results published, the New York Times proclaimed the winner,
Yuschenko, “Ukraine’s presumptive president-elect” (Chivers, 2004, para. 1), while
Yanukovych was portrayed as “the evident loser” (Chivers, 2005, para. 1). Moreover, in this

‘third round,” according to American newspaper, the problem of fraud was solved: despite

11



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture

March 17-19, 2006
the reports about the irregularities it was declared “relatively free of the type of bare-

knuckled fraud that doomed the original” (Meyers, 2005, para. 6).

This word choice suggests that the New York Times was biased in its coverage of the
Ukrainian presidential campaign: its sympathy was clearly with the opposition leader —
Viktor Yuschenko. Therefore, the problem of electoral fraud which aroused so seriously in
the second round and during the mass protests was downplayed in the coverage of the first
and ‘third’” rounds won by Yuschenko.

The New York Times also identified the “split” (Arvedlund, 2004, para. 1) between
“the agrarian west” of Ukraine which “is ardently nationalist, predominantly Catholic and
anti-Russian” and “the industrial south and east” which “are predominantly oriented toward
Russia in speech and religion” (Schmemann, 2004, December 9, para. 7). However, it was
depicted as just one in the complex of many cultural, social and economic problems facing
Ukraine, and not as a reason of the conflict.

This image of the sharply divided country consisting of two hostile parts was
incorrect, because the real picture of Ukraine is much more complicated (for example,
Central Ukraine provides a balance between the opposites of West and East). There were
also some mistakes in the coverage regarding the regional divide of Ukraine: the newspaper
mentioned “a civil conflict between the country's starkly divided regions, dominated by
ethnic Ukrainians in the west and ethnic Russians in the east” (Meyers, 2004, December 4,
para. 7), even though, in fact, ethnic Russians dominate in only one Southern Ukrainian

region — Crimea.

Izvestia

12



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
For Izvestia, the primary problem of the conflict laid in the historical difference

between ‘pro-Western’ (and ‘anti-Russian’) Western Ukraine and ‘pro-Russian’ Eastern
Ukraine. The electoral fraud was not seen as reason serious enough to provoke a political
crisis with the global implications. Moreover, the newspaper mentioned that “falsifications
were always present in democratic Ukraine” (Pankin, 2004, para. 7), implying that the
electoral fraud is a usual Ukrainian (and, actually, post-Soviet) political practice, so it could
not lead to such a crisis.

Therefore, for Izvestia, the ‘Orange Revolution” was not a struggle of citizens for the
democratic cause of honest and transparent election, but, first of all, the internal Ukrainian
‘Bast versus West” conflict:

“Split into East and West is not just a fact of Ukrainian election, but a diagnosis of
Ukrainian statehood in its current state” (Zatulin, 2004, para. 5).

Thus, the historical division of Ukrainian society was emphasized. To express this
division Izvestia used the keyword “split” (Zatulin, 2004, para. 4). It was used 26 times in the
coverage and was applied not only to regions, but also to Ukrainian celebrities, politicians,
and government institutions. The ‘split’ was total, and the idea of hostile ‘East’ and ‘West’
ran through all coverage of Ukrainian campaign:

“It was predictable that the country will split Ukraine into ‘Russian East’ and
‘national West’. Ukraine is clearly split into two parts. To the right of the imagined
line going from the Northeast to the Southwest there are nine Russian-speaking
regions and the city Sebastopol which supported Yanukovych. To the left — 16
oblasts and city Kyiv that voted for Yuschenko” (Sokolovskaya & Yusin, 2004, para.
10, 11).

Izvestia insisted that the regional differences were so deep-rooted that these parts of

Ukraine may be even considered separate countries: “West and Southeast are like two

different countries: Russian-Ukrainian and Galician-Ukrainian” (Markov, 2004, para. 10).

13



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
Thus, the Southeast was a close region, actually almost Russian or ‘Russian-Ukrainian,” while

the West was alien, ‘Galician’ (Galicia is one of Western Ukrainian regions, which is known
in Russia as a center of anti-Russian nationalism). Comparing these two parts Izvestia always
stressed that Eastern Ukraine is richer and more populous than the Western:

“All Western Ukrainian regions give the Ukrainian national budget only three

percent of the income while Donetsk and Dnipropetrovsk regions — a quarter of the

whole budget” (Bausin & Sokolovskaya, 2004, para. 7).

As East and West were supporting two different candidates (Yanukovych and
Yuschenko), Izvestia depicted election as a strategic conflict. Even before the second round,
Russian newspaper predicted that there will be no compromise between the rivals, and that
“the loser will not accept his defeat” (Grigorieva, 2004, para. 7). Therefore, Izvestia expected
the coming conflict and emphasized the competitive side of the election. The theme of
winning or loosing was obvious in the headlines that sometimes reminded sports reports: “A
Draw in Favor of a Premier” (Sokolovskaya & Yusin, 2004); “Yuschenko Defeated
Yanukovych” (Grigorieva, 2004); “Ukraine Should Choose the Loser” (Grigorieva, 2004);
“East defeated West” (Grigorieva & Sokolovskaya, 2004); “Orange Ukraine Defeated White-
Blue Ukraine” (Yusin, 2004).

To dramatize depiction of the conflict Russian newspaper used the word ‘war,’
which appeared twice in the headlines: “War of Exit Polls Could Provoke the Events”
(Grigorieva, 2004); “Two Ukraines: Geopolitics of Crisis and Map of Civil War” (Dugin,

<

2004), and in the text. One article mentioned “war of meetings,” “war of complaints,” and
“war of comments” (Grigorieva & Sokolovskaya, 2004, para. 4, 5), and before the third

round another article warned its readers that “the battle is lost, but not the war” (Yusin, 2004,

para. 4).

14



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture

March 17-19, 2006

Causes
Both the New York Times and Izvestia identified the internal and foreign actors as the
underlying causes of the Ukrainian crisis. However, both newspapers selected the different
sides of the conflict and their allies abroad to portray as the conflict’s cause. For Russian
newspaper, it was the oppositional candidate Viktor Yuschenko and his supporters inside
Ukraine and in the West who provoked the conflict, while for their American colleagues —

Prime Minister Viktor Yanukovych with his camp and Russia.

The New York Times

For the New York Times, the cause of the conflict was the corrupt government inside
country which was accountable for the falsifications, as well as the influence of Russian
government. Ukrainian government was personified by the outgoing president Leonid
Kuchma and Prime Minister Viktor Yanukovych, while Russian interference was usually
embodied in the person of president Putin who was characterized as “a co-conspirator with
Ukraine's outgoing president, Leonid Kuchma, to tilt the campaign and fix the election in

favor of the pro-Moscow candidate” (Kristof, 2004, para. 8).

Foreign interference

Russian intrusion was stressed by the New York Times’ reporters since the beginning
of the campaign. They portrayed Yanukovych as benefiting from a “high-profile support
offered by... Russia’s president, Vladimir V. Putin” (Meyers, 2004, para. 17). The Russian

president’s visits to Kyiv were characterized as “interfering in another country’s internal

15



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
affairs” and “Russia’s soft imperialism” (Meyers, 2004, para. 3). In fact, it was Vladimir Putin,

not Russia as a country, who was found personally responsible for the Russian foreign policy:

“Mr. Putin's direct interference underscores his keen desire to keep Ukraine, in

particular, Russia's historical and cultural partner, from tipping toward the West and

further diminishing Moscow's reach” (Meyers, 2004, para. 4);

“Long before mass street protests paralyzed Kiev, Mr. Putin had injected himself

into the race, campaigning on behalf of Mr. Yanukovich and then publicly

congratulating him on his victory” (Chivers, 2004, para. 8).

Therefore, the New York Times attacked not Russia which is supposed to be an
American ally in the global war against the terrorism, but the country’s president. American
newspaper also did not want to acknowledge a substantial Western interest in the victory of
Yuschenko. So, Russian support for Yanukovych was characterized as open, while Western
support for Yuschenko — as subtle:

“Russia and President Vladimir V. Putin himself have come out so strongly for the

candidate promising closer relations with Moscow, Viktor F. Yanukovich, while

Europe and the United States are supporting Viktor A. Yushchenko, albeit more

subtly” (Meyers, 2004, para. 2).

After the ‘Orange Revolution’ won, the New York Times mentioned that some groups
in the West accuse American government, as well as such Democratic and Republican
institutions as NED and IRI, of “conspiring to underwrite and orchestrate the revolution, in
part through grants and foreign aid” (Chivers, 2004, para. 19). However, this alleged
Western conspiracy was never investigated.

Thus, the West was a ‘good force’ in Ukrainian conflict, the defender of democracy,

while Russia was a ‘dark force’ trying to steal the Ukrainian election. Russian Federation in

this coverage was definitely a successor to the Soviet Union, and the negative coverage it

16



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
received was reminiscent of the American-Soviet confrontation during the Cold War. It is

not strange that the Cold War parallels were ubiquitous:

“The standoff had a cold war quality, as the United States and Russia tussled over
spheres of influence and political principles” (Shane, 2004, para. 0);

“Russian officials dusted off cold war vocabulary and summoned bitter visions of
lost imperial ambitions and fears of Western meddling in Russia’s sphere of
influence” (Arvedlund, 2004, para. 1);

“The election also exposed tensions between Russia and the West not seen since

NATO bombed Serbia in 1999, and perhaps since the cold war” (Meyers, 2004, para.

7).

The Soviet Union was alive again in the headline “The Eternal Suspicions of the
Soviet Mind-Set” (Schmemann, 2004). And as the tensions grew, the New York Times asked a
rhetorical question: “So has a Ukrainian political standoff escalated to a Russian-American
confrontation out of the cold war, ‘captive nations’ and all” (Whitney, 2004, para. 3)? The
newspaper’s coverage with the headlines like “Eastern Front, 2004” (Judt, 2004) and “The
New East-West Divide” (Whitney, 2004) implied the answer: the world was once again
portrayed as a contest between Russia and the West, the competition for Ukraine.

Overall, the accents made by the New York Times in its coverage of the
international politics around the Ukrainian presidential election are clearly seen in this
conclusion made after Yuschenko’s victory:

“And Europe and the United States, which both rightly fought for a fair and

democratic election, must now work to dispel any perception that it is Washington

and Brussels, not Kiev, calling the shots. For his part, Mr. Putin disgraced himself by

meddling in the internal affairs of Ukraine — which he clearly considers one of his
territories.” (“President,” 2004, para. 3, 4).

Domestic aspect

17



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
Inside Ukraine the cause of the conflict for the New York Times was the government

and its presidential candidate — Viktor Yanukovych. It becomes evident in comparison of his
and Yuschenko’s portrayals in American newspaper. Yanukovych was seen as a candidate

»

“promising to follow [the departing president] Kuchma’s course,” while Yuschenko — as
“promising to steer the country toward a more open and democratic path, more closely
allied with Burope” (Meyers, 2004, para. 12). As the president Kuchma’s course was

<

associated with the “cronyism and corruption” (Meyers, 2004, para. 7), it is clear that the
Western public would perceive Yanukovych as a negative character.

Moreover, Yanukovych’s name in the coverage was almost always connected to the
infamous president Kuchma: usually he was referred to as Kuchma’s “choice” (Meyers, 2004,
para. 6) or “successor” (Chivers, 2004, para. 8). The Russian president’s support for
Yanukovych was also often reflected in the articles: the Prime Minister was called “Mr.
Putin’s choice” (Shane, 2004, para. 4). Actually, Yanukovych was shown as even more pro-
Russian than Kuchma:

“While Mr. Kuchma tilted alternately toward Russia and Western Europe, Mr.

Yanukovich promised to cultivate closer ties with Russia, proposing to make Russian

an official language and to allow dual citizenship” (Meyers, 2004, para. 13, 14).

On the other hand, Yuschenko was shown as a “liberal, democratic reformet”
(Meyers, 2004, para. 17) who was promising to push country toward the West. Unlike his
opponent, Yuschenko was praised for his past endeavors: “he was involved in steering the
Ukraine from Communism to a market economy, developing monetary and credit policies,

and introducing the hryvnia, Ukraine's currency” (Chivers, 2004, para. 13). However, the

New York Times never told its readers that Yuschenko was also a Prime Minister under

18



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
‘corrupt Kuchma,” and that he, as well as Yanukovych, is also a product of the Soviet system,

a former member of the Communist party and a part of Soviet bureaucracy.

Instead, the candidates’ differences (especially their geopolitical aspirations) were
stressed, so they were portrayed as the absolute antipodes. The newspaper did not pay
attention to the Yuschenko’s declaration to develop the good relations with Russia, and
Yanukovych’s intentions to continue Ukraine’s move to the West. Even though both
candidates claimed to be dedicated to Ukrainian interest, they were labeled as ‘pro-Western’
or ‘pro-Russian.” The extreme dichotomization of the coverage is clearly seen in this editorial:

“The choice facing Ukrainian voters on Sunday, in the second round of their

presidential election, was about as clear as choices get: Fast or West. In the

shorthand of the race, Prime Minister Viktor Yanukovich was pro-Russian, and his
opponent, Viktor Yushchenko, the head of the opposition and a former prime

minister, was pro-Western” (“Ukraine,” 2004, November 23, para. 1).

Thus, the New York Times’ portrayal of Yuschenko and his supporters was aimed to
evoke sympathy of the Western readers, while Yanukovych and his camp were shown as the
‘bad guys’ of Ukrainian conflict, the agents of Russian influence. Russia and its president,

Vladimir Putin, were portrayed absolutely negatively, and this depiction of Russian

involvement clearly had the Cold War quality.

Izvestia

Izvestia also provided its readers with the picture of intense clash between ‘good” and
‘dark’ forces in Ukraine. However, for Russian newspaper, the conflict was caused by the
opposition candidate Viktor Yuschenko and his supporters in Ukraine and Western
countries. First of all, Yuschenko was personally responsible for the turmoil and the split of

the country:

19



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture

March 17-19, 2006
“Yuschenko is provoking the split of Ukraine — it’s impossible not to see. Gathering
the crowds, he is drawing the line of divide. Supporting the street revolution in the

West, he is urging the Fast to respond with the same” (Grigorieva, 2004, para. 3).
Izvestia saw the mass protests not as a tool of direct democracy, but as provocation
leading to the split of the country. However, when some pro-Russian politicians from several
Southern and FEastern regions were trying to proclaim the Southeastern Ukrainian
Autonomous Republic during the ‘Orange Revolution’, their move was depicted by Russian
newspaper not as an actual effort to split Ukraine, but as an “answer to the decision of

Western Ukrainian mayors to recognize Viktor Yuschenko as a president” (Sokolovskaya &

Shesternina, 2004, para. 14).

Foreign interference

Unlike the New York Times, Izvestia focused more on the internal aspects of the
Ukrainian crisis. However, Russian newspaper also mentioned “those who support
Yuschenko in European countries” (Grigorieva, 2004, para. 2) as another cause of the
conflict. The American influence was also present in the coverage, for example, in the
reports about the financial support for Ukrainian opposition. As Izvestia stated, “the
Ukrainian election split not only Ukraine to East and West, but the whole world”
(Sokolovskaya & Shesternina, 2004, para. 3).

Ukraine was also called the reason of one of the most serious confrontations
between Russia and the EU, and both Russian Federation and the European Union were
reported to have the same goal: “getting the comfortable rear and realization of geopolitical

ambitions” (Grigorieva, 2004, para. 10). Therefore, the European Union was portrayed as a

20



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
force trying to include Ukraine in its geopolitical sphere of influence, thus hurting the

Russian national interests.

The character of the Izvestia coverage changed during the ‘Orange Revolution.” Most
notably, Russian newspaper recognized that Russia was one of the crisis’ causes, even though
“not the only one and not the most important” (Pankin, 2004, para. 6). The newspaper also
described the whole Russian ‘Ukrainian strategy’ in 2004 as “a row of mistakes and
disappointments” (Yusin, 2004, para. 2) and the outcome of the Ukrainian presidential
elections — as the “biggest diplomatic defeat of Russia since collapse of the USSR (Yusin,

2004, para. 1).

Domestic aspect

Izvestia’s portrayal of Viktor Yuschenko was very critical. He was depicted as a “pro-
Western” (Bausin & Sokolovskaya, 2004, para. 5) or even “ultra-Western” (Dugin, 2004,
para. 3) politician, which is a negative characteristic for most Russian readers. Moreover, as
Yuschenko’s wife, Kateryna Chumachenko, was an American citizen by the time of the
presidential campaign she was usually referred to as the “American wife” (Sokolovskaya &
Yusin, 2004, para. 16) and Yuschenko himself was called an “American son-in-law”
(Sokolovskaya, 2004, para. 2). To make him even more unacceptable for Russian public,
which is highly intolerable to Ukrainian nationalism, Izvestza portrayed Yuschenko as and
“extreme nationalist” (Sokolovskaya, 2004, para. 10) who is “influenced by radicals”
(Markov, 2004, para. 12) and “surrounded by nationalists” (Zatulin, 2004, para. 9). After the
second round and beginning of the protests Yuschenko was ridiculed as a “self-proclaimed

president” (Solovskaya, Bausin & Stepanov, 2004, para. 4).

21



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
During the mass demonstrations, Yuschenko supporters were usually portrayed by

Izvestia unsympathetically. Russian reporters even invented such words as “orangists”
(Grigorieva & Sokolovskaya, 2004, para. 10) or “Americanists” (Sokolovskaya, 2004, para. 11)
that sounded like ‘fascists’ to refer to them. Another word with negative connotation
invented by Izvestia reporters was “Yuschenkovtsy” (Sokolovskaya & Shesternina, 2004, para.
11), and it reminded Russian readers about the members of different forces fighting against
Red Army during the Civil War in 1917-1922. Once Igvestia even compared them to German
Nazis: “it [pro-Yuschenko demonstration| reminded the sequences from the film Ordinary
Fascism” (Sokolov-Mitrich, 2004, para. 17). The newspaper also used quotation marks with
words like “revolutionaries” to undermine the protesters’ cause.

The protesters were portrayed as conflict-oriented and “ready to use force”
(Grigorieva & Sokolovskaya, 2004, para. 17). Actually, the beginning of the ‘chestnut
revolution’ (chestnut tree is a symbol of Kyiv) was announced even before the first round of
elections, when Izvestia reported about the opposition’s “intentions to seizure power”
(Sokolovskaya, 2004, para. 1). During the mass protests Russian newspaper often used the
word ‘to storm’ to depict the protesters as more radical than they actually were:
“Yushenkovtsy planning the storms” (Sokolovskaya & Shesternina, 2004, para. 11).
Yuschenko supporters were also reported to “provoke unrest” (Grigorieva, 2004, para. 5),
and sometimes [zvestia informed its readers about the “seizure of the government buildings”
(Sokolovskaya & Shesternina, 2004, para. 8), whereas in reality they were only blocked.

Overall, this kind of coverage was opposite to reality, and portrayed the opposition
supporters as an aggressive crowd while not even one act of violence was registered during

the ‘Orange Revolution.” Another Izvestia’s inaccuracy during the crisis was in portraying the

22



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
protesters as the representatives of the insignificant part of Ukraine’s population. The

reporters stressed that it was mainly students who were protesting, even though all age and
social groups took part in the protests.

In additions to these attempts to portray Yuschenko supporters as dangerous,
Russian newspaper was also ridiculing them: “people on Independence Square were freezing
and became not orange, but blue — as Yanukovych emblems” (Grigorieva & Sokolovskaya,
2004, para. 5). Yuschenko himself was ridiculed even after the campaign was finally over —
during the inauguration Igvestia portrayed him as a “Ukrainian ‘king”” (Sokolovskaya, 2005,
para. 2).

On the contrary, Viktor Yanukovych received a favorable coverage in Russian
newspaper. His closeness to Russia was stressed: he was addressed in Igvesrta as “pro-Russian
Premier” (Sokolovskaya, 2004, para. 1), and even “our candidate” (Leskov, 2004, para. 7).
The newspaper praised him as a successful Prime Minister whose government made more
for Ukraine’s economy than Yuschenko’s. Right after the second round, which was later
announced invalid, Igvestia tried to legitimize the favorable for Yanukovych results calling
him the “winner of the election” (Grigorieva & Sokolovskaya, 2004, para. 3).

Overall, both candidates were shown by Izvestis as contrapositional: Yuschenko as
ultra-Western and Yanukovych as pro-Russian. Therefore, Yanukovych, as well as his
supporters, received more sympathetic coverage than Yuschenko. Pro-Yuschenko
demonstrators who were shown not as peaceful, but as aggressive and dangerous. In its
portrayal of foreign involvement, Izvestza, similatly to the New York Times, recreated the Cold
War picture of the global Fast-West divide with the West trying to harm the Russian

national interests.

23



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006

Solutions
The New York Times

Only the Westerners (American, Dutch, British, and Polish officials) were portrayed
by the New York Times as working to solve the problem facing Ukraine. The most active
among them were Polish president Aleksandr Kwasniewski and Javier Solana, the European
Union's foreign policy chief who were presented as the “international mediators” (Chivers,
2004, para. 1). Therefore, the newspaper offered the solution identical to that of the West.
First, it called for a recount of the votes, but later adopted the line of Ukrainian opposition
which insisted on the rerun of the second round. The idea of the whole new election
proposed by president Kuchma was never taken seriously into account.

By contrast, Russians were portrayed only as trying to interfere into Ukraine’s affairs.
They were shown supporting the Yanukovych camp, and, thus, trying to ruin the West’s
mediation efforts. For example, the speaker of Russian parliament’s lower house Boris
Gryzlov (who also took part in the talks between Yuschenko, Kuchma and Yanukovych)
was never depicted as a mediator. Instead, he was shown as “a counterweight” (Meyers, 2004,
para. 5) to the Westerners and a source of “the overt support” (Meyers, 2004, para. 22) for
Yanukovych.

The Western observers, who were presenting such organizations as from the
Organization for Security and Cooperation in Europe, the European Parliament, the NATO
Parliamentary Assembly and the Council of Europe, were shown by the New York Times the
major source of criticism toward the Ukrainian government. They blamed Ukrainian

government for irregularities during the vote and called for an investigation or recount.

24



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture

March 17-19, 2006
However, American newspaper didn’t mention the CIS observers who found the second

round of election legitimate and democratic.

Usually the New York Times used expressions like “leading Western nations” (Chivers,
2004, para. 7) to articulate the position of the West. They were reported to “condemn the
official results” (Chivers, 2004, para. 7) and “put pressure on Ukraine for a recount or
investigation of Mr. Yushchenko's charges” (Chivers, 2004, para. 31). American officials
were shown to use even stricter vocabulary like stating that the U.S. “could not accept a
victory by Victor F. Yanukovich as legitimate” (Weisman, 2004, para. 1).

Thus, the U.S. was portrayed as the primary source of warnings to the Ukrainian
leadership and Moscow, while Europeans were mostly depicted as mediators. However,
once the New York Times admitted that actually it was “Mr. Bush... working through the
Europeans, and especially the Poles, to achieve a solution, and he may fear that too public an
American role would anger the Russians and revive the cold war” (Kristof, 2004, para. 13).
Therefore, American newspaper recognized the leading role of the U.S. in the Western
mediation.

Overall, the Westerners were shown as the saviors of young Ukrainian democracy,
while Russians were supporting the authoritarian Kuchma regime. The solution offered by
the newspaper (first, recount of the votes, and then, the rerun of the second round) was
identical to the solution offered by the West. Moreover, it was in line with the Ukrainian’s
opposition demands. Thus, it is a clear evidence of the New York Times support of the

Western position in the conflict.

Izvestia

25



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
Izvestia, as well as Russian leadership, failed to present any clear solution of the

conflict. It claimed that the election was democratic, and Yanukovych was a legitimate
president. Russian newspaper expected that the protests should fade away soon, and
Ukrainian politicians would start the negotiations. Speculating about the possible outcome of
these talks, Izvestia hoped that Yanukovych’s presidency would be the best variant for
Ukraine.

Therefore, the newspaper expected the solution to come from within Ukraine, and
objected to the outside pressure (first of all, from the West). Among the possible sources of
solution, it mentioned Ukrainian politicians like ex-President Leonid Kuchma and speaker of
the parliament Volodymyr Lytvyv who were depicted as the “only two men who may
reconcile the East and the West which elected different presidents: President Kuchma and
speaker Lytvyn” (Bondarenko, 2004, para. 9).

Western mediation was shown as an intervention aimed at “weakening the Russian
influence in post-Soviet sphere” (Ratiani, 2004, para. 1). Izvestia reported that Russian
officials would also like to be in the role of mediators, but admitted that Russia “has
disqualified itself to be a neutral mediator” (Pankin, 2004, para. 6). However, when tensions
in Ukraine grew, Western mediators were portrayed as the “main hope that the crisis will be

solved peacefully” (Sokolovskaya & Shesternina, 2004, para. 1).

Moral claims
The New York Times
The understanding of democratic principles was used by the New York Times to

generalize about the people involved in the conflict. Therefore, the Yuschenko supporters

26



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
shared the American journalists’ sympathy toward their leader. The extent and democratic

nature of their protests were emphasized in such portrayals as “the extraordinary uprising of
popular sentiment” (Meyers, 2004, para. 8) or “unexpected democratic force” (Safire, 2004,
para. 5). Some portrayals were almost romantic: “Crowds jammed the snowy central squares
of Kiev all week, singing, chanting and freezing for Ukrainian democracy” (Shane, 2004, para.
1).

The peaceful and joyful character of the protests was also reflected in many articles
in which the demonstrations were compared to festival, dance parties, or rock concert. The
reporters emphasized the bloodless outcome of the mass demonstrations: “Without blood
or chaos or coup... they had stopped their government as it stole an election” (Chivers,
2004, para. 16). For American newspaper, the ‘Orange Revolution” was

“less reminiscent of Tiananmen and more suggestive of the protesters who, through

peaceful free assembly, won union rights at the shipyards in Gdansk, or cheered a

"velvet revolution" in Prague, or rejoiced in Berlin as the wall came down” (Kaufman,

2004, para. 2).

However, among those positive characteristics there was also one critical suggestion
about the pro-Yuschenko protesters: “it would be wrong to romanticize the widespread
protests in the streets of Kiev, which carry a dollop of an unsavory form of nationalism”
(“Saying No,” 2004, para. 4).

Unlike the opposition protesters, the Yanukovych supporters were mentioned in the
New York Times coverage seldom, and their portrayal was predominantly negative: “the
bands of Yanukovich supporters... are often menacing and rude; today they catcalled to

pedestrians and passing traffic with some of the most foul Russian insults” (Chivers, 2004,

para. 30). Even though the New York Times journalists reported that “in eastern Ukraine,

27



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
hundreds of thousands of Mr. Yanukovich's supporters took to the streets” (Meyers, 2004,

para. 9), no details of the pro-Yanukovych demonstrations were provided. Much later, after
the end of the campaign, the newspaper mentioned that they “lack the size and fervor of
those [demonstrations] that clogged Kiev and other cities in what became known as the
‘orange revolution” (Meyers, 2005, para. 11).

For American reporters it was the gap between “those comfortable living in a
centralized and disciplined form of post-Soviet government” and “a free-wheeling, flower-
waving generation” (Chivers, 2004, para. 15) that characterized the difference between
Yanukovych and Yuschenko supporters. Thus, the supporters of Yuschenko were shown as
democratic and, thus, “more ‘Buropean”™ (Meyers, 2004, para. 17), while the Yanukovych’s
supporters were portrayed as the remnants of the Soviet past.

The fact that most Yuschenko’s supporters were from Western and Central Ukraine,
while most Yanukovych’s followers were from Ukrainian East led to the exaggeration of the
difference between these regions, as well as of the risk of “civil war” (Chivers, 2004, para. 1),
and to headlines like “A Tug of War over Ukraine” (Meyers, 2004). Thus, the New York
Times provided its readers with the image of the sharply divided country consisting of two
hostile parts, even though the real picture of Ukraine was much more complicated. It has
several very different regions which were not mentioned in the coverage (for instance, the

bilingual Central Ukraine that balances the extreme Fast and West).

Izvestia
Izvestia did not make any moral claims about the nature of the conflict and its

participants in the beginning of the campaign. Moreover, it mentioned that “falsifications

28



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
were always present in democratic Ukraine” (Pankin, 2004, para. 7), thus implying that the

electoral fraud is a usual Ukrainian (and, actually, post-Soviet) political practice. Izvestia
ridiculed the Western observers, for example their critical suggestions made even before the
first round of election. The headline “Observers Decided To Criticize Ukrainian Elections
In Good Time” (Shesternina, 2004) implied that they were overcritical.

Russian newspaper also stressed that both government and opposition were
responsible for the election fraud. Moreover, in its coverage of voting it reported mostly
about the falsification in Western Ukraine, the Yuschenko’s stronghold:

“The main [falsification] is the attempt of people in Western Ukraine, which is

sympathetic to Yuschenko, to vote using the passports of people, who are working

abroad” (Grigorieva & Sokolovskaya, 2004, para. 14).

Taking into account that in reality the Yanukovych’s camp was largely responsible
for most irregularities, and they took place in Eastern Ukraine, this portrayal was actually an
attempt to move the negative characteristic of fraud-maker from Yanukovych to Yuschenko,
or at least make both sides look guilty.

In reporting the foreign influence on Ukrainian campaign, I3vestia was always honest
about what candidate their country supported: “It is not a secret — Kremlin does everything
possible to secure the Yanukovych’s victory” (Grigorieva, 2004, para. 2); “Putin clearly stated
that Kremlin desires Yanukovych’s victory” (Zaytsev, 2004, para. 1). But only toward the
end of the ‘Orange Revolution’ Izvestia recognized that Russian interference into Ukrainian
elections was immoral: “The main Russian mistake was not that it supported the wrong guy,
but that it supported anybody and, moreover, actively” (Pankin, 2004, para. 6). However,
this critical analysis of the Russian involvement into the Ukrainian presidential campaign was

just a postscript to two months of unbalanced coverage.

29



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture
Centre for European, Russian, and Eurasian Studies, University of Toronto
March 17-19, 2006

30



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
CONCLUSIONS

The findings of this study suggest that both the New York Times and Igvestia employed
a conflict frame in their coverage of the 2004 presidential elections and the ‘Orange
Revolution’ in Ukraine. This frame emphasizes conflict between individuals, groups, or
institutions, and is conceptually related to strategy coverage. This type of coverage makes
winning and losing the central concept; thus the vocabulary of wars, games, and competition
was often used, and the performance of a party or an individual was highlighted (Valkenburg,
1999).

As we see, both Izvestia and the New York Times identified more than one problem in
their coverage of the Ukrainian presidential election, and at least two of them were the same
— the electoral fraud, and the split between Eastern and Western Ukraine. However,
American daily focused on the fraud as the primary problem, while Russian newspaper — on
the historical Ukrainian Fast-West divide. This choice perfectly fitted the overall strategy
employed by them: Izvestia tried to downplay the ‘Orange Revolution” as an example of the
direct democracy; instead it was portrayed as a prosaic regional conflict with an old history
of its own. On the other hand, the New York Times emphasized the democratic nature of the
protest movement; for American newspaper, ‘Orange Revolution’ was a successor of the
Eastern European ‘velvet revolutions’ of late 1980s.

Therefore, the causes in the New York Times’ coverage were the corrupt Ukrainian
government of president Kuchma and Prime Minister Yanukovych and its Russian allies,
particularly president Vladimir Putin. They were the negative characters in the election’s
coverage, while Ukrainian opposition led by Yuschenko and Western ‘mediators’ were the

positive ones. Western interference was never seriously discussed by American newspaper.

31



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
Creating the enemy image for one side of the conflict and the favorable image for another

resulted in the recreation of the Cold War frame.

In Izvestia’s coverage, opposition leader Yuschenko and his supporters in Ukraine
and in the West were the causes of the conflict. They were given the negative characteristics,
while Yanukovych was praised as a ‘pro-Russian leader.” Therefore, the Russian newspaper’s
frame was the same as the American’s one: the conflict frame resembling the Cold War
picture of the world. However, toward the end of the campaign there was a significant
change in Izvestia’s coverage — Russian newspaper recognized that Russia was also one of the
conflict’s causes; and it meant that Izvestza’s frame was not so rigid as the New York Times’
one.

The New York Times’ solution for the conflict was the Western mediation effort, and
as the West’s position was in line with the Ukrainian opposition’s demands, the American
newspaper actually took its side in the conflict. On the contrary, Izvestia didn’t offer any clear
solution. However, it objected to any foreign pressure (therefore, condemning Western
mediation as an interference), and expected the solution will come from within Ukraine.

In their moral claims, American reporters relied on the principles of democracy.
Therefore, Yuschenko and his supporters (and the West) were portrayed as fighting for the
right cause, while Yanukovych and his followers (and Russia) were backing the post-Soviet
authoritarian regime. Russian journalists did not make any moral claims in the beginning of
the campaign asserting that democratic principles were unimportant, and even tried to put
the responsibility for falsification on the opposition. However, Izvestia had to recognize the

negative role of Russia in the Ukrainian crisis toward the end of the crisis.

32



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
In general, the New York Times and Izvestia framed Ukrainian political crisis in a

similar way. Both newspapers saw Ukraine as a geopolitical prize in a confrontation between
Russia and the Western countries. Therefore, they favorably portrayed their ‘allies,” and
negatively — their ‘enemies’ both in Ukraine and in the outer world. To complete the frame,
the keyword ‘Cold War’ was often used to characterize the tensions between the Kremlin
and the West by both Izvestia and the New York Times.

The Izvestia’s frame appeared to be less rigid than the New York Times’ one, as
Russian newspaper recognized its country’s interference into Ukrainian affairs as negative.
On the contrary, American newspaper was confident till the end of the campaign that the
West was doing the right thing in Ukraine. However, what both newspapers failed or chose
not to report was the fact that in reality the 2004 presidential election was the internal
Ukrainian conflict, and both sides first of all were pursuing their own goals (namely power)
which had nothing to do with the geopolitics.

Overall, both the New York Times’ and Izvestia’s coverage may be characterized as a
dichotomization based on serviceability to domestic power interests, which is one of the
propaganda model’s filters' (Herman & Chomsky, 2002). Herman and Chomsky’s findings
show that the elections in client states are usually found by American media legitimizing,
irrespective of facts, while the elections in enemy states are found deficient.

This study offers only brief analysis of the New York Times and Izvestia coverage of

the political crisis in Ukraine in 2004. Further research in this area may also include a study

! The Propaganda model is “an analytical framework that attempts to explain the performance of the U.S.
media in terms of the basic institutional structures and relationships within which they operate” (Herman &
Chomsky, 2002, p. xi). It “traces the routes by which money and power are able to filter out the news fit to
print, marginalize dissent, and allow the government and dominant private interests to get their messages
across to the public” (Herman & Chomsky, 2002, p. 2).

33



International Graduate Student Symposium
New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~
o Centre for European, Russian, and Eurasian Studies, University of Toronto
March 17-19, 2006
of the electronic media coverage of the ‘Orange Revolution’ in Russia and the West, as well

as a study of the Western and Russian news media coverage of other modern-day velvet

revolutions (Serbia 2001, Georgia 2003, Kyrgyzstan 2005).

34



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture

March 17-19, 2006
REFERENCES

Altheide, D. L. (1996). Qualitative media analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Carragee, K. M., & Roefs, W. (2004). The neglect of power in recent framing research.
Journal of Commmnication, 54(20), 214-233.

Circulation Data. (2005) Retrieved April 5, 2005, from the New York Times Company Web
Site: http://www.nytco.com/investors-nyt-circulation.html.

Creswell, J.W. (1998). Qualitative inquiry and research design: choosing among five traditions.
Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Entman, R. (1991). Framing U.S. coverage of international news: Contrasts in narratives of
the KAL and Iran Air incidents. Journal of Commmunnication, 41(4), 6-27.

Friel, H., & Falk, R. (2004). The record of the paper: How the New York Times misreports US foreign
policy. New York: Verso.

Goftman, E. (1974). Frame analysis. New York: Harper Colophon Books.

Hall, S. (1982). The rediscovery of ‘ideology’: return of the repressed in media studies. In
M.Gurevitch (Ed.), Culture, society, and the media (pp.56-90). New York: Methuen.

Herman, E.S. & Chomsky, N. (2002). Manufacturing consent: the political economy of the mass media.
New York: Pantheon Books.

Kuzio, T. (2005). From Kuchma to Yuschenko: Ukraine’s presidential election and the
Orange Revolution. Problems of Post-Communism, 52(2), 29-45.

Lindlof, T.R., & Taylor, B.C. (2002) Qualitative communication research methods. Thousand Oaks,

CA: Sage Publications.

35



International Graduate Student Symposium
New Pe_rspec;iygs on Contemporary Ukraine: Politigs, History, and Cuﬁurg i -
European, Russian, and Eur ! 1
March 17-19, 2006
Malinkina, O.V, McLeod, D.M. (2000). From Afghanistan to Chechnya: News coverage by

Izvestia and the New York Times. Journalisnm and Mass Communication Quarterly, 77(1),
37-49.

Said, E.W. (1997). Covering Islam: How the media and the experts determine how we see the rest of the
world. New York: Vintage Books.

Subtelny, O. (1988). Ukraine: a history. Toronto: University of Toronto Press.

Tuchman, G. (1978). Making news: A study in the construction of reality. New York: The Free
Press.

Valkenburg, P. (1999). The effects of news frames on readers’ thoughts and recall.
Communication Research, 26(5), 550-569.

Wall, M.A. (1997). A “pernicious new strain of the old Nazi virus” and an “orgy of tribal
slaughter”: A Comparison of U.S. news magazine coverage of the crises in Bosnia
and Rwanda. Gagette: The International Journal for Communication Studies, 59(6), 411-428.

Wilson, A. (2000). The Ukrainians: unexpected nation. New Haven: Yale University Press.

36



International Graduate Student Symposium
New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politic_§, History,and Culture ~
: : . ‘
March 17-19, 2006

APPENDIX A
Codesheet
1. Name of the publication
2. Date and year
3. Length and location; type (news story, commentary, editorial)
4. Title and author

5. What keywords, metaphors, phrases, or sentences are used to describe the campaigning
and voting process? What sources are used to interpret the situation?

0. What keywords, metaphors, phrases, or sentences are used to describe the mass
demonstrations?

7. What keywords, metaphors, phrases, or sentences are used to describe the main
candidates (Yushchenko and Yanukovich), their political platforms and popular supporter?

8. What keywords, metaphors, phrases, or sentences are used to describe the Ukrainian
history and present situation? How is the difference between Ukrainian East and West

characterized?

9. What keywords, metaphors, phrases, or sentences are used to describe the foreign
actions/attitudes (world leaders, the USA, Russia, the European Union, the West)?

37



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture ~

March 17-19, 2006
APPENDIX B

List of the New York Times Articles

Arvedlund, E. E. (2004, December 2). Russian Talk on Ukraine Recalls Cold War. New York
Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database database.

Chivers, C. J. (2004, November 22). Ukraine Awaits Presidential Runoff Result. New York
Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database database.

Chivers, C. J. (2004, November 23). Premier Claims He's The Winner In Ukraine Vote. New
York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database database.

Chivers, C. J. (2004, November 24). Protests Grow as Ukraine Vote Crisis Deepens. New
York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database database.

Chivers, C. J. (2004, November 25). Ukraine Premier Is Named Winner; U.S. Assails Move.
New York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

Chivers, C. J. (2004, November 26). Ukraine Court Delays Results In Vote Dispute. New
York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

Chivers, C. J. (2004, November 27). Rivals in Ukraine Agree to Negotiate Over Disputed
Vote. New York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

Chivers, C. J. (2004, November 28). Youth Movement Underlies The Opposition in Ukraine.
New York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

Chivers, C. J. (2004, November 30). In a World Below, Bedrock Resistance to Protests in
Kiev. New York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

Chivers, C. J. (2004, December 4). It Was Dec. 3, but in Kiev, New Year Began Yesterday.

New York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

38



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture

March 17-19, 2006
Chivers, C. J. (2004, December 5). Ukrainian Turns Illness Into Symbol for Nation's Woes.

New York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

Chivers, C. J. (2004, December 7). Putin Says He Will Accept the Will of the Ukrainian
People. New York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

Chivers, C. J. (2004, December 27). Pro-West Leader Appears To Win Ukraine Election.
New York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

Chivers, C. J. (2004, December 28). Yushchenko Wins 52% of Vote; Rival Vows a Challenge.
New York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

Chivers, C. J. (2005, January 6). Ukraine: Yanukovich's Resignation Accepted. New York
Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

Judt, T. (2004, December 5). The Eastern Front, 2004. New York Times. Retrieved May 5,
2005, from Lexis-Nexis database.

Kristof, N. D. (2004, December 4). Let My People Go. New York Times. Retrieved May 5,
2005, from Lexis-Nexis database.

Meyers, S. L. (2004, October 12). Eggs and Charges Fly in Ukraine's Ever-Nastier Election.
New York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

Meyers, S. L. (2004, November 1). Rivals in Ukraine Report Violations in Presidential Vote.
New York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

Meyers, S. L. (2004, November 2). Ukraine Vote For President In Virtual Tie; Runoff Is Due.
New York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

Meyers, S. L. (2004, November 14). Putin Uses Soft Power to Restore the Russian Empire.

New York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

39



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture

March 17-19, 2006
Meyers, S. L. (2004, November 24). A Tug of War Over Ukraine. New York Times. Retrieved

May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.
Meyers, S. L. (2004, November, 28). Parliament Says Votes In Ukraine Were Not Valid. New
York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.
Meyers, S. L. (2004, December 3). Putin Backs Ukrainian Leader, Dismissing Call for New
Runoff. New York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.
Meyers, S. L. (2004, December 4). Ukrainian Court Orders New Vote For Presidency. New
York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

Meyers, S. L. (2004, December 5). Parliament in Kiev Begins Re-examining Flawed Election
Laws. New York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

Meyers, S. L. (2004, December 6). Ukraine Leader, Attacking Rival, Won’t Halt Vote. New
York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

Meyers, S. L. (2005, January 21). Yushchenko Set for Oath This Sunday. New York Times.
Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

President Viktor Yushchenko (2004, December 28). New York Times. Retrieved May 5, 2005,
from Lexis-Nexis database.

Satire, W. (2004, December 6). Putin’s ‘Chicken Kiev’. New York Times. Retrieved May 5,
2005, from Lexis-Nexis database.

Saying No to Vladimir Putin (2004, December 4). New York Times. Retrieved May 5, 2005,
from Lexis-Nexis database.

Schmemann, S. (2004, December 9). The Eternal Suspicions of the Soviet Mind-Set. New

York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

40



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture
» for European, Russian, and Eurasian St University of Toronto
March 17-19, 2006
Shane, S. (2004, November 28). The Vote Is In, The Verdict Is Not. New York Times.

Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

Ukraine: Looking for a Fair Vote Count (2004, November 23). New York Times. Retrieved
May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

Weisman, S. R. (2004, November 25). Powell Says Ukraine Vote Was Full of Fraud. New
York Times. Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

Whitney, C. R. (2004, November 28). The New East-West Divide. New York Times.

Retrieved May 5, 2005, from Lexis-Nexis database.

41



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture

March 17-19, 2006
APPENDIX C

List of Igvestia Articles

Bausin, A., Sokolovskaya, Y. (2004, November 29). East of Ukraine Is Threatening With
Autonomy. Izvestia. Retrieved October 1, 2005, from http://www.izvestia.ru

Bondarenko, K. (2004, November 24). Duumvirate in Ukraine. Izvestia. Retrieved October 1,
2005, from http://www.izvestia.ru

Dugin, A. (2004, November 29). Two Ukraines: Geopolitics of Crisis and Map of Civil War.
Izvestia. Retrieved October 1, 2005, from http:/ /www.izvestia.ru

Grigorieva, E. (2004, October 26). Putin Changed Nation for TV Q-and-A Session. Izvestia.
Retrieved October 1, 2005, from http://www.izvestia.ru

Grigorieva, E. (2004, November 1). War of Exit Polls Could Provoke the Events. Izvestia.
Retrieved October 1, 2005, from http://www.izvestia.ru

Grigorieva, E. (2004, November, 10). Yuschenko Defeated Yanukovych. Izvestia. Retrieved
October 1, 2005, from http://www.izvestia.ru

Grigorieva, E. (2004, November 20). Ukraine Should Choose the Loser. Izvestia. Retrieved
October 1, 2005, from http://www.izvestia.ru

Grigorieva, E. (2004, November 26). Opposition Actions Imply That Yuschenko Does Not
Want to Be a President. Izvestia. Retrieved October 1, 2005, from
http://www.izvestia.ru

Grigorieva, E., Sokolovskaya, Y. (2004, November 23). East Defeated West. Izvestza.
Retrieved October 1, 2005 from http://www.izvestia.ru

Grigorieva, E., Sokolovskaya, Y. (2004, November 24). Self-proclaimed President. Izvestia.

Retrieved October 1, 2005, from http://www.izvestia.ru

42



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture

March 17-19, 2006
Leskov, S. (2004, December 2). Looking Into Ukraine. Izvestia. Retrieved October 1, 2005,

from http://www.izvestia.ru

Markov, S. (2004, November 24). Authorities in Ukraine Are Much More Powerful Than in
Georgia and Serbia. Igvestia. Retrieved October 1, 2005, from http://www.izvestia.ru

Pankin, A. (2004, November 16). Ukrainian Russians and Moscow Center. Izvestia. Retrieved
October 1, 2005, from http://www.izvestia.ru

Pankin, A. (2004, November 30). Idle Reigning: Russian Interest in Ukraine. I3vestza.
Retrieved October 1, 2005, from http://www.izvestia.ru

Ratiani, N. (2004, November 29). Russia Took the Wrong Lessons of “Rose Revolution.”
Izvestia. Retrieved October 1, 2005, from http:/ /www.izvestia.ru

Shesternina, E. (2004, October 27). Observers Decided To Criticize Ukrainian Elections In
Good Time. Izvestia. Retrieved October 1, 2005, from http://www.izvestia.ru

Sokolov-Mitrich, D. (2004, December 6). Kyiv Revolution Is Beginning To Make Profits.
Izvestia. Retrieved October 1, 2005, from http:/ /www.izvestia.ru

Sokolovskaya, Y. (2004, October 25). There Was “Chestnut Revolution’s” Rehearsal in Kyiv.
Izvestia. Retrieved October 1, 2005, from http:/ /www.izvestia.ru

Sokolovskaya, Y. (2004, November 19).Fractions of a Percent May Decide Ukrainian
Election Results. Retrieved October 1, 2005, from http://www.izvestia.ru

Sokolovskaya, Y. (2004, December 2). “A Credit-Man.” Izvestia. Retrieved October 1, 2005,
from http://www.izvestia.ru

Sokolovskaya, Y. (2004, December 24). Revolution on the Ball. Izvestia. Retrieved October 1,

2005, from http://www.izvestia.ru

43



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Culture

March 17-19, 2006
Sokolovskaya, Y. (2005, January 24). Victor Yuschenko Does Not Wear Orange Anymore.

Izvestia. Retrieved October 1, 2005, from http:/ /www.izvestia.ru

Sokolovskaya, Y., Bausin, A., Stepanov, G. (2004, November 30). Third Time. Izvestia.
Retrieved October 1, 2005, from http://www.izvestia.ru

Sokolovskaya, Y., Shesternina, E. (2004, November 25). Yuschenko Is Ready for Repeated
Election. Izvestia. Retrieved October 1, 2005, from http://www.izvestia.ru

Sokolovskaya, Y., Shesternina, E. (2004, November 26). Yanukovych Is Ready for
Inauguration. Izvestia. Retrieved October 1, 2005, from http://www.izvestia.ru

Sokolovskaya, Y., Shesternina, E. (2004, November 26). West Started Reconciling
Yuschenko and Yanukovych. Izvestia. Retrieved October 1, 2005, from
http://www.izvestia.ru

Sokolovskaya, Y., Yusin, M. (2004, October 29). Victor Will Be the President of Ukraine.
Izvestia. Retrieved October 1, 2005, from http:/ /www.izvestia.ru

Sokolovskaya, Y., Yusin, M. (2004, November 2). A Draw in Favor of a Premier. Izvestia.
Retrieved October 1, 2005, from http://www.izvestia.ru

Yusin, M. (2004, December 4). Third Round Waits for Ukrainians. Igvestia. Retrieved
October 1, 2005, from http://www.izvestia.ru

Yusin, M. (2004, December 27). Orange Sunset. Izvestia. Retrieved October 1, 2005, from
http://www.izvestia.ru

Yusin, M. (2004, December 30). Orange Ukraine Defeated White-Blue Ukraine. Izvestia.
Retrieved October 1, 2005, from http://www.izvestia.ru

Zatulin, K. (2004, November 16). Ukraine Before: Rebellion in the East or Revolution in the

West? Izvestia. Retrieved October 1, 2005, from http://www.izvestia.ru

44



International Graduate Student Symposium

New Perspectives on Contemporary Ukraine: Politics, History, and Cuiture

o Centre for European, Russian, and Eurasian Studies, University of Toronto
March 17-19, 2006

Zaytsev, A. (2004, November 22). What Was Role of Russia in Ukrainian Campaign. Izvestia.

Retrieved October 1, 2005, from http://www.izvestia.ru

45



